بازدید 12920
گزارش بازار سکه و ارز؛

جهش هدف‌دار نرخ سکه با اعلام آغاز تحویل سکه های سه ماهه، جبران شد

بازار آزاد سکه و ارز در سومین روز هفته، بر خلاف روز‌های ابتدایی هفته، با ریزش بهای انواع سکه و همچنین کاهش ۲۰۰ تومانی دلار آمریکا روبه رو شد. در اوضاع کنونی، مهم‌ترین عامل مؤثر بر کاهش بهای سکه، صحبت امروز دبیرکل بانک مرکزی مبنی بر زمان دریافت سکه‌های پیش فروش شده سه ماهه است.
کد خبر: ۸۱۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 16 July 2018

جهش هدف‌دار نرخ سکه با اعلام آغاز تحویل ۹۰۰ هزار سکه، جبران شدبازار آزاد سکه و ارز در سومین روز هفته، بر خلاف روز‌های ابتدایی هفته، با ریزش بهای انواع سکه و همچنین کاهش ۲۰۰ تومانی دلار آمریکا روبه رو شد. در اوضاع کنونی، مهم‌ترین عامل مؤثر بر کاهش بهای سکه، صحبت امروز دبیرکل بانک مرکزی مبنی بر زمان دریافت سکه‌های پیش فروش شده سه ماهه است.

به گزارش تابناک اقتصادی، جدیدترین خبر‌های رسیده از سطح بازار آزاد ارز و سکه، حکایت از کاهش نرخ سکه تمام طرح قدیم و جدید به کانال‌های ۲.۶  و ۲.۷ میلیون تومانی دارد.

حال بر اساس این گزارش، در لحظه تنظیم این خبر، قیمت سکه تمام طرح قدیم با کاهش ۸۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، به رقم ۲,۶۲۰,۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین در بازار امروز، سکه تمام طرح جدید نیز با روند کاهش از کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی روز گذشته پایین آمده است، به گونه‌ای که نرخ این سکه در حال حاضر، ۲,۷۵۵,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده که نسبت به نرخ روز قبل، ۶۹ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. یادآور می‌شود که قیمت این سکه در یازدهم تیرماه در ساعاتی از بازار از مرز ۳ میلیون و ۴۶ هزار تومان نیز عبور کرده بود.

هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افت ۴۵ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۱,۳۴۰,۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی ۶۹۵ هزار تومان ارزشگذاری شده که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز در معاملات امروز با ۵ هزار تومان کاهش به رقم ۴۰۵ هزار تومان رسیده است.

همان طور که اشاره شد، امروز خبر زمان دقیق عرضه سکه‌های پیش فروش با موعد تحویل سه ماهه از سوی بانک مرکزی اعلام شد. بر این اساس،  محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرده است، سکه‌های پیش فروش سه ماهه طبق وعده در پایان تیرماه و از روز بیست‌وششم در شعب بانک ملی به صاحبان آن تحویل خواهد شد. باید یادآور شد که سکه‌های پیش فروش که در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۵۰ قطعه تمام بهار آزادی بود تا سال ۱۳۹۹ در سررسید‌های مقرر تحویل می‌شود. از این تعداد پنج میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه مربوط به سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۳۴۰ هزار قطعه در سال ۱۳۹۸ و ۴۰۸ هزار سکه در سال ۱۳۹۹ است. برای تیرماه امسال که سکه‌های با سررسید سه ماهه هستند، حدود ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه تحویل می‌شود. همچنین در مردادماه ۲۹۲ هزار قطعه، شهریور ۳۳۶ هزار قطعه، مهر یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه، ۹۰۷ هزار قطعه در آبان، ۷۰ هزار قطعه در دی‌ماه، ۸۶۵ هزار قطعه در بهمن و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفندماه تحویل خواهد شد. این در حالی است که برای اردیبهشت‌ماه ۷۹۹ هزار قطعه سکه تحویل شده است.

همان طور که در گزارش‌های قبلی تابناک اقتصادی به دلایل افزایش نرخ سکه در روز‌های اخیر اشاره شد، باید یادآور شد که دلالان بازار سکه و کسانی که در این طرح، اقدام به پیش خرید سکه کرده بودند، با علم به اینکه به زودی سکه‌ها مورد نظر راهی بازار خواهد شد، اقدام به رشد حبابی قیمت سکه کرده بودند تا در زمان عرضه این سکه ها، از سود چشمگیری بهره ببرند. سودی که به نظر می‌رسد، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه شود.

رشد دلار در بانک مرکزی و افت در بازار آزاد

بازار ارز امروز روز متفاوتی را نسبت به روز قبل تجریه کرد. به طوری که دلار آمریکا که روز گذشته با افزایش قیمت مواجه شده بود، امروز دوباره به پایین‌تر از رقم ۸ هزار تومان بازگشت و در محدوده ۷۹۰۰ تومان معامله شد. این ارز منطقه سلیمانیه عراق نیز با افت قیمت ۲۰۰ تومان به رقم ۷۹۱۰ تومان رسید. همچنین هر یورو با ۱۴۱ تومان کاهش قیمت نسبت به روز به رقم ۹۲۹۷ تومان رسید و هر پوند انگلیس در معاملات امروز با ۱۵۶ تومان کاهش نسبت به روز قبل، به رقم ۱۰۵۳۶ تومان فروخته شد. هر درهم امارات نیز با کاهش قیمت به رقم ۲۱۶۲ تومان معامله شده است.

این روند کاهش در حالی در بازار آزاد رقم خورده است که در بانک مرکزی،  نرخ ۳۸ ارز از جمله دلار، یورو و پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش داشته است.  

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (دوشنبه بیست و پنجم تیرماه) با ۸۰ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۴۳ هزار و ۳۵۰ ریال قیمت خورد.

جهش هدف‌دار نرخ سکه با اعلام آغاز تحویل ۹۰۰ هزار سکه، جبران شد

همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۳۹ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه  ۵۷ هزار و ۴۰۰ ریال و هر یورو نیز با ۹۳ ریال رشد در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۶۵۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

بر این اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۲۸۵ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۸۲ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۴۲ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۹۷ ریال، روپیه هند ۶۳۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۸۰۴ ریال، دینار کویت ۱۴۳ هزار و ۷۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۶۵۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۵۴۵ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۵۲۴ ریال، ریال عمان ۱۱۲ هزار و ۷۳۹ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۵۹ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۲۶۹ ریال، لیر ترکیه ۸هزار و ۹۴۳ ریال، روبل روسیه ۶۹۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۹۰۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۳۸ ریال، لیر سوریه ۸۵ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۱۸۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۵۶۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۵ هزار و ۲۸۷ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۷۶۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۲۱ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۹ هزار و ۳۵۴ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۹ هزار و ۹ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۶۵۶ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۸۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰هزار و ۱۵۷ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۰۴ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۴۰۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۶۷۹ ریال، افغانی افغانستان ۶۰۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۹۸۹ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۴۸۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۰۲ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۳۴۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها