بازدید 1561

در مذاکرات کره‌شمالی، حقوق بشر به حاشیه رفته است

مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل هشدار داد، روند مذاکرات کره‌شمالی با آمریکا و کره‌جنوبی در حال به حاشیه راندن مسائل حقوق بشری شهروندان سرکوب‌شده پیونگ‌یانگ است.
کد خبر: ۸۱۵۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ 10 July 2018

مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل هشدار داد، روند مذاکرات کره‌شمالی با آمریکا و کره‌جنوبی در حال به حاشیه راندن مسائل حقوق بشری شهروندان سرکوب‌شده پیونگ‌یانگ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی گفت‌وگوها میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی امیدهایی برای حل بحران هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ به وجود آمد اما این کشور منزوی هنوز از سوی بسیاری از جمله سازمان ملل به نقض حقوق بشر ساکنانش متهم می‌شود. مساله حقوق بشر نه در بیانیه مشترک ترامپ و کیم در سنگاپور و نه در اعلامیه پانمونجوم که به امضای رهبران دو کره رسید، مورد اشاره قرار نگرفت.

توماس اوجه‌آ کوئینتانا، مخبر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر کره‌شمالی تاکید کرد: به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان مطلبی به این مهمی را از دست داده‌اند؛ این مساله‌ای است که حل آن در نهایت به نفع شهروندان کره‌شمالی است. در عوض، واشنگتن و سئول دغدغه‌های خودشان را اولویت قرار دادند. در اصل رئیس‌جمهوری آمریکا موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی را مطرح کرد چون اراضی کشور خودش در معرض تهدید بود و این امر کاملا در راستای منافع آنهاست.

این وکیل آرژانتینی افزود: هنوز هم در تلاشم تا متوجه شوم اوضاع حقوق بشری تا چه حد در دستورکار ترامپ در سنگاپور قرار داشته است. این طور به نظر می‌رسد که این مساله به صورت جامع مورد بحث قرار نگرفته است. آن بخش از سخنان ترامپ که تاکید داشت نگاه باید رو به آینده باشد نه گذشته، هم نگران‌کننده است. این اظهاراتی نیست که باب میل حامیان حقوق بشر باشد؛ خصوصا از طرف کسی که با رهبری کره‌شمالی مذاکره کند.   

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری کره‌شمالی همچنین تاکید کرد، تحریم‌هایی که بخش‌های بیشتری از اقتصاد کره‌شمالی را هدف بگیرند با حقوق بشر ناسازگار است و باید لغو شود.

او همچنین افزود، تاکنون نشانه‌ای مبنی بر اینکه تجدید روابط حسنه میان دو کره به نفع مردم کره‌شمالی بوده باشد، دیده نشده است.

او افزود، حقوق بشر اما به صلح و خلع سلاح هسته‌ای در ارتباط است.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد، کمیسیون تحقیقات سازمان ملل سال ۲۰۱۴ به این نتیجه‌گیری رسید که جرایم علیه بشریت در کره‌شمالی به وقوع پیوسته است اما شرایط بهبود نیافته است.

او افزود: کل این سیستم سوسیالیستی مدت‌هاست از بین رفته است و آنچه بر جای مانده، سیستم کنترل و شناسایی و بازداشت مردم است. سوءرفتارهای جدی حقوق بشری رخ دادها ست و مسببان، دولت و رهبری کره‌شمالی است. درخواست کره‌شمالی برای دریافت تضمین امنیتی نباید به مصونیت گناهکاران ختم شود. با این حال مطرح شدن این مساله اکنون پیچیده است. نباید از مرور گذشته امتناع کرد و نباید محاکمه عاملان این نقض‌ها نادیده گرفته شود.

مخبر ویژه سازمان ملل همچنین خواستار رسیدگی مسوولان کره‌جنوبی به فرار دسته‌جمعی ۱۲ گارسون از کره‌شمالی شد. این پرونده مربوط به دو سال پیش است و این فراری‌ها بدون آنکه مطلع باشند به کره‌جنوبی منتقل شدند. به گفته گزارشگر سازمان ملل، مسوولان این حادثه باید محاکمه شوند. مدیر این رستوران در نینگبو در کره‌شمالی که آن گارسون‌ها آنجا کار می‌کردند، می‌گوید سال ۲۰۱۴ از سوی سرویس اطلاعات ملی سئول جذب شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار