بازدید 12584
عصبانیت جامعه سینما از یک مواجهه عجیب؛

حکم پزشک متخلف پرونده کیارستمی قابل اجرا نیست!

بر اساس پیگیری «تابناک»، ادعای مطرح در این بیانیه سینماگران، قرین صحت است و اساساً نشریه نظام پزشکی از 1393 تاکنون منتشر نشده است! آخرین نسخه‌های این نشریه که در وب سایت سازمان نظام پزشکی قرار داده شده، متعلق به آذر 1393 است و پس از آن خبری از این نشریه نیست؛ بنابراین، چگونه قرار است حکم محکومیت احمد میر در نشریه‌ای به چاپ برسد که منتشر نمی‌شود؟!
کد خبر: ۸۱۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ 09 July 2018

حکم پزشک متخلف پرونده کیارستمی قابل اجرا نیست!گروهی از سینماگران همچنان نسبت به نحوه صدور حکم پزشک متخلف پرونده عباس کیارستمی اعتراض کردند و از حکم صادره عصبانی هستند، چون یکی از مهم‌ترین ارکان این حکم اساساً قابل اجرا نیست و آن هم انتشار حکم محکومیت پزشک مقصر در پرونده کیارستمی، در نشریه‌ نظام پزشکی است که از سال 1393 انتشار آن متوقف شده و بنابراین انتشار حکم محکومیت این پزشک در نشریه‌ای که منتشر نمی‌شود، سالبه به انتفاء موضوع است!

به گزارش «تابناک»؛ صدور حکم نهایی نظام پزشک برای احمد میر پزشک مقصر در پرونده عباس کیارستمی، در آستانه مراسم سالگرد این هنرمند فقید صادر شد. این حکم طبیعتاً بسیار سبک‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، بود و تصور می‌شد اگر خطای پزشک معالج کیارستمی فقط در همین حد خلاصه می‌شد که در میان روند درمان بیمارش، او را رها کرده و به سفر توریستی رفته، این پزشک دست کم برای دوره طولانی از طبابت محروم و هزینه قابل توجهی برای او به لحاظ حیثیت حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شد که سایر پزشکان در برخورد با بیمار، رفتار بسیار محتاطانه‌تری در پیش بگیرند اما در نهایت چنین اتفاقی نیفتاد.

عباس كيارستمي از اسفند سال 1394 تا اوايل ارديبهشت 1395 با چالش‌های فراوانی مواجه شد. ظاهراً در جریان بررسی وضعیت روده کیارستمی، روده پاره شده و در ادامه همین ماجرا، منجر به عمل‌های دیگری می‌شود و سرانجام کیارستمی پس از این عمل‌ها به دلیل شدت عفونت وضعیت حادی پیدا می‌کند و در این میان پزشک معالج بیمار را رها کرده و به خارج از ایران سفر می‌کند. کیارستمی در هشتم تير 1395 در حالی که احتمال مرگ او می‌رفت، به صورت فوق العاده به پاریس منتقل شد و همان جا در 76 سالگی فوت کرد.

حکم پزشک متخلف پرونده کیارستمی قابل اجرا نیست!

این اتفاق منجر به اعتراض شدید جامعه هنری نسبت به رویه موجود شد و حتی کار به درگیری میان بخشی از هنرمندان و گروهی از پزشکان کشید و حتی عده‌ای از هنرمندان مقابل بیمارستان جم در اعتراض به عدم پاسخگویی و وقایع رخ داده، تجمع کردند. این تنش به مرور کاهش یافت. محکومیت احمد میر به درج در پرونده، عدم امکان راه اندازی مرکز درمانی تازه برای چند سال و همچنین درج حکم محکومیت در نشریه نظام پزشکی، دوباره آتش خشم اهالی سینما را برافروخت و این آتش زیر خاکستر در مراسم سالگرد کیارستمی که به تازگی برگزار شد، عیان گشت.

در این مراسم که سینماگرانی همچون مسعود کیمیایی، ‌بهمن فرمان‌آرا، اصغر فرهادی، ‌جعفر پناهی، ‌گلی امامی، ‌سیف‌الله صمدیان، ‌تهمینه میلانی، ‌محمد نیک‌بین، ‌پریسا بخت‌آور، مصطفی زمانی، ‌رضا کیانیان، ‌نیکی کریمی، سیروس الوند، همایون ارشادی، محسن امیریوسفی، محمدعلی نجفی، الهام پاوه‌نژاد، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، بابک کریمی، حامد بهداد، هوشنگ گلمکانی و... حضور داشتند، یک بیانیه مفصل صادر شد که صرفاً ناظر بر سبک بودنِ حکم نبود، بلکه بخش‌هایی از آن ناظر بر غیرعملیاتی بودنِ این حکم است.

در بند چهارم این بیانیه آمده بود: «درج‌شدن حکم توبیخ پزشک خاطی در نشریه‌ سازمان نظام پزشکی که طبق آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده، ماه‌ها و شاید سال‌هاست از انتشار آخرین شماره آن می‌گذرد و از سال 1385 تاکنون، حکم توبیخ هیچ پزشکی در آن ثبت نشده، دهن‌کجی سازمان‌یافته‌ای به افکار عمومی است. رئیس سابق سازمان نظام پزشکی که خود مدیرمسئول نشریه بوده، با علم به منتشرنشدن نشریه و تعطیلی آن، چنین حکمی را امضا کرده است. سؤال مهم این است که آیا درج حکم تنبیه پزشک خاطی در بولتن داخلی پزشکان که منتشر هم نمی‌شود، تنبیه پیگیران پرونده بیمار است یا تنبیه پزشک؟ این تنبیه انتزاعی چه تأثیری در کاهش بروز کوتاهی و بی‌مسئولیتی پزشکی در جامعه درمان و سلامت کشور دارد؟»

حکم پزشک متخلف پرونده کیارستمی قابل اجرا نیست!

بر اساس پیگیری «تابناک»، ادعای شده در این بیانیه سینماگران، قرین صحت است و اساساً نشریه نظام پزشکی از 1393 تاکنون منتشر نشده است! آخرین نسخه‌های این نشریه که در وب سایت سازمان نظام پزشکی قرار داده شده، متعلق به آذر 1393 است و پس از آن خبری از این نشریه نیست؛ بنابراین، چگونه قرار است حکم محکومیت احمد میر در نشریه‌ای به چاپ برسد که منتشر نمی‌شود؟!

این نوع برخورد با پرونده کیارستمی، به جز افزایش بدبینی نسبت به نوع نظارت بر پزشکان و بی‌پناه بودن اشخاصی که شهرت این هنرمند را ندارند، می‌تواند تبعات دیگری نیز داشته باشد و دور از انتظار نیست که برخی سینماگران در اعتراض به آنچه در این پرونده رخ داده، تصویری متفاوت با آنچه پزشکان دوست دارند ببینید را ثبت کرده و به نمایش بگذارند. انتظار می‌رود مشخص شود چگونه چنین حکم غیرقابل اجرایی برای این سینماگر صادر شده و چرا با چنین حکمی، دوباره اهالی سینما به خشم آورده شده‌اند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۶
با دست انتقام طبیعت چه میکنند؟
پزشکی در ایران مافیایی است. انحصار ایجاد کردن و ماهی چندصد میلیون درامد دارن.
علت اصلی مشکلات فعلی اقتصاد کشور طرح تحول جیب پزشکان معروف به چاه ویل اقتصاد ایرانه. مسببین این طرح باید به جرم ایجاد اخلال در اقتصاد کشور به اشد مجازات برسن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
در هر خبری که مربوط به پزشکاست این نظر رو میزاری. خودت خسته نشدی
حرفت درسته اما این نظری که میزاری هیچ تاثیری نداره
این پزشک درست یا غلط محکوم شده.اون سلبریتیها که فرهنگ مملکت و عفت جامعه را به سخره گرفته اند در کدام دادگاه محاکمه میشوند؟
تو ایران یه دانش آموز که تو رشته پزشکی قبول میشه دیگه احساس مولتی میلیاردری میکنه. واقعا چرا اینجوره؟
سالهاست در کشورهای دیگر مدیریت سیستم درمانی که از آموزش تا اداره بیمارستانها و...در اختیار بیمه ها است و پزشکها کارمندانی مانند سایر کارمندها هستند
با این همه فساد که درهمه جا نفوذ کرده، آیا می توان زندگی کرد؟ حالا امبد به آینده پیشکش ....
الحمدلله جامعه هنری به اندازه کافی سعی و تلاش برای ریختن آبروی پزشک متواضع و متبحری چون آقا دکتر م در جراید و مطبوعات داخلی و خارجی صورت گرفته ، حالادیگه خیلی مهم نیست در نشریه نظام پزشکی درج بشه یانشه.
پاسخ ها
ایکس
| United States of America |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
کار اشتباه از طرف هرکی باشه اشتباهه ربطی به تواضع و تبحر طرف نداره
عجب شیرتوشیریه
سلام. حکم اعدام برای این دکتر قاتل هم کم است. اگر مانع می شوند برای این است که دیگر جزاحان نالایق ار آینده خودشان می ترسند. همه مشکلات سر شاخه هایی در این پزشکان دارد. قتل عمد را باید با اعدام پاک کرد نه با شرط و شزوط. پزشک فقط جیبش برایش مهم است نه هیچ چیز دیگر. چرا نمی خواهیم قبول کنیم.
دهن کجی به افکار عمومی؟؟؟؟ چرا این عده فک میکنند کل جامعه هستند؟؟؟؟ فقط خمین عده معترض هستند و علارقم هشدار مزشکان خودش رفت فرانسه. این دهن کجی به پزشکان نبود؟؟؟ ول کن تابی بابا امثال شما هستند که به این عده بال و پر میدی.
آقای روحانی و اصلاح طلبان جواب بدن. دیکتاتوری پزشکان رو هم اصولگرایان نگذاشتند درست کنن؟
حالا اگه مهران مدیری‌ها یه سریال طنز درمورد پزشک‌ها بسازن کل جامعه پزشکی میوفته دنبالشون.با توجه به رسالت هنرمندان و خبرنگاران امیدوارم یک بار در هرکجا که میتونن اعتراض رسمی و غیر رسمی ثبت کنن و در تمام شبکه های اجتماعی خودشون هم اعلام کنند تا بعضی از پزشکان ازخدا بیخبر و پولدوست تنبیه بشن و جرات انجام هرکاری رو نداشته باشند
وقتی که آقای وزیر میگه ما اجازه نمیدیم بازار عرضه و تقاضای پزشک بهم بخوره تا خدایی نکرده موجب از بین رفتن رانت موجود در وزارت بهداشت نشه این یعنی وزارت بهداشت به قیمت جون همه مردم حافظ منافع پزشکانه دیگه از این مجموعه چه انتظاری دارین
جامعه پزشکان یک حلقه بسته است به شدت به همدیگر وفادارند من یه زمانی دنبال کار اسناد تحصیلی برادرم به یک مرکزی که گفته بودند مراجعه کردم طرف به خیال اینکه من خودم پزشک هستم چنان صمیمی برخورد کرد و بعد که فهمید من پزشک نیستم اصلا تحویل نگرفت کلا از موقعی که داشنجو میشن همدیگه رو بدون استثنا دکتر خطاب می کنند و کلی هوای هم رو دارند حتی استاد به دانشجوش کلی با احترام و دکتر دکتر خطاب می کنه
ایرانیان تمام عمر کار می کنن و بیمه و بیمه تکمیلی میدهند. به محضی که مریض میشن . پزشکان با یک زیر میزی تمام بیمه و بیمه تکمیلی را خنثی می کنند . و بعد آن حق قانونی بیمارستان و پزشکان ! کل سرمایه یک عمرشان را ( که واقعا به زاجوراتی بدست میآورند) را می گیرند و در نهایت بر اثر ندانم کاری های پزشکان که معمولا خدا رو هم بنده نیستند می میرند. فرزندانشان اگر هم بخوان دنبال کار رو بگیرند معمولا عمر اینا هم تباه است و به جایی نمی رسند. البته اگر اینا مریض بشوند اگر پولی براشون مانده باشه پزشکان محترم ! بصورت هماهنگ از درمانش خود داری می کنن . زیرا چه جسارتا که علیه پزشکی اقامه دعوا کرده .بطور کلی یکی از اربابان این ملت پزشکان هستند و مردم برده اونها هستند.
شما سینماگرا باعث شدید که روابط بین مردم و جامعه پزشکی کمی کدر شود.اولا در حدی که در خبرها بود مرحوم کیارستمی در فرانسه و زیر دست انها فوت شد که بدلیل نداشتن رضایت از پزشکان ایرانی توسط خانواده به فرانسه برده شد.ثانیا مجله نظام پزشکی مخصوص پزشکان است که کمتر از 50% پزشکان به ان نگاه میکنند.شما که از طریق سایتهای اینترنتی موضوع مورد نظرتان را به اطلاع همه مردم ایران و جهان میرسانید.پس مشکلتان چیست?
این قسمت حکم که قابل اجرا نیست که شما با استفاده از سایت تابناک قابل اجراش کردید.حتی بیشتر از درج در ان مجله!
بهتره جای اینکه حالا یک هنرمند مرده به حکم پزشکه اجرا بشه نشه دردی از مردم دوا نمیشه بهتره یک گروه بازرسی که دولتی نباشه بره ببینه تو این وزارت خانه و دانشگاه هاش چی میگذره.
این آقایان خیلی دم کلفت تر از آنی هستند که شما فکر می کنید. ککشون هم نمی گزه
مزاحم پزشک نشو آقا اونا بر خلاف بقیه ایرانی ها درس خوانده اند!!!!
پاسخ ها
ایکس
| United States of America |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
دقیقا جوری رفتار میکنن انگار فقط اونا هستن که درس خوندن وکلا شاخ غولو شکستن
وزارت بهداشت برای جان غیر پزشک هیچ ارزشی قائل نیست. و با این جور مجازات ها فقط مردم رو مسخره کردن. شما یک بررسی کنید ببینید در سال در آمریکا و اروپا چند پروانه پزشکی به صورت مادام العمر باطل میشه بعد ببینید در 40 سال اخیر در ایران حتی یک پروانه پزشکی به دلیل تخلفات پزشکی باطل نشده. دلیلش هم واضحه قیچی دسته خودش رو نمیبره. تا زمانی که پزشک ها خودشون به تخلفات خودشون رشیدگی میکنن وضعیت از این بهتر نمیشه. بازماندگان آقای کیارستمی باید خدا رو شکر کنن که خودشون در این پرونده محکوم نشدن. موارد مشابه زیادی بوده که شاکی ها در انتها خودشون محکوم به پرداخت جریمه و حتی زندانی شدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
اون موقعی که پزشکان درس میخوندن تو وقتتو توی خواب میگذروندی
وای بحال ما مردم عادی
ایران جای زندگی نیست هر کی توان مالی داره بهترین کاری که میتونه بکنه مهاجرته و اونی هم که فقیره بهترین کاری که میتونه بکنه زاد و ولد نکردن.

شما کشور هایی که حسرت ایران رو میخوردن مثل کره جنوبی، شیخ نشین ها و چین رو با کشور عزیزمون مقایسه کنید.
این کشور تا هزار سال دیگه هم درست نمیشه.
فقط یک نصیحت بهت بکنم اگر مهاجرت کردید بهیچ وجه به ایرانی جماعت نزدیک نشید.
این حکایت کیارستمیه با کوهی از اسم و رسم و شهرت و ... .
حالا ببین ما خاک بر سرهایی که نه شهرت داریم، نه پول، نه جامعه حامی، چه روز و روزگاری داریم.
سيستم حقوقى-مالى بخش درمانى ايران و شبكه ى بسته و در هم تنيده و حفاظت شده ى منافع پزشكان ، يك مثال كاملاً كلاسيك از پديده ى تشكيل كارتل طبق تعريف علم اقتصاد روز دنياست.
اقا اعتراض نکنید
کلا هیچی نگید
همگی بریم‌بمیریم اقایون با خیال راحت هرکاری دلشون میخواد بکنن
اساسا انگار ما ملت همگی جاسوس امریکا و انگلیس بدنیا میایم
شما کی شنیدید که چاقو دسته خودش را ببرد.؟! پدر بینوای من را نیز در بیمارستانی دولتی به زور برونکوسکوپی کردند که براثر ورود میکروب به ریه موجب مرگش شد و شکایت ما از پزشک به جایی نرسید.
فقط فساد و ماست مالی ....
بهتره کارگردانان سینما چند تا فیلم خوب از سهل انگاریهای پزشکان (از پرونده های حقیقی)بسازن تا حسابی حالشون جابیاد.....کلاٌ این قشر خودشونو تافته جدا بافته از جامعه میدونن
خداوند لعنتت کنه که یکی از عزیزان ما را کشتی.
منتشر هم میشد کسی نمیخوند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار