بازدید 4121
روس ها به دنبال بستن قرارداد نفت در برابر کالا با ایران هستند

آیا روسیه قادر است کالای مورد نیاز ایران را تامین کند؟

به زودی تحریم های 90 روزه آمریکا علیه کشورمان  آغاز خواهد شد و دولتمردان ما آن گونه که اعلام کرده اند آمادگی لازم را جهت مقابله با این تحریم ها دارند. به تازگی وزیر انرژی روس ها اعلام کرده است که مسکو در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با قرارداد با ایران برای تأمین کالا در عوض دریافت نفت است. پرسش این است که آیا روسیه قادر است در قبال دریافت نفت، کالاهای مورد نیاز ایران را تامین کند؟
کد خبر: ۸۱۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ 15 July 2018

آیا روسیه قادر است کالای مورد نیاز ایران را تامین کند؟به زودی تحریم های 90 روزه آمریکا علیه کشورمان  آغاز خواهد شد و دولتمردان ما آن گونه که اعلام کرده اند آمادگی لازم را جهت مقابله با این تحریم ها دارند. به تازگی وزیر انرژی روس ها اعلام کرده است که مسکو در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با قرارداد با ایران برای تأمین کالا در عوض دریافت نفت است. پرسش این است که آیا روسیه قادر است در قبال دریافت نفت، کالاهای مورد نیاز ایران را تامین کند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در اردیبهشت ماه سال جاری بود که آمریکا رسماً خروج خود از برجام را اعلام و رئیس جمهور این کشور از بازگشت تحریم های کشورش علیه ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه خبر داد. زمانی به بازگشت تحریم های 90 روزه آمریکا علیه کشورمان باقی نمانده است و دولتمردان و مسئولین خبر از آمادگی کامل برای مقابله با این تحریم ها را می دهند. بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که با آمریکا در زمینه تحریم علیه ایران همکاری خواهند کرد و برخی از کشورها از جمله روسیه و ترکیه نیز اعلام کرده اند که با آمریکا در این زمینه همکاری نخواهند کرد.

به تازگی و در مورخه 21 تیر 1397 الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه طی مصاحبه ای اعلام کرد که قرارداد دریافت نفت در برابر کالا با ایران همچنان امکان پذیر است و مسکو تمام امور قانونی مربوط به این توافق را مورد بررسی قرار خواهد داد.

قرارداد دریافت نفت ایران در برابر ارائه کالا توسط روس ها در زمان تحریم ها می تواند به ضرر کشورمان تمام شود چرا که با بازگشت تحریم های 180 روزه آمریکا علیه کشورمان عملاً معاملات نفتی با ایران توسط کشورهای مختلف متوقف خواهد شد و روس ها می توانند در این معامله به نفع خودشان عمل کنند و بازی معامله نفت با کالا را در اختیار بگیرند.

در ثانی پرسش این است که آیا روس ها می توانند کالاهای مورد نیاز ایران را در قبال دریافت نفت، تامین کنند؟

برای پاسخ به این پرسش به آمارهای مربوط به واردات کالا از روسیه در سه ماهه نخست سال جاری، رجوع می کنیم.

در سه ماهه نخست سال جاری میزان واردات کالا از روسیه، 382 میلیون دلار بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 205 درصد رشد داشته است. با این میزان رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، سهم ارزشی واردات کالا از روسیه در سه ماهه نخست سال جاری به 3.39 درصد رسیده است. روسیه با این سهم در رتبه هشتمین کشوری که بیشترین واردات به ایران را داشته اند، قرار گرفته است. بنابراین می توان گفت با توجه به رشد 205 درصدی ارزش کالاهای وارد شده از روسیه به ایران در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، باز هم روسیه در بحث واردات کالا، سهم آنچنانی از بازار ایران را در اختیار خود ندارد. با این سهم از واردات، روسیه عملاً نمی تواند آن گونه که باید نیازهای کالایی ایران در دوره تحریم را پوشش دهد مگر اینکه روسیه، کالاهای مورد نیاز ایران را از سایر کشورها به کشور خود وارد و سپس آن کالاها را به ایران صادر کند.

با این وضعیت، بهتر است مسئولین قبل از امضای هر گونه قراردادی خوب به عواقب آن فکر کنند و اعمال تحریم ها و فشارهای ناشی از آن باعث نشود تا به هر قراردادی تن بدهند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار