بازدید 2359

اردوغان: دفتر کودتا در ترکیه بسته شد

کد خبر: ۸۱۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ 16 July 2018

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: کودتای دو سال پیش با دفاع مردم از دموکراسی ناکام ماند و به این طریق می توان گفت که دفتر کودتا در ترکیه برای همیشه بسته شده است.

به گزارش ایرنا، اردوغان شامگاه یکشنبه در گردهمایی دومین سالگرد کودتای 15 جولای 2016 در شهر استانبول افزود: با شکست کودتاگران و خلق حماسه مردمی در شب کودتا، مردم رشد دموکراسی را در ترکیه برای جهانیان اثبات کردند.
وی در این گردهمایی که در یکی از مکان های مهم آغاز کودتای ترکیه در شهر استانبول برگزار شد، بیان کرد: ملت ترکیه با شجاعت، درایت و مبارزه خود در برابر کودتای خائنانه 15 جولای گروه تروریستی گولن ثابت کرد که هنوز زنده و پایدار است.
وی با اشاره به جان باختن 251 شهروند ترکیه در شب کودتا اظهار کرد: سالگرد کودتا به راستی که روز دموکراسی و اتحاد ملی نامیده شده چرا که شکست کودتاگران و این پیروزی نتیجه ایستادگی مردم، شجاعت جانباختگان و جانبازان در مقابل جنگنده ها و تانک ها است.
اردوغان با اشاره به بازگرداندن بیش از 80 متهم کودتا به ترکیه گفت: همه آنها به محاکم قضایی سپرده شده اند و رسیدگی به پرونده عوامل این کودتا جریان دارد.
وی همچنین با تاکید بر ادامه مبارزه با عوامل گروه گولن در داخل و خارج از ترکیه افزود: در دو سال گذشته مدارس گولن در 16 کشور که به مرکز فتنه تبدیل شده بود، تعطیل و به دولت ترکیه واگذار شد.
رئیس جمهوری ترکیه در این گردهمایی همچنین اظهار کرد: کودتای 15 جولای، دوستان روزهای سخت و دوستان روزهای خوب ترکیه را به ما نشان داد و ما هیچ کدام از آنها و از جمله همراهان و ساکتان شب کودتا در داخل کشور را فراموش نخواهیم کرد.
وی اضافه کرد: دست سرکرده گروه فتو(فتح الله گولن) را با دروغ، ریا و تقیه پرورش یافته، قطع کردیم و پس از این نیز ملت ترکیه هرگز اجازه نخواهد داد که کشور بازیچه و مستعمره گروه تروریستی فتو شود.
به گزارش ایرنا، کودتای نافرجام 2016 ترکیه اقدامی بود که توسط گروهی از نظامیان در تاریخ 15 و 16 جولای 2016 (25 تیرماه 1395) عملی شد و عوامل کودتا تلاش کردند تا حکومت را در دست بگیرند.
جت‌های جنگی در آسمان استانبول و آنکارا پرواز کردند و ارتش پل های بسفر و سلطان محمد فاتح در استانبول را به وسیله تانک و سربازها مسدود کرد و طی این عملیات، بسیاری از خطوط تلفن و اینترنت قطع شد.
این کودتا حدود ساعت 21 شب 15 جولای با مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل بسفر در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها آغاز و بعد از آن هم اخباری از تیراندازی در آنکارا و پرواز جنگنده‌ها با ارتفاع کم منتشر شد.
در پی این اقدام، نیروهای ارتش توانستند فقط برای ساعاتی محدود کنترل تلویزیون دولتی TRT و فرودگاه آتاتورک استانبول را به دست بگیرند، اما تنها ساعاتی بعد مقامات ترکیه از شکست کودتا خبر دادند.
با استقرار گسترده نیروهای نظامی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور، مسدود ساختن تمامی خطوط ارتباطی به پایتخت ترکیه، کودتایی بزرگ در این کشور رقم خورد اما این کودتا چندان دوام نیاورد و پس از چندین ساعت با حضور طرفداران اردوغان در خیابان‌ها، همراهی نکردن پلیس و دستگاه امنیتی این کشور با کودتاگران و مخالفت کشورها و دولت‌های خارجی شکست خورد.
در پی شکست کودتا در ترکیه، دولت اردوغان برای در اختیار گرفتن اوضاع، سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد و در دوره های بعد نیز به طور مستمر تمدید شد به طوری که ترکیه هم اکنون در هشتمین دوره وضعیت فوق العاده به سر می برد و قرار است سه روز دیگر و در سالگرد برقراری، وضعیت فوق العاده در این کشور لغو شود.
ترکیه بعد از کودتا در هشت دوره متوالی وضعیت فوق العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.
دستگیری متهمان کودتای ترکیه با استفاده از قانون وضعیت فول العاده و با صدور 'بخش نامه در حکم قانون' همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از 200 هزار نفر به اتهام مشارکت در کودتا، همکاری با کودتاگران و عضویت در گروه گولن که به عنوان متهم اصلی کودتا معرفی شده، دستگیر شده اند.
طی دو سال اخیر بیش از 120 هزار نفر از کارکنان دولت نیز که با اتهام عضویت در گروه گولن رو به رو بودند، از مشاغل خود اخراج شده اند و حدود 40 هزار نفر از آنها که خواستار تجدید نظر در حکم صادره شده بودند، به سر کار خود فراخوانده شده اند.
به گزارش رسانه های ترکیه، در دو سال گذشته بیش از 50 هزار نفر از شهروندان این کشور نیز به اتهام مشارکت در کودتا و داشتن نقش فعال در این رویداد زندانی شده اند.
همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای امنیت ملی ترکیه، روز 15 جولای به عنوان روز 'دموکراسی و اتحاد ملی' در ترکیه نام گرفت.
دولت آنکارا مدعی است که اقدام به کودتا در این کشور توسط طرفداران فتح الله گولن رهبر مخالفان دولت ترکیه و با دستور مستقیم او عملی شده است.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای 2016(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن که از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال 1395 اعلام شده، بیش از 17 سال است که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن بوده و استرداد او به ترکیه جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.
مقامات ترکیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز تا کنون نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل فتح الله گولن متقاعد کنند و تا کنون هشت درخواست استرداد گولن، با جواب رد مقامات واشنگتن مواجه شده است.
دولت ترکیه همه افراد و نهادهای مرتبط با گولن را تحت تعقیب قرار داده و بر همین اساس 500 نهاد و بنگاه خیریه را نیز به اتهام همکاری با جنبش فتو(منتسب به فتح الله گولن) تعطیل و صدها استاد دانشگاه را نیز دستگیر کرده است.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
مراسم دومین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه به صورت گسترده برنامه ریزی شده و این مراسم در همه شهرها و استان های این کشور در حال برگزاری است.
برای پوشش خبری مراسم سالگرد کودتای نافرجام ترکیه حدود 100 خبرنگار خارجی به این کشور دعوت شده اند و علاوه بر این، امشب قرار است مراسم شب زنده داری در 91 هزار مسجد در سرتاسر این کشور برگزار شود.
مراسم ویژه سالگرد کودتای نافرجام ترکیه نیز از روز گذشته با برپایی آیین های نماز و دعا در مساجد و دیدار با همه سه هزار و 850 خانواده آسیب دیده در جریان کودتا آغاز شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر