بازدید 6620

نگاه تبعیض آمیز وزارت علوم به نیمه حضوری‌ها

براساس تازه‌ترین مصوبه هیات مرکزی جذب وزارت علوم، دارندگان مدارک نیمه حضوری و غیر حضوری در تراز مناسب برای عـضویت هـیأت علمی ارزشیابی نمی‌شوند؛ مصوبه ای که ده ها هزار دانش آموخته این شیوه آموزشی را در حیرتی عجیب فرو برده است.
کد خبر: ۸۱۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 16 July 2018
نگاه تبعیض آمیز وزارت علوم به نیمه حضوری‌هابراساس تازه‌ترین مصوبه هیات مرکزی جذب وزارت علوم، دارندگان مدارک نیمه حضوری و غیر حضوری در تراز مناسب برای عـضویت هـیأت علمی ارزشیابی نمی‌شوند؛ مصوبه ای که ده ها هزار دانش آموخته این شیوه آموزشی را در حیرتی عجیب فرو برده است.

به گزارش «تابناک»، این تصمیم هیأت مرکزی جذب وزارت علوم به دلیل کثرت متقاضیان با مدارک حضوری از دانشگاه‌های معتبر ابلاغ شده و برطبق آن دارندگان مدارک نیمه حضوری و غیر حضوری از اولویت رسیدگی برخوردار نخواهند بود.

البته این هیأت برای اعضای هیأت علمی مشمول این مصوبه که درخواست تبدیل وضعیت می‌دهند یک تخفیف در نظر گرفته و با ادامه خدمت این اعضا به صورت پیمانی و با درخواست خودشان موافقت کرده است که این تخفیف کمک چندانی به وضعیت این مشمولان نمی‌کند و با اجرای این مصوبه امکان کسب رتبه‌های علمی دانشگاهی توسط این اساتید از بین می‌رود.

ناگفته نماند که مصوبه عدم ارزشیابی مدارک تحصیلی اعضای هیأت علمی که در دانشگاه‌های نیمه حضوری و غیرحضوری تحصیل کرده اند درحالی انجام می‌شود که هم اکنون چندین هزار نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های مختلف دانشگاهی و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها مدارک نیمه حضوری و غیر حضوری دارند و این مصوبه حجم زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را فرامی گیرد.

اما موضوعی که با انتشار این مصوبه موجب نارضایتی اعضای هیأت علمی با مدرک نیمه حضوری و غیرحضوری شده این است که درزمان انتخاب رشته و حتی ثبت نام در دانشگاه‌هایی که چنین دوره‌هایی را برگزار می‌کنند حرفی از کم بودن اعتبار مدرک این دانشگاه‌ها نسبت به مدارک سایر دوره‌ها از جمله روزانه و شبانه و ... و همچنین عدم ارزشیابی این مدارک زده نشده است.

درواقع هیچ توضیحی در دفاتر انتخاب رشته سازمان سنجش و همچنین اظهارات مسئولان این سازمان یا وزارت علوم درباره ارزش مدارک دوره‌های مختلف داده نشده است و همین موضوع موجب شده که این دوره‌ها همواره مورد استقبال متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر واقع شود زیرا این دوره‌ها اغلب از سوی دانشگاه‌های معتبری، چون علامه، امیر کبیر و ... برگزار می‌شود و متقاضیانی که رتبه لازم برای تحصیل در دوره روزانه یا شبانه این دانشگاه‌های مطرح را ندارند، اقدام به تحصیل در دوره‌های نیمه حضوری و غیرحضوری این دانشگاه می‌کنند.

نگاه تبعیض آمیز هیأت مرکزی جذب هیأت علمی به مدرک فارغ التحصیلان دوره‌های نیمه حضوری و غیرحضوری درشرایطی است که در تازه‌ترین نامه وزیرعلوم، تحقیقات فناوری به رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، ارزش تمامی مدارک با یکدیگر برابراست.

براساس نامه‌ای که هفتم خرداد ماه سالجاری منصورغلامی به جمشید انصاری نوشت، مدارک تحصیلی تمام دانش آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی، روزانه، شبانه، و نوبت دوم، حضوری، نیمه حضوری و الکترونیکی در مقاطع، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری از حیث ارزش تحصیلی دارای اعتبار یکسان شناخته شده اند.

برهمین اساس اعضای هیأت مرکزی جذب وزارت علوم باید به این سوالات پاسخ دهند که دلیل نگاه تبعیض آمیز به دارندگان مدارک دوره‌های نیمه حضوری و غیرحضوری نسبت به دارندگان سایر دوره‌ها چیست؟ آیا بالابودن حجم متقاضیان تحصیل کرده در دوره‌های روزانه دلیل محکمی است تا فارغ التحصیلان دوره‌های غیرحضوری و نیمه حضوری از ادامه پیشرفت بازبمانند؟

اگر ارزش مدرک فارغ التحصیلان این دوره‌ها کمتر از دوره‌های دیگر است چرا تکنون تذکری به دانشجویان این دوره‌ها داده نشده است؟

همچنین این هیأت چگونه پاسخگوی فارغ التحصیلان مقطع دکتری و همچنین ارشد دوره‌های غیرحضوری و نیمه حضوری خواهد بود که به امید حضور در هیأت علمی دانشگاه‌ها اقدام به ادامه تحصیل و خرج هزینه‌های هنگفت کرده اند؟

البته ناگفته نماند که از سال‌های گذشته درباره ارزش مدارک تحصیلی دوره‌های نیمه حضوری و غیرحضوری دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشجویان و متقاضیان تحصیل در این دانشگاه‌ها هشدار داده شده بود، اما تاکنون درباره ارزش و اعتبار مدارک تحصیلی دوره‌های نیمه حضوری و غیرحضوری دانشگاه‌های داخلی هشداری، رسانه‌ای نشده بود.

دراین شرایط و با توجه به عدم آگاه سازی وزارت علوم درباره ارزش و اعتبار مدارک دوره‌های نیمه حضوری و غیرحضوری به دانشجویان و فارغ التحصیلان این دوره ها، اعضای هیأت مرکزی جذب باید هرچه سریعتر به این نگاه تبعیض آمیز پایان دهند و یا اینکه اجرای این مصوبه را ازسال بعد و با قید این تبصره در دفاتر انتخاب رشته سازمان سنجش آغاز کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی