بازدید 19026

چرا به اینجا رسیده ایم؟!

احسان اقبال سعید
کد خبر: ۸۱۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 08 July 2018

اخبار اختلاس چنان پرتکرار و مسلسل‌وار بر سر مردمان آوار می شود که انگار دیگر نه تعجبی را برمی‌انگیزاند و نه حتی نفرت و بیزاری نسبت به دست اندازی و دست درازی به اموال عمومی چندان جدی ‌است! بخشی از جماعت حیران میان سیل اخبار ناگوار، به این باور رسیده اند که موقعیت و جاه، فرصتی یگانه و بی تکرار برای رسیدن به مال شخص مسئول و خاندان و خادمان خاص درگاه یا بارگاهش است. به ‌راستی چرا بی تفاوتی نسبت به اموال عمومی و حیف و میل آن، زشتی و بدنامی تلقی نشده و بر وجدان عمومی سنگینی نمی‌کند و تعبیر به زرنگی و بار خود را بستن می شود؟

در ادامه به بخشي از مسائلي كه سبب بروز اين مشكل شده است مي‌پردازيم.

پيشينه يك منكر

شاید گمان کنید که پول دولت را با مال خود یکی دانستن مختص چد سال اخیر است و در گذشته، همه مسائل عالی و گل و بلبل بوده، ولی باید عرض کنم به هيچ وجه این گونه نبوده و کافی است تنها به تاریخ معاصر ایران و نه عقب تر ـ که گاه با تخیل و تخاصم هم آمیخته است ـ نگاهی بیفکنیم تا بدانیم مال ملت را مال کافر انگاشتن رسمی دیرینه بوده است.

در دوره پادشاهی رضاشاه، تیمورتاش وزیر دربار و معتمد درجه اول شاه به جرم اختلاس و رشوه خواری زندانی و مقتول شد و امیر لشکرها از مال عشایر و اشراف هراسان قاجار، هر یک به ملاک و ثروتمند تبدیل شدند. در ابتدای پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی که کشور هنوز عایدی چندانی از محل نفت نداشت و بیشتر متکی به کمک‌های ایالات متحده در قالب اصل چهار ترومن بود، چنان در مقادیر اهدایی حیف ومیل می شد و پولی که باید صرف بهداشت و دمپختک مردمان فلک زده و تراخمی و قحطی زده ایران می‌شد، توسط اولیاي امور و دولتمردان لوطی خور می شد که آمریکایی ها اعلام کردند تنها به شرط روی کار آمدن یک نظامی مقتدر مثل حاجیعلی رزم آرا، حاضر به تداوم کمک ها هستند. کار فساد و رشوه‌خواری چنان در دولت اقبال و شریف امامی بالا گرفت که علی امینی با شعار مبارزه با فساد به قدرت رسید و قانون معروف از کجا آورده ای را به تصویب رساند و چندی هم امیرلشکرهای قدرتمندی مثل ضرغام را به زندان افکند اما عمر دولتش کفاف نداد تا کار را به سرانجام برساند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و حاکم شدن روایت پرشدت مذهبی بر حکومت، همگان فکر می‌کردند برای همیشه بساط دزدی وحیف و میل برچیده می‌شود و تا پایان جنگ هم آن چنان فضایی حاکم بود که کمتر کسی به فکر چپاول اموال عمومی می افتاد و البته درآمدهای نفتی قابل مقایسه با امروز نبود و بخش بیشتر آن هزینه جنگ می شد.

البته در آن دوران حیف و میل بیت المال به راه های گوناگونی چون برگزاری مراسم کم ثمر و تومار و پوستر صورت می‌گرفت، اما میل در حد بسیار نازلی بود. محسن مخملباف کارگردان خارج‌نشین که در آن روزها توبه نصوح و گورکن می‌ساخت و امروز مسائل مختلف اجتماعي و فلسفه را روانه پرده می‌کند، روایت کرده که خود همسر نخست‌وزیر وقت را با لباس کهنه و کفش پاره مشاهده کرده و برای یک لحظه هم خیال نکرده که پای ریا در میان است، زيرا بيشتر ملت آن گونه ارزش‌ها را باور داشتند. اما با پایان جنگ و وفور درآمدهای نفتی، حاج‌آقاهای دکتر شده هم احساس کردند بادها خبر از تغییر فصل ها آورده و می شود به‌ جای پیراهن های گشاد روی شلوار، کت و شلوارهای شکیل پوشید و خانم بچه‌ها را با پاترول و راننده اداره به گردش برد. آرام آرام چنان حاج آقادکترها با یقه سفیدها و رندان ایرانی پیوند خوردند که امروز خود و فرزندان‌شان بیت المال و سفره انقلاب را کمترین سهم خود می‌دانند.

فرصت محدود

تجربه نشان داده که فرصت‌ها در ایران محدود و گاه تکرار نشدنی هستند. میان عرش و فرش گاه تار مویی فاصله است. شخص می‌تواند فاصله امیر و ذلیل بودن را در نصف روز طی کند. کافی ‌است نگاهی به وضعیت رؤسای جمهور بعد از جنگ بیندازیم تا حقیقت ماجرا را درک کنیم و در وجه منفی قضیه هم سعید مرتضوی که حالا پس از دوران تك‌تازي باید پشت میله‌ها روزها را بشمرد، وقتی همای سعادت بر شانه کسی می‌نشیند، در این فکر است که فرصت محدودی که به‌واسطه وفاداری و ابراز ارادت یا بخت و اقبال و بلبشوی اداری به دست آورده را غنیمت بشمرد و بار خود و فرزندان را ببندد.

یعقوب لیث صفاری پادشاه سیستان چون در جنگی شکست خورده و اسیر شده بود در میان گروهی از لشکریان غالب به بند کشیده شده بود، لشکریان مقداری گوشت در دیگ آب جوش انداخته بودند تا پخته شود و شام خود و یعقوب کنند. سگی رهگذر سر در دیگ کرد و پوزش سوخت و قلاده دیگ به گردنش افتاد و گریخت. یعقوب لبخندی زد وگفت صبح آشپزخانه مرا هزار شتر می‌کشیدند و شب سگی با خود می‌برد. مشاهده می‌کنید که در بازه‌هاي مختلف تاریخ ما هم فرصت محدود بوده و جناب یعقوب هم اگر زودتر می‌دانست در سويیس براي خود جايگاهي دست و پا می کرد!

مادی‌گرایی وحشتناک

کسانی که از بی ارزشی پول و متاع دنیا دم می زنند، یا نادان هستند یا با سخن گفتن از بی ارزشی پول، پول درمی آورند. مگر می‌شود در یک دنیای بنا شده بر ماده، مادیات بی ارزش باشد؟ اما نکته این است که در یک جامعه سالم، پول در حد ملزومات یک زندگی شرافتمندانه مورد نظر و نیاز است و یک راه برای تعالی و آرامش انسان نه این که به قله‌ای رفیع به عنوان هدف زندگی تبدیل شود. اما در جامعه ایرانی، پول معیار تمام ارزش‌ها شده و زندگی می‌کنیم که پول دربیاوریم. همه ارزش‌های متعالی و معنوی با معیار «منفعتي در آن هست یا نه» سنجیده می شوند و حتی طبیعی‌ترین حقوق انسانی مثل عشق، ازدواج، اتومبیل معمول و سقف در یک جامعه پول پرست به مادیات و اطوارهای نوکیسگی گره خورده است. وقتی فرد مشاهده می‌کند برای سرکشیدن جام جوانی و کمال مسرت در کنار خوبرویان و شاسی بلندها نیاز به پول دارد، سعی می‌کند به هر طریقی آن را به چنگ بیاورد؛ این که مال خودش باشد یا دیگران یا بیت المال البته چندان موضوع مهمی نیست.

ناپایداری دنیا و عشق و حال

در فرهنگ ایرانی بر ناپایداری دنیا و دم را غنیمت شمردن و لذت بردن تأکید و اشارات بسیار وجود دارد. خیام و حافظ دو سخنور شهیر پارسی به دفعات و به هنرمندی و شیرین زبانی بر لذت بردن و بی فردایی اشارت کرده اند؛ البته نقش تفکر صوفیانه را هم نمی‌توان نادیده گرفت که جنبه بی خیالی آن تداوم یافته و بی اعتنایی به دنیایش از یادها رفته و البته برخی معتقدند آن بی اعتنایی به دنیا از سر نایاب بودن متاع هایی چون خوبرو و زر و حکومت بوده و این جماعت چون دسترسی نداشته اند، سیمای بی‌تفاوت به خود می گرفته اند؛ اما فرزندان آنان نصیحت زندگی در لحظه و لذت بی کران از هر نوعش را پیش چشم قرار داده و معتقدند، دنیا بی ارزش است و باید سریع پولدار شد و به لذت رسید. وقتی چنین دیدگاهی با پول فراواني و بی نظارت نفت هم توامان می شود که دیگر کمال مطلوب حاصل است.

بی عدالتی محض در ساختارهای اداری

شايد همه ما اقوام و دوستانی در ساختار اداری داریم که از بی عدالتی محض در چارچوب همان سیستم معیوب حکایت ها دارند. دو کارمند با مدارک مشابه و توانایی یکسان در دو اداره گاه حقوق و مزایایی بسیار متفاوت دارند و شاید به همین دلیل باشد که در یک نظرسنجی، 90 درصد فرزندان فرهنگیان اعلام کرده بودند، دوست ندارند شغل والدین‌شان را ادامه دهند! وقتی پاداش خدمت صادقانه تاکسی زرد بعد بازنشستگی و البته روی زرد از تنگی معیشت است، چه انگیزه ای برای پاکدستی می‌ماند؟اگر به‌راستی آفتاب سحرگاهان ارمغان گل‌هایی بود که شب را تاب آورده بودند و نه آن هایی که محبوب باغبان هستند، شاید می‌شد انتظار رفتار متفاوتی را داشت.

دولت غاصب

برخي مسائل مردم را در یک مسیر بدبینی و رقابت و پنهانکاری با حکومت ها قرار داده است. در زمان های گذشته، هم دیوار خانه ها را بلندتر می ساختند تا تمکن و زیبایی اهل منزل از نگاه حریص گزمگان و اهالی ارگ در امان بماند. مردم می پندارند دولت خدماتی نمی‌دهد یا ناقص و گران می دهد و البته پول نفتی که متعلق به ماست حیف و میل و خرج هزار و یک عطینا می‌کند و البته پول خدمات خودش مثل آب و برق و عوض کردن کارت ملی و... را هم چند برابر حساب می کند. پس برداشتن مقداری از پول دولت مثل برداشتن از حق خودمان است که دولت غصب کرده، پس نوش جان‌مان!

فرهنگ قبیله و غارت

تا پیش از شکل‌گیری دولت مدرن در ایران، کشور عرصه زیست قبایل با سرکرده هایشان بود که مدام در حال نزاع بر سر منابع با یکدیگر بودند و سلسله‌های پادشاهی ایران هم قبل از پهلوی حاصل نزاع همین قبایل بود؛ اما با ظهور دولت مدرن نيز تغيير چنداني به وجود نيامد و قبایل به دور قطب ها شکل گرفتند و تنها در دوره ای فکل کرواتی و در دوره ای یقه بسته شدند. وظیفه اصلی را در غارتگری و باقی گذاشتن زمین سوخته تا قبل از رسیدن قبیله فاتح بعدی که با یک انتخابات از راه خواهند رسید انگاشتند.

پول و پدرسالاری

پول و امکانات، شأنیت اجتماعی افراد را در جامعه تحقیر شده ما بالا می‌برد و باعث می شود کلی دوربین و میکروفن و بانوی بلند بالا و شکیل منتظر تشریف‌فرمایی جناب پوست فروش سابق و میلیاردر فعلی شوند (بابک زنجانی). در خانواده هم دامادهای ولخرج‌تر و لارج تر محبوب ترند و دست به جیب ها شانس بیشتری برای صدر مجلس نشستن دارند و در جامعه‌ای که عمری ‌است سر ریاست قبیله و اينكه چه كسي در جايگاه بالاتري قرار دارد، جنگ و دعواست و این انگیزه مهمی برای پولدار شدن به هر قیمتی‌ است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲۴
به قول عارف قزوینی :
خوابند وکیلان و خرابند وزیران
یارب بستان داد فقیران ز امیران
پاسخ ها
ادریس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
جناح اشرافی غربگرا ،۳۰ ساله که با گفتمان « بزن وبرقص» رای میاره..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
خود مردم به وکیلان و وزیران رای دادند بیخود می کنند که اعتراض داشته باشند.
احسان
| United Arab Emirates |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
پاسخ به دو دست بالا
قربون ،دولت غرب ستیز احمدی نژاد که اختلاس نداشت ،اقای احمدی نژاد همه روسای جمهوری قبل و بعد خودش را رو سفید کرد .
حامد
| United Arab Emirates |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
وقتی وکلا و وزرا و مسئولین میدونند که اگر فرمایشات مافوق را اجرا نکنند، کله پا خواهند شد پس هیچوقت حرف حق و عمل حق را انجام نمیدهند
وقتی مسئولین میدانند تا وقتی که این باند در راس امور هستند فرصت دارند و بعد از آن به گوشه ای خواهند رفت پس باید اوج استفاده را از این فرصت بکنند
وقتی مسولین می دانند پس از آنها کسی پیگیر گندکاری هایشان نخواهد شد
وقتی وکیل مردم در مجلس با پول و پرداخت علنی تراول به مجلس میرود و بدون مشکلی تایید میشود
همه و همه اینها نشان میدهد که فساد در مملکت ما سیستماتیک است

یه دوستی میگفت که تو این شرایط اگر اهل باند بازی و بده بستون نباشی که اصلا نمیتونی مسئولیت بگیری، پس شک نکن اکثر مسئولیت اهل بده بستونو و بخور بخور هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
احسان جان داداش تو هنوز گیر احمدی نژادی؟؟ حسن جان روی احمدی نژاد رو هم سفید کرده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
هر چه می کشیم از مصلحت طلبی آقایون هست. این جامعه کسی مثل علی (ع) رو لازم داره که بدون هیچ مصلحت طلبی آهن تفتیده رو بزنه به دست این حرامیان. حالا میخواد برادرش باشه یا برادرزادش یا ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
تابناک خواهشا یه سوال شرعی داشتم. امکان داره از دفاتر مراجع بپرسی و جوابش را برای اطلاع عموم متنشر کنی؟ اگر شک کنم که یکی از زیردستانم دزدی و اختلاس میکند ، تکلیف شرعی من چیست؟
بسیار جالب بود.البته کاش نویسنده جرجرئت و جسارت داشت اسم برخی از این عزیزان بخور بخور رو هم ضمیمه می کرد..حاج اقا دکتر واقعا عنوان جالبیه. از برادر و اخوی رسیدیم به حاج اقا دکتر الته از مدل حاجی گرینف اخراجیها مدل شریفی نیا....چیبگم که دلمون خونه...اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
ناشناس عزیز ادرس از این واضحتر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
دكتراهاى الكى و كيلويى و رانتى
بسیار عالی اکثرا از تحلیل های تابناک استفاده کردم
خیلی به واقعیت اکثرا نزدیک هستید
بهترین و مرتبط با بحث روزترین مقاله ای که در بازتاب قدیم و تابناک جدید خواندم همین بود.باید یک قیام عمومی کنیم.زمانی می گفتند احمدی نژاد با حرف های نسنجیده و کارهای ناپخته اش اعتقادات مردم را هدف گرفته ولی واقعیت این است که این تازه به دوران رسیده ها دین و ایمان و اقتصاد و همه هستی مردم ایران را دارن یکجا به یغما می برن.باید بفکر چاره ای بود.اینها بسیار پر روتر از ان هستند که در رزنامه یا صدا و سیما بتونی آنها را رسوا کنی.واقعا دیگه شورش را در اوردند.وقتی در فضای مجازی می خوانیم که نوه دختری حضرت امام زندگی اشرافی برای خودش راه انداخته بوالله جنان رگ غیرت من بجوش می اید و برام غیر قابل تحمل که می خواهم برم هر کجا هست پیداش کنم و به راست و دورعش کاری نداشته باشم با دست های خودم خفه اش کنم.چرا کسی بفکر مردم نیست.تابناک ترا خدا بنویس.ترا خدا تو کارت نوشتن حقیقته .نترس.اگر به گوشه قبای خودتان هم بر می خورد نترسید باید همه بفکر مرقبت از خودمان باشیم. هنوز خیلی از مسئولین و مدیران دست پاک هستند که شیب ورزشان را به خدمت مشغولند و چشم داشتی به بیتالمال ندارند و ساده زندگی می کنند و این نا نچیب ها اونا رو هم بدنام می می کنند.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
به راست و دروغش کاری نداشته باشی و خفه اش کنی؟؟؟!! جل الخالق
فکر می کنی افکاری که مملکت رو به این روز نشانده همین افکار سطحی و دهن بینانه و شایعه گرا و گول خور و سیاه و سفید بین...شما نیست؟؟
چون سیستمهای نظارتی نداریم واگرهم داشته باشیم عدالت درموردگناهکاران بصورت قاطع وبدون استثنا اجرانمیشه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
وقتی دل حضرات برای رفتن خانمها به استادیوم به درد میاد ولی برای رانت و دزدی و فحشا به درد نمیاد اوضاع بهتر از این نمیشه
حامد
| United Arab Emirates |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
رسانه های آزاد (ولی غیر جناحی) چاره کار هست
در کشور باید رسانه های آزاد به راحتی به انتشار اخبار بپردازند تا همه مسولین همیشه این واهمه رو داشته باشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
در پاسخ به دوست ناشاناس بالا: عزیزم در دولت دکتر محمود هم به خاطر پرداخت یارانه هیچ گرسنه ای در کشور نداشتیم!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
دختراشون هوس استادیوم کنن اونوقت واسش یه فکری می کنن
فعلا هوس ویلا و ماشین لوکس و گرین کارت دارن
زمانها پیشین دیگر ردا و ادعای اسلام و خدا ، و جانشینی پیغمبری نداشتند و بنابر این از آنها انتظاری نبود.
همه اینا رو که خودمون میدونستیم... اظهر من الشمسه... حالا راه چاره چیه...گفتن بدیهیات به چه درد میخوره
پاسخ ها
استانیسلاو چرچسوف
| United Kingdom |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
لوثش میکنن که همه عادت کنن و بی تفاوت بشن مردم
یکی از علل گرفتاری در بخور بخور جامعه ایران اینست که هنوز در کشور ایران دولت مدرن و مقتدر با قوانین مدنی جامع و پیشرفته حاکم نیست. امروزه با پیشرفت علم، تکنولوژی و ارتباطات دیگر روش های قدیمی و منسوخ شده حکمرانی و کشورداری کارآیی لازم را ندارد. در گذشته های نه چندان دور بسیاری از جوامع دنیا به بد ترین شکل ممکن به مشکلات مورد اشاره نویسنده محترم گرفتار بودند. اما امروزه با استقرار دولت و قوانین مدرن پیشرفت کرده و به بالاترین سطح رفاه و عدالت اجتماعی رسیده اند. مثل کشورهای اسکاندیناوی.
پاسخ ها
حامد
| United Arab Emirates |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
و اقعیت اینه که جمهوریت با اسلامیت تناقض داره
مملکت ما می خواد در کنار جمهوریت اسلامی هم باشه
نتیجه اینه که هر اشتباهی که مسئولین میزنند باعث لطمه به دین و دین زدگی مردم شده.
و از طرفی بسیاری از اهرم های نظارتی و کنترلی نظام دمکراتیک به خاطر وجود برخی مباحث دینی قابل اجرا نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
تا وقتی حکومت بر اساس خلیفه گری اداره شود وضع از این هم بدتر خواهد شد.
اصلش همینه

بالاتر از اتحاد جماهیر شوروی که نبودش ، اخرش ترکید

حرف اول و اخر پول و سرمایه می زنه

ما باید قبول کنیم که بریم بسمت جذب سرمایه
پاسخ ها
ش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
دنیای سرمایه داری هم آخرش میترکه، اما این بار صداش خیلی بلندتر و موج انفجارش خیلی بیشتر میشه.
حرف اول و آخر و در چه چیزی پول میزنه؟ زندگی؟ فکر نمیکنی همین تفکر باعث شده به همینجایی برسیم که رسیدیم؟ هر کی پول از هر جا تونست دربیاره در بیاره. یکی اختلاس و یکی مواد فروشی و یکی خودفروشی و یکی هم کلاه برداری.
هیچ آدم عاقلی با خوندن این گزارش ها فریب نمی خورد مبارزه با فساد در ایران افسانه است و شما اگر در یک شغل دولتی هستید باید از فرصت استفاده کنید و چه قانونی چه غیر قانونی بار خود را ببندید زیر چهل سال باید بار خود را ببندید تا بعدا از دیگران جا نمانید این تنها راه پیشرفت اقتصادی و یک زندگی راحت در سنین بالا است وگرنه به شدت پشیمان خواهید شد خلاصه غفلت موجب پشیمانی است از یاد نبرید از روش قانونی یا غیر قانونی
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
با این حساب پس تو هم فاسدی
امام على علیه السّلام فرمودند:
اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ؛

مردم، به دولت‌مردان خود شبيه‌ترند تا به پدران‌شان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
از کوزه همان برون تراود که در اوست،دولتمردان ما که از مریخ نیامده اند،پدر،برادر،پسر خاله و...خودمان هستند.
چندبار دستمان رسید و به خاطر رضای خدا و وجدان انجام ندادیم.یک برف بارید کرایه تاکسی شد یک میلیون...از خودمان شروع کنیم.البته سوال اینجاست این دولتمردان مردم را اینگونه پرورش دادند یا این مردم همچنین دولتمردانی تحویل جامعه دادند؟؟؟؟
خاطر مدیران مومن و معتقد و ولایی. یادتون هست اول انقلاب می خواستید امورات کشور رو فقط و فقط دست طیف حزب الهی بدید؟
روش روسی اقتصاد به همین صورت شکل می‌گیرد
وقتی عده ای خود را مالک انقلاب و مملکت و پستها میدانند فکر میکنند مملکت را اشغال کرده اند و هر چه در آنست غنیمت است پس هر کدام نسبت به زور و وقاحت و گردن کلفتی خود سهم خواهی میکنند مانند آخوندی که میگفت حتی زن و بچه های قبل از انقلابیها سهم ما بود گذشت کردیم و تصاحب نکردیم چنین ذهنیت فاسد و عقب افتاده ای بر این مملکت چنبره زده.
ممنون از نویسنده
الان موقعیت کشورمان در خطر است، عدم اطمینان به حکومت برای کشورمان خطر بزرگی است
تو را خدا افراد فاسد را دور کنید از حکومت
مقاماتی که امکانات خوب دارید، حقوق نگیرید شما که نیاز ندارید
یکم به فکر ایران باشید
الان جنگ حزب و قدرت هم بی معنا است، دشمن پشت در ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
بین مسئولین هم چشم هم چشمی حکمفرماست دوست ندارن ازون یکی عقب بمونن
خدا كنه اين بخور بخور ها براي آنهايي كه مبتلا هستند از بيت المال به .... هر چه زودتر تبديل شود.
انتقاد و شفافیت رسانه را از هر سیستمی بگیرید، فساد در آن گسترده میشه. در نروژ که میزان فساد اقتصادی بسیار کم است، اگر سیستم های نظارتی و شفافیت رسانه و انتقاد پذیری آنها نبود قطعا فاسد میشدند. این اثبات شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
در ایران که با مواردی هم که رسانه منتشر میکنه، مبارزه ای صورت نمیگیره!!
تا زماني كه اقتصاد و سياست و دين به هم گره خورده وضع از اين بهتر نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
احسنت
وقتي مملكت صاحب نداره همه نا بكاران و خلافكارن بفكر بخور بخور ميافتند .بيچاره به كساني كه سرشان تو برف كرده و كار ميكنند .سر كسي كه با زحمت كار ميكنه در اين بلبشو كلاه گشادي ميره
کو گوش شنوا زمان مانند زمان قاجار است و بدون انجام عمل برویم دعا کنیم درست شود.
پاسخ ها
برهان
| France |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
زمان قاجار افرادی مثل عباس میرزا و قائم مقام فراهانی و امیرکبیر داشتن ما چی داریم؟
خيلي عالي نوشته اما بخور بخور در همه زمانها بوده اونجائي ناراحت كننده است كه جرا در حكومتي باسم اسلام اين اتفاق بيافتد اونهم باين وسعت
منتشر کن هر چند با نظر شخص تو سازگار نیست


اما وقتی الان بخور بخور میبینم تازه یاد درستی حرفای احمدی نژاد میافتم.

با بگم بگم چندین بار ب ما رسوند...
اما ما ب واسطه تحلیل شما رسانه ها تمسخرش کردیم..گفتیم عقب افتاده داره عوام فریبی میکنه..قصدش تخریب نیروهای اصیل انقلابی از این حرفا

اما الان همه رسیدیم ب اینکه حرفاش درست بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
نتیجه گیری شما غلطه چون او به کسانی حمله کرد که اهل بخور بخور نبودند و برای پوشاندن بخور بخور
دوستانش آی دزد آی دزد می کرد و گرنه یه بار هم
شده می آمد می گفت 750 میلیارد دلار درآمد دوره اش کجا رفت دکل نفتی کجا رفت امثال بابک و خاوری و آن جیکرگی که شد پدیده شاندیز چه طوری شدند
ممنون از نویسنده
یک مقاله هم لطفا درباره کمک هایی که از ایرانیان خارج از کشور بر می آید، بنویسید
-مثلا می توانند چند خانواده را حمایت مالی کنند
-دلار به کشور بیاورند در موقع سفرها
-حتی پول دلار را صرف خرید کالای ایرانی کنند،
-نخبه ها می توانند استاد مشاور دانشجویان ایرانی باشند
همه باید کمک کنیم به ایران،
این کمک به ایران است اصلا موضع سیاسی ما نباید در شرایط کنونی مانع دیدن واقعیت های کشور و تلاش بیگانگان برای صدمه زدن به ایران باشد
انصافا خودم قبلا اصلاح طلب از نوع سنگینش بودم ( اینو نه به عنوان افتخار که قطعا نیست بلکه صرفا جهت اینکه تهمت تو متحجری و ... رو به من نچسبونن گفتم)
حداقل مقصر این قضیه 50 درصدش مردم هستند چون مردم ما به اسم ریاکار و ... مسئولینی که واقعا تاکید میکنم واقعا نه از روی ریا ساده زیست بودن رو طرد کردن و ساده زیستیشون رو نکوهش کردن گفتم اصلاح طلب بودم اما همین مردم یکی از جنبه های مثبت احمدی نژاد که ساده زیستی او بود و باعث شده بود فاصله بین مردم و مسئولین در ظاهر کم شود رو با حرف هایی نظیر پوپولیست و ریاکار و آبروی ما رو میبره و ...
فقط يك پرسش اگر امام (ره) كه بنيان گذار اين انقلاب است بين ملت ايران حضور داشت اوضاع چنين بود؟
تابناک وظیفه یک رسانه این است اطلاعات درست در اختیار مخاطب قرار دهد و مانع گمراهی آنها شود اگر بین مخاطبان شما یک جوان فریب این حرف ها را بخورد فردا شما جواب بیماری آوارگی و گرسنگی و هزار بدبختی او را خواهی داد؟
چرا به «بخور بخور» گرفتار آمده ایم؟غلط است.
چرا مسئولین به «بخور بخور» گرفتار آمده اند که فقط آقا زاده هاشان 148میلیارد دلار را با وقاحت تمام به سرزمین کفر برده و مشغول حال کردن هستند.
آنهایی که روزی قرار بود حامی مستضعفین باشند از کنار مستضعفین به بغل شیطان بزرگ پناه بردند و در آرامشی وصف ناپذیر مشغول چاپیدن مستضعفین هستند.متاسفانه این روند در همه ی دولتها وجود داشته و هر دولت جدیدی که آمده شدت یافته تا که امروز به این نقطه رسیده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
احسنت
اگر یک درخت هم ریشه اش خراب باشه شاخه ها و گلها و میوه ها هم خراب خواهد شد پس شک نداشته باشید که ریشه ها خراب هستن و مقصر میوه ها نیستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
احسنت
نمک گندیده نمی تواند خود و چیزهای دیگر را گند زدایی کند. اول باید نمک گندیده را دور بریزیم و نمکی تازه استخراج یا بخریم.
حدیث از مطرب و می گو راز دهر کمترجو
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را
به نظر میرسد گروهی در حال خارج کردن ثروت خود از کشورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
چند ساله که ادامه داره
درزمان عثمان هم همین طور شد
اقای محترم نگارنده لطفا بجای بررسی تاریخی و گذشته نگر بودن فکری بحال بخور بخور حال بکنید و حال روز امروز مردم بکنید و ثانیا دولتمردان 40 سال قبل دزد بودن بی شرف و لی دولتمردان فعلی داعیه حکومت اسلامی و عدل علی در سر داشتن و دارند وبا صلاح قرآن و خدا پیغمبر دارند سر ما ملت می برن
اين مقاله از تابناك بعيد بود
درآمد های باد آورده نفت بجای سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و تولید بصورت رانت و نامتوازن بین مردم توزیع شده و متاسفانه کشور رو تنبل بار آورده الان با توجه به کم شدن درآمد نفتی و کمبود منابع مالی باعث اعتراض شده در حالی که واقعیت اقتصاد ایران همینی هست که میبینیم مورد دوم هم غیر پاسخگویی مسئولین هست که در قبال اقدامات خود به هیچ کس پاسگو نیستند و بعلت نبود احزاب مشکل رای آوری ندارند و مردم نمیتونن پای صندوق رای جواب اقداماتشون رو با رای ندادن بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
حتما از وابستگان حکومتی که بذل و بخشش های بین حکومتیان را به مردم نسبت می دهی
حالا چه کار باید کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
اعتراض
من معتقدم اگر حداقل 20 نفر از از این عده سوء استفاده کنندگان اعدام شوند حداقل برای مدتی جرات دزدی کم میشود. در حال حاضر اینها کار خود را زرنگی و هوش بالا قلمداد میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
تو هم که عاشق اعدام کردنی معلوم است خشونت توی خونت است
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
آخه مشکل اینجاست که این 20 نفر ، بیست نفر دیگر را لو می دهند و آن بیست نفر ،بیست نفر دیگرت و...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
اعتقاد شما به چه درد می خورد وقتی این دزدان وابستگان نسبی یا سببی حکومت هستند.
خوبان همه ساکنند در کنج سلوک
. . . همه حاکمند در شهر و بلوک
گفتم به فلک که هیز پرور شده ای
گفت : الناس علی دین ملوک!
با سلام
جالب است .همه بزرگان کشور و دست اندرکاران دم از اختلاس می زنند . ولی عملا اقدامی نمی کنند. این پدیده به چند دلیل ساده اتفاق می افتد.
1. تفسیر آقایان از اختلاس
2. عدم آزادی رسانه ها در بیان و پیگیری مسایل کشور (وظیفه اصلی رسانه ها)
3. رانت خواری و اختلاص صرفا در میان گروهی انجام می شود که به نوعی (سببی یا نسبی) با دست اندر کاران در ارتباط می باشند.
4. مهم تر از همه عدم رعایت قوانین موجود . گویا قوانین برای غیر خودی هاست.
فقط خدا کمک کند .
خودمون بدون اگاهی رای میدیم بعد هم هیچ مطالباتی نداریم اونهاهم با این همه امکانات وثروت مجبورند یا خرج خودشون کنند یا فک وفامیل اگر برای هر مشکلی یکصدا فریاد بزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
خانم شما که خیلی مطالعه کردید گزینتون چی بود ؟؟؟؟
همشون سر و ته یه کرباسن
زنده باد فساد
هر كجا سفره ولو باشه، وقتي چرب و شيرين هم بشه ديگه هيچي معلومه
در وزارت نيرو هر حاج اقا موجود و ناموجود با پول و وقت بيت المال يك شبه دكتر شدند فرق دوغو دوشابو نمي دونند و به هر كدام هم يك نيرو گاه دست گرمي اوليه مفتي واگذار كر ده اند و اين هم نتيجه اش
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
اکثر مقامات که بنده زمان اشتغال دیدم از دیپلم پله پله با حجم زیاد کار به حاج آقا دکتر ارتقاع پیدا کردند چه جوریش هم معلوم است ؟
وقتی دین ابزار می شود وقتی ان اکرمکم.... با ریا قاطی می شود وقتی پیرهن روی شلوار. .. وقتی کارت شناسایی قدرت می یاره .. وقتی ترس
از یک نهاد . و سازمان...
وقتی اب تهران رو خوردی و دهات اجدادی نرفتی ...
وقتی توی ویلای هم دهاتی که شمال خربده رفتی
وقتی با برج ایفل عکس گرفتی
وقتی وقتی پول ملت رو بی حساب کتاب بخشیدی
وقتی ده بار امتحان می گیری تا دیپلم بدی !!!
وقتی هیت هیت و گروه گروه و سازمان سازمان
فرستادی خارج
وقتی روزنامه .... زندانی کردی
وقتی یک حرف از صدا و سیما بیرون اومد
وقتی مال مفت به دهان عده‌ای مزه کرد
تازه اول بخور بخور هست
عجب ملت جالبی هستیم چه کردیم با خودمان و دین و دنیامان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا تکلیف چیه؟ ظاهرا با دین واسلام و نصیحت کاری انجام نمیشه؟ باید از چینی ها و ژاپنی ها و اروپایی ها ی غیر مسلمان راه حل بگیریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
کی دیگه به موعظه ای آنها توجه می کند.
چون نیک نظر کرد پر خویش دران دید
گفتا زه که نالیم از ماست که بر ماست
در وزارت نيرو هر حاج اقا موجود و ناموجود با پول و وقت بيت المال يك شبه دكتر شدند فرق دوغو دوشابو نمي دونند و به هر كدام هم يك نيرو گاه دست گرمي اوليه مفتي واگذار كر ده اند و اين هم نتيجه اش
دلیل اصلی این فساد انسداد سیاسی در کشوره
گل گفتی تابناک
کسی اعتراض نکنه حقمونو از سفره انقلاب برداشتیم!!!
در ابتدا در زمینه ی ساده زیستی افراط کردیم و در نظر نگرفتیم میل ب زیبایی در فطرت انسان است و حالا در اشرافیت افراط میکنیم
الحمدالله دور سفره انقلاب همه عزیزان نشسته اند
حکومت جز با عدالت هويت حقيقي نمي ‏يابد و مودت مردمان را کسب نمي‏ کند، چنانکه بيان علي (ع) در عهدنامه‏ ي مالک ‏اشتر يادآور شده است:

«وَ إِنَّ أَفْضَلَ قُرَّةِ عَیْنِ اَلْوُلاَةِ اِسْتِقَامَةُ اَلْعَدْلِ فِی اَلْبِلاَدِ وَ ظُهُورُ مَوَدَّةِ اَلرَّعِیَّةِ و إِنَّهُ لاَ تَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَةِ صُدُورِهِمْ وَ لاَ تَصِحُّ نَصِیحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِیطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ اَلْأُمُورِ وَ قِلَّةِ اِسْتِثْقَالِ دُوَلِهِمْ وَ تَرْكِ اِسْتِبْطَاءِ اِنْقِطَاعِ مُدَّتِهِمْ

آنچه بيشتر ديده‏ي واليان بدان روشن است، برقراري عدالت در شهرها و ميان مردمان دوستي پديد شدن است. و دوستي آنان آشکارا نگردد جز آن گاه که دل ايشان بي‏ گزند شود و خيرخواهي‏شان راست نياید جز که واليان را براي کارهاي خود نگاه دارند و دوام حکومت آنان را سنگين نشمارند و گفتگو از دير ماندن آنان را بر سر کار را واگذارند.
اولا اینکه نوشته اید «کسانی که از بی ارزشی پول و متاع دنیا دم می زنند، یا نادان هستند یا با سخن گفتن از بی ارزشی پول، پول درمی آورند. مگر می‌شود در یک دنیای بنا شده بر ماده، مادیات بی ارزش باشد؟» نفی سیره ی پیامبر و امام علی علیه اسلسلام است. حتی در قرآن هم متاع دنیا بی ارزش و بازی و بازیچه توصیف شده است. ثانیا مسئله را در برخی جاها درست متوجه شده اید و در برخی موارد نادرست! وضعیت امروز ما ناشی از ساختارهای مریض و مسئولان کج فهم و نابلد است. موارد تاریخی ذکر شده مثل تیمورتاش و یعقوب لیث هم ربطی به اختلاس و رانت کنونی ندارد و قیاس معا الفارق است. ثالثا از این وشته بوی توجیه وضع کنونی به نفع حکومت بلند است! اکثر مردم ایران بسیار قانع و آرام و سلیم النفس اند ولی حاکمیت باعث شده تا به این روز بیفتند و اخلاق را نادیده بگیرند. پس لطفا به جای تلاش برای جهت دادن افکار عمومی به نفع این حکومت حقایق را وارونه جلوه ندهید.
اینطوری که این آقا تفسیر کرده کلا حکومتیان بیگناهند و گناه تمام اختلاس ها و دزدی ها بر گردن مردم است. عزیزم تنها کسانی که در ارتباط سببی و نسبی با حکومتند مملکت را چپاول کرده اند نه مردم عادی که پول نان روزانه شان را هم به زور بدست می آورند.
اخرش اين فساد هرچي ساختيد و بافتديد داغون ميكنه و اين هزينه اي كه مردم ساده و خيال باف بايد بدهند تا فرق بين حرف و عمل بالا دستي هاشون رو اول كار بفهمند
اگر قدرت وثروت در دست یک گروه باشد در همه جای دنیا بخور بخور خواهد بود
یعنی یه نفر دلسوز تو مسئولین پیدا نمیشه که این فساد رو جمع کنه
بسیارعالی بود، تاریخ حسن صباح هم مصداق امروزماست. کتاب خداوند الموت را بخوانید تاببینید مسئولینش وقتی رو به سرمایه داری آورده و چپاول پیشه کردند چه شد.
ریشه الیگارشی مالی ،در دو عامل عمده نهفته است ،1_فقدان و خلا ارمانی برای احاد جامعه،این شرایط در زمان جنگ هم بود بلکه بی هیچ نظارتی،ولی اخبار اختلاسی در ان دوران بگوش ومیرسید چرا؟چون مردم هدف ارمانی داشتند،2_فقدان سیستم یکپارچه نظارتی و پایش ،،در صورت وجود هرگونه سو استفاده در بدو اغاز اشکار میشد
در حال حاضر امیدی به نجات نیست تنه ای که کاملا موریانه زده و با تلنگری فرو میریزد چگونه میشود احیا کرد؟،ریشه و درختی جایگزین
بسیار تحلیل درستی است با کمال تاسف با وجودی که مسولین می دانند چی شده ولی راه وچاره ای ندارند. از مردم جهت نخوردن کمک می خواهند به جای اینکه از مردم بخواهند تمام فاسدین وچپاول گران که در سازمان ها وادارات لانه کردن ونقش اول مزدوران ترامپ برای نابودی ملت وکشور بازی می کنند مردم انها را می شناسند معرفی کنند یک هفته طول نمی کشد تاریشه مفسدین از ببخ وبن بر اندازاند .از این بابت از مردم کمک در خواست نماید تا دیر نشده.دست رو دست کردن بسیار خطر ناک اقدام فوری کنید.
ما مردم هم کمی مسئول این وضع هستیم - اعتراضی به چیزی نکردیم و هر گونه افزایش قیمت و گرانی و ... رو

فقط نگاه کردیم و فقط فحش دادیم
خرافاته که به جان مردم افتاده و داره نابود میکنه مردم واقع بین بودن این وضعیت نبود
شما باید این مسائل را به بزرگان(کسانی که ردای بلند دارند) بگید که بعضا در مورد این مسایل گاها فرموده اند این مسایل را بزرگ نکنید و دیگر به آن دامن نزنید یا فرموده اند این قضیه مربوط به در صد ناچیزی از جامعه است.
تا کی می خواهند چشم بر واقعیات ببندند
تا کی قرار است با دادن خوراک عقلی بی ارزش و غلط چون مسئله علم بهتر است یا ثروت این مردم را به بی راهه ببرند
لطفا چشم های خود را روی واقعیات عقلانی باز کنید وگرنه به نقل از نگارنده از عرش به فرش آمدن شاید کار یک نیم روز باشد
و البته یک راه کار، قانون را رعایت کنند و بدون هیچ تفسیر به رائ آن را در جهت محکوم کردن نامردان بیت المال استفاده کنند
شما برای تیم والیبال ، مربی خارجی کاربلد میارین ؛ جهانی می شین.

برای فوتبال ، پشت سرهم می رین جام جهانی ( با مربی خوب خارجی)

برای سر سامان دادن به اوضاع مملکت که خیلی پیچیده تر هست ؛ هنوز از حاج آقا دکترا استفاده مکی کنید.

نتیجه کاملآ منطقی یه.
کشور چین وقتی چین شد که تعداد زیادی از مفسدین اقتصادیش رو تیرباران کرد . ژاپن هم وقتی ژاپن شد که بعد از جنگ جهانی مردمش دست به دست هم دادن و مشکلات رو خودشون حل کردند و منتظر دولتمرداشون نشدند . اکثر ما حتی عرضه مطالبه برای شفافیت اموال مسئولین و برخورد با مفسدین اقتصادی رو هم رو نداریم . اکثر ما مرام و معرفت این رو نداریم که هوای هم رو داشته باشم و با هم مشکلات رو از پیش رو برداریم و وجدان داشته باشیم و به هم رحم کنیم . کلا هیچیمون شبیه آدمیزاد نیست . خواهشا انقدر حرف نزنید . بدبختی ما اینه که با همه چیز به دید مسخره بازی و طنز برخورد می کنیم . خدا کنه یه بلایی بیاد سرمون بلکه از بی عرضگی و فشلی دربیایم .
سلام وقتی یک نظام فاقد ابزار نظارتی روی ارکان اصلی خود باشه حتما نابود میشه. حتی سرطان هم همینطور شروع میشه برای همین هر جند وقت یکبار باید بری آزمایشو همچنین دقت کنید زمان عثمان هم همین اتفاق افتاد
خود اين نوع تبليغات از سر دلسوزى براى انقلاب نيست باكمك كرد تا انقلاب خفظ شود و تفرقه و نااميد كردن مردم و تهمت زدن كار منافقين و ضد انقلاب است كه از خارج وابستگان داخلى را بر ضد نظام تشويق مى كنند تا مردم را نا اميد كنند خدا رحم كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
اره عزیزم اینا همش دروغه
علت اینکه قانون بجای اینکه خوردن بیت المال را خط قرمز بداند ودر کوتاهترین زمان ممکن مجرمین را محاکمه کرده به اشد مجازات برساند ونتیجه را رسانه ای کند هم وغمش شده موی زنان وشاخ اینستاگرام ورقص وکنسرت وامثالهم.بفرمایید ایا انرژی برای عاملان قانون باقی میماند تا به دزدیها برسند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
واقعا درست گفتی
وقتی اسلام سیاسی بجای اسلام قانون مند در جامعه گسترش پیدا کند کسانی حاکم می شوند که منافع خود را بر مردم تحمیل می کنند و نتیجه ای همانند وضعیت فعلی بدست می آید.
انقلاب، انقلاب پابرهنه گان بود ولی قرار نبود برخی پا برهنه ها شروع به زندگی اشرافی کنند.
شما میفرمایید بعد جنگ این اتفاق افتاد اما اینطور نیست ، از اول انقلاب این مشکل به وجود آمد از زمانی که اشخاص وابسته تغییر ظاهر دادند و حواله های مختلف گرفتند و با فروش کالاهای دریافتی سودهای سرسام آور بدست می آوردند. در پشت جبهه ها جنگ بود دیدم افرادی را که از اموال ارسالی کمکهای مردمی برای خود برمیداشتند اما با آنها هیچ برخوردی نمیشد و......
متاسفانه در اين ميان چه شير پسرهايي بودند كه تنها بخاطر اعتراض به اين بخور بخورها و رو كردن دست اين حاج اقا دكترها و بچه هاشون سالهاست زير خاك خوابيدن و محروم از زندگي شدند پدر همين بچه ها حفظ جبهه را زمان جنگ تقبل داشتند و بعد جنگ سهمشان مرگ فرزند شد بخاطر بيان بخوربخور اقا زاده هايي كه نه خودشان نه پدرانشان اندك شرم و حيايي ندارند
واقعا انتظار داریم که با شرایط موجود، جوان و نوجوانان چه حسی نسبت به نظام اسلامی داشته باشن ؟ نه انصافا دیگه ...
مشکل از اون جایی شروع شد که به جای خدا بنده پرستی کردیم.
تابناک تو چطور مقاله انتقادی کار میکنی
اگر بگفته احمدتوکلی فساد اقتصادی نهادینه نشده بود شاهد بغارت رفتن اموال بیت المال با ارقام نجومی 7000و6000و3000میلیاردتومانی نبودیم وبادرآمد 50سال گذشته 80درصد ملت به زیرخط فقر وفلاکت نرفته بودند
در سیستم چند نفر آدم سالم هست ولی عجیبه که اینها درباره فساد بقیه مقامات سکوت می کنند با اینکه از اعمال اونا با خبر هستند و یک وضعیت مضحک هم افرادی هستند که خود از راه فساد و رانت به سرمایه ای رسیده اند مثلا زمینی موسسه ای و حالا ادعای مبارزه با فساد دارند
ارز دولتی تا باشد رانت هم هست مخصوصا در صادرات وواردات
خداوند مي فرمايد هركس را به اندازه گناه و عملكردش عقوبت خواهم نمود يعني تخم مرغ دزد به اندازه حد قيمتش و شتردزد به اندازه قيمت شتر حالا اين افرادي كه الان سركار هستند و اختلاس كرده اند و مي كنند وخواهند نمود از آسمان به درون دولت نيافتاده اند بلكه آن تخم مرغ دزدي بوده كه به سيستم وارد كرده اند به چه شكل همان بند پ پ پ ....
وقتی حتی قوانینی که در مورد مردم وضع میشود به ضرر مردم است و هیچ گوش شنوایی وجود ندارد وضعیت همین است تصمیماتی که برای مردم گرفته می شود باید به رفراندوم گذاشته شود و از مردم نظرخواهی شود
به کجا؟
وقتی یک شرکتی در حال ورشکستگی هست سراغ آبدارچی و راننده و کارمند شرکت نمیرن! لطفا اینقدر به مردم آدرس غلط ندین!!!
تابناک بهت امیدوار شدم .معرکه بود واقعا ازت انتظار نداشتم.فککنم از دست دررفت
این مقاله هم تا حدودی درست است و هم به طرز تاسف برانگیزی گمراه کننده.
نویسنده برای نپرداختن به ریشه ی اصلی مشکلات که همانا سیستم سیاسی است، زمین و زمان را متهم می کند.
حتی بزرگانی چون سعدی و حافظ و خیام و ادبیات عظیم پارسی (که به واقع می تواند راه حل بسیاری مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ی امروز ما باشد) هم مقصر قلمداد می شوند اما به ریشه ی مشکلات پرداخته نمی شود.
حداقل 5-6 مورد از 7 مورد ذکر شده، در کشورها و ملل دیگر هم یافت می شود اما چرا فساد اقتصادی-سیاسی در آنجا بر خلاف ایران افسار گسیخته نیست؟!
"فرصت محدود، مادی‌گرایی وحشتناک و ناپایداری دنیا و عشق و حال" در مورد بسیاری از مردم غربی که نه تنها بی اعتنا به ادیانند بلکه منکر وجود خدا و آخرت و قیامت و زندگی پس از مرگند و این ها را خرافه میپندارند، به مراتب بسیار شدیدتر صادق است پس چرا آنها غرق در فساد ساختاری اقتصادی-سیاسی نیستند؟!
متاسفانه نویسنده ی این مقاله عرض خود برده و زحمت ما می دارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی