بازدید 6029
۳
نمایندگان مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

دولت و مجلس هزینه تغییر کابینه را به گردن هم می اندازند/ ضرورت تقویت کابینه، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد

مدت هاست، زمزمه تغییر در کابینه به گوش می رسد و با اینکه روحانی، خود نخستین کسی بود که صحبت از تغییر در کابینه به میان آورد و از اعضای کابینه گلایه کرد، تاکنون هیچ کاری برای تغییر در ترکیب کابینه انجام نداده است. همچنین با اینکه مجلس از ترکیب کابینه و به ویژه تیم اقتصادی رضایت ندارد، هنوز هیچ کاری برای تغییر نکرده است.
کد خبر: ۸۱۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ 15 July 2018

دولت و مجلس هزینه تغییر کابینه را به گردن هم می اندازند/ ضرورت تقویت کابینه، بیش از هر زمان دیگری اهمیت داردمدت هاست، زمزمه تغییر در کابینه به گوش می رسد و با اینکه روحانی، خود نخستین کسی بود که صحبت از تغییر در کابینه به میان آورد و از اعضای کابینه گلایه کرد، تاکنون هیچ کاری برای تغییر در ترکیب کابینه انجام نداده است. همچنین با اینکه مجلس از ترکیب کابینه و به ویژه تیم اقتصادی رضایت ندارد، هنوز هیچ کاری برای تغییر نکرده است.

به گزارش «تابناک»؛ گویا دولت و مجلس، در لزوم تغییر ترکیب تیم اقتصادی هم نظرند، ولی هر یک از دو طرف سعی دارد هزینه های تغییر را به گردن دیگری بیندازد. نگاهی به اقدامات صورت رفته در چند ماه اخیر از سوی دولت و مجلس به درستی روایتگر این داستان است.

بنا بر این گزارش، با اینکه مسئولان دولتی بر ناکارآمدی تیم اقتصادی اذعان دارند و حتی خود روحانی نیز چند وقت پیش بر چابک سازی دولت تأکید کرد، همه فعالیت های دولت در این راستا، تنها در لایحه تغییر ساختار دولت خلاصه و البته با مخالفت مجلس روبه رو شد. از سوی دیگر، مجلسیان نیز با اینکه چند بار پیام های مختلفی برای ایجاد تغییر در کابیه به دولت داده اند، تا کنون اقدام درخوری صورت نگرفته است. در واقع نمایندگان با فشار بر دولت، قصد دارند تا دولت را وادار به تغییرات کنند.

محمد قسیم عثمانی در خصوص موضوع تغییر در کابینه دولت اظهار داشت: به نظر می رسد، با توجه به اوضاع پیش آمده و به هم ریختگی ساختاری در اقتصاد کشور، دولت هم از نظر روانی و هم از نظر کارکردی نیاز به ترمیم اساسی دارد. دولت باید خود به فکر ترمیمی در کابینه باشد. در غیر این صورت، دیر یا زود مجلس اقدام به تغییرات خواهد کرد؛ اما اگر خود دولت این کار را کند، هم با هزینه کمتری خواهد بود و هم جاهایی که واقعا نیاز به تغییرات است، دستخوش تغییر می شود. شاید مجلس برای پاسخ به افکار عمومی هم شده این کار را بکند، ولی بهتر است این تغییرات با هزینه کمتری اتفاق بیفتد و دولت خودش برای ترمیم بخش اقتصادی کابینه‌ پیش قدم شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس با بیان اینکه «تغییر سیاست‌ها و رویه‌ها مهم‌تر از تغییر افراد است» یادآور شد: در حال حاضر جامعه انتظار تغییر چهره نیز دارد و شاید تغییر سیاست بدون تغییر چهره از نظر روانی جامعه را تأمین نکند. من معتقد نیستم که مشکل، افراد هستند بلکه سیاست‌ها محل ایراد است که باید تغییر کند.

عثمانی در پایان خاطرنشان کرد: ‌ما هنوز نتوانسته ایم شوکی به جامعه وارد کنیم و از نظر روانی این اطمینان خاطر را به مردم بدهیم که اوضاع بهتر می‌شود.

همچنین علیرضا رحیمی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، ضرورت تقویت کابینه است و این مسأله می‌تواند در قالب ترمیم کابینه و تغییر مدیران انجام شود. در عین حال نیز می‌تواند از طریق تغییر روش‌ها و رویکردها به انجام برسد.
از طرفی آنچه مسلم است، اولویت برای تغییر در دولت یا ترمیم کابینه در حوزه اقتصادی و مدیریتی است؛ هرچند مشکلاتی در دیگر حوزه‌ها وجود دارد، یا در اولویت نخست برای اصلاح و ترمیم به ‌لحاظ مدیریتی نیست و یا اساسا موضوع بحث نیستند. حال آنکه وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و دیگر مجموعه‌هایی که با مباحث بانکی، پولی و ارزی سر و کار دارند، نیازمند تقویت در سطح مدیریتی هستند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: اما موضوع مهم این است که به نظر می‌رسد شخص رئیس‌جمهور به عنوان رئیس هیأت دولت و قوه مجریه، بهتر از هر کسی می‌تواند این اصلاحات یا ترمیم مدیریتی را انجام دهد. در نتیجه باید ببینیم که تشخیص آقای روحانی بر چه اساسی استوار است. در واقع باید ببینیم آقای رئیس‌جمهور می‌تواند با حفظ همین افراد و مدیران فعلی در وزارتخانه‌های اقتصادی و با تغییر رویه‌ها و رویکردها مشکلات را مرتفع کند یا اینکه لازم می‌بیند با تغییر مدیران و وزرا اصلاحات لازم را اعمال کند. در این میان، مهم‌ترین مسأله این است که این تغییرات برای مردم و مجلس ملموس باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳
اشتباه نکنید. این دولت کارآمده. فقط نمیذارن که اینا کار کنن.
دولت و مجلس بخوبی میدانند تغییر نفرات هیچ مشکلی را حل نمیکند
لابی های درون دولت در مسیر تغییر کابینه سنگ اندازی می کنند. مطمئناً اگر مجلس برای استیضاح چند وزیر اقدام نکند، تغییری از طرف دولت در کار نخواهد بود. واظی و نوبخت و نهاوندیان از اساتید پشت گوش اندازی هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل