بازدید 4445
علیرغم همه انتقادات روحانی از دولت های قبلی:

پایه پولی در دوره دولت تدبیر و امید 81 درصد رشد کرد

دولت های نهم و دهم به دلیل افزایش نقدینگی و پایه پولی (چاپ پول پرقدرت و تورم زا) همواره مورد نقد رئیس دولت تدبیر و امید بوده اند. آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهند که پایه پولی در دوره دولت تدبیر و امید نیز رشد 81 درصدی داشته است و رئیس جمهور روحانی علیرغم نقد دولت های نهم و دهم، خود گوی سبقت را در رشد نقدینگی و رشد پایه پولی از دولت های قبلی ربوده است.
کد خبر: ۸۱۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ 16 July 2018

پایه پولی در دروه دولت تدبیر و امید 81 درصد رشد کرددولت های نهم و دهم به دلیل افزایش نقدینگی و پایه پولی (چاپ پول پرقدرت و تورم زا) همواره مورد نقد رئیس دولت تدبیر و امید بوده اند. آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهند که پایه پولی در دوره دولت تدبیر و امید نیز رشد 81 درصدی داشته است و رئیس جمهور روحانی علیرغم نقد دولت های نهم و دهم، خود گوی سبقت را در رشد نقدینگی و رشد پایه پولی از دولت های قبلی ربوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، رئیس جمهور روحانی از زمانی که سکان هدایت قوه مجریه کشور را در اختیار گرفت بارها دولت های نهم و دهم را به دلیل رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی مورد انتقاد قرار داد.  در مورخه 14 بهمن 1394 رئیس جمهور روحانی طی سخنانی در مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: از روز اول هر وزیری اگر خواسته است به سمت پایه پولی تعرض کند، من در دولت ایستاده ام و گاهی وقت ها اوقات تلخی نیز کرده ام و نگذاشته ام از پایه پولی برای اهدافی که مدنظر داشته اند استفاده شود. همچنین رئیس دولت تدبیر و امید در همین زمینه و در مورخه 24 آذر ماه 1393 و در جریان پنجاه و چهارمین مجمع سالانه بانک مرکزی عنوان نمود که خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی از محل چاپ پول پر قدرت (افزایش پایه پولی) برای اجرای طرح مسکن مهر در اختیار بانک مسکن قرار داد، تورم 40 تا 45 درصدی در اقتصاد پدید آورده است.

با این انتقادات روحانی نسبت به رشد پایه پولی و افزایش میزان نقدینگی در دولت های نهم و دهم، امید آن می رفت که وی این روند را ادامه ندهد اما آمارها نشان می دهند که روحانی نیز راه دولت های قبلی را در این زمینه طی نموده است.

نمودار زیر میزان نقدینگی و پایه پولی را در دوره حیات دولت تدبیر و امید نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود پایه پولی یا همان پول پرقدرت و تورم زا و نقدینگی، همواره بین سال های 1392 تا 1396 روندی رو به رشد داشته اند. در حالی که در سال 1392، میزان پایه پولی 1184.9 هزار میلیارد ریال بوده است، این رقم در سال 1396 با رشدی 81 درصدی به 2139.8 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

همچنین میزان نقدینگی نیز در سال 1392 هنگامی که دولت یازدهم سکان هدایت قوه مجریه را در اختیار گرفته است، 6395.5 هزار میلیارد ریال بوده است که این میزان در سال 1396 و با رشدی  139 درصدی به 15299.8 هزار میلیارد ریال رسیده است.

پایه پولی در دوره دولت تدبیر و امید 81 درصد رشد کرد

با این وضعیت و ربودن گوی سبقت رشد نقدینگی و رشد پایه پولی توسط دولت تدبیر و امید از دولت های قبلی، حالا باید منتظر ماند و دید که دولت های بعدی چه نقدهایی را در این زمینه نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم خواهند کرد و خود چه عملکردی را در این زمینه به جا خواهند گذاشت!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر