بازدید 75149
در پاسخ به درخواست «تابناک» منتشر شد؛

اطلاعات فیلمسازانی که از یک مرکز سینمایی دولتی پول گرفتند؛ از اخراجی‌ها تا آقازاده‌ها

نکته قابل تأمل اینکه بسیاری از فیلمسازانی که پیش از این مدعی بودند، فیلم‌هایشان را کاملاً مستقل ساخته‌اند و هیچ گاه کمکی از دولت دریافت نکرده‌اند، در این لیست هستند. همچنین نام برخی آقازاده‌ها نیز در این لیست دیده می‌شود. نکته دیگر آنکه نباید رقم‌های دریافتی را به تنهایی نگریست، بلکه به سال این پرداخت و همچنین درصدی که مابه ازای این پرداخت از فیلم خریداری شده را نیز باید توجه کرد.
کد خبر: ۸۱۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 11 July 2018

انتشار اطلاعات فیلمسازانی که از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پول گرفتندسازمان سینمایی به درخواست دبیر فرهنگی «تابناک»، لیست میلیاردها تومان از منابع مالی را که مرکز گسترش سینمایی و مستند تجربی سازمان سینمایی در اختیار سینماگران قرار داده، منتشر کرد که همین لیست نیز نام‌های جالبی دیده می‌شود؛ از تهیه کننده و کارگردان اخراجی‌ها تا برخی آقازاده‌ها و از چپ تا راست.

«تابناک»؛ مهدی خرم دل ـ پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست نگارنده در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست فیلم‌هایی از بنیاد سینمایی سازمان سینمایی در حدفاصل سال‌های 1390 تا 1396 به نگارنده اعلام و سپس همان لیست با حذف بخش مجموع توسط این بنیاد راساً نیز منتشر شد. آن گونه که فارابی اعلام کرده، دست کم 329 فیلم در حد فاصل 1390 تا 1396 از منابع عمومی استفاده کرده‌اند که این میزان بیش از 83 میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان دریافت داشته‌اند.

انتشار اطلاعات فیلمسازانی که از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پول گرفتند

در پایان این لیست تأکید شده بود، با توجه به آنکه بخشی از پرداخت به شماری از فیلم‌های تولیدی در سال 1395 و 1396 همچنان باقی مانده، نام این فیلم‌ها در سال 1397 اعلام خواهد شد؛ بنابراین، این لیست طولانی تر و رقم پرداختی به فیلم‌های سینمایی نیز بیش از 83 میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان است.

انتظار می‌رفت، علاوه بر واکنش‌‌های غیرعلنی، شاهد واکنش‌های علنی نیز می بودیم. شورای مرکزی کانون کارگردانان در بیانیه‌ای، خواستار انتشار اطلاعات فیلم‌هایی شده که در این لیست قرار ندارند و به سال‌های پیش از سال 1390 بازمی‌گردد؛ هرچند همان گونه که اشاره شد، فیلم‌های تولیدی در سال 1396 نیز در این لیست نبودند و باید در سال 1397 اعلام شوند.

از قضا نگارنده پیش از صدور این بیانیه در درخواست‌هایی از سازمان سینمایی از طریق دسترسی آزاد به اطلاعات، لیست کمک‌های صورت پذیرفته به فیلم‌های سینمایی توسط بنیاد سینمایی فارابی از ابتدای سال 1380 تا پایان سال 1389 و همچنین در طول سال 1396 را مطرح کرده، تا تصویر کامل تری از میزان پرداخت‌ها و کارگردان‌هایی که سهم بیشتری داشته‌اند، نمایان شود.

انتشار اطلاعات فیلمسازانی که از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پول گرفتند

اکنون در ادامه پاسخ به این درخواست‌های نگارنده، لیست منابعی که در اختیار شماری از فیلمسازان همزمان از طریق سامانه دسترسی آزاد اطلاعات، در اختیار بنده قرار گرفت و در وب سایت سازمان سینمایی نیز منتشر شد. با توجه به آنکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منابع کمتری نسبت به فارابی و مؤسسه رسانه های تصویری دارد، این لیست به مراتب کوتاه‌تر است.

لاله با 6 میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان، شهابی از جنس نور با 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان + 300 هزار دلار ارز، رنج و سرمستی با یک میلیارد و چهارصد و شانزده میلیون، ساکن خانه چوبی با 630 میلیون تومان، رستم و سهراب با 580 میلیون، گیرنده با 580 میلیون، قلب سیمرغ با 544 میلیون، سلام بر فرشتگان با 529 میلیون، ناهید با 500 میلیون، متولد 65 با 471 میلیون، آبتین با 415 میلیون، آسمان هشتم با 452 میلیون، کاکا با 446 میلیون، نمره 4 با 420 میلیون، پستچی سه بار در نمی زند با 393 میلیون، مصائب چارلی با 354 میلیون، گیتا با 338 میلیون، دزد رویا با 319 میلیون بیشترین دریافتی‌های بالای سیصد میلیون را داشته‌اند.

بدرود بغداد با 297 میلیون، پوسته با 287 میلیون، پنجشنبه آخر ماه با 253 میلیون، آناهیتا با 245 میلیون، یهودستیز با 228 میلیون، مرگ کسب و کار من است با 219 میلیون، آتشکار با 217 میلیون، پرسه در مه 207 میلیون، آقای هنرپیشه با 200 میلیون، اخراجی‌ها 1 با 182 میلیون، فرمانده کوچولو با 157 میلیون، اخراجی های 2 با 150 میلیون، بی خوابی با 147 میلیون، چیزهایی هست که نمی‌دانی با 144 میلیون، پایان دوم با 138 میلیون، باغ قرمز با 134 میلیون، جایی نزدیک زمین با 130 میلیون، فصل باران های موسومی با 126 میلیون، شغل شریف با 126 میلیون، لبه پرتگاه با 125 میلیون، طاووس‌های بی پر با 121 میلیون، لطفاً مزاحم نشوید با 120 میلیون، نویسنده با 118 میلیون، نزدیک تر از آشنا با 117 میلیون، برخورد خیلی نزدیک با 112 میلیون، خاله سوسکه با 111 میلیون، برف با 109 میلیون، کلبه با 105 میلیون، بی انتها با 104 میلیون، خانواده ارنست با 102 میلیون، دوزخ برزخ بهشت با 100 میلیون دیگر فیلم‌هایی هستند که مالکین‌شان بیش از صد میلیون تومان از مرکز گسترش مستند و تجربی دریافت کرده‌اند.

نکته قابل تأمل اینکه بسیاری از فیلمسازانی که پیش از این مدعی بودند، فیلم‌هایشان را کاملاً مستقل ساخته‌اند و هیچ گاه کمکی از دولت دریافت نکرده‌اند، در این لیست هستند. همچنین نام برخی آقازاده‌ها نیز در این لیست دیده می‌شود.

نکته دیگر آنکه نباید رقم‌های دریافتی را به تنهایی نگریست، بلکه به سال این پرداخت و همچنین درصدی که مابه ازای این پرداخت از فیلم خریداری شده را نیز باید توجه کرد؛ به عنوان نمونه به یک فیلمساز بابت 50 درصد امتیاز فیلمش 300 میلیون و به فیلمساز دیگری بابت 25 درصد امتیاز فیلمش 300 میلیون پرداخت شده و طبیعتاً فیلمساز دوم عملاً دریافتی به ارزشی دو برابر فیلمساز اول داشته است. همچنین فیلمسازی در سال 1385، 200 میلیون دریافت کرده و از فیلمسازی که سال 96، 200 میلیون دریافت کرده، رقم بیشتری را کسب نموده است.

برای مشاهده ارقام دریافتی و لیست با کیفیت، روی هر تصویر کلیک کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۳
اقایون میرن از دختر شاه قطر پول می گیرن ، بعد میگن ما مستقلیم !!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
یکی از دختر شاه قطر میگیره، یکی هم از فارابی و مرکز گسترش و موسسه رسانه های تصویری و ....

فرقی با هم ندارند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
بیت المال مردم ایران رو با حزانه شاه قطر یکی میدونی؟ عرضه داری شما هم برو از خارج از مملکت پول دربیار و به پول ملت ایران دست درازی نکن.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
از شاه قطر بگیره حداقل دستش تو جیب ملت بیچاره نرفته .این فیلمارو من حتی یدونشم ندیدم هیچکدومشون کوچکترین ارزش هنری نداره.
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
اونی که از دختر امیر قطر میگیره سرمایه اونو بعد از فروش برمیگردونه اما اونیکه از بیت المال میگیره جیب ملتو میزنه
کاش سهم بیت المال مرا می دادن من این فیلم ها رو نگاه نمی کنم اگر بر فرض محال نگاه هم می کردم یم رفتم پولشو میدادم مفت نگاه نمی کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
آفرین بر شما که اقتصاد رو خوب می شناسی

فقط خودی ها هستند که می توانند پولدار شوند و نه مردم عامه جامعه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
منم می‌خوام خوراک دام وارد کنم. البته شاید هم لاستیک وارد کنم. حالا سهم منو بدید بعداً تصمیم میگیرم
ايرانى
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
من كه راضى نيستم سهمم از بيت المال اينگونه خرج شود. فيلم ايرانى هم نگاه نمى كنم چون يا كپى ناشيانه از فيلمهاى خارجى است ويا ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
سهم بیت المال تیم های فوتبال رو چرا نمیگی
با پول ملت بدبخت ایران میرم ترکیه و کرواسی و اروپا گردی
یه سفره پهنه دور هم بخورید دیگه . دعوا چرا !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
این سفره مهمونی خانوادگیه
چه اتفاقی قراره رخ بده که هر روز یک افشاگری و رسوایی در تابناک منتشر میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
اونقدر فساد زیاده که تابناک هم مجبور به افشاگری شده
ناشناس
| France |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
این افشاگری ها برای اینست که دیگران در قالب .مبارز نتوانند افشاگری کنند در واقع با افشاگری مواردی که از طبقه بندی خارج شده دست مخالفین را خالی میکنند اینها جزو ترفند هایی است که در سالهای اخیر برای مستأصل گذاشتن مخالفین به کار میرود.کنترل آنهم راحتتر است.
من فیلم خیلی میبینم ولی تا حالا اسم خیلی از این فیلما به گوشم هم نخورده
منابع مالی که مرکز گسترش سینمای و مستند تجربی!!!!!!!!!!!

عزیزانم کدام یک از فیلمها مستند بودند یا تجربی؟

پیشنهاد میدم اسم سازمانو عوض کنین یا حقایق مالی و پرداختهای سینمای مستند را هم قید بفرمائید. به هر حال آقا زاده ها هم در سینمای مستند از این خوان بهرمندند.

اما خداییش اسم سازمانو تغییر بدین قابل هضم تره. سینمای مستند و تجربی ادعای فرهنگی بودنش به تجاری بودنش می چربه بالاخره بد نیست بدونیم کدوم مستند سازها و تجربه گراها هم سهمی از سفره ای که پهن شده بردن.
هر دم از این باغ بری میرسد .
شهر شلوغه و سفره ای پهن شده و برادران دور هم نشسته اند و میخورند و کاری هم ندارند که مردم راضی هستند یا نه .
اصولا مردم در این سیستم زیاد نباید دخالت کنند !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
شما مردم كاخ نشين رو چه به دخالت در كارهاى مسوولان انقلابى كوخ نشين!
تابناک لطفا ازاین پس از جایی در این مملکت که دران دزدی نمی شود خبر بگذارید...
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
دزدی چیه؟ تهش رانته. شما هم میتونی برو بگیر
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
آره. اسم کار رو خراب نکن. دزدیهای جدید اسمش رانته. به نظر من دزدی صد شرف داره به این جور رانتها از بیت المال.
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
رانت اسم محترمانه اش هست
علی برکت الله!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
زمان اصولگراها هم بوده . حزبیش نکن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
اصلاح طلب، اصولگرا، سر وته يك كرباس
این سلسله گزارش های خرم دل درباره جزئیات مالی سینما که توش همه جناح های سینمایی هستند، خیلی خوب بود. Investigative journalism واقعی یعنی همین. اگر توی ارز هم همین طور عمل شده بود، الان اطلاعات بیشتری می دونستیم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
اطلاعات وقتی به درد میخورد که بتوان جلوی خلاف را گرفت .اطلاعات سوخته بدرد آب روی آتش ریختن میخورد.
علاوه بر این وقتی فیلمی تولید میشود و همه مدارس طی دستورات نانوشته با گرفتن پول از بچه ها آنها را به دیدن فیلمی میبرند ،ادارات بلیط این فیلم را میدهند، دست به چنین کاری میزنند تا هر طور شده فیلم مورد نظرشان رکورد بزند یعنی پول گرفته شده توسط فیلمسازان به دو بخش رسمی (که در لیست فوق آمده)و بخش غیر رسمی که از جیب مردم نصیب تهیه کننده و کارگردان کرده اند میشود.لطفا رکورد دارهای لیست را ببینید.
لذا میبینید که اعلام لیست نه تنها دیر هنگام است که شاید یک پنجم واقعیت آنروزها را بیان کرده
است.
با توجه به آنچه گفته شد بهتر است واقع بین باشیم. هر چند مطمئن نیستم تابناک اقدام به انتشار کامنتم نماید.
ناشناس
| France |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
تابناکی های گرامی لطفا اگر میخواهید کامنتی را منتشر کنید به حذف بخشی از آن اقدام نکنید یا لااقل اگر اینکار را میکنید انصاف داشته باشبد وجملات ناقص و اقیم شده را باقی نگذارید تا مثلا واقعی تر جلوه کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
ناشناس
| France |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
به سوابق نگاه کن. این کزارش در سینمایی که هیچ عددی تا به حال شنیده نشده، یک شاهکاره
بخور بخور ... فقط مردم بیچاره باید خرج اینا رو بدن .یه موقع اقازاده ها تفریحشون دچار مشکل نشه
بخورین ... بالاخره یه خدایی هم هست
واقعاً چشمم درست می‌بینه؟ فیلم خریدند به اسم یهودی ستیز؟!
برای چی تیتر نزدید مسعود ده نمکی و زدید اخراجی ها؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
چه فرقی میکنه. توی متن که روش تاکید کرده
جالب است که بسیاری از این فیلم ها استقبال چندانی هم نمی شود بعد به آموزش و پرورش دستور داده می شود که برای جبران هزینه ها دانش آموزان را به تماشای این فیلمها ببرند باید خون گریست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
غارت سيستماتيك ى سازمانيافته!
جالبه خیلی از سازندگان این فیلم ها کسانی هستند که ادعای خلوص و ظلم ستیزی آنها گوش فلک را کر کرده
به عنوان یک طرفدار اصلاحات ممنونم که اسم همه رو آوردید. از دهنمکی تا آقازاده ها . چپ و راستش مهم نیست
اگه خانم ها حجابشونو رعایت می کردند این همه فساد تو کشور رخ نمیداد و همه پاک و منزه بودن
ادیم زمین سفره عام اوست بر این "خوان یغما" چه دشمن چه دوست
خوب بود ولی کاش گزینه ای بود که اگر فیلمی فروش خوبی داشت درصدی به صندوق برگردانده میشد و برای تهیه کننده ضعیف دیگه هزینه نمیشد.
چون خرج که از کیسه میهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود.
باعث میشد بیشتر تلاش کنن و برای دیده شده تکدی گری نکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
یه پیشنهاد بهتر دارم. اصلا نه به کسی پول مفت بدن و نه ازش بگیرن. اگر فروشش زیاد باشه اداره مالیات ازش میگیره و ملت هم به خاطر این مالیات در حقش دعا میکنن.
یک سری فیلم های پوچ و بی ارزش که حتی ارزش دانلود رایگان ازنت هم نداره.... و جالبتر بازیگرایی هست که در این فیلم هان.... بازیگرهایی که دم از مردم میزندد..........................کجان قیصرهااااااااااااااااااااااااااااااا
پاسخ ها
تهرانى
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
من كه اصلاً فيلمهاى ايرانى نمى بينم. راستى صدا وسيما الان چند كانال داره؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
دقیقاً
آقای تابناک لطفا نگاه سیاسی رو در اعلام واقعیت ها دخیل نکن . چرا توی تیتر خبرها اسم بعضی از فیلمها رو لیست کردی که با اونا مشکل سیاسی داری .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
بالاخره باید یک کسی تیتر میشد. همه رو که نمیشد توی تیتر بیارند! هر کسی رو توی تیتر می آوردند همین انتقاد رو میشه کرد!
این اسدا... نیک نژاد کیه که 6.5 میلیارد گرفته فیلمش (لاله) هم ناتمومه داداش برزو نیک نژاد نیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
نه نیست. یکی از دست اندرکاران فیلم های مستهجن توی هالیووده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
اسدا... نیک نژاد رو نمیشناسی؟ یا همون اسی نیک نژاد؟! ظاهراً فیلم های بد بد نمی بینی!
بعدش میگند فیلم های ما رو کپی نکنید و حرومه! عزیزم فیلمت رو با پول ما ساختی. در واقع فیلم خودمونه که کپی می کنیم
ای کاش به تولید این پولها می دادید مطمئنا رفع بیکاری بهبود فرهنگ را داشت ولی آنوقت مستقل می شدیم
با سلام و خسته نباشید خدمت جناب آقای خرم دل و همکاران خوب تابناک.
باز هم هزاران سپاس بر شما که گام دیگری در جهت شفافیت برداشته اید. جالب است که بعضی ها هم از فارابی گرفته اند و هم از مرکز گسترش. و دقیقا همینگونه افراد هستند که فضای فاسد فرهنگی را فاسدتر می کنند.
برادر به برادر وام داده، به پسر عمو وام داده، به دختر خاله وام داده و این فساد اخلاقی و مالی را با ظاهری ظاهر پسند عملی کرده اند. وامصیبتا از این همه ریا و دغل...
امیدوارم بتوانید در راستای شفافیت بیشتر باز هم گامهای مهمی را عملی سازید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان