بازدید 3866

ضرورت هوشمندي بيشتر درباره چالش خودروسازان

کد خبر: ۸۱۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ 16 July 2018

عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: چالش هاي صنعت قطعه سازي و خودروسازي بايد با هوشمندي بيشتر توسط متوليان اين صنعت مديريت و هدايت شود.

دكتر اميرحسن كاكايي در گفتگو با تابناک، با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: در برخورد با چالش هاي صنعت قطعه سازي و خودروسازي لازم است كه همه دست به دست هم دهيم و با همدلي و همفكري چالش هاي پيش روي اين صنعت را برطرف كنيم.

وي تصريح كرد: بايد همانند دوران دفاع مقدس كه همه آحاد جامعه با همدلي و باور مشترك به دنبال يك هدف متعالي و آن هم سربلندي ايران عزيز بودند، اكنون نيز با همين روحيه با چالش هاي اين صنعت برخورد شود.

كاكايي گفت: تحريم هاي جدي از نيمه مردادماه سال جاري آغاز خواهد شد و اين سئوال پيش مي آيد با توجه به اينكه تحريم ها هنوز شروع نشده است چرا صنعت خودرو در شرايط خوبي بسر نمي برد؟ و بجاي اينكه از تحريم هاي خارجي ضربه بخوريم در حال ضربه خوردن از تحريم هاي داخلي هستيم و باعث تاسف است كه در چند ماه گذشته براي كنترل قيمت ارز 120 ميليون دلار به واردات خودرو اختصاص يافت در حالي كه قطعه سازان خودرويي براي واردات مواد اوليه با مشكلاتي رو به رو هستند.

اين كارشناس صنعت خودرو با بيان اينكه قطعه سازان به صورت جدي مشغول فعاليت بودند ولي به دليل وضع قوانين و مقرراتي نظير طرح نيما در ورود قطعات خودرويي به كشور با مشكل جدي روبه رو شدند، گفت: جاي تعجب است كه پيش بيني لازم براي برخورد با چنين شرايطي صورت نگرفته است و قطعه سازان صنعت خودرو با تحريم داخلي در اثر ناكارآمدي بخش هاي سياستگزار صنعت خودرو مواجه شدند و اين در حالي است كه بايد در تعيين مقررات و اجراي قوانين واردات و بازار ارز هوشمندانه تر عمل مي شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: تحريم هاي جديد با ظرافت ها و هوشمندي هاي بيشتري نسبت به گذشته آغاز خواهد شد و جا دارد كه شرايط جديد تحريم ها به ويژه در صنعت خودرو با هوشمندي بيشتر مديريت شود.

كاكايي خاطرنشان كرد: اگر تحريم ها ادامه يابد، هزينه ها در توليد بسيار افزايش خواهد يافت و توليد را به شدت دچار چالش خواهد كرد و البته به اين معنا نيست كه نتوان چالش ها را مديريت كرد بلكه بستگي به سياستگزاران صنعت خودرو دارد كه چگونه با اين چالش ها برخورد كنند.

وي گفت: اگر بر اساس روال چند وقت اخير واكنش ها نسبت به شرايط تحريمي به شكل لاك پشتي باشد كه اميد چنداني به عبور از بحران در توليد نخواهد بود.

كاكايي يادآور شد: قطعه سازان داخلي براي واردات مواد اوليه دچار مشكل شده اند ولي از طرفي خودروهاي وارداتي تحت هر عنواني مجوز ورود به كشور را مي گيرند كه اينها نشانه خوبي از هوشمندي در اعمال سياست هاي اقتصادي و توليدي نيست.

وي تاكيد كرد: يك نكته كليدي كه نگران كننده بنظر مي رسد اين است كه شرايط حاضر براي توليدات فعلي است و اگر بخواهيم كه در صنعت خودرو توسعه داشته باشيم، شرايط بسيار سخت خواهد بود. البته در اين دوران مي توان توسعه داشت ولي به شدت نياز به تفكر و رفتار متفاوت، خلاقانه و هوشمندانه است.

اين كارشناس صنعت خودرو بيان كرد: بجاي اينكه چالش هاي خارجي صنعت خودرو را رفع كنيم متاسفانه خودمان در داخل كشور چالش هاي جديد ايجاد مي كنيم، نظير طرح الزام توليد خودروي برقي از سوي خودروسازان داخلي كه در شرايط فعلي صنعت خودرو، طرح نامناسبي است زيرا كشور در شرايط جنگ اقتصادي قرار دارد.

وي گفت: به علت تشخيص غلط اولويت ها در صنعت خودرو، چالش هاي اين صنعت در حال افزايش است و اگر اين چالش ها درست مديريت نشوند، ممكن است در كوتاه مدت با توقف در فعاليت قطعه سازان و خودروسازان رو به رو شويم و البته معتقدم براي مقابله با شرايط حاضر راه حل هايي وجود دارد و يكي از اين راه حل ها، انتقال و استقرار تكنولوژي هاي ساخت و توليد در قطعه سازي و خودروسازي است و ضروري است سياستگزاران اين صنعت سريعا" اتاق هاي فكر تشكيل دهند و بايد به سمت دولت الكترونيك حركت كنيم تا شفافيت لازم به وجود آيد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل