بازدید 26296

روایت یک دانش آموخته دکتری از بیکاری اش

به دنبال سیاست‌های نسنجیده مدیران گذشته این آب و خاک که با در‌های باز دانشگاه‌ها برای ورود دانشجویان به دانشگاه صورت گرفت، اکنون ده‌ها و چه بسا صد‌ها هزار دانش آموخته بیکار و افسرده در کشور زندگی می‌کنند که مصداق بارز اتلاف فرصت‌ها هستند؛ دانش آموختگانی که بعضاً با وجود داشتن مدرک دکتری تخصصی از بهترین دانشگاه‌های کشور امکان مناسبی برای ورود به بازار کار ندارند.
کد خبر: ۸۱۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ 11 July 2018
روایت یک دانش آموخته دکتری از بیکاریبه دنبال سیاست‌های نسنجیده مدیران گذشته این آب و خاک که با در‌های باز دانشگاه‌ها برای ورود دانشجویان به دانشگاه صورت گرفت، اکنون ده‌ها و چه بسا صد‌ها هزار دانش آموخته بیکار و افسرده در کشور زندگی می‌کنند که مصداق بارز اتلاف فرصت‌ها هستند؛ دانش آموختگانی که بعضاً با وجود داشتن مدرک دکتری تخصصی از بهترین دانشگاه‌های کشور امکان مناسبی برای ورود به بازار کار ندارند.

به گزارش «تابناک»، آمار دانش آموختگان بیکار کشور در حالی به میزان چشمگیری افزایش یافته است که از آن سو اقدام موثری از سوی مسئولان امر برای حل مشکل آن‌ها و بهره گیری از توانشان برای رشد و آبادانی کشور صورت نمی‌پذیرد؛ حکایت تلخی که می‌توان آن را با مرور روایت یک دانش آموخته دکتری از بیکاری اش که برای «تابناک» ارسال کرد، متوجه شد.

این دانش آموخته دکتری که مشخصات اسمی اش نزد ما محرمانه باقی خواهد ماند در شروع روایت مذکور خود را اینگونه معرفی کرده است:

بنده یکی از فارغ‌التحصیلان دکتری رشته تربیت‌بدنی هستم، که هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دوره روزانه دانشگاه تهران سپری کردم.

من بیش از ۱۴ مقاله علمی پژوهشی و ۶ مقاله سخنرانی در همایش‌ها دارم و با رتبه دو کنکور کارشناسی ارشد در همه گرایش‌های رشته تحصیلی وارد مقطع کارشناسی ارشد شدم.

این دانش آموخته دکتری در ادامه روایتش اضافه کرد: من تا کنون یک جلد کتاب تألیف کردم و عضو بنیاد ملی نخبگان و نخبه طرح سربازی نیز بوده ام که بیش از ده‌ها گواهی شرکت در کارگاه‌ها و همکاری در چندین طرح پژوهشی را دارم.

وی با تأکید بر اینکه بنده در چهار فراخوان گذشته جذب هیئت علمی شرکت نموده‌ام افزود: متأسفانه تاکنون هیچ یک از فرواخوان‌هایی که در آن شرکت کردم، به سرانجام نرسیده است.

این دانش آموخته دکتری دانشگاه تهران در مورد علت عدم موفقیتش در شرایط کنونی نوشت: یک علت آن رقابت شدید بین خیل عظیم داوطلبان است، اما علت مهم تری نیز وجود دارد که نه‌تن‌ها من بلکه همه داوطلبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او در مورد علت مهم‌تر افزود: امروزه در همه رشته‌ها ازجمله رشته تربیت‌بدنی (همانند پست‌های مدیریتی در کشور ما) با اساتیدی روبرو هستیم که در دانشگاه فسیل‌شده اند. افرادی که حتی به درجه استادی نائل شده‌اند و بیشتر از ۳۵ سال از خدمت آن‌ها می‌گذرد. هرچند بسیاری از این اساتید بر گردن ما حق دارند، اما واقعیت این است که این افراد اشتهای سیری‌ناپذیری از قدرت و ثروت دارند و اصلاً هیچ تمایلی برای خالی کردن عرصه برای جوانان ندارند.

این دانش آموخته دکتری که به ظاهر و به واسطه مشکلات ناشی از بیکاری در شرایط سختی قرار دارد در ادامه روایت خود برای «تابناک»، نوشت: افرادی که در زمان‌های گذشته و بدون کوچک‌ترین رقابت و ارزیابی‌های جدی وارد دانشگاه شده‌اند و امروزه در مصاحبه‌های جذب به‌شدت سختگیر شده‌اند. این افراد اساساً در چندین جایگاه پست داشته و دانشگاه را نیز در دست خود نگه‌داشته‌اند و خدا می‌داند چه زمانی حاضر به رها کردن این جایگاه‌ها خواهند بود.

وی ادامه داد: با حقوق یک نفر از این اساتید امکان جذب و پرداخت حقوق سه هیئت‌علمی جوان وجود دارد (صرف‌نظر از درآمد‌های دیگر از سازمان‌ها و پست‌ها دیگر). البته قابل‌قبول است که این اساتید به درجه خبرگی رسیده‌اند و باید از دانسته‌های آن‌ها استفاده کرد، اما نه به این شکل.

او تأکید کرد: این افراد باید سال‌های باقیمانده عمر خود را بدون استرس سپری کرده و حاصل یک‌عمر تجربه خود را در کتاب‌های خود آورده و حتی نظریات خود را بپرورانند نه اینکه در دانشگاه بوده و آن‌هم بدون صرف وقت برای دانشجویان فضای جذب چندین نفر را اشغال نمایند. نمونه‌های زیادی از این اساتید وجود دارد که در دوره‌های مختلف دانشجو گرفته و همه دروس را نیز خود تدریس می‌کنند. در هر ترم بیش از ۲۰ پایان‌نامه و رساله گرفته و حتی وقت نمی‌کنند یک‌بار هم نوشته دانشجو را کامل مطالعه نمایند.

این دانش آموخته دکتری روایت خود از مشکلاتش را با طرح چند سئوال که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود و پایان بند گزارش ما نیز خواهد بود، تمام کرده است:

اگر این خیانت به کشور، دانشگاه و ذات علم نیست پس چیست؟
چرا دولت و سیستم حاکم برای وضعیت فوق چاره‌ای نمی‌اندیشد؟
آیا جزء رفتن به کشور‌های دیگر برای من نوعی فارغ‌التحصیل و هزاران فارغ‌التحصیل مثل بنده چاره‌ای مانده است؟
 
* گفتنی است، دانش آموختگانی که با مشکل اشتغال رو به رو هستند و علاقه دارند مشکل شان از طریق این رسانه منعکس شود، می توانند مشخصات خود را به آدرس اینترنتی social@tabnak.ir  ارسال کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۳۳
صحبت های ایشان کاملا منطقی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
احسنت خیلی عالی گفتی کاش از پارتی بازی هم سخنی بهمیان می آورذی
تابناک کاش از این دست مشکلات را با صدای بلند انتشار دهی. مشکلات بطن جامعه نه مسائل باندی و ...
متاسفانه سیستم آموزشی فعلی حتی در دوره های روزانه و دانشگاههای دولتی هم فارغ التحصیلان با سطح علمی و تخصصی بالا بیرون نمیدهد. جدا از منابع درسی که بسیار ضعیف و کم محتوا هستند. همان منابع هم خوب تدریس نمیشود. بد نیست دوستانی که جزء رتبه های بالا و تک رقمی کنکور ارشد و دکتری هستند کارنامه های آزمون ها یشان را هم به آدرسی که ذکر شده بفرستند.
پاسخ ها
نیما
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
ناشناس حسابی کاری به دانشگاه آزادی ها و بقیه دانشگاه های درپیت ندارم. من خودم از بهترین دانشگاه های این کشور مدرک گرفتم رتبه ام هم 5
کشور در ارشد و 4 در کنکور دکتری شده حاضرم کارنامه هام سی و ی ام و هر چی که امثال شما ها میخواید رو منتشر کنم که حالیتون بشه اشکال از کم سوادی امثال ما نیست. مشکل از این مسئولینی بوده و هست که مسئولیت پذیری نمی فهمن و فقط می خوان با مدیریت جهادی و یا علی گفتن و ماشاالله ایشاالله مملکت اداره کنند و نتیجه اش هم شده اینی که داری میبینی.
جناب فارغ التحصیل ممتاز دکتری، فراموش نکن با سروصدا راه انداختن و جو دادن نمیتونی هیات علمی بشی، شما اگه صلاحیت خودت رو میخوای ثابت کنی به جای هیات علمی شدن دنبال راه انداختن کسب و کار درست باش. نه اینکه به زور بیای دانشگاه و بشی یه فسیل دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
شما یه چیزی شنیدی ولی دقیقا نمیدونی موضوع چیه! اون کسب و کاری که این افراد میتونن راه اندازی کنن اصلا توی ایران هیچ فضایی براش وجود نداره! اول بررسی کن بعد بیا اظهار وجود کن
کاملا درست میفرمایند
همه دانشجوهای دکترا قبل از پذیرش در این دوره به خوبی می دانند که وضعیت جذب هیات علمی در شرایط فعلی به خصوص با ریزش شدید تعداد دانشجوهای ورودی به دانشگاهها، اصلا خوب نیست ولی متاسفانه ادامه تحصیل می دهند و وقتی فارغ التحصیل می شوند انتظار دارند اساتید خودشان بازنشسته شده تا اینها را جذب کنند!!

این در حالیست که طی سالیان اخیر پذیرش دانشجوی دکترا بسیار بسیار زیاد شده و تعداد دکترهای بیکار افزایش یافته و دغدغه ایشان قطعا موضوع جدیدی نیست و بدتر هم می شود. به اعتقاد من ایشان باید از روز اول به فکر این ایام می بودند (آن هم در رشته ای مثل تربیت بدنی که طبیعتا بازار کار خوبی به خصوص در مقطع دکتری ندارد)...
مگر مدرک و تحصیل به تنهایی نون و آب می شود؟!
اگر واقعا کاری بلد است باید با راه انداختن مطب ورزشی به ورزش سالخوردگان بپردازد که بسیار نان و آب هم خواهد رسید.
الان تو خیابون داد بزنی دکتر از هر 10 نفر حداقل 4 تاشون برمی گردند نگات می کنند اونوقت ایشان با مدرک دکترای تربیت بدنی انتظار دارند بعنوان هیئت علمی جذب شوند؟!
آخه تربیت بدنی هم شد رشته اونم تو ایرا که مهندسای برق و مکانیک ش بیکارن؟ میرفتی فوتبالیست میشدی.
من هم دکتری برق از صنعتی شریف هستم و با وجود اینکه دو سال تمام دنبال کار گشتم، همچنان بیکارم. چه حماقتی کردم که نرفتم. واقعا پشیمونم
پاسخ ها
الف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
کجا نرفتی
نیلوفر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
دکترای برق اونم از شریف
واقعا برای اینده ی خودم نگرانم شوهر کنم بهتره انگار
خیلی ها چنین هستند . مثلا آقای حیاتی مجری مشهور خبر عمو قناد و قس علیهذا. ول کن نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
واقعا راست میگه شغل سنگین 20سال بقیه 30سال بسلامت برن بازنشسته بشن حالش ببرن
جانا سخن از زبان ما می گوئی
بسیاری از اساتید هستند که دانشگاه شغل دوم یا حتی سوم آنها است.
با حقوق ماهی 10 میلیونی آنها میتوان حداقل 2 یا 3 استاد جوان و با انگیزه را استخدام و آنها را بازنشست کرد و از دانش و تجربیات آنها نیز در قالب حق التدریس یا مشاوره رساله یا نوشتن مقاله و کتاب یا طرح های تحقیقاتی استفاده کرد.
اما امان از حرص و طمع و میل سیری ناپذیر انسانی
اگر دانش آموخته سهمیه ای هیچوقت نیکار نمیماند
حقش بیکاری است چون به فسیلهای اداری سازمانی بی احترامی میکنه.
واقعا درست میگه فارغ از همه مشکلات بیکاری، یه عده استاد باتجربه بخاطر حرص مال و ثروت حاضر نیستند این تجربه رو به جوان بیکاری بدن که چندسال دیگه آینده ی مالی و شغلی مناسبی داشته باشه،،،
اساتید دانشگاه باید به جای رقابت بر سر مقاله هایی که هیچ دردی از کشور را درمان نمی کند و ارتقا به مراتب بالاتر، به تولید علم مولد ثروت بپردازند و دین خود را به جامعه از این طریق بپردازند و نه اینکه فقط و فقط درس بدهند و ورقه صحیح کرده و به دنبال Impact Factor مجلات باشند
ملت ايران از تنبلي و نيز عدم خلاقيت دنبال تحصيلات عاليه ميرود
بدون دلیل چرا سن بازنسستگی استاد را هفتاد سال نموده اند این امر سبب شده افراد مست و بی رمق بنام استاد بر مسند بماند و جوانهای بیکار بمانند .من با نظر این جوان دکتر و بیکار موافق ام باید قوانین قبلی که سن باز نشستگی استاد ۶۵ سال یا سابقه کاری ۴۰ سال هر کدام زود است موافق هستم یک استا
شما اگر این وقت را برای پزشکی گذاشته بودی الان از کارانه های نجومی لذت می بردی.
پزشکی و تربیت بدنی ذاتا خیلی با هم فرق ندارند هر دو باید فقط بتونی خیلی خوب حفظ کنی.
سلام.
کسی که در دوره ارشد و دکتری یک رشنه ای تحصیل می کند یعنی دنبال پژوهش در این رشته است و به تبع بعد از فراغت از تحصیل باید در حوزه های مرتبط پژوهشی استخدام شود. در اکثر رشته ها هم به جز هیئت علمی دانشگاهی هیچ نهاد معتبری برای امر پژوهش وجود ندارد.
بنابراین کسانی که می گویند این برادر که عمر خودش را برای پژوهش در بهترین دانشگاه کشور گذاشته و 14 مقاله عملی پژوهشی دارد ، بیاید و کار دیگری انجام دهد حرفشان درست نیست. عدم استفاده از چنین کسانی که برخلاف خیلی ها عمرشان را در درس خواندن و پژوهش واقعی گذرانده اند خیانت به مملکت و از بین بردن استعدادها است.
با سلام.. با حرف های این دانشجوی دکتری محترم موافقم.
سلام. من هم با نظر شما کاملا موافقم.
کیه که بشنوه مشکلات فازغ التحصیلان بیکاری را .....
سلام نباید ناامید شد من هم با هزار سختی از روستا وارد دانشگاه دولتی شدم و ارشد گرفتم و با مشاهده این اوضاع از ادامه تحصیل در ایران منصرف شدم و عزمم و برای مهاجرت جزم کردم اما خداوند همسری خوب سر راهم قرار داد تا از مهاجرت منصرف بشم در حال حاضر نمایندگی بیمه دارم این ما هستیم نباید غصه خورد و منتظر کار موند
ن
بنده ارشد بیکارم و36 سالمه قصد داشتم دکترا بخونم ولی با خواندن سرنوشت این اقا منصرف شدم میخام برم کارگری کنم بعد پول دربیارم شغل ازاد بزنم خدا حق همه رو ار این دولت بگیره
منم دکتری تخصصی دارم و پس از بیگاری دادن های فراوان به همین اساتید پیشکسوت بیکارم و تو سن ۳۳ سالگی ازدواجم نکردم چون تکلیفم با خودم معلوم نیست. سه مقطع ام و تو دانشگاه دولتی گذروندم و خدمتم و هم از بنیادنخبگان تموم کردم. دیگه بریدم!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر