بازدید 10739
شهاب الدین بی مقدار در گفت وگو با «تابناک»؛

تغییر کابینه، شاید شوکی اقتصادی مثبت ایجاد کند/ مردم به سیستم بی اعتماد شده اند/ یک بنگاه دار، خودرو با ارز دولتی وارد کرده است!

چند وقتی است که اوضاع اقتصادی ایران در شرایط حادی است و شرایط کشور به لحاظ اقتصادی به مانند بیماری است که یکباره دچار بیماری ناشناخته شده و هر دارویی برای آن تجویز می شود، تنها مدت کوتاهی اثر تسکینی دارد و پس از مدت کوتاهی دوباره بازمی گردد.
کد خبر: ۸۱۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 08 July 2018

تغییر کابینه، شاید شوکی اقتصادی مثبت ایجاد کند/ مردم به سیستم بی اعتماد شده اند/ یک بنگاه دارد خودرو با ارز دولتی وارد می کندچند وقتی است، اوضاع اقتصادی ایران در شرایط حادی است و شرایط کشور به لحاظ اقتصادی به مانند بیماری است که یکباره دچار بیماری ناشناخته شده و هر دارویی برای آن تجویز می شود، تنها مدت کوتاهی اثر تسکینی دارد و پس از مدت کوتاهی دوباره بازمی گردد.

به گزارش «تابناک»؛ تقریبا همه تدابیری که در این مدت برای معالجه این وضعیت اندیشیده شده به شکست انجامیده و یا به وخامت اوضاع اضافه کرده است. به همین دلیل، برخی مسئولان به این نتیجه رسیده اند، شاید تغییر در سیستم تصمیم گیری بتواند کشور را از این وضعیت خارج کرده و یا اندکی به آن بهبود بخشد.

شهاب الدین بی مقدار در گفت وگو با تابناک در خصوص وضعیت موجود و دلایل ایجاد این شرایط و همچنین راهکارهای خروج از آن اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی که در اثر خروج آمریکا از برجام و دستپاچگی مسئولان کشور ما باعث شده تا مردم از نظر روانی به آینده ناامید و نگران شوند، باعث شده تا مردم به فکر حفظ ثروت خود باشند؛ بنابراین، بهترین و آسان ترین راهی که مردم برای حفظ دارایی های خود دیدند، خرید سکه و ارز بود. با چند نرخی شدن ارز که مشخص نشد، دولت بر چه مبنایی این کار را انجام داد، اوضاع کمی خراب تر شد و بعد از شفاف شدن مسیرهای ارز دولتی، مشخص شد این ارز به دست چه کسانی رسیده است.

نماینده تبریز گفت: از طرف دیگر، موضوعی که به آن کمتر پرداخته شده، به هم ریختگی بازار صادرات است. در بازار صادرات هم ارز چند نرخی است؛ برخی از اقلام مانند روغن و سایر اقلام ضروری که در کشور با ارز دولتی توزیع می شود، توسط برخی با قیمت نازل جمع آوری می شوند و در بازارهای عراق و افغانستان به فروش می رسد و دلار آن نیز در بازار 8000 تومان فروخته می شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع صرافی ها نیز گفت: با اقداماتی که اخیرا صورت گرفته، صرافی ها از دور خارج شده و عملا ما با انتقال ارز به داخل دچار مشکل هستیم، که این روزها مغشوش شده؛ البته قرار است بازار ثانویه این مشکلات را حل کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که این اوضاع تا کی ادامه خواهد داشت، ادامه داد: این وضعیت تا زمانی که ما در جنگ اقتصادی هستیم، ادامه خواهد داشت. اگر تحریم ها جدی تر علیه ایران آغاز شود، اوضاع بدتر هم خواهد شد. زمانی که نخست وزیر ژاپن سفر خود به ایران را به تأخیر می اندازد، نشان از این دارد که کشورها از آمریکا حرف شنوی دارند؛ بنابراین، اگر فروش نفت و صادرات سایر کالاها هم کم شود، قطعا در زمینه ارز با مشکلات بیشتر مواجه خواهیم شد.

به نظر می رسد، یکی از راهکارهای مقابله با این وضعیت، صرفه جویی دولت در هزینه های جاری است، باید برنامه ریزی کرد که قشرهای کم درآمد بهره بیشتری ببرند. به هر حال شکم گرسنه ایمان ندارد و باید کار کرد که رانت ها کم شود. نباید یک بنگاه خرید و فروش اتومبیل در عباس آباد بتواند با ارز 4200 تومان خودرو وارد کند.

این نماینده مجلس افزود: الان نقدینگی زیادی در بازار وجود دارد، ولی متاسفانه پروسه ای که سرمایه دار ها بتوانند روی آن در داخل کشور سرمایه گذاری کنند، طولانی است و این افراد نمی توانند سرمایه های خود را در داخل هزینه کنند.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص لزوم تغییر در کابینه گفت: این کابینه باید از مدتها پیش تغییر می کرد. مشخص بود که این وزرا نمی توانند از این بحران ها بیرون بیایند، اما مشخص نیست که رئیس جمهور چرا اصرار دارد از افراد ناکارآمد استفاده کند!

وی در پایان یادآور شد: باید تیم اقتصادی دولت کامل اصلاح شود و تیم همراهی روی کار بیاید تا بتواند دست کم بخشی از وضعیت موجود را ساماندهی کند. الان مردم به شدت تحت فشارند و هر تدبیری هم که تا به امروز از سوی دولت اعمال شده، تقریبا شکست خورده؛ بنابراین به نظر من، باید هر چه زودتر تیم ترمیم گشته تا شاید با یک شوک اقتصادی در سیستم سیاسی، اوضاع قدری آرام تر شود.

 

برای خواندن خبرها و یادداشت های بیشتر درباره سوژه روز تابناک «تغییر یا ترمیم در کابینه» را کلیک کنید.

 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۲۱
مگر اقای روحانی در انتخاب کابینه نقش 100 درصدی داشته اند، اکثر اعضای کابینه با فشارهای افراد مخالف دولت انتخاب شده اند.
پاسخ ها
reza1
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
خیلی با سیاست گذاشتند با گذر زمان فضا آروم بشه و مردم تغییرات کابینه رو فراموش کنند. کم کم اخبار خودرویی به فراموشی سپرده و اخبار بازداشت شاخهای اینستاگرام و جلسات اتحادیه اروپا جایگزین میشود .الان مردم اخبار خودرویی و تغییرات کابینه رو فراموش میکنند و در اینستاگرام بدنبال کلیپهای رقص میگردند .
نگاهی به تبعیض در پرداختی کارکنان دولت با سابقه تقریبا یکسان نشان از یک گسل خطرناک میدهد
۱_ تامین اجتماعی ۶ میلیون
۲_ دادگستری ۶و نیم میلیون
۳_ دارایی ۵و نیم میلیون
۴_ دیوان محاسابات و بازرسی ۸ میلیون
۵_ وزات نفت و گاز n میلیون
۶_ کمیته امداد ۵ میلیون
۷_ سایر کارمندان با توجه و قدرت و نفوذشان از ۲۸ تا ۴۰ درصد فوق العاده ویژه دریافت میکنند که این اواخر دارایی یک ۵۰ درصد دیگر به حقوق کارمندانشان اضافه کرد
۸_ وزارت اموزش و پرورش و بهداست تنها ارگانهایی هستند که نتواتستند به احکام کارمندانش خارج از چارجوب خدمات کشوری اضافه کنه
۹_ پزشکان طرح سلامت ۴۰۰ میلیون
بهترین کاری دولت باید انجام بده نظام پرداخت کاملا شفاف و همسان باشه ،و به قشر ضعیف ماهیانه کوپن غذایی بده ، اگه اوضاع به همین منوال پیش بره باید منتظر قیام گرسنگان باشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
بند 9 شما غیرواقعی است. من پزشک خانواده هستم و 5 میلیون حقوق میگیرم که البته نسبت به یک کارگر و یک مهندس زیاد است اما معادل 650 دلار است! البته اگر منظور شما حقوق بعضی از پزشکان متخصص است حرفتان درست است و تبعیض مهمی وجود دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
کوپن غذایی دیگه چیه؟ مگه جنگ جهانی شده که قحطی بر ایران حاکم شود .کمی سر کیسه دزدی هایی که از بیت المال کرده اند را شل کنند همه چیز درست می شود. در ضمن مانند تمام کشورهای متمدن حکومت موظف است حقوق بیکاری و تامین اجتماعی اقشار آسیب پذیر را تامین کند.
دراستان ما شوهرخواهرمعاون اول رییس جمهورشده مدیرکل آموزش وپرورش یعنی بهترازاونداشته اند؟.حالا درسطح وزراهم اینطوری است دیگر...علت چیست؟آقای روحانی واعظ وخوش سخن است برای دکور.پشت پرده دیگران مملکت را اداره می کننداین بنده خداکاره ای نیست.درزمینه روابط باکشورها حرف شنوی عبارت درستی نیست.شمآقای بی مقداراگردریک ساختاردموکراتیک ومسول کاره ای بودی بین یک کشوربحران زده بانقش اندک اقتصادی (ایران) وکشوری چون آمریکا کدامیک رابرمی گزیدی؟آیا به این انتخاب حرف شنوی می گویند؟واقعیت آن است که مارابطه تیره باآمریکارا به جنگ اقتصادی ارتقا داده ایم.چون عقل مدیرانمان به چیزی بیش ازاین قدنمی دهد.ما اعلان جنگ می کنیم ترامپ هم رسماپذیرفته.دراین جنگ کشورها طرف قوی رامی گیرندوالسلام.نظام راهی جزتغییر مدیران خودندارداین تنها راه نجات است.آوردن دلسوزان وکاردانانی که فرصت پیشرفت ندارند.واین میسرنیسن مگرباعزم جدی وعلی واربرای مبارزه بافساد.
ناامیدی از دولت بدترین سم در جامعه است


که در بین همه شایع شده


بلبشوری داریم در جامعه
در حد لالیگا .
با حلوا حلوا کردن دهن ملت شیرین نمیشه ، باید مواظب باشید تورم ۱۱۰ درصدی ارز و طلا و مسکن گر یبانگیر اقلام خوراکی مردم نشه که انوقت اوضاع بس ناجوانمردانه سرد خواهد بود .
امیدی نیس برادر گام برندار
سيف رئيس بانك مركزي و وزير دارايي شوراي پول و عتبار حسين زاده رئيس بانك ملي بخشي از نمايندگان باتصميم غلط و كم كردن سود سپرده ها واينكه اين مردم جايي را براي خروج سپرده ها از بانك را ندارند ديديد كه 6 ما نگذشت چه بلايي سر ارز دلار مسكن و ورشكستگي بانكها را رقم زدند پس هنوز هم دير نشده اين چند نفر كه نام برديم را خانه نشين كنيد تيم اقتصادي باسواد نه سنتي مثل سيف و حسين زاده و كرباسيان بجايشان بگذاريد سود سپرده ها را بلا ببريد تا مردم پولهايشان به بانكها برگردد و شرايط بازار به حال اول برگردد
چرا قبول نمی کنیم که کشور ورشکسته شده ؟چرا قبول نمی کنیم هم اصولگراها هم اصلاح طلبها هم اعتدالیون و تکنو کراتها در این ورشکستگی دست داشته اند همه قبول دارند که هنوز هیچ تحریمی بر ایران اعمال نشده اما اقتصاد کشور روبه التهابی سوختنی است این را هم بچه مدرسه ایی ذر مرز بلوچستان می داند هم چوپان مرز ماکو کشور وارد مرحله ایی ترسناک از حیات خود شده است اصولگرایان اصلاح طلبها چپ و راست مدرن و سنتی و تکنوکرات چه بخواهند و چه نخواهند مسئول این بهم ریختگی تاریخی ایران هستند سالها فرصت برای برداشتن بیماری هلندی اقتصادی وجود داشته است سالها این مردم نجیبانه تمامی گفته های راست و دروغ و مصلحتی آنها را بگوش جان خریده اند اما امروز همه بپذیرند که درک درستی از روابط بین الملل و کشورداری نداشته اند در محضر مردم به جای گنده گویی معذرت خواهی کنند و هم دستگاه دیپلماسی را برای ترمیم ذهنیت جهان پای کار بگذارند و هم مدیران داخلی را گوشزد کنند که به فکر مردم باشند در غیر این صورت آن سویها تیره و تار است و این کشور به سوی سرنوشتی زیبا نخواهد رفت
علت اینستکه 145 میلیارد دلار 5000 آقازاده از کشور خارج کرده اند و خزانه خالی شده است . من که این حرف را می زنم یک چوپان هستم . پس ببینید ملت ایران که چوپان نیستند چه می گویند ...... آخه رئیس کل بانک ملی ایران هم؟! بابابابا!
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
آقای چوپان آلمانی ذخیره ملت ودولت را بین انسانهای بی که چوپان نیستند ومسلمان و مومن واقعی هستند برای جلو گیری از بلوکه شدن،تقسیم کرده اند تا در صورت لزوم برای اسلام خرج شود!!!!!
برای بار هزارم: روحانی هیچ تغییری در کابینه ایجاد نخواهد کرد. چون نوبخت و نهاوندیان دوست دارند که سیف بر سرکار بماند و دستورات آنها را اجرا کند.
آقای روحانی خسته لجباز و بی اراده هستند.
ایشونو برکنار کنید...تمام
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
الحق که تمام صفات ایشان را بدرستی گفتید
اگر تحریم‌های آمریکا بیشتر گردد اوضاع از این هم وخیم تر می گردد.
بعد می گیم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
دولت چاق و پیر سرگذشت فقارت و بدبختی بازنشتگان و بی خیالی دولت است
اولین اصلاح باید در سازمان برنامه باشد. متاسفانه سازمان برنامه از به هم ریختگی مدیریتی در رنج است. متاسفانه طی سالهای اخیر هزینه های جاری همه بودجه را بلعیده و بودجه عمرانی یک بدهی و اوراق خزانه وصل شده است. بحران های موجود در خصوص برق٫ آب ،‌صندوق های بازنشستگی،‌یارانه های بی هدف، مصرف بی رویه حامل های انرژی، طرح سلامت و ..... ناشی از کارکرد ضعیف سازمان برنامه می باشد. رئیس سازمان برنامه فردی سیاسی است و قطعا سخنگویی دولت نمی تواند وظیفه سازمان برنامه را انجام دهد و تصمیم های اساسی بگیرد.
همه ی آنهایی که دستشان میرسد در تکاپو هستند تا در این آشفته بازار بارشان را ببندند.عده ای مایحتاج مردم را در عراق و افغانستان تبدیل به دلار 8000 میکنند ، عده ای با دریافت ارز 4200اقدام به واردات چیزی غیر از تخصصشان میکنند تا بتوانند آنرا به دلار 8000 تومان تبدیل کنند.عده ای پاس گل به ترامپ میدهند ،عده ای با استفاده از عقل خدادادی وزیر به پول باد آورده میرسند ،عده ای و عده ای . . . . . .
وما منتظریم که کابینه تغییر کند تا شاید ، شاید شوکی حتی کاذب به اقتصاد وارد کند.آنهم توسط رییس جمهوری که مانند وزیر صنعت و رییس بانک مرکزی اش ،کک اش هم از این بحران اقتصادی نمیگزد.و در روزهای بحرانی با عدم قاطعیت و سکوت باعث به باد رفتن چندر غاز پول و حقوق سطح پایین مردم که با 8یا 10 درصد تورم لحاظ شده ،میخواهند زندگی بخور و نمیرشان را اداره کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
برادر همین شما دوره بعد شناسنامه بدست تو صف منتظری تا نوبتت بشه. آره داداش من.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر