بازدید 12719
شبکه خبری RT در گفت وگو با تحلیلگران؛

تهدید ایران و قابلیت رسیدن بهای نفت به 250 دلار در هر بشکه

در صورتی‌ که ایران تهدیدات خود مبنی بر بستن تنگه هرمز و ایجاد اشکال در جریان نفت از خلیج‌فارس را عملی کرده و یا با جدیت این تهدید را پیگیری کند، بهای هر بشکه نفت خام در بازار جهانی می‌تواند تا 250 دلار افزایش یابد. این موضوعی است که تحلیلگران در گفت وگو با شبکه خبری RT به آن اشاره کرده‌اند.
کد خبر: ۸۱۵۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 11 July 2018

در صورتی‌ که ایران تهدیدات خود مبنی بر بستن تنگه هرمز و ایجاد اشکال در جریان نفت از خلیج‌فارس را عملی کرده و یا با جدیت این تهدید را پیگیری کند، بهای هر بشکه نفت خام در بازار جهانی می‌تواند تا 250 دلار افزایش یابد. این موضوعی است که تحلیلگران در گفت وگو با شبکه خبری RT به آن اشاره کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ به تازگی ایران در مقابله با تشدید تحریم‌های ایالات‌متحده، با جدیت تهدید کرده است که چنانچه صادرات نفت ایران در پی تحریم‌ها کاهش یابد با بستن تنگه هرمز اجازه صدور نفت از این شریان حیاتی را نخواهد داد؛ موضوعی که می‌تواند تأثیر بسیار اساسی بر وضعیت عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی داشته باشد.

بخش اعظمی از نفت صادراتی ایران، عربستان سعودی، عراق، امارات و کویت از تنگه هرمز صادر می‌شود و همچنین این تنگه شاهراه اصلی صادرات تقریباً تمام گاز مایعی است که از سمت قطر به مقصد بازار جهانی حمل‌ونقل می‌شود.

تهدید ایران و قابلیت رسیدن بهای نفت به 250 دلار در هر بشکه

روز سه‌شنبه، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پی تهدید ضمنی اخیر حسن روحانی در خصوص بستن تنگه هرمز بیان کرد" این تنگه یا برای همه است یا برای هیچ‌کس نیست؛ موضوعی که تنش‌ها در بازار نفت را در خصوص نوسان بها شدت داد و برای مدتی منجر به افزایش بهای نفت شد.

در همین رابطه خبرگزاری RT در مطلبی به موضوع آینده بهای نفت در صورت اجرایی شدن تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز و گفت وگو با چند تحلیلگر بازار سرمایه و نفت پرداخته است.

«ولادیمیر روژانکوفسکی»، تحلیلگر بازار و سرمایه‌گذاری در نهاد Global FX در این رابطه بیان می‌کند: ظرفیت عملیاتی اسمی تنگه هرمز برای صادرات نفت تقریباً برابر با روزانه 14 تانکر نفت، یا روزانه 17 میلیون و یا به ‌عبارت ‌دیگر نیمی از صادرات روزانه نفت در بازار جهانی است. اگر این تنگه بسته و صدور نفت از این مسیر متوقف شود، قانون عرضه و تقاضا منجر به افزایش بهای نفت به میزان دو برابر و حدود 160 دلار در هر بشکه می‌شود.

وی افزود: اگر تنگه برای یک یا دو ماه بسته بماند، خریداران در بازار دچار هراس و استرس شده و همه نفت عرضه‌شده در بازار برای ماه‌های آتی را خریداری می‌کنند که این موضوع می‌تواند قیمت نفت را به بالغ ‌بر 250 دلار در هر بشکه برساند.

با این ‌حال وی بیان کرده است، از آنجایی ‌که منطقه هرمز و تنگه هرمز در خلیج‌فارس منطقه‌ای به‌شدت نظامی است، ایران از بستن تنگه هرمز درنهایت پرهیز خواهد کرد.

«آرتم آوینوف» دیگر تحلیلگر بازار و کارشناس ارشد تحلیل سرمایه در نهاد TeleTrade نیز بر این باور است که اگر تنگه هرمز توسط ایران بسته شده و صادرات نفت از این مسیر متوقف شود، بهای نفت می‌تواند تا بشکه‌ای 250 دلار افزایش یابد. بااین‌حال وی نیز بیان می‌کند که یک چنین سناریویی چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

آوینوف بیان کرد: به نظر من احتمال اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای بستن تنگه هرمز و قطع صادرات نفت برای چند روز یا چند هفته چندان بالا و زیاد نیست. حتی اگر ایران واقعاً اقدام به این کار کند شاهد تلافی‌جویی اقتصادی یا نظامی فوری خواهیم بود که درنهایت منجر به از میان رفتن این محدودیت در صادرات نفت خواهد شد.

همچنین «میخائیل ماشچنکو» دیگر تحلیلگر شبکه RT بر خلاف نظر دو تحلیلگر دیگر، بر این باور است که حتی اگر ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند، بهای نفت سرسام‌آور افزایش پیدا نمی‌کند، زیرا تاکنون سابقه نداشته است که بهای نفت برنت به بیش از 150 دلار در هر بشکه برسد.

وی بیان کرده است که گفته‌ها و لفاظی های دونالد ترامپ طی هفته‌های اخیر به‌جای آن‌که بهای نفت را کاهش دهد منجر به افزایش آن شده. وی می‌گوید: اگر ترامپ این‌قدر سریع و فعالانه به دنبال منزوی کردن ایران نبود، خریداران نفت اقدام به خرید حجم وسیع نفت و با ولع و حرص تمام و از ترس کمبود عرضه در بازار نمی‌کردند.

وی گفته: آینده بازار نفت در دستان اقدامات آتی تولیدکنندگان بزرگ است. این‌که چقدر تولید نفت از سوی ایالات‌متحده افزایش میابد، و این‌که عربستان و روسیه که ظرفیت دست‌نخورده زیادی برای تولید نفت دارند، بر حجم تولید خود می‌افزایند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۲۶
ظرفیت نظامیشم باشه ظرفیت سیاسی اقتصادیش نیست
البته بد نیست مرگ یه بار شیونم یه بار
احمدی نژاد ی سخنرانی میکرد سازمان ملل

نفت میرفت بالا صد دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
نه این که کسی هم می نشست گوش میداد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
شما خروجی کار ببین

برجام شما کف سوت لبخند ..سفرهای اروپایی

خروجیش رو دزدیم

نفت توی دو سال قبل تا سی دلار هم‌ رسید
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
دلار و ماشین و خونه هم سه برابر میشد، کلی کارمند و کارگر هم در اثر تحریم ها بیکار میشدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
وقتی قیمت نفت میرفت بالا یعنی خوب هم گوش میدادن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
ناشناس ۱۰:۴۷ کاش تاکید می کردی که تورم در حال حاضر تک رقمیه تا مردم قدر این دولت رو بدونن. خخخ
در اینصورت بهانه ای برای جنگی تمام عیار علیه ایران با پشتوانه مالی اعراب و دخالت اسرائیل و البته آمریکا و شاید ناتو و پس مانده های نیروهای تکفیری و داعش ایجادخواهد شد.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
ترسو!! اینها تو یمت زاییدن!! می خوان بیان ایران!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
یمن در اوج بدبختی هست و دیگه چیری برای از دست دادن نداره میخای باشه جنگ بشه ما هم مثل یمن بشیم....
میخوایید امتحان کنید چند ماه نفت کش هاتون رو نفرستید خلیج فارس نفت ببرن.ببینیم نفت چند دلار میشه.
دیگه فقط همین شاخ و شونه کشیدنمون برای دنیا کم بود:((((
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
همین الان تو اخبار رسمی اومده که پمپئو گفته برای برخی کشورها معافیت از تحریم خرید نفت ایران رو بررسی می کنه. لازم نیست تهدید عملی بشه و شما بزرگواران از ترس قالب تهی کنید؛ با زورگو وقتی با زبان خودش حرف بزنید حساب کار دستش میاد
نفت اگه 350 دلارم بشه وقتی ما 0 بشکه صادرات نداشته باشیم 0 دلارم هم عایدما نخواهد شد و فقط عربستان و روسیه از این قیمت منتفع میشن!!!!
بهای نفت به ۲۵۰ میرسد، خوشحالید نه؟
بعدش این اضافه قیمت به جیب کی میرود ، من و تو ؟ یا .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
عزیر اون موقع که ایران صادراتی نداره پس درامدی هم نخواهد داشت
آمریکا و روسیه هم دقیقا همینو میخوان
باید به فکر حمایتِ بیشتر از برادرانمان در یمن باشیم. تنگه باب المندب بسیار با اهمیت است. باید حمایت ما از مسلمینِ یمنی واقعی شود. سخنرانی کافی نیست! مردم یمن به غذا و دارو نیاز دارند! حالا موشکِ ضد هوایی پیشکش!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
چهار تا موشک شلیک کن داداش شاید خوزستان بارون بیاد...!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
ناشناس 10:49، با مذاکره با جان کری بارون میاد نه شلیک موشک. این رو اصلاح طلبانی مثل شما میگن.
نفت 10 دلار یا 300 دلار بجیب مردم ایران نمیرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
وقتی 300 دلار میشه که از خاورمیانه صادراتی انجام نشه. پس طبیعیه که پولی نباشه که به جیب کسی بره. التماس تفکر
تحلیلش خیلی آبکی بود نفت ماسه ای در کانادا و امریکا وجود داره اصلا نمیذاره نفت بالای صد دلار بشه خخخخخخخخخ دلتون الکی خوشه
ایران نیازی به نفت نداره بهتره هر چه زودتر تنگه رو ببنده
اگر این اتفاق بیافته چین به ایران حمله میکنه !
چون اقتصادش نابود خواهد شد
نه عزیزان من وقتی نفت 250 یا 350 دلاربشه بسیاری ازکشورهای خریدارنفت مثل ژاپن کره جنوبی هند و ... که اقتصادشان وابسته به نفت است یک هفته هم این وضعیت را تحمل نخواهند کرد ومطمئن باشید تغییراساسی درسیاستهای مقابله با ایران صورت خواهد گرفت . واز طرفی کشورهای حاشیه خلیج فارس مایل به چنین تنشی در منطقه نیستند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل