بازدید 12237
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

کل تیم اقتصادی باید تغییر کند/ با تغییر یک یا دو وزیر اتفاقی در اقتصاد رخ نمی‌دهد/ مشکل دولت سیاستگذاری است/ فرماندهی که بتواند تمام تیم اقتصادی را به خط کند نداریم/ در دولت روحانی همه ژنرال هستند

بوی تغییر در اوضاع دولت از مدت‌ها قبل شنیده می‌شد؛ اما پس از اینکه روحانی برای چندمین بار در یک سال کابینه خود را مورد عتاب قرار داد، این موضوع جدی‌تر شد. پس از خروج آمریکا از برجام و تحولات رخ داده در بازار و افزایش یکباره قیمت‌ها لزوم تغییر در کابیه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
کد خبر: ۸۱۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ 07 July 2018

کل تیم اقتصادی باید تغییر کند/ با تغییر یک یا دو وزیر اتفاقی در اقتصاد رخ نمی‌دهد/ مشکل دولت سیاستگذاری است/ فرماندهی که بتواند تمام تیم اقتصادی را به خط کند نداریم/ در دولت روحانی همه ژنرال هستندبوی تغییر در اوضاع دولت از مدت ها قبل شنیده می شد؛ اما پس از اینکه روحانی برای چندمین بار در یک سال کابینه خود را مورد عتاب قرار داد، این موضوع جدی تر شد. پس از خروج آمریکا از برجام و تحولات رخ داده در بازار و افزایش یکباره قیمت ها لزوم تغییر در کابیه بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند دولت واکنش مشخصی به این موضوع ندارد و گهگاهی برخی از مسئولان دولتی، جسته و گریخته اشاره ای به موضوع دارند، مجلس جدی این موضوع را دنبال می کند.

البته در مجلس نیز صداها یکی نیست و به نظر می رسد، تقاضاها برای تغییر در کابینه، انفرادی یا گروه های چند نفره از سوی نمایندگان مطرح می شود؛ اما گویا در روزهای گذشته، این صداها انسجام بیشتری پیدا کرده و کمیسیون های تخصصی به ماجرا ورود کرده اند.

کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله کمیسیون هایی است که در چند وقت اخیر موضوع تغییر در تیم اقتصادی دولت را دنبال می کند. به اعتقاد اعضای این کمیسیون، تغییر در یک یا دو نفر از وزرا گره گشا نیست، بلکه باید کل تیم اقتصادی تغییر کند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: نگاه ما در کمیسیون اقتصادی، تغییر تیم کابینه است. واقعیت این است که این تیم آن توانمندی لازم را برای آرایش جنگی در مقابل جریان تحریم هایی که با آن مواجه خواهیم شد ندارد.

وی گفت: خود رئیس جمهور هم در گذشته به این موضوع اشاره دارد و واعضی هم هفته گذشته گفته بود، با نیروهای جوان بهتر می توان ادامه داد. به نظر می رسد، افرادی که در کابینه هستند، برای زمان صلح بودند و از آنجایی که ما وارد جنگ شده ایم باید وضعیت جنگی هم در کابینه ایجاد شود.

وی افزود: برای تغییر کابینه پیشنهاد ما این بود که دولت اقدام کند، اما اگر دولت اقدام نکند، طبیعی است که مجلس از ابزارهای خود استفاده خواهد کرد. ابزار ما هم در برخی موارد مانند وزرا مستقیم درگیر می شوند و در موارد دیگر هم که لازم باشد، غیر مستقیم عمل می کنیم.

این نماینده مجلس گفت: استراتژی رئیس جمهور هم تقریبا همین است و رئیس جمهور هم گفت که ما در جنگیم و باید تمام قد بایستیم و موضع محکمی هم گرفت؛ بنابراین افرادی هم که برای کابینه انتخاب می شوند، باید با همین رویکرد باشند و یک تیم توانمند حرفه ای چیده شود.

وی در پاسخ به این که کدام وزرا در تیررس مجلس هستند، گفت: همه تیم اقتصادی دولت نیاز به تغییر دارد. با تغییر یک وزیر هیچ مشکلی از مشکلات حل نخواهد شد، یعنی من الان اطلاع دارم که به برخی پیشنهادهایی شده، ولی طرف مقابل گفته من به شرطی می آیم که فلان پست و فلان مسئولیت با من هماهنگ باشند.
این دقیقا مثل تیم فوتبال است و باید هافبک ها با فورواردها هماهنگ باشند. اگر این گونه نباشد و بهترین بازیکنان هم در زمین باشند، آخر کار می شود مثل پرتغال و آرژانتین و حذف می شود. تیم باید همراه باشد؛ هرچند ستاره ای هم در آن نباشد.

این نماینده همچنین یادآور شد هر که بتواند در قالب تیم مسئولیتی را بپذیرد، به اعتقاد ما می شود این اقتصاد را به رغم زیرساخت های ناقصی که وجود دارد و با وجود تحریم های قبلی و جدید که قرار است اعمال شود، در حد متوسط اداره کرد؛ البته مطلوب نمی شود اما به هر حال قابل انجام است.

هم اکنون این به اراده رئیس جمهور بستگی دارد و باید این اراده باشد که تیم حاضر را به یک تیم چابک تبدیل کند. حتما کسی که انتخاب می شود، باید گزینه های مرتبط با آن نفر دیده شود، مشکل دولت در حال حاضر سیاستگذاری است، مثلا یک نفر می گوید من ارز تک نرخی را قبول دارم و نفر بعدی می گوید این ارز را قبول ندارد.

بنابراین، مشخص است با این روش کار جلو نخواهد رفت، اینکه ما می گوییم یک تیم واحد باشد، منظور این است که همه یک سیاست را قبول داشته باشند نه اینکه با زور به آنها بقبولانند.

وی گفت: اگر مجلس هم ورود کند، در نهایت با یک یا دو استیضاح کار را انجام می دهد؛ اما چیزی که مطلوب ماست، یک تیم همراه است و مجلس از هر تیم با این شکل حمایت می کند. ما هم اکنون فرماندهی که بتواند تمام تیم را به خط کند، نداریم و این اصلی ترین اشکال دولت است. ما الان در زمان جنگ هستیم. فرمانده باید بتواند کاری کند که همه پشت وی بایستند؛ کاری که ما در زمان جنگ کردیم و یک جوان 27 ساله توانست تمام ژنرال ها را با خود همراه کند.

متأسفانه در تیم اقتصادی دولت همه ژنرال هستند و کسی حرف دیگری را قبول ندارد. باید برگردیم به آن دوران و یک پرچمدار این وضعیت را جمع کند تا ساختارها اصلاح شود.

 

برای خواندن خبرها و یادداشت های بیشتر درباره سوژه روز تابناک «تغییر یا ترمیم در کابینه» را کلیک کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۹
بلبشوری در حد لالیگا .
تازه ترین
وارد کردن جو . ذرت و کنجاله سویا با ارز دولتی و صادرات به نرخ روز
و سودش در جیب رانت خواران عزیز !
بنظرم دولت جناب اقای پور ابراهیمی را رئیس جمهور کند و بفیه نمایندگان اصولگرا را بکند وزیر و معاون وزیر تا دولت حسابی کارامد شود و مشکلات اقتصادی در عرض یکروز بطور کامل رفع شود!!!
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
هر چی باشه از این دولت خیلی بهتره
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
با جابجايي درست نميشه درخت اقتصاد از ريشه خراب شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
الان اگر به تغيير چند نفر رضايت نديد چند وقت بعد بايد همگي بريد .ببم جان
ژنرال های که برجام و کرسنت دستاوردشان است ، گروهبان هم نیستند...
ما الان در زمان جنگ هستیم !! خوش به حالتون . شما اگر این بحران آفرینی ها را نداشتید چکار می کردید ؟ نان در بحران است . یک سری مسئول اداره مملکت را دست گرفته اند که آقازاده هایشان در آمریکا یللی تللی کنند . هشت سال آن یکی قبلی گند زد حالا نوبت بقیه هست .
ضعیف ترین دولت تاریخ کشور....
نمایندگان هم بهتر است عوض شوند
آقای نماینده مجلس!:
روحانی نشان داده که انعطاف ناپذیر است و هیچ تمایلی به تغییر تیم اقتصادی ندارد! اگر خواهان تغییر هستید باید بروید به سمت استیضاح وگرنه روحانی تا پایان دوره اش کسی را تغییر نخواهد داد.
کرباسیان و نوبخت و جهانگیری و سیف و نهاوندیان و شریعتمداری و قاضی زاده هاشمی و آخوندی و واعظی و نیلی همگی باید برن خونه استراحت کنن.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
لابد بعدش جلیلی ،قالیباف،رئیسی و توکلی بیایند راس کار و اقتصاد مملکت را کاندید دریافت جایزه اقتصاد نوبل کنند
باید وزرای فعلی محاکمه بشن
همه تیم اقتصادی هم عوض بشه اتفاقی نمی افتد
پاسخ ها
کارشناس علوم اقتصادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
بله چون همه چیز رو اصولی نابود کردند
تابناک جان در مورد یکسری افراد مانند خود من که به خاطر دست روزگار محکوم به پرداخت مهریه (سکه)شده اند یک گزارشی ، تحلیلی بکنید بلکه کاری بکنند در یک شرکت خصوصی با ماهی 1/300حقوق کار می کنم و باید 4ماهی یک سکه تمام و ماهی حدود800 نفقه بدهم ، چرا قضات محترم این موضوع را در نظر نمی گیرند ، این موضوع خود معظلات اجتماعی زیادی در آینده در بر دارد.
استاد!!!!کار این اقتصاد وکشور از سرباز و ژنرال و... گذشته است....
ما که داغون شدیم ولی شما را بخدا مسئولیت فجایع اقتصادی را بعهده بگیرید و از قدرت کناره گیری کنید.
جناب آقای پور ابراهیمی، کدام ژنرال، در اقتصاد و سیاست مگر ژنرال داریم ، شماها خیلی مردم را بازیچه قرار داده اید.
برخی آقایان وزرا، که بر اساس رانت، ،حزبی،افراد دیگر، بر مسند کار نشسته اند و نه بر اساس کارایی، کشور را به پرتگاه سوق دادنه اند،
از وزرای سیاسی گرفته تا وزرای اقتصادی، و فرهنگی کشور را فلج کرده اند، کدام ژنرال،
وزارت اقتصاد فلج است، وزارت کشاورزی خون کشاورزان و مردم را با رانت در شیشه کرده است، وزارت کار هر روز بر بیکاری و بی خاصیتی افزوده است،وزارت نیرو ، یک خط لوله را نمی تواند درست کند، وزارت صنعت دیگر نیازی به توضیح ندارد،وزرات امور خارجه با آن همه اندیشمند ، بازی برجام را باخته است، و در سیاست خارجی چیزی برای خود نگذاشته است، در سیاست داخلی حسن روحانی دیگر طرفداران اصلاحات خود را مثل گذشته ندارد و صرفا اصولگرایان با خطر از هم پاشیده شدن دولت و از سر بی میلی از او دفاع می کنند.، وضعیت رانت ها، ارز، طلا، رکود،بیکاری، تحریم،نفت،برجام،اختلاس، تنبلی،اشرافی گری، و ...نیز مردم را خسته و ناامید کرده است و دیگر حرف های دولتی ها،مسئولان با این همه انتقاد و بی عدالتی جایگاهی در میان مردم ندارد، حال جناب آقای پور ابراهیمی که خود در این وضعیت پیش آمده بعنوان یک نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اقتصادی نقش مستقیمی دارید با کدام عینک این وضعیت پیش آمده توسط این افراد را کار ژنرال ها می دانید، مگر می شود با وجود داشتن این همه ژنرال کشور به این مقصد برسد.ما در زمان جنگ با آن گروهبان ها ، و در مقابل تمام دنیا این وضعیت را نداشتیم.
کل ساختار اقتصادی و موارد غیراقتصادی مرتبط، باید تغییر کنه، با تغییر دولت اتفاقی نمیفته!
ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭا ﻓﺮﻳﺐ ﻧﺪﻫﻴﺪ. ﺣﺘﻲ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﻞ ﻛﺎﺑﻴﻨﻪ ﻫﻢ ﻭﺿﻊ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ.
تا زمانی که مردان بی ادعا سر کار نیایند و ملت بدبخت تر از این چوب گرینش های اشتباهی خود را خواهند خورد.
"ما هم اکنون فرماندهی که بتواند تمام تیم را به خط کند، نداریم و این اصلی ترین اشکال دولت است. ما الان در زمان جنگ هستیم. فرمانده باید بتواند کاری کند که همه پشت وی بایستند؛ کاری که ما در زمان جنگ کردیم و یک جوان 27 ساله توانست تمام ژنرال ها را با خود همراه کند.

متأسفانه در تیم اقتصادی دولت همه ژنرال هستند و کسی حرف دیگری را قبول ندارد. باید برگردیم به آن دوران و یک پرچمدار این وضعیت را جمع کند تا ساختارها اصلاح شود."

لابد، آن جوان خود ایشان هستند.
امریکا که از نظر تابناکی ها مهد تمدن هست یه جنگ اقتصادی نه با ما فقط که فردا بگن چرا با امریکا دشمنید با تمام جهانم اونم بخاطر بدهی 20 تریلونی یعنی 10 ها برابر بودجه امریکا که هر روز بیشتر هم می شود که این فرعون زمان که در حال متلاشی شدن هست راه انداخته بعد با لبخند مسئله حل نمی شود وقتی علل هم بدون هیچ دلیلی مارا تحریم میکنن نه الانموشکی تست میشه نه برنامه هسته ای هست بی دلیل بی دلیل تحریم می شویم باید متوجه باشیم که امریکا نه فقط با بسیجی ها با همه دشمن هست با کسی هم شوخی ندارد
تیم زمان جنگ را بکار گیرید.
اگر با مهندس موسوی مخالف هستید از مشاورت هایش استفاده کنید
ایشان دنبال مال و مقام نیست و خالصانه کمک میکند.
امیداوارم سایت محترم زحمت کشیده و این نظر را عنوان. کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
همان موسوی مملکت را به گند زد سال 88 باعث شد که غرب و امریکا دایران را بیشتر تحریم کنند
بسمه تعالی
همشون آقا هستند دیگه، معلومه هیچکدام از دیگری تبعیت نخواهند کرد، و نتیجه معکوس میشود.
سلام؛
تغییرات زیر عالی است:
وزیرامورخارجه: فائزه هاشمی
وزیر اقتصاد: ترکان
وزیر صنعت: یاسر هاشمی
وزیر کشور: محسن هاشمی
وزیر کار: نوبخت
رئیس بانک مرکزی: ظریف
معاون اول: مهندس کواکبیان
مشکل تیم اقتصادی مجلس هم هست
مشکل قوانین اداری هم هست
نماینده گان منخببه قانون گذاری بیشتر توجه کنند تا به کار دولت ما بیش از نظارت بر دولت قانون درست می خواهیم که همان سرمنشا نظارت است قانون می خواهیم قانون انتخابات محم تر می خواهیم
کسانی که ارز 4200تومنی گرفتند باید به نرخ 10000تومن بقیه چول را واریز کنند
پس لیست واردات دارو چی شد؟
مشکل از نمایندگان وامثال شما فقط اقتصاددان سخنران است،چرا صم بکم این وزیران ناتوان را درمجلس تایید کردید،وای برشما،وای بر تابناک که منصف وعدالت گستر نیست
مجلس که نباید خدایی نکرده استیضاح کنه
هر وقت رییس جمهور دلش خواست عوضشون میکنه
روحانی باوجود رفع تحریمها و آزادشدن 150میلیارددلارازاموال بلوکه شده وافزایش قیمت جهانی نفت از 45دلاربه بیش از80دلارودئرآمد سرشار متناسفانه به وعده حداقلی بهبود وضعیت اقتصادی بازنشستگان هم عمل ننمود وفشاراقتصادی باتورم لجام گسیخته وناکافی بودن حقوق کمر80درصد بازنشستگان را خرد نمود وباید خودروحانی بخاطر بدعهدی وخلف وعده برکنارشود
احسنت آقای ابراهیمی
جمله رو مفید و مختصر و قابل فهم برای مسئولین میگوید: ژنرال ، ولی ژنرال های که برای خودشان کار می کنند نه ژنرال های که جون شون را واسه مملکت و مردم شون میدن.
البته یاد ژنرال زنگنه و ترکان بخیر
الان یک وزیر جوان داریم کی حرفشو می خونه؟
مشکل ما اینه بعضی از مدیرانمون فقط زمانی از مسند کنار گذاشته می شوند که حضرت عجل به سراغشان بیاید ، وگرنه کسی حریف اونها نیست ، مردم از مسئولین و نمایندگان خیری نخواهند دید
نمایندگان همه جا چشمشان رابستندبرای دولت محترم تا به چنین روزی کشور و ملت را برسانند و بعد از مرگ سهراب حالا دنبال تعویض افراد هستند
دولت به جوانان اعتماد ندارد . این جوان ها همان افرادی هستند که 8 سال در برابر صدام جنایتکار مقاومت کردند. کارها باید به دست جوانان انجام شود.
همین آقا که توی مجلس نشسته چند ماه قبل با فشار باعث کاهش سود بانکی و حمله به بانکها شد و مردم هم پواسون ریختن توی بازار آخرش شد همین که می بینید
پیشنهادمیشودخودروحانی استعفابده!
دست ازسرروحانی بردارید
فرار به جلو مي فرمايند!
ای کاش برای مدت ۶ ماه اقتصادی می دانم دست این آقا به شرط چاقو اگر درست نمی کرد مشخص می شد این ها با جنجال چه می خواهند از جان مردم
کرباسیان واقعا درحدوقواره وزارت نیست
با ارز دولتی که تفاوت زیادی با ارز ازاد دارد اقتصاد ازاد معنی ندارد
lاگر واقع بینانه نگاه کنیم تقریبا مشکل خود ما هستیم که طی چهل سال گذشته یاد گرفته ایم ساده تیرین راه را برای هر کاری انتخاب کنیم و آن دادن رشوه هست.
آقای پورابراهیمی عزیز منشا بخش زیادی از مشکلات شما بودید و هستید اون روزی که باید به استیضاح آخوندی رای می دادید
حرف شما که خریدار ندارد
این آقا طوری مشکلات رو گردن تیم اقتصادی موجود میندازه که انگار ما تو این چهل سال گذشته مشکلی نداشتیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان