بازدید 6811
جزئیات یک پرونده مهم به روایت محسن رضایی:

پیش از قطعی شدن نظر شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام، تمدید رسیدگی به این پرونده را تصویب کردیم / حل این نوع اختلافات به رأی دو سوم اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام نیاز دارد

دو هفته پیش، بین دو کمیسیون حقوقی و سیاسی مجمع، جلسه‌ای مشترک گذاشتم تا نظرات آنها به هم نزدیک‌تر شود. در فروردین ماه، مهلت سه ماهه رسیدگی به پرونده سپنتا نیکنام تمام شده بود. اگر رسیدگی به آن را تمدید نمی‌کردیم، نظر شورای نگهبان قطعی و از دستور کار مجمع خارج می‌شد. با پیشنهاد اینجانب و موافقت آیت‌الله شاهرودی، تمدید رسیدگی که طبق آیین‌نامه حداکثر یک سال می‌تواند باشد، انجام شد...
کد خبر: ۸۱۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵ 10 July 2018

محسن رضایی با اشاره به روندی که برای رسیدگی و حل موضوع مرتبط با پرونده سپنتا نیکنام نماینده زرتشتی شورای شهر یزد، فضای شایعه پراکنی و غوغاسالاری که فرصت طلبان سیاسی در مسیر بررسی و تصمیم گیری درباره این پرونده به وجود می‌آورند را مانع از رسیدگی آرام و غیرهیجانی این پرونده و حل موضوع خواند و خواستار طی روند معمول در فضای آرام شد.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع حضور سپنتا نیکنام به عنوان یک زرتشتی در شورای شهر یزد و مخالفت شورای نگهبان و اعلام این موضوع که بنابر نظر شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی ـ بنا بر نص قانون اساسی ـخلاف قانون اساسی است، منجر به یک چالش سیاسی جدی شد. در روز سه‌شنبه 21 آذر ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت قاطع مقرر کردند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. 

پیش از قطعی شدن نظر شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام، تمدید رسیدگی به این پرونده را تصویب کردیم / حل این نوع اختلافات به رأی دو سوم اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام نیاز دارد

ماجرا در نهایت در زمستان 1396 به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده شد تا با تکیه بر مصلحت عمومی نظام و تصویب قانون مرتبط، این مشکل برطرف شود. در هفته‌های اخیر مباحث مختلفی از سوی اشخاص غیرمسئول درباره این پرونده مطرح شده که صرفاً آثار منفی بر این پرونده داشته است.

محسن رضایی درباره رسیدگی به این پرونده در مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «در فروردین ماه، مهلت سه ماهه رسیدگی به پرونده سپنتا نیکنام تمام شده بود. اگر رسیدگی به آن را تمدید نمی‌کردیم، نظر شورای نگهبان قطعی و از دستور کار مجمع خارج می‌شد. با پیشنهاد اینجانب و موافقت آیت‌الله شاهرودی، تمدید رسیدگی که طبق آیین‌نامه حداکثر یک سال می‌تواند باشد، انجام شد.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فرآیندی که برای تأیید مصوبه مجلس شورای اسلامی باید در شورای نگهبان طی شود، گفت: «حل این نوع اختلافات به رأی دو سوم اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام نیاز دارد. به همین دلیل، دو هفته پیش بین دو کمیسیون حقوقی و سیاسی مجمع، جلسه‌ای مشترک گذاشتم تا نظریات آنها به هم نزدیک‌تر شود.»

محسن رضایی با اشاره به فضاسازی‌های مخربی که می‌تواند مانع از اجماع درباره این پرونده شود، خاطرنشان نمود: «فضای شایعه پراکنی و غوغاسالاری که فرصت طلبان سیاسی به وجود می‌آورند، مایه برخی نگرانی‌هاست. این افراد با دروغ‌پردازی، محیط عقلانی تصمیم‌گیری را هدف قرار داده‌اند. برخی از آنها نه به  ایران، نه به مردم و نه به اقلیت‌ها رحم نمی‌کنند و با سیاسی‌کاری فقط به دنبال منافع خود هستند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر