بازدید 34336
ارائه خدمت در بیمارستان دولتی با پیش شرطی خطرناک؛

تضمین بدهید اگر بلایی سرتان آوردیم مقصر خودتان هستید! +سند

بر خلاف آنچه تصور می‌شد، رسیدگی به آن پرونده و محکوم شدن قصور کنندگان، به جای آنکه راه را بر تکرار این فاجعه جانکاه ببندد و تشدید مجازات قصور کنندگان و بالا بردن ضریب اطمینان مردم به امثال وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون را هدف قرار دهد، راهی پیش روی مسئولان گذاشت تا از مقصر شناخته شدن در پرونده‌های دیگر پیشگیری کنند.
کد خبر: ۸۱۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹ 08 July 2018
به رغم اجرای طرح تحول سلامت و همچنین در دستور کار قرار گرفتن منشور حقوق شهروندی، هنوز در بسیاری از بیمارستان‌های کشورمان، در بر همان پاشنه قدیم می‌چرخد و حق بیمار چیزی بیش از شوخی نیست!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله پرونده‌های بزرگی که در کشورمان گشوده شده و در قالب خاطره‌ای فراموش نشدنی، به اذهان بسیاری از ایرانیان گره خورده، پرونده خون‌های آلوده است؛ پرونده‌ای با حدود هزار شاکی که از خون و فرآورده‌های خونی وارداتی استفاده کرده بودند و به ایدز مبتلا شدند.

پرونده‌ای مربوط به بیش از دو دهه قبل که البته با دیرکرد فراوان به آن رسیدگی و به محکومیت وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون منجر شد؛ اما برخی ابهامات آن هنوز پاسخ نیافته است. پایان دور از انتظار پرونده‌ای مفصل و جنجالی که گفته می‌شود جمع بزرگی از شکات آن دیگر در قید حیات نیستند.

بر خلاف آنچه تصور می‌شد، رسیدگی به آن پرونده و محکوم شدن قصور کنندگان، به جای آنکه راه را بر تکرار این فاجعه جانکاه ببندد و تشدید مجازات قصور کنندگان و بالا بردن ضریب اطمینان مردم به امثال وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون را هدف قرار دهد، راهی پیش روی مسئولان گذاشت تا از مقصر شناخته شدن در پرونده‌های دیگر پیشگیری کنند.

این را می‌شود از امثال فرمی دریافت که درمانگاه تالاسمی بیمارستان شهید رجایی تنکابن برای تزریق خون مقابل افراد مبتلا به این بیماری قرار می‌دهد تا با امضای آن اعلام رضایت کنند که اگر در درمانشان (به معنای "درمان" دقت کنید!) عوارض احتمالی مربوط به تزریق خون بروز کرد، مسئولیت با خودشان است.

تضمین بدهید که اگر بلایی سرتان آوردیم مقصر خودتان هستید! +سند

اما کدام عوارض احتمالی مد نظر است؟ اگر به پشت فرم مراجعه کنیم با فهرست مفصلی مواجه خواهیم شد که یکی از بند‌های آن، «عفونت‌های ناشی از تزریق خون» است؛ عفونت‌هایی که در پرانتز توضیح داده شده نمونه شان، ایدز و هپاتیت است. بندی که با توجه به رضایت نامه دریافت شده و اثر انگشت نقش بسته ذیل آن، هولناک به نظر می‌رسد.

به عبارت ساده‌تر، بیماران تالاسمی پیش از هر کار رضایت می‌دهند اگر بر اثر تزریق در این بیمارستان به امثال ایدز و هپاتیت مبتلا شدند، هیچ شکایتی ندارند و لابد دست تقدیر بوده که این گونه شده است، نه قصور و اشکالی که متوجه مسئولان بیمارستان یا متولیان وزارت بهداشت یا سازمان انتقال خون است!

رضایت نامه‌ای که اگر امضا نشود و شاهدان بر امضا شدنش مهر صحه نزنند، بیمار تالاسمی پذیرش نخواهد شد و اگر امضا شود و خدای ناکرده به مانند فاجعه خون‌های آلوده در ابتدای دهه هفتاد به فاجعه منجر شد، کسی مقصر نیست الا بیماری که رضایت نامه را پیش پیش امضا کرده و اثر انگشتش ذیل آن نقش بسته!

در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون و همچنین بیمارستان یاد شده را دریافت و منتشر نماید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۵۴
این وزیر و مدیریت اشرافی اش ، دستپخت اقای « تکرار» و حاصل رای گفتمان « بزن و برقصی» یه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
ربطی به وزیر و پولش نداره
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
ویلاهای 50 میلیاردی غیراشرافی ها رو هم دیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
هنوز در بند محمود و حسنی؟ مشکلات مردم را ببینید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
حالا اون وزیر و مدیریت فقیرانه ش که حاصل رای گفتمان تتلویی بود میخواست چیکار کنه؟ ن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
تعطیلیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
نمی دونم پولدار بودن وزیر ما را باید ناراحت کنه یا خوشحال اما می دونم وقتی یک دلواپسی با فیلتر شکن تو وبسایت ها می گرده یعنی حرفاش خالی بندیه و دردش جناحیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
تمام این تعهدات تا زمانی ارزش دارد که مطابق با نظامات پزشکی مداوا انجام شده باشد.طبیعتا اگر قصوری از نظامات شده باشد چه بیمار تعهد داده باشد چه نه قصور کادر درمانی بررسی و مجازات اعمال میشود. بنابر این نگران نباید بود.
آزاده
| Germany |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
نظر سطحی و پیش پا افتاده ای بود . لطفا جای دیگه عقده گشایی سیاسی کنید .
به نظر من تنها راه اصلاح جامعه پزشکی اعزام اونا به خارج از کشور به عنوان نخبه و واردات پزشکان هندی و پاکستانی است. چون اینها دیگر معنای قسم را هم نمی فهمند چه رسد به پایبندی به قسم پزشکی که خورده اند. این هم البته چیز جدیدی نیست شما برای عمل کردن هم با همین فرمها مواجه می شوید
سایت محترم تابناک
گرفتن رضایت نامه فوق هیچ گونه سلب مسوولیتی از کادر درمان ندارد. و صرفا نشان دهنده اطلاع گیرنده خدمات درمانی از عوارض احتمالی است
به عنوان مثال در بهترین مراکز دنیا انجام عمل مفصل مصنوعی برای تومور اندام حدود ۱۰ درصد عفونت به همراه دارد که ممکن است تا مرحله قطع اندام پیش برود و حتی با بهترین و دقیقترین شیوه ها هم تا کنون از ۸ درصد کمتر گزارش نشده است، این درصد مربوط به بهترین مراکز فوق تخصصی در دنیا است و قطعا در ایران با امکانات کمتر این امار بالاتر است
اوردن مطلب فوق در رضایت نامه بیمار به معنی رفع محکومیت از کادر درمان در صورت بروز خطای احتمالی نیست.
رضایت نامه های دکر شده در سایت محترم در تمام مراکز معتبر دنیا به شیوه های گوناگون وجود دارد.
قطعا در شرایطی که حامعه نیازمند ارامش است و از سوی دیگر مراکز پرمانی دولتی با کمبود امکانات مواجه اند و نیز کسور در فشار ارزی است ، نوشتن این قبیل مطالب ان هم در سایت پربیننده ای چون تابناک باید با تامل بیشتری صورت گیرد
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
در واقع مطلب تابناک بدون بررسی ابعاد حقوقی رضایت نامه بیمار است و متاسفانه احساسی هم نگاشته شده است. هر پزشک یا کادر پزشکی، در صورت تقصیر، چه با رضایتنامه و چه بدون ان، ضامن است و رضایتنامه به اصطلاح بار اثبات دعوا را تغییر می دهد.
ناشناس
| Japan |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
هر چند که اسم فرم را فرم اطلاح رسانی گذاشته اند ولی توی فرم نوشته از عوارض احتمالی درمان و جایگزینهای احتمال درمان آگاهی داشته وبا رضایت کامل درمان را میپذیرم.
یعنی پیشاپیش نسبت به همه چیز رضایت کامل گرفته میشود.ضمنا چون عنوان فرم با متن آن(متن فرم متن رضایت نامه است و نه اطلاع رسانی) همخوانی ندارد به نوعی فریب بیمار را به دنبال خواهد داشت.که به تنهایی میتواند جرم محسوب شود.
اینکه چرا شما چنین برداشتی دارید احتمالا در سیستم درمانی بیمارستانها فعالیت میکنید و این برداشت فریبنده به نظرتان مقبول تر است.
حق و حقوق بیماران در ایران بیشتر یک شوخیه تلخه
پاسخ ها
saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
من قبلا در این بیمارستان رفتم.وحشتناک رفتار کادر
. بیمارستان با بیمار
هرکی توان مالی داره بهتره مهاجرت کنه و اونی هم که فقیر هست بهتره زاد و ولد نکنه اینجوری حداقل انسان های بیگناه در این شرایط هولناک به دنیا نمیان
وقتی که بدترین نفرات برای مدیریت انتخاب و نفرات اصلح کنار گذاشته می شوند حاصلش بدتر از اینها خواهد بود از این بدتر که بازرسی سالمی هم انجام نمی گیرد تا حداقل جلوی این گونه مشکلات گرفته شود.
خدایا بگو چکار می خواهی بکنی شاید کمکت کردیم!
تا قبل از مشاهده چند تحلیل و گزارش فکر میکردم شما بر این کار از کار شناسان خبره استفاده می نمایید ولی متوجه شدم شما بدنبال تولید خبر بدون کارشناسی هستید و اصولا لوازم اولیه تعقل در سازمان شما نیست متاسفم در مملکتی زندگی می کنم که شما سکاندار هستید شما حتی به خود زحمت نمی دهید اول اطلاعات درست کسب کنید بعد شروع به نوشتن نمایید
پاسخ ها
آزاده
| Germany |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
چه دنیای بی رحمی داریم ولی خوشبختانه مرگ برای همه مشترک است
بیمارستان دولتی ... آمل هم وضعیت بسیار بدی به دلیل سو مدیریت دارد
بیمار اورژانسی خودش یا همراهش باید بدوند داخل شهر دنبال سرم !! و امپول و سرنگ و ... و بیمارستان هیچ خدماتی برای کسی که با توجه به حال وخیمش به بیمارستان مراجعه کرده ارائه نمی دهد.
از تحول سلامت فقط افزایش حقوق پزشکان بعضا بی سواد به اجرا درامده و اوضاع بهداشت و درمان بسیار بسیار وخیم و رها شده است.
تصور کنید که با مافیا بازی حقوقت 100 برابر افراد عادی جامعه است و به هیچ جایی هم پاسخ گو نیستی.
چه حسی بهتون دست می ده؟
آیا توهم خاص بودن بهتون دست نمی ده؟
آقا کجای کاری؟! دندان پزشک ها هم دارن امضا میگیرن برای پر کردن دندان!
هزار بار گفته‌ام و باز هم میگویم در دولت آقای روحانی پزشکان به چنان ثروت مکنت و بتبع ان قدرتی رسیده‌اند که دیگر دستگاههای ما عملا توان وارد شدن به این حوزه را ندارند.
هیچ کاری را درست انجام ندادید و هر دو جناح یکی از دیگری بدتر بوده و هست .
مثلا با انداختن جنگ زرگری بین خودتان میخواهید چه چیزی را ثابت کنید ؟
نوبتی در کشور حکومت کردید و در خرابی و فساد و فقر و فلاکت شریک هستید و فقط یک دادگاه صالح مردمی علنی میتواند در مورد کارکردتان قضاوت نهایی کند و بس .
در اورژانس بيمارستان ... تهران نيز قضيه همين طوره؛ پريشب با تشخيص دكتر اورتوپد براي آتل گرفن در بخش پذيرش سرپايي فرم 2 صفحه اي را مجبور به پر كردن و تاييد شديم كه هر گونه قصور پزشك را مي پذيرم و هر بلايي كه سرمان آمد را قبول داريم و كادر درمان و پزشك بي تقصيره!!! و همراه بيمار و مريض هم در آن زمان مجبور به زدن انگشت و تاييد فرم ميشه و اگر اين كار را نكنه بيمارستان خدمت ارائه نمي دهد و بيمار بره با درد خودش يا بسازه يا بميره!!
با روحانی تا بدبختی !
نخواستیم.
این دولت به همه دروغ گفته.
خدایا ما چه گناهی کردیم که توی این کشور به دنیا اومدیم و داریم زندگی می کنیم
مدیران و رئیس جمهور ها و وزرا و و و و و و و و و و امثالهم هر موقه مردم رو میخوان مردم شریف ایران مردم با فرهنگ و فلان و فلان وفلان
چقدر ما بدبخت شدیم که از داخلی داریم می خوریم
دیگه چه نیاز داریم به تحریم امریکا و جنگ با امریکا
بیاین بابا سر من رو ببرین راضی هم هستم
اگر فورا تصفیه ای در تمام سطوح مدیریت کشور ایجاد نشه،بنده شخصا در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد.
مردم رعیت نیستن.
شرم آوره. متاسفانه کشور ما بهشت پزشکان و کادر درمانیه و بیمار در عمل تقریبا هیچ حق و حقوقی نداره.
خدا نکند که به دلیل بیماری در بیمارستانهای دولتی بستری شوید دقیقا فرمهایی از شما امضا و اثر انگشت گرفته میشود که فک نکنم ۵ در صد بیماران از محتوای ان ها اگاهی داشته باشند دقیقا مسئولین در پشت دیوار اهنین محافظت و بیماران سر پا تقصیر که چرا بیمار شده اند آماج هر گونه رنج بلا و خطا و شوک خانوادگی ناشی از درخواست امضای تاییدیه پزشک قانونی برای عملها لرزان و گریان دعا کنید بیمار نشوید یا با حادث شدن بیماریها به درمانگاهها مرگ آسان که انشالله هرچه زود تر باید وزارت خانه بهداشت درمان راه اندازی نماید مراجعه نمائیم
در بیمارستان های ما به هنگام عمل جراحی چیزی را باید امضاء کنی که شیطان هم زیر بار آن نمی رود!
قشر زحمتکش پزشکان!!!!!!!!!!!!!!!
این ربطی به بیمارستان دولتی ندارد هر بیمارستان که بروید ابتدا از شما و فامیل و بسنگان امضا و اثر انگشت میگیرند که هر بلایی سرتان آمد با خودتان است
وزارت پزشکان ایران نیاز به تغییرات اساسی دارد. وزیر، قانون گذار، ناظر، مجری، کارشناس و همه و همه در حوزه بهداشت و درمان پزشک هستند و کاملا صنفی عمل می کنند. نه تنها حق و حقوق بیماران رعایت نمی شود بلکه حقوق کارکنان و دانش آموختگان غیر پزشک حوزه بهداشت و درمان به طور آشکار پایمال می شود. متاسفانه در تمام تصمیم گیری ها منافع مالی پزشکان مقدم بر سلامت جامعه است.
لازم است همانند کشور های پیشرفته:
1- وزیر بهداشت غیر پزشک باشد.
2- آموزش پزشکی همانند سایر رشته ها و در کنار رشته های دیگر توسط وزارت علوم انجام شود.
3- ظرفیت پذیرش پزشک عمومی و متخصص افزایش یابد.
4- پست های مدیریتی وزارت بهداشت به مدیران سپرده شود و پزشکان محترم و زحمتکش در بیمارستان ها به ارائه خدمت پزشکی بپردازند.
وای بر شما با این سوگند نامه پزشکی که می خورید
یعنی خون های اهدایی و وارداتی کنترل و پالایش نمی شوند ؟ پس منتظر فاجعه بزرگ باشیم
خدا ازشون نگذره... بیمار در مورد انتقال عفونت هم نباید ادعایی داشته باشه؟؟؟؟
باورم نمیشه اینو خوندم
بریزیم بیرون؟!
كاش نويسندگان تابناك در اموري كه از ان هيچ سر رشته اي ندارند دخالت نميكردند. پس بهتر است در أمور تخصصي مداخله نكنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Saudi Arabia |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
توهم خود بزرگ بینی
عزیزان شما اصلا در مورد تزریق خون اطلاع یا دانشی دارید که اظهار نظر میکنین ؛ بیماران تالاسمی به علت مشکلی که تو خون سازی دارن نیاز به تزریق مکرر خون دارن به صورت دائم ولی از اونجا که بدنشون سیستم ایمنی داره بر علیه خون شروع به تولید پادتن میکنه و اونو تخریب میکنه به همین علت بعد از مدتی دیگه خون مناسبشون به سختی پیدامیشه و باید ازمایشات خاصی انجام بشه براشون و البته که این ازمایشات اشتباه هم دارن و صد در صد نیستن همین باعث میشه دچار همولیز بشن و عوارض ناشی از تزریق خون رو نشون بدن ؛بعضی از عوارض هم در هنگام تزریق خون تقصیر پزشک نیست گرچه پزشک باید عوارض رو بدونه و براش یه کاری بکنه ولی اگه شما بری امریکا هم انجام بدی همین اتفاق میافته بری افغانستانم همین
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
عوارض تزریق با وارد شدن ویروس ایدز و هپاتیت و ... در خون بیمار ،فرق میکند.بی جهت با دانشتون توجیه نفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
پسر عمه ی من بعد از تزریق خون آلوده هپاتیت گرفت و ٧ سال بعد فوت شد، شما لازم نکرده آزمایش فوق حرفه ای انجام بدین جناب دکتر، بی زحمت همون آزمایشهای اولیه رو درست انجام بدید ، الکی هم زور نزنید هر تشتباهی رو به کشورهای خارجی و مقایسه با آنها ربط بدید، توی آمریکا اگر یک پزشک یک داروی اشتباه تحویز کنه چند میلیون دلار جریمه میشه، توی ایران طرف کمر درد داره میره اتاق عمل بر میگرده کلیه اش رو خارج کردن از بدن، بعد هم پزشک یک معذرت خواهی هم نمیکنه چه برسه به جریمه
سلام به همه
گاهي اوقات فكر مي كنم مديرها و مديران و كارمندان و كارگران و و هركسي كه در هر بخشي قرار به خدمت كار ميكند
بعد از قرار گرفتن روي پست فراموش ميكند اصلا قرار چه بكند جالب اينجاست كه به كمك افراد باتجربه در فرار از قانون هاي كهنسال كه حتي مسيولي نتوانسته آن را تغيير دهد و به روز رساني كند
همچنان بايد مردم دچار بلاهايي اين چنيني باشند كه هرچه هست كه نتوانسته جلوي تمام بي قانوني ها قانون بنويسد
انشاالله درست ميشه يا الله
با این وزیر که تمام تدبیر و تحولش با پول انجام میشه و هیچ ابتکار و مدیریتی تو چنتش نیست وضعیت بهتر از این نمیشه.
ای وای! خدایا تو این مملکت داره چه افاقی میافته؟! داریم رو به قهقرا میریم
این مشکل سالهاست در بیمارستانهای دولتی وجود داره نمونه اش در سال 86 در بیمارستان .. شیراز فرمی برای عمل برای امضا دادند که می گفت چون در اینجا دانشجویان هم عمل می کنند اگر طوری شد پای خودتون نهایتا پدر ما بخاطر همین عمل فوت شد در حالیکه عمل اصلی را متخصص انجام داد ولی در موقع بستن رگهای اصلی اطاق عمل را ترک کرده ان را بعهده دانشجویان گذاشته بود و بخاطر اینکه انها یکی از رگهای اصلی را ندیده بودند پدر ما بخاطر خونریزی داخلی به کما رفت و بعد از چند روز فوت شد
پاسخ ها
Allianz
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
خدا رحمت کند پدرتان را
متاسفانه اینطوریهاس
زمانی که پول مهمتر از تخصص باشد باید منتظر چنین پیامدهایی بود شاید بدتر
امروز دقیقا سالگرد فوت پسر عمه ی من بود، ٤ روز از من کوچک تر بود، از خون آلوده هپاتیت گرفت، توی سن ٢١ سالگی بعد از کلی عمل جراحی و پیوند عضو فوت شد، خواهر ایشون هم الان وضعیت خوبی نداره و ماهی ٣میلیون هزینه داره فقط برای یک اشتباه و سود افرادی خاص، چه کسی این ها رو جواب خواهد داد؟
گردن کلفتی برای مردم از طرف مسئولین بیمارستان بشدت قبیحه
چرا مسئولیت کار مهندسان بر عهده اونهاست ولی کار دکترها نه ؟ چرا مهندسا امضا میدهند که مسئولیت همه چیز با ماست و دکترها امضا میگیرند که همه چیز به ما چه ؟ بخاطر اینه که مهندسا حواسشون به برجی است که میسازند و دکترا حواسشون به برجی است که براشون میسازند نه به کارشون
واقعا متاسفم براتون . همتون از سر عقده گیر دادید به پزشکا . اگر اینقدر ادم پاک در این مملکت وجود داره چرا وضعیت اینه ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر