بازدید 53337

۹۲ میلیون متر مکعب آب، گمشده سدی که برای احداثش میلیارد‌ها تومان هزینه شد

بستن چشم‌ها بر آینده و بی توجهی به مقوله مهم توسعه پایدار در کنار فشار‌های بی امان برخی مدیران و سیاستمداران محلی، حاصلی جز نابودی سرمایه‌های مادی و معنوی شهروندان کشورمان ندارد؛ مثل اتفاقی که برای سد بزرگ بارزو افتاده تا این سازه گران قیمت از چرخه اقتصاد و معیشت مردم این شهرستان خارج و آینه عبرت همگان شود.
کد خبر: ۸۱۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 15 July 2018
۹۲ میلیون متر مکعب آب، گمشده سدی که برای احداثش میلیارد‌ها تومان هزینه شدبستن چشم‌ها بر آینده و بی توجهی به مقوله مهم توسعه پایدار در کنار فشار‌های بی امان برخی مدیران و سیاستمداران محلی، حاصلی جز نابودی سرمایه‌های مادی و معنوی شهروندان کشورمان ندارد؛ مثل اتفاقی که برای سد بزرگ بارزو افتاده تا این سازه گران قیمت از چرخه اقتصاد و معیشت مردم این شهرستان خارج و آینه عبرت همگان شود.

به گزارش «تابناک»؛ خبر‌های رسیده از شهرستان شیروان، استان خراسان شمالی حکایت از این مهم دارد که در پی تشدید بحران خشکسالی و برداشت‌های بی رویه از آب‌های سطحی و زیرزمینی، دومین سد بزرگ استان خراسان شمالی کامل خشک شده و دیگر امکان آب گیری ندارد؛ سدی که در هنگام افتتاح شاید کمتر کسی چنین فرجامی برای آن متصور بود.

در رابطه با سدی سخن می‌گوییم که در شناسنامه آن قابلیت ذخیره بیش از ۹۲ میلیون متر مکعب آب و همچنین توان تنظیم سالانه چیزی حدود ۴۴ میلیون متر مکعب آب قیده شده است؛ مشخصاتی که سبب شده این سد پس از دیگر سد بزرگ استان خراسان شمالی، یعنی شیرین دره به عنوان دومین سد بزرگ استان لقب بگیرد. در ادامه توضیحات در خصوص این سد، هدف از تأسیس آن بر سرشاخه‌های رود اترک و به صورت مشخص رود محلی قلچق، مهار و کنترل سیلاب ها، تأمین آب آشامیدنی، مصرف در بخش صنعت و نیز کشاورزی عنوان شده است.

سازه‌ای که از سال ۱۳۷۲ و با پیگیری‌های مجدانه نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، مدیران سیاسی منطقه و نیز نظر مساعد دولت وقت، عملیات ساخت آن در شهرستان شیروان آغاز شد و در نهایت پس از هشت سال، در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید و آب گیری این سد بزرگ با حجم ۹۲ میلیون مترمکعب آب، آغاز شد. افتتاح سازه‌ای از نوع بتنی دو قوسی نامتقارن با ارتفاع 83 متر از پی که بنا بود منبع تأمین آب مطمئن برای اهالی منطقه باشد و زمینه توسعه صنایع را در شهرستان فراهم کند.

یکی از نکات مهم و قابل تأمل در مورد این سد آن است که در زمان ساختش با احتساب منابع آب فراوان، مدیران وقت سرریز آن را از نوع نیلوفری انتخاب و این سرریز را در تکیه گاه چپ سد و در ارتفاع ۸۰ متری نصب کردند؛ تصمیم قابل تأملی که تنها پس از پنج سال از افتتاح سد، مشخص شد ریشه در مطالعات غلط داشته، چون این بخش از سازه مدت هاست به نماد شکست پروژه این سد تبدیل شده و کارایی دیگری ندارد.

۹۲ میلیون متر مکعب آب، گمشده سدی که برای احداثش میلیارد‌ها تومان هزینه شد

تصاویر موجود از سد شیروان در سال‌های مختلف به خوبی نشان می‌دهد، هرچند میزان اندکی آب در کف سد موجود بود، امکان بالا آمدن آب تا ارتفاع ۸۰ متری و ریزش آن از سرریز نیلوفری جز چند سال نخست هیچ گاه محقق نشده است.

با اینکه سد مذکور در سال‌های اولیه امید‌های فراوانی را برای توسعه شهرستان در دل مردم منطقه ایجاد کرد، بسیار زود مشکل کم آبی گریبان این سد را گرفت و همه برنامه‌های آرمانگرایانه مدیران استانی و محلی را نقش بر آب کرد. این البته همه ماجرا نبود و روند کاهش منابع آب سد بزرگ بارزو تا آنجا پیش رفت که در روز‌های اخیر، منابع محلی از خشک شدن کامل سد سخن می‌گویند تا مهر تأییدی بزنند بر همه اقدامات نسنجیده‌ای که با میلیارد‌ها تومان بودجه در این شهرستان محروم انجام و جنبه میراثی به خود گرفته است.

خشک شدن کامل سد بارزو در سال جدید، در حالی است که سال گذشته اندک آب جمع شده در کف سد، مدیران محلی را مجبور کرده بود دستور دهند تا هر گونه بهره برداری از آب آن ممنوع شود. در همین باره، شهریورماه سال گذشته عباسعلی صفایی، فرماندار شهرستان شیروان به رسانه‌ها گفت: پس از بررسی جوانب مختلف، قطع آب خروجی سد تا اطلاع ثانوی تصویب شد. کاهش چشمگیر و ۵۰ درصدی نزولات آسمانی در فصل بهار موجب شد تا آب ورودی و ذخیره پشت سد بارزو به شدت کاهش یافته و هم اکنون بنا به نیاز سازه سد به وجود میزان معینی آب در پشت سد، دستور جلوگیری از هر گونه استفاده آب سد صادر شد.

 

وضعیتی که امسال وخیم تر شده تا میزان آب ورودی به سد بارزو به صفر برسد و سد کامل خشک شود. این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ ورودی آب سد ۱۶ میلیون مترمکعب بود و در سال ۱۳۹۵ نیز این ورودی۲۲ میلیون متر مکعب گزارش شده است؛ آمار قابل تأملی که به خوبی روند کاهشی بارش و آورد آبی این سد بزرگ (دومین سد بزرگ استان خراسان شمالی) را اثبات می‌کند.

اکنون شهرستان شیروان است و یک سد بزرگ که علی رغم میلیارد‌ها تومان هزینه هیچ کارایی مشخصی ندارد؛ داستان پر غصه‌ای که در سال‌های آینده برای بسیاری از سد‌های بزرگ کشور تکرار خواهد شد و سوء مدیریت متولیان منابع آبی کشور را بیش از پیش برای میلیون‌ها شهروند ایرانی به تصویر می‌کشد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۵۹
اختلاس .پورسانت بسیار آبدار بوده وویرانی کشور ادامه دارد با همت خودی های دکتر بیسواد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
حتما اینجور پروژه ها پورسانت های خوبی برای تمام ارگان های درگیر داره . بقیه ش هم اصلا مهم نیست حتی سر سوزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
دولت هاشمی و خاتمی پایه گذار این سدهای مطالعه نشده مثل گتوند بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
تقصیر دولت قبلیه، احمدی‌نژاد
تابناک گرامی

به قول قدیمی ها

اگر این چاه آب نداشته باشه ، برای من پول داره
تازه این مشتی است نمونه خروار...
اما خدا وکیلی یه کشوری مثل ایران و با این همه قدمت بخوای تو چند سال نابود کنی همچین کار راحتی هم نیست. لااقل مسئولان ما نشون دادن از عهده این کار برمیان.
بنظرتون فقط سوء مدیریت متولیان منابع آبی مملکت رو به قهقرا برده یا سو مدیریت در همه عرصه ها بیداد میکند و عواقب وحشتناکش کم کم هویدا میشود.
جز خون گریه کردن کار دیگه ای میشه کرد ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
خدا نگذره از مدیرانی که آب مصرفی کشاورزی و نوشیدنی را برای استفاده غیر منتقل می کنند...
سد سازی اشتباه است و باعث به هم خوردن تعادل هیدرولوژیکی طبیعت میشود. انتقال اب از یک حوزه ابریز به حوزه ابریز دیگر هم اشتباه است. سالهاست که اشتباه بودن و اثرات نا مطلوب اینگونه دخالتها در طبیعت مشخص شده ولی افسوس که مسئولان ما به ان بی توجه هستند.
در سرزمینهای خشک و گرم مثل ایران، انتقال اب به روی زمین باعث تبخیر سریع اب میشود.بهنرین روش احداث قتات است که از قدیم در ایران رواج داشته. همچنین در موارد ضروری میتوان از احداث سدهای زیر زمینی که روش جدید و بسیار کم هزینه تری است برای تغذیه چاهها و قتوات استفاده کرد.
سرمقاله طوری نوشته شده که بنظر میرسد آب سد توسط آقازاده داره دزدیده میشه.
البته این قبیل مشکلات دور از انتظار نبود همان زمان هم در خلاء دنیای مجازی دلسوزان وطن به این سد سازی های بی رویه حتما اعتراضاتی داشته اند اما گوش شنوایی نبود ه بی شک اگر با توجه به امکانات موجود دنیای مجازی امروز دست به چنین کاری میزدند خواهید دید که تا چه حد با آن مخالفت میشد . طبق آمار از کل سد های احداثی بعد از انقلاب بیش از ۸۰ درصد آنها غیر کارشناسی و ناکارامد هستند و مثل سد فوق الذکر نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم هست.
کدام نهاد این سد را ساخته؟ بیاد جواب بدهد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
شک نکن الان حتما میاد جواب میده. مگه کسی به اون نهاد اسمشو نبر میتونه بگه بالا چشمت ابرو هست
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
قرارگاه اسمشونبر انبیا
مهندسین و طراحان این طرح را باید اعدام کنند
کسی که این تز رو داده اعدام کنند
میلیاردها تومان هزینه بدون هیچ کارایی
پولای ما
پول مردم
ماجرای «خودکار بیت‌المال» سردار شهید زین‌الدین چیشد؟
هاشمی با این سد ساختن بی برنامه
میلیاردها میلیارد پول مملکت را نابود کرد
ای کاش به جای این سدها که در دولت سازندگی استارت خوردن اب شیرین کن و نیروگاه برقی هسته ای ساخته بودید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
راست میگی ؟؟ نیروگاه هسته ای

بعد زباله های اتمی رو تو خونه خودت میخواهی چال کنی؟!
کارایی سد تنها به ذخیره آب نیست. بلکه یکی از مهمترین کارکردهای سد جلوگیری از خرابی سیلاب های فصلی است که همیشه نادیده گرفته می شود.
در گذشته هر سال هزاران نفر در سراسر کشور خانه و زمین های حاصلخیز خود را از دست می دادند
این دل مردم است که خشکیده نه آسمان این کشور.
احتمالاً مردم مقصرند..خخخخخ
الان نماینده فوق کلی با آن سد عکس گرفته به دوستان و آشنایان از پشتکار و کاریی بسیار خودش میگوید. این مشکل فقط برای این سد نیست خیلی از پروژههای انجام شده در کشور بر اثر همین پشتکارهای قومیتی - رفاقتی - امام جمعه ای - همکلاسی - هم مسلکی - هم حزبی - یک کلام فساد اجرایی صورت رگفته. کارخانه فولاد در اسفراین. فولا د در اصفهان لاستیک در یزد پتروشیمی در خرماباد و و و . حالا اگر یک آدم عاقل و کارا در مقام مسئولیت بود هیچوقت چنین پروژه هایی را در چنین شهرهایی اجرا نمیکرد. این است ضررهای نظام شورایی و پاسخگو نبودن هیچ کس. حالا حالا از این خبرها داریم منتظر باشید یکی یکی گند کاریها رو میشود پروژههایی که فقط و فقط بر اساس سهم خواهی گردن کلفتی رفاقت بازی قومیتی خط بازی سیاست بازی احداث شدند و بیت المال شرف المال و کلا همه چی مال را به فنا دادند و هنوز هم میدهند. فعلا بروید برای لا کاری گنبد امام های معصوم نذر هزینه کنید تا ببینیم بعد چی میشه فوقش زن و بچه مسئولین که خارجن و چارش یک بلیط است که شکر خدا و توجه ائمه اون هم قابل ابتیاع است گور پدر مردم نذر کرده و شهید داده هم کرده .........
سی سال قبل دانشمندان خشکسالی این سالها را پیش بینی می کردند ولی ما عادت داریم منتظر غیر منتظره ها باشیم وقتی خشکسالی هست انتظار باران زیاد وبرف فقط یک خوش خیالی گمراه کننده است .باید حتما حادثه را ببینیم تا باور کنیم
برنامه ریزی هم انطور که دوست داریم می کنیم نه انطور که واقعیت ها نشان می دهد .
با سلام
لطفا اينقدر با تحليل هاي غير كارشناسي سدسازي را زير سوال نبريد.
اصولا سرريز در بالاترين كد ارتفاعي ساخته مي شود كه آب پشت سد خالي نشود و فقط در هنگام پر شدن مخزن آب اضافي آن خالي شود !
در ضمن چنانچه در عكس مشخص است سطح آب تا نزديكي سرريز بالا بوده كه نشان مي دهد مخزن در مواقعي حالت پر هم داشته است كه نشان از درست بودن مطالعات دارد.
اكنون كه در خشكسالي شديد هستيم حجم آب ورودي به سد كم است و لذا تراز آب نيز پايين مي رود.
فعلا خشكسالي به وجود آمده ! چه ربطي به سد دارد ؟
لطفا گزارشي هم از مواقع ترسالي و كاربردهاي اين سد در آن مواقع تهيه كنيد
اينقدر مغرضانه در زمينه سدسازي حرف نزنيد.
توليد برق، كنترل سيلاب و تنظيم آب از مهمترين وظايف اين سازه ها هستند. چنانچه اين سازه ها در مملكت نبود الان نه آب وجود داشت و نه برق !
تصمیم برای شروع بسیاری از پروژه ها سیاسی است وبااعمال فشار از طرف نمایندگان مجلس امامان جمعه و.....گرفته می شود و طبعا کارشناسی نمی شود
این دیگه چه تفسیر و توضیح است خوب بخاطر خشکسالی همه سد ها اینطور شده یا بزودی میشه و البته خود سد که یک پروژه زیر بنایی تابی جون اخیرا طوری داری مقاله مینویس که انگار ادم داره مقالات رادیو فردا را میخونه ؟ انشاا... خدا نعمت و رحتمتشو برامون نازل کنه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
قطعا شما درست میکی . ما هم که تو این مملکت لعنتی زندگی نمیکنیم
وقتی مملکت به خودی و غیر خودی تقسیم بندی شده و عده‌ای نا اشنا به کار را در راس هستند بیش از این انتظار ی نیست. سد گتوند با هزاران تن نمک... به هر جا بنگری رده پایی از بی کفایتی اقایان هست
این هنوز اول کار هستش
وقتی مسئولین حرف متخصصین این حوزه رو گوش نمیدهند نتیجه بهتر از این نمیشه.
اساتید ما از اوایل دهه هفتاد و ما از اوایل دهه هشتاد پیش بینی این وضعیت رو می کردیم چرا که آمارها این مطلب رو نشون میداد ولی کسی به فکر نبوده و نیست و نخواهد بود.
سلام .خشکسالی رفتار بعضی از سالها در مناطق خشک و نيمه خشك مانند ايران میباشد .كه خيلی نميتوان در کوتاه مدت اين رفتار تغير داد. ولی با مديريت مصرف صحيح و سياستگذاری درست ميتوان سالهای خشكسالی را با خاطر آسوده سپری کرد.مهمترين موضوع سياستگذرى خارج کردن تفكر خودکفاي گندم و واردات حدود 3 ميليون تن گندم. و عدم خريد تضمينی بخصوص در اراضی ديم است .
وقتی که انجام پروژه های عمرانی بر اساس میل و خواسته یک نماینده و فقط صرفا برای رای آوردن و تکیه زدن بر کرسی مجلس باشه نتیجه ای جز حیف و میل سرمایه و اموال کشور و ملت در بر ندارد . کاش مسئولین احساسی تصمیم گیری نکنند .
تادیرنشده بایدفکری به حال مدیران حزبی به ظاهرمتعهد کردوتنهاشایسته سالاری راملاک انتخاب مدیران قراردادکه فردادیراست.
مخزن این سد بیشترین آبی که از زمان احداث خود تا کنون به خود دیده، حدود 27 میلیون مترمکعب در سال 1395 بوده است. عملا از حدود 80 تا 90 درصد تنطیمی این سد در دوران بعد از ساخت آن، به دلیل فقدان منابع آبی کافی، امکان بهره برداری نبوده است. و این به معنای خسارت چند صد میلیاردی به منابع ملی هزینه شده در خصوص این سد است. البته این تنها سد با چنین عاقبتی نیست و سدهای بسیاری و حتی قبل از ورود به دوره تغییرات اقلیمی با چنین شرایط بدخیمی مواجه بوده اند. سه علت اصلی این گونه خسارات ملی عظیم عبارتند از:

1- فقدان سیستم ارزیابی عملکرد اعتبارات هزینه شده در اجرای ابرسازه های آبی کشور(چه درون سازمانی کارفرما و چه برون سازمانی آن)، و اهداف مورد طراحی و عملکرد واقعی.
2- عدم پیگیری حقوق حقه حاکمیتی از مهندسان مشاور طرح ها(مطابق با مفاد قرار دادهای منعقده، مشاورین طرح ها همواره مسئول عواقب عدم عملکرد سدها در چارچوب مبانی طراحی، می باشند. )
3- عدم عملکرد نظارتی موثر معاونت برنامه ریزی و راهبردی کشور بر عملکرد اعتبارات ملی تخصیص داده شده به دستگاه های دولتی.

وجود چنین عدم نظارت ها و عدم پیگیری های حقوق حقه حاکمیتی، منجر به صرف میلیاردها دلار در ابرسازه هایی گردیده و می گردد که نه تنها امکان بهره وری اقتصادی و ثروت اندوزی ملی از آن ها وجود ندارد بلکه امکان بهره برداری آبی معقول از آنها نیز وجود ندارد. راهکار برون رفت از چنین شرایط ناگوار، مستلزم تصمیم گیری عاجل در دولت به منظور اقدام در هر سه مورد مذکور است(بویژه يا توجه به تبعات تغییرات اقلیمی و نیز محدویت منابع اعتباری کشور).
در همین استان خراسان شمالی، بد نیست سری هم به سد شورک بزنید.
متاسفانه از این نوع پروژه ها که بدون مطالعه و عمدتا در اثر فشار نمایندگان منطقه انجام شده زیاد است. در زمینه صنایع فولاد و پتروشیمی هم که هر دو مصرف آب بالایی دارند و منطقا باید در کنار دریا تاسیس شوند میتوان لیست بلند بالایی تهیه کرد که همگی در مکان های نا مناسبی تاسیس شده اند.
مبهورين كار تخريب سد هست ، مطمعن باشيد ميزان تبخير آب پشت سد بيشتر از دبي آب ورودي هست و اين باعث ميشود همين ميزان آب به پايين دست سد نرسد، ما بايد بسمت آبخيزداري و قنات روي بياريم تا سد سازي ، تا كي بايد منابع آبي كشور بابت سياست هاي مغرضانه نابود شود
علی برکت الله
دست مسئولین درد نکنه
با این تلاش شبانه روزی واقعا مارو شرمنده کردین.
چرا کسی از شرکت مهندسی مشاور و پیمانکار اینگونه پروژه هایی، در جهت احقاق بیت المال شکایت نمی کند؟
اگر برای مردم آب نشد برای مدیران عزیز نان در کانادا و انگلیس شد که......
ما می توانیم . ما رکورد زدیم . نتیجه عملکرد مدیران خود شیفته و استفاده نکردن از نظرات کارشناسی متخصصین خارج .
دردرجه اول کارفرماکه وزارت نیروست ودردجه بعد مشاور مطالعاتی طرح باید پاسخگو باشند ،انها می بایست دقت می نمودند که حجم وابعاد سازه ومخزن را طوری انتخاب میکردن که با واقعیت اختلاف 5تا 10 درصدی حداکثر ایجاد میکرد .باید امارواطلاعات حداقل یک دوره 40 ساله را که بعداز راست ازمایی وازمینان از صحت انها انالیز وتجزیه وتحلیل میکردند اماردوره منجر به اغاز ساخت را ،وهمچنین می بایست از امار واطلاعات بارشی ایستگاهایی استفاده میکردن اولا در خود حوضه ابخیز واقع بودند وانها می بایست بیشتر از سینوپتیک وتبخیر سنجی وکلیماتولوژیک می بودند ،واخر سر هم در قبول نتایج وپایه قرار دادن انها می بایست دقت میکردند دبی واورد حوضه را طوری می پذیرفتند که حداقل با ضریب اطمینان بالای 97درصد در 80 درصد از سالها امکان تحقق برایش وجود می داشت ،بنظر میرسد دقت وحساسیت لازم در بخش انجام مطالعات هوا واقلیم وهیدرولوژی ومراحل تائید وتصویب پروژه اعمال نشده ویا اعمال نظر وفشار سیاسی مثل احداث فرودگاهای خیلی از نقاط کشور پشت سر نظرات علمی وفنی وکارشناسی دقیق بوده است مثل سد پانزده خرداد وچند سازه ابی حیاتی در جاهای دیگری از این کشور بخصوص در حوضه ابریز در یاچه ارومیه ویا در حوضه مرکزی کم بارش ایران وسیستان وبلوچستان وشرق کشور ،تا زمانیکه زمام امور حیاتی کشور دست کارشناسان ومشاورین وکارفرمایان نالایق باشد همین اش است وهمین کاسه ،در مطالعات این قبیل طرحها می بایست بدقت بتمام امورومشکلات احتمالی حساس وواقف بود وانهارا در امر توجیه مسئله مدخلیت داد ،وبه مخاطرات احتمالی وناکامی های اتی راه حل های منطقی مثل کاهش حجم وارتفاع سازه وجلوگیری از هزینه وبریز وبپاشهای حاتم گونه خود داری نمود تا روی دستمان مشکلات لاینحلی مثل سد لار که فرار اب وحشتناک ،گتوند مشکل شوری ووجود گنبد نمکی داخل مخزن که گند شوری کارون را در پائین دست بوجود اورده یا سد 15 خراد که با گند مشکلات سازه ای در زیر پی ولنز ماسه ای وکمبود اورد برای مخزن وشوری اب ذخیره شده بعلت وجود تشکیلات گجی ونمکی در مسیر رودخانه وداخل واطراف مخزن دارد ،که ناچار شده اند ازجای دیگر با صرف میلیاردها هزینه برای لاپوشانی گند بالا اورده شده توسط نا اهلان اب از سر شاخه های کرخه ودز وکارون منتقل نمایند وال.....خ ،به شتر گفتندی که چرا گردنت کجه ؟فرمودنی که کجایم درسته که اینجام کج نباشد ؟همه کارهای ما مثل پل ها .جاده ها ،اتوبان ها واحداث مساکن مهر ودانشگاها وفرودگاه ها وشهرک های صنعتی وپارکدهای علم وفن اوری هم مشابه سازه های ابی کشور بی دروپیکر وبدون حساب وکتاب انجام شده ومیشوند همه با اعمال زوروتحمیل نظرات سیاسی .،
اینا همش مال بی حجابی است. بیشت بی حجابها را بازداشت کنید تا خوب بشود
رژیم رودخانه های ایران اکثرا سیلابی است. ممکن است این سد در یک سال جلوی سیلی را بگیرد و بالتبع آن تا چند سال آب را تامین کند نمونه اش سد گلستان در استان گلستان است .
مسولان معمولا از کارها را از این دولت به دولت بعدی ارجاع می دهند.......
وقتی با حفر چاه عمیق میشود سر چشمه های رود خانه را خشکاند اگر هزار میلیمتر هم بارندگی باشد تنها میتوان سیلابهارا جمع آوری نمود ،زیرا چشمه سارها ‌وسرابهایی که آب رود خانه را تامین میکنند توسط چاه های عمیق خشکیده میشود ؟ رود اترک ،یکی از رودخانه های دایمی ایران بود ؟ ،، چه شده که نگبت کشور ایران را در بر گرفته ،و دارد کشور تمدن ساز چند هزار ساله را نابود میکند ؟،،، یقینا چیزی جز عدم مدیریت صحیح ،و زیاده خواهی ،چیزی دیگری نمیتواند باشد ؟،،،،
متاسفانه در هيچ كجاي اين مملكت نشانه اي از مديريت صحيح وجود ندارد به هر كجا كه ورود مي شود فقط و فقط نشانه سو مديريت ديده مي شود . و اين نتيجه انتساب مديران بي سواد و نالايق که نه تعهد دارند و نه تخصص
دوست عزیز
این متولیانی که سوئ مدیریت دارند سی سال است که به رغم اطلاع از سوئ مدیریتشان نه تنها مورد مواخذه قرار نگرفته اند بلکه از یک سمت به سمت دیگری منتقل میشوند و همان سوی مدیریت را در جای جدید انجام میدهند بطور مثال وزیر فعلی صنعت و بازرگانی زمانی وزیر بازرگانی بودند و تاجی که به سر این ملت نزدند هیچ کلی هم گرفتاری درست کردند و فساد در وزارت خانه ایشان بیداد میکند ولی کسی پاسخگو نیست .
ما نیازی به دشمنی امریکا و اروپا وغیره نداریم همین مدیران کار همه دشمنان را یکجا انجام میدهند
رییس جمهور کره جنوبی به دلیل کمک به یک دوست برکنار وبه پانزده سال زندان محکوم شد .
کشوری که پیشرفت های بسیار چشم گیری دارد و تازه به نوعی مستعمره امریکا به حساب می اید .
دشمن در خانه است اگر از نیروهای متخصص جوان و دلسوز استفاده نکنیم و به داد کشور نرسیم کشوری باقی نمی ماند که برای آن نگران باشیم
متأسفانه بسیاری از این سدها که با هزینه های گزاف ساخته شده اند تنها بدلیل چشم و هم چشمی بین نمایندگان مجلس و با لابی گری ساخته شده اند و از ابتدا محکوم به شکست بوده اند.
جرأت درج نظرات را نداری لذا مطلب نزار
باید به خاطر مشکل آب و بیکاری ، کنترل جمعیت و تک فرزندی رو در کل کشور اجرا کنیم.
سدسازی مثل خیلی از کارهای دیگرمان قرار نبوده برای مردم آب داشته باشد کافی است برای عده ای نان داشته باشد.
این مملکت داره نابود میشه چرا کسی فکری نمیکنه به حال این مملکت چرا این همه سد اونم با هزینه های نجومی حالا همه رودخونه ها دارن خشک میشن مگه یه خط لوله از خلیج فارس و یه تصفیه اب شیرین کن چقدر هزینه میبره اصلا بفکر نیستن چقدر بیعارن این مسئولین اگه مردم اعتراض میکنن میشن ضد انقلاب و دشمن مردم نون شب ندارن والا اکثرا کشاورز و بیکار،کارخونه ها یکی بعد یکی دارن تعطیل میشن ، اینهمه وزیر داریم چرا وزیرا فقط حقوق میگرن اونم همش نجومیه و کاری انجام نمیدن؟
حتا خدانمیتونه به داد ما برسه
سلام
بعضی وقتها انتقاد بد نیز همانند دفاع بد از موضوعی جواب معکوس می دهد.
ممکن است بقول شما در مطالعا منابع آب این طرح اشتباهی رخ داده باشد و آورد حوضه آبریز این سد به میزان تعیین شده نباشدو اما این دلیل بر این نمی شود که کل طرح را بی فایده بنامید.اما نقش دوره خشک و کم بارش این سالها را نباید نادیده گرفت و همه تقصیر را گردن مطالعات گذاشت. با این نحوه قضاوت و بررسی شما اغلب سد های کشور که امروز دریاچه ای تقریبا خالی از آب بدلیل خشکسالی دارد را باید شکسته خورده نامید و اجرای آنرا خیانت و اتلاف هزینه حساب کرد!
واقعاً اینگونه است؟ اعدلو
خشكسالي هاي پي در پي در سالهاي اخير ربطي به مسئله سد سازي و خشكسالي ندارد اگر سدهاي ساخته شده بد ميباشند بهتر است پنج سد تامين كننده آب شهر بزرگ تهران يعني سدهاي كرج، لتيان، طالقان، لار، ماملو تخريب كنند يا اصلا آبگيري نكنند و آبهاي ذخيره شده در آنها را دردشت هاي كرج شهريار طالقان و ورامين و گرمسار و رودخانه هراز تخليه كنند. بسياري از سد ها منبع تامين اب شرب مردم شهرهاي پائين دست خودشان هستند مثلا سد سلمان فارسي علاوه بر تامين آب كشاورزي اراضي پائين دست خود آب شرب شهرهاي لارستان قير و كارزين و جهرم و .. را تامين ميكنديا سد هاي دز و كارون و كرخه و... علاوه بر تامين آب كشاورزي باعث توليد برق و كنترل سيلاب سيلهاي مهيب كه شهرهاي خوزستان همه ساله تهديد ميكند را ميشود. سدهاي ديگري در ايران ساخته شده و مورد استفاده ميباشند مانند سدهاي ايلام يا سدهاي طالقان و همدان و.. .ممكنه سدي يا سدهائي در اثر فشار مسولان سياسي نبايد ساخته ميشد يا محل احداث آنها درست نباشد اما كل مسئله سد سازي را نبايد منكر شد در تمام دنيا سدهاي بزرگي مانند سد اسوان با گنجايش 150 ميليارد متر مكعب كه بيش از دوبرابر كل حجم سدهاي ايران ميباشد در اقتصاد كشور مصر نقش اساسي دارد يا سدهاي احداث شد در تركيه بر روي دجله و فرات براي كشور تركيه بسيرا مفيد هستند هرچند ممكنه براي ايران و عراق و سوريه مخرب باشد اما ايران در جايگاه تركيه بود هم همينكار را ميكرد
اصولا هر سدي كه ساخته ميشود بايد سر ريز اصطراري داشته باشد تا در صورت وقع سيلاب زياد بيش از حجم مخزن بتواند آنرا تخليه نمايد و سد را تخريب ننمايد. سر لاله اي اين سد هم در اين رابطه ميباشد
بدبخت ملت! بدبخت ملت! بدبخت ملت!........
به خوردان مفرمای کار درشت
که سندان نشایدشکستن به مشت
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی