بازدید 4786

قدیمی‌ترین پل اهواز چرا آتش گرفت؟

کد خبر: ۸۱۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 06 July 2018

نیزارهای کارون از گرمای زیاد، "پل سیاه" (قدیمی‌ترین پل این شهر) را آتش زدند.

به گزارش ایسنا، بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه؛ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با گرفتن یک خبر از آتش‌سوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفتند، شانس این بار با قدیمی‌ترین پل اهواز همراه نبود و به دلیل وجود نیزار در محدوده‌ی زیر پل، آتش به زیر آن و در نهایت به خود پُل سرایت کرد.

به گفته‌ی علی‌تراب‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز، نخست آتش سوزی در قسمت نیزار و خس و خاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده و باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودروری آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

در سال ۱۳۰۸ خورشیدی هنگامی که راه آهن جنوب و سراسری ساخته می‌شد پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به «پل سیاه» معروف شد. این پل در واقع با سازه‌ی فلزی و فندانسیون بتنی‌اش به جای پل تاریخی «شادروان» از دوره‌ی ساسانیان و به طول هزار و ۵۰ متر در دوره‌ی پهلوی اول ساخته شده است؛ پلی با ۵۲ پایه نگهدارنده برای ستون‌ها که عرض آن شش متر است.

اتصال و ارتباط خط آهن بندرامام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان به راه آهن سراسری خرمشهر تهران را اصلی‌ترین کاربرد این پل می‌نامند.

»پل سیاه» در دوران‌ مختلفی تاریخی تاثیر داشته است تا جایی که حتی با توجه به نقش‌اش نام آن نیز تغییر پیدا کرده است. جنگ جهانی دوم را می‌توان نمونه‌ای از نقش این پل در این شهر دانست، زمانی که این پل مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روسیه بود و به علت این که یکی از گلوگاه‌های مهم در موفقیت متفقین به شمار می‌رفت، در آن دوران به «پل پیروزی» شهرت یافت.

براساس اسناد و تصاویر باقی مانده از پل تاریخی، بخش میانی پل یک بار دیگر در سال ۱۳۴۴ آتش گرفته است.


البته شهریور ۹۳؛ عاطفه رشنویی، معاون وقت میراث فرهنگی خوزستان درباره وضعیت «پل سیاه» اهواز به ایسنا گفته بود؛ قصد داریم با اداره کل راه آهن تفاهم‌نامه‌ای را برای حفظ و نگه‌داری آن منعقد کنیم ولی هنوز هیچ برنامه خاصی برای این کار نداریم چون «پل سیاه» پلی زنده است و به حیاتش ادامه می‌دهد و جزو آثار و ِالمان‌های شهر اهواز است. فقط باید حفاظت و نگه‌داری شود.

پل سیاه اهواز ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خبرنگار ایسنا تلاش کرد در تماس با علی‌رضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان و ارسطوزاده، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در مورد آخرین وضعیت این پل تاریخی پرس‌وجو کند، اما تا لحظه ارسال این خبر موفق به صحبت با این دو مسئول نشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر