بازدید 21033
اسطوره شناسی؛

با علی جرایه، جوان ترین شهید دفاع مقدس، آشنا شوید!

دوشادوش بزرگسالان غیرتمندی که در دوران هشت سال دفاع مقدس از جان و مال خود برای دفاع از آب و خاک ایران اسلامی گذشتند، جوانان و نوجوانان فراوانی نیز حضور داشتند که به رغم سن و سال کم به واسطه روح بلندشان از این قافله پر افتخار عقب نماندند؛ نوجوانانی مثل علی جرایه که به عنوان کم سن و سال‌ترین شهید ایرانی دفاع مقدس معرفی می‌شود.
کد خبر: ۸۱۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ 12 July 2018

دوشادوش بزرگسالان غیرتمندی که در دوران هشت سال دفاع مقدس از جان و مال خود برای دفاع از آب و خاک ایران اسلامی گذشتند، جوانان و نوجوانان فراوانی نیز حضور داشتند که به رغم سن و سال کم به واسطه روح بلندشان از این قافله پر افتخار عقب نماندند؛ نوجوانانی مثل علی جرایه که به عنوان کم سن و سال‌ترین شهید ایرانی دفاع مقدس معرفی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از بی نظیر‌ترین رخداد‌های دوران دفاع مقدس را باید حضور و نبرد نوجوانان کم سن و سالی دانست که علی رغم محدودیت‌های اداری و قانونی فراوان خود را به مرز‌های جنگی می‌رساندند تا دوشادوش سایر رزمندگان حاضر در جنگ از آب و خاک کشورشان در برابر دشمن متجاوز دفاع کنند؛ نوجوانانی که شاید سن و سال کمشان سبب شده که در طول سال و دهه‌های گذشته کمتر مورد توجه ما باشند.

علی جرایه یکی از همین نوجوانان کم سن و سال ایرانی بود که به رغم محدودیت‌های قانونی و اداری به واسطه روح بلندی که داشت خود حصار‌ها را شکست و با حضور در خط مقدم نبرد علیه رژیم بعث عراق پس از نشان دادن رشادت‌های ماندگار به خیل شهدای هشت سال دفاع مقدس پیوست.

بر اساس اسناد و مدارک موجود در آرشیو بنیاد شهید و امور ایثارگران، جرایه را باید جوان‌ترین شهید دوران دفاع مقدس معرفی کرد که در دوازده سالگی جبهه جنگ را به عنوان کلاس درس خود انتخاب کرد و پس از حضور در یکی از مهم‌ترین عملیات‌های سال ۱۳۶۲ در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل آید.

مادر این شهید بزرگوار پیشتر در رابطه با فرزند شهیدش به رسانه‌ها گفت: از همان سال‌های آغاز جنگ علی علاقه فراوانی برای حضور در جبهه داشت و هر چقدر به او می‌گفتیم که سن و سال تو برای رفتن به جبهه کم است، این موضوع را نمی‌پذیرفت و در نهایت نیز راهی جبهه شد.

مادر شهید جرایه با تأکید بر اینکه شهادت فرزندش را یک افتخار برای خود و ملت ایران می‌داند، افزود: فرزندم مدام در دورانی که به عنوان مرخصی خانه می‌آمد، تأکید می‌کرد که اگر شهید شدم در راه اسلام شهید شدم و شما ناراحت نشوید.

شهید علی جرایه که در یکم مهرماه ۱۳۵۰ در شهر سراب باغ شهرستان آبدانان متولد شده بود، در سال ۱۳۶۲ به منطقه عملیاتی چنگوله اعزام شد و با حضور در بین خط شکنان عملیات والفجر ۵ در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل شد.

همرزمان این شهید در مورد وضعیت رزمی او می‌گویند: شهید جرایه دارای هوش و نبوغ بالایی بود که به سرعت فنون رزمی را فرا گرفت و خیلی سریع موفق شد، مجوز حضور در عملیات مهمی، چون والفجر ۵ را اخذ کند.

یکی دیگر از همرزمانش در مورد وی به رسانه‌ها گفت: علی، نوجوانی بود که دوازده سال بیشتر نداشت، نوجوانی رشید، آراسته با چهره‌ای بشاش، نورانی و متین و خوش‌رو که بعد‌ها در طول دوران آموزشی زبانزد همه بچه‌ها و حتی مربیان پادگان شده بود.

وی افزود: پس از برنامه ریزی برای عملیات والفجر ۵ در ۲۷ بهمن ۱۳۵۰ علی به تیم خط شکن رفتیم و در این عملیات به واسطه اصابت ترکش به جمع شهداء پیوست.

در وصیت نامه شهید علی جرایه آمده است: سلام بر پیامبر بزرگ اسلام و درود فراوان بر رهبر کبیر انقلاب امام خمینی و سلام بر پدر و مادر مهربانم. من علی جرایه فرزند سوخته زار من با دلی سرشار از ایمان و با اعتقاد و آگاهی که از اسلام عزیز داشتم راهی جنوب کشورمان و دفاع از نوامیس اسلام، از چنگال غارتگران و غاصبان و نوکران آمریکا شدم و می‌روم که درس عبرتی باشد برای دیگر تجاوزگران که قصد تجاوز به سرزمین‌های محروم اسلام را دارند.

پدر و مادر جان خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند مرده‌اند بلکه زنده‌اند و از جانب پروردگارشان روزی می‌گیرند. وصیت من به شما این است که هیچوقت امام عزیزمان را تنها نگذارید و پیرو مکتب ولایت فقیه باشید. پدر و مادرم برای من گریه نکنید، زیرا که باعث شادی منافقین خواهد بود. شادی کنید که شما هم به خدای متعال هدیه‌ای تقدیم کرده‌اید. همیشه نماز بخوانید و روزه بگیرید و امام و رزمندگان را دعا کنید.

این شهید بزرگوار اکنون به عنوان کم سن و سال‌ترین و یکی از شهدای دانش آموزی کشور سند محکمی است که نشان می‌دهد داشتن روح بلند و شخصیت بزرگ چندان ارتباطی با سن شناسنامه‌ای ندارد و می‌توان در سنین کم نیز برای کشور و ملت افتخارات بزرگی آفرید.

تعداد بازدید : 722
 
گفتنی است، پیکر این شهید هم اینک در شهر سراب باغ شهرستان آبدانان استان ایلام به خاک سپرده شده و همه ساله اهالی این شهر با برگزاری سالگرد یاد و خاطرش را زنده نگه می دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل