بازدید 2069

تاریخ مصرف محدود قوانین بین‌المللی برای آمریکا

آمریکا اگر قانونی به نفعش باشد کشورها و نهادهای بین‌المللی را ترغیب و حتی تحت فشار قرار می‌ دهد تا وضع شود و تا زمانی عمل می‌کند که منافعش را تأمین می‌کند در غیر این صورت به راحتی خارج می‌شود.
کد خبر: ۸۱۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱ 17 July 2018

آمریکا اگر قانونی به نفعش باشد کشورها و نهادهای بین‌المللی را ترغیب و حتی تحت فشار قرار می‌ دهد تا وضع شود و تا زمانی عمل می‌کند که منافعش را تأمین می‌کند در غیر این صورت به راحتی خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، چرا آمریکا قوانین تجارت جهانی را که زمانی خودش پرچمدار WTO بود به یکباره نقض می‌کند و جنگ تعرفه‌ای راه می‌اندازد. جنگ تعرفه‌ای که امروزه داد بسیاری کشورها از جمله هم‌پیمانان نزدیک خودش را نیز در آورده است. 

اتحادیه اروپا که زمانی از متحدین بسیار نزدیک آمریکا بود نیز بارها به اقدام ترامپ برای تعرفه‌گذاری درباره کالاهای وارداتی اعتراض کرده و به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌ است. چین نیز که در سیبل هدف آمریکا در این جنگ تجاری قرار دارد دو بار به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

آمارهای ویژوآل‌کپیتالیست پرده از این راز برمی‌دارد.

*تعرفه‌گذاری مسکن است نه درمان

آمارهای ویژوال کپیتالیست نشان می‌دهد ، آمریکا در سال گذشته 2409 میلیارد دلار از دیگر کشورها کالا وارد کرده که این کشور را در زمره بزرگترین واردکننده جهان قرارد داده است.

تاریخ مصرف محدود قوانین بین‌المللی برای آمریکا

بنابراین کسری تجاری که ترامپ مدعی است آمریکا با دیگر کشورها دارد ناشی از واردات بسیار زیاد این کشور است و ارتباطی به مسائل دیگر ندارد بنابراین رئیس جمهور آمریکا پیش از آنکه به دیگر کشورها دست درازی کند و آنها را مقصر بداند باید فکری به حال و روز میزان وارداتش بکند که اگر از سوی دیگر کشورها تامین نشود معلوم نیست چه خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که آمریکایی‌ها از کالای ارزان و قیمت مناسب کالاهای چینی‌ها برای تأمین نیازهای داخل کشورشان نمی‌توانند چشم‌پوشی کنند. 

اما این جنگ تعرفه‌ای که آمریکا از روی ناچاری آغاز کرده تهدیدی برای دیگر کشورها است راشاتودی خبرگزاری روسی می‌نویسد، با اقدامات اخیر آمریکا تجارت جهانی  به سمت محافظه‌کاری و تعرفه‌گذاری پیش می‌رود که هشداری است بر اقتصادجهان.

«جک ما» مدیر عامل شرکت چینی علی بابا؛ با انتقاد از اقدامات تعرفه‌ای آمریکا می‌گوید: "مگر می‌توان جلوی تجارت جهانی را گرفت، مرزها را بست و به دیگر کشورها اجازه واردات نداد."

ثروتمندترین مرد آسیا می‌گوید: «تجارت جهانی سالهاست بین کشورها انجام می‌شود و شغل‌های زیادی را برای کشورها ایجاد کرده است و آمریکا نمی‌تواند به یکباره آنرا نقض کند.»  

آمارهای ویژوال کپیتالیست، حجم واردات آمریکا از کل واردات کشورهای جهان  را13.4 درصد عنوان کرده که بیشترین میزان در بین کشورهاست و این میزان 860 میلیارد دلار بیشتر از فروش دیگر کشورها بوده است. 

راشاتودی می‌نویسد: این کسری تجاری باعث شده که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعرفه و موانع وارداتی را اعمال کند که آغازی برای جنگ تجاری با دیگر کشورها شده است.

بر اساس آمارهای ویژوال کپیتالیست، چین و آلمان در جایگاه‌های دوم و سوم بیشترین واردکنندگان جهان قرار گرفته‌اند. چین 1842 میلیارد دلار کالا معادل 10.2 درصد میزان واردات کل جهان و همچنین آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا 1167 میلیارد دلار معادل 6.5 درصد کل واردات جهان کالا وارد کرده‌اند.

*نقض قوانین سازمان تجارت جهانی و برجام

به گزارش فارس، وضع قوانین جهانی و حتی همراهی با آن از سوی آمریکا بستگی به تأمین یا عدم تأمین منافع این کشور دارد، آمریکا زمانی که قانونی به نفعش باشد جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی را ترغیب و حتی تحت فشار قرار می‌ دهد تا این قانون وضع شود و این قانون را تا زمانی همراهی می‌کند که منافع آمریکا را تأمین کند در غیر این صورت به راحتی از آن خارج می‌شود.

نمونه بارز آن قوانین سازمان تجارت جهانی است که تا دیروز منافع آمریکا تأمین بود و ادامه می‌داد و امروز که تأمین نمی‌شود آن را نقض می‌کند.

آمریکا زمانی همه کشورها را به تجارت آزاد جهانی ترغیب می‌کرد چرا که آن زمان همراهی با این قانون به نفعش بود.

فائو سازمان خواروبار کشاورزی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که  که 70 درصد منافع تجارت آزاد به جیب کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا می‌رود. بنابراین کاملا هویداست که دلیل این هم ساز و دهل برای پیوستن به WTO در آن زمان چه بوده است

اما االان که ورق برگشته و به بزرگترین وارد کننده جهان تبدیل شده ساز مخالفت با این قانون جهانی که خودش تصویب کرده می‌زند و به راحتی قوانین آن را نقض می‌کند.

نقض برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک از سوی آمریکا هم از دیگر کارهای مقامات  این کشور است که نشان می‌دهد آنها قانون را تا جایی پیش می‌برند که منافع‌شان تامین شود.

ترامپ در ماه می اعلام کرد که از برجام که در سال 2015 بین ایران و 6 کشور جهانی از جمله آمریکا توافق شد بیرون می‌رود، بیرون رفتن آمریکا کاملا یک طرفه و بدون در نظر گرفتن نظر طرف‌های دیگر مذاکره بود.

به هر حال  عمر این توافق به دو سال هم نکشید و طی این دو سال هم آمریکا هیچ وقت به تعهداتش عمل نکرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار