بازدید 32499

بریدن شاهرگ حیات کارون با تونل سوم کوهرنگ؛ رگ زنی ادامه دارد!

حالا سوال اینجاست که آیا در چنین شرایطی باید تونل‌های انتقال آب را افزایش داد و با اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ آخرین جرعه‌ها را هم از لب خشکیده کارون برید؟ از رودی که اکنون به جویی نحیف بدل شده که حتی توان راه یافتن به دریا را هم ندارد و این آب دریاست که وارد مسیر آن می‌شود!
کد خبر: ۸۱۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 06 July 2018
تونل انتقال آب «کوهرنگ ۳» که چند سال پیش تکمیل و پس از اعتراضات فراوان، بهره برداری از آن متوقف شده بود، در آستانه بهره برداری قرار دارد؛ خبر بریدن قریب‌الوقوع یکی از شاهرگ‌های حیات کارون!

به گزارش «تابناک»، بحران آب که مدتی است در برخی نقاط کشورمان قدرت نمایی می‌کند، مدتی است که گریبان اهالی خوزستان را -محکم‌تر از قبل- هم چسبیده و کام ساکنان صبور این استان را به شدت تلخ کرده است. بحرانی که مسئولان وعده مهارش را می‌دهند و مدعی هستند در سایه اقداماتشان، وضعیت آب شرب در خوزستان و به ویژه مناطق جنوبی آن به بهترین وضعیت خواهد رسید.

وعده‌هایی برای مدیریت توزیع آب و پایداری آب شرب و امثال آنها. اما ریشه مشکلات کجاست و چگونه در پایین دست کارون اوضاع آنقدر وخیم شده که ساکنان دشت حاصلخیز و وسیع این خطه با کم آبی و بی آبی دست به گریبان شده‌اند و حتی آب شرب ندارند؟

کرامت حافظی، فعال محیط زیست در این باره می‌گوید: زمانی آورد کارون برای خوزستان سالانه بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب بود که این آب برای کارون و تمدن انسانی پیرامون آن و محیط طبیعی خوزستان شریان واقعی حیات بود. حیاتی با تجربه نخستین کشاورزی بشر در خوزستان که از اکوسیستم‌های متنوعی، از علفزار و آبگیر گرفته تا هور و تالاب بهره‌مند بود. همان هور‌ها و تالاب‌هایی که در سال‌های اخیر همگان به اهمیتشان، به ویژه در کنترل ریزگرد‌ها پی برده‌اند.

همه این‌ها در حالی است که در مورد اکوسیستم علفزار و آبگیر‌های فصلی و دشت‌های سیلابی خوزستان کمتر صحبت می‌شود؛ جلگه خوزستان که میزبان طبیعی و خدادادی کارون و مارون و کرخه و زهره بوده، همواره وابسته به آبگیر‌های فصلی و سیلاب‌ها و سیراب شدن علفزار‌ها بوده است و تا زمانی که آب بود و علف بود، از ریزگرد خبری نبود چراکه آب سالی یک یا چند بار در دشت‌های وسیع خوزستان –ولو با عمق چند سانتی متر- گسترده می‌شد. رویدادی آشنا برای اهالی این خطه که دیگر اثری از آثار آن نیست و این پاسخ معمای ریزگرد‌های داخلی خوزستان است؛ دردی که درمان آن آب است و بس.

امروز به علت تغییرات اقلیمی شدید، بارش‌ها در زاگرس مرکزی در استان چهارمحال بختیاری بسیار کم شده تا جایی که این استان جزء ده استان خشک کشور به حساب می‌آید و کارونی که زمانی ۳۰ تا ۴۰ میلیارد متر مکعب آورد آب به خوزستان داشت حالا آوردش به سالانه حدود ۵ تا ۱۰ میلیارد متر مکعب رسیده که به خودی خود فاجعه است. در چنین شرایطی به جای صورت دادن اقداماتی عقلانی و منطقی، با انتقال آب کمر به تشدید این بحران بسته‌ایم؛ آن هم انتقال آب برای مصرف غیرشرب و تامین نیاز ده‌ها و صد‌ها کارخانه و کارگاه آب‌بر که در سال‌های اخیر در فلات مرکزی تاسیس شده‌اند یا در مسیر احداث قرار دارند.

بزرگترین کارخانه‌های آب‌بر خاورمیانه از فولاد تا پتروشیمی در اصفهان و یزد و کرمان با تکیه بر آب سرشاخه‌های کارون شکل گرفته و در حال گسترش هستند، به طوری که هفتمین مورد انتقال آب سرشاخه‌های کارون یعنی اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ با هزینه صنایع فولاد اصفهان هم‌اکنون در اوج بی‌آبی کارون در حال انجام است. آن هم در حالی که مسئولان فولاد اصفهان اعلام می‌کنند فولاد اصفهان تا کنون هرگز منفعت اقتصادی نداشته و قیمت فروش محصولات فولادی همواره کمتر از هزینه تولید بوده چرا که هزینه تولید با آب انتقالی بین حوضه‌ای بسیار بالاست.
 
بریدن شاهرگ حیات کارون با تونل سوم کوهرنگ؛ رگ زنی ادامه دارد!
افزایش هزینه تولید در نتیجه انتقال آب بین حوضه‌ای را هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد، اما متاسفانه هم صنعت و هم کشاورزی با انتقال پرهزینه آب کارون به فلات مرکزی انجام می‌شود و این یک فاجعه اقتصادی است. اما موضوع دیگر این است که در سال‌های اخیر زاگرس مرکزی کم‌آب‌تر از همیشه شده و هر ساله تولید آب در آن کاهش می‌یابد، به طوری که نه سهم کارون را تامین می‌کند و نه از پروژه‌های انتقال آب دردی دوا می‌کند. همین سبب شده تونل‌های انتقال آب بسیار کمتر از ظرفیت شان خروجی داشته باشند و تجربه‌ای شکست‌خورده به حساب بیایند.

حالا سوال اینجاست که آیا در چنین شرایطی باید تونل‌های انتقال آب را افزایش داد و با اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ آخرین جرعه‌ها را هم از لب خشکیده کارون برید؟

کارون امروز با آوردی که به شدت کاهش یافته، به جویی نحیف بدل شده که حتی توان راه یافتن به دریا را هم ندارد و این آب دریاست که وارد مسیر کارون می‌شود، به طوری که مسیر کارون در خرمشهر و بهمنشیر که از انشعابات کارون است از آب دریا پر است: آب شوری که نه قابل شرب است نه قابل استحمام و نه مناسب کشاورزی. متاسفانه خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی شده بود شاهد مرگ کارون هستیم. حالا باید پرسید آیا هنوز هستند کسانی که به نظم طبیعت و آفرینش کارون بی‌اعتمادند و می‌گویند آب نباید به خلیج فارس برود؟ آیا اشخاصی مثل آقای عیسی کلانتری هنوز مدعی هستند کارون آب مازاد دارد؟

وضع کارون آنقدر بحرانی است که دولت دیگر آن را برای شرب مناسب نمی‌داند و برای اهواز و خرمشهر و آبادان به دنبال طرح انتقال آب نابودگر دیگری از دز و کرخه است که این معنایی به جز پذیرفتن مرگ کارون از سوی دولت ندارد. جالب آنکه با همه این مشکلات دولت هنوز در حال انتقال آب سرشاخه‌های کارون است.

شش سرشاخه کارون هر ساله انتقال داده می‌شود. تونل اول کوهرنگ در سال ۳۲ و تونل دوم کوهرنگ در سال ۶۷ بخشی از آب ارتفاعات کوهرنگ و زردکوه را به اصفهان و یزد انتقال داده بودند، چشمه لنگان، خدنگستان، کمال‌صالح و کوچری به قمرود دیگر سرشاخه‌های کارون هستند که بطور کامل انتقال یافته‌اند و حالا با آبگیری سد تونل سوم که هفتمین انتقال ویرانگر آب سرشاخه‌های کارون است تمام آورد آب زردکوه و کوهرنگ در اوج بی‌آبی، تغییرات اقلیمی و گرمای روزافزون خوزستان و در نتیجه در اوج نیاز طبیعی مردم خوزستان به آب کارون از دست خواهد رفت.

دولت اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ که هفتمین انتقال آب سرشاخه‌های کارون است را از نوروز امسال آغاز کرده، حتی پیش از آنکه سد آن ساخته شود. استاندار اصفهان هم اعلام کرده است که با تمام تجهیزات و حدود ۵۰۰ نیرو برای آبگیری سد تونل سوم کوهرنگ تا ۱۸ ماه دیگر کارگاه سد کوهرنگ سوم را تجهیز کرده است و هزینه آن را صنایع فولاد اصفهان می‌پردازد. اگر سد کوهرنگ سوم آبگیری شود دیگر آب یخچال‌ها و برف چال‌ها و ارتفاعات کوهرنگ و زردکوه بطور کامل و همیشگی از کارون دریغ خواهد شد و این بزرگترین فاجعه برای خوزستان است که مرگ ابدی کارون را رقم خواهد زد.

سد کوهرنگ، شاهرگ اصلی کارون را که هویت، حیات و آب را از کوهرنگ گرفته قطع خواهد کرد تا نسل‌های آینده ایران، کارون را به عنوان نمادی از کفران نعمت پیشینیانشان بدانند و ما امروز شاید آخرین نسلی باشیم که بتوانیم جلوی نابودی ابدی کارون را بگیریم که اگر نگیریم و در انتقال آب‌ها برای صنعت و کشاورزی تجدیدنظر نکنیم فاجعه آب شرب آبادان و خرمشهر روز به روز بزرگتر شده و بحران ریزگرد‌های داخلی خوزستان روز به روز بغرنج‌تر می‌شود چه آنکه هم اکنون خوزستان از نظر بیماری‌های مرتبط با آب و هوا یعنی بیماری‌های آمیبی و تنفسی در صدر استان‌های کشور است.

از سوی دیگر، کاهش آورد آب کارون بحران شدید معیشتی برای کشاورزان خوزستان که زادگاه کشاورزی در دنیا است ایجاد کرده است. بحران‌هایی که حکایت از آن دارد که خوزستان در سایه سوء مدیریت‌ها و بی‌کفایتی‌ها علاوه بر نابودی محیط زیست طبیعی با نابودی جامعه انسانی روبه‌رو است. نابودی‌ای که گام نخست آن رگ زنی کارون است. خودکشی با طرح انتقالی آبی دیگر که ظاهرا قرار نیست هرگز شاهد توقفشان باشیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰۹
انتشار یافته: ۷۳
حرفهایتان درست ولی نگفتین برای احیای زاینده رود وآب اصفهان کرمان یزد کاشان وحتی آب قم که به نوعی از همین رشته کوه تامین میشه چه بایدکرد?انتقاد درست ولی راه حل منطقی زود بازده وشدنی ارائه نمتئید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
تو این موارد تمام دنیا چه میکنند صرفه جویی و بهینه کردن مصرف
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
مشکل اب جدید نیست اینکه مسولین به فکر نبودن وکاری نکردند بهاشو کی باید بپردازد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
بنا نیست که تمام صنایع و آب کشور را در اختیار اصفهان قرار دهند
علیرضا
| Canada |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
راهکار نه انتقال اب بلکه مدیریت مصرف در استان های مقصد هست. وقتی اب برای شرب وجود نداره ضرورتی برای کشت برنج در لنجان و یا تولید فولاد در مبارکه با اب انتقالی از سرشاخه های کارون و سنگ اهن بافق یزد وجود نداره. راهکار استفاده از فاضلاب تصفیه شده در استان های مقصد برای استفاده صنعت و نه خشکاندن کارون هست. متاسفانه مدیران کشور٬ بیشتر استانی تصمیم می گیرن تا ملی و تا زمانی که نارضایتی اجتماعی بوجود نیاد پاسخگو نیستن. در واقع٬ تفکر ملی و نه قومی راهکار اصلیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
ما در کشوراساتید و کارشناسان و متخصصانی در این حوضه منابع آب داریم که از نظراتشون بخوبی میتوان استفاده کرد و از آنها راهکار خواست نه اینکه اگر کسی انتقاد درستی داشت بیفته گوشه زندان یا بهش انگ جاسوسی زده شود. مشکل کمبود و نبودآب جدی است آقایان!
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
من و خانواده ام چندصد سال
است اصفهان زندگی میکنیم
باوجود قبول همه مشکلات و خشک سالیها
در این سالهای پس از جنگ بسیاری از هموطنان استان خوزستان و چهارمهال ساکن اصفهان شده اند
خوب تشریف ببرن شهر خودشون تا آب را بندازن تو کارون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
راه منطقی از بین بردن کارخانه های فولاد و پتروشیمی در اینمناطق و انتقال به محلهای دارای آب
بهمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
هزاران ساله که کارون و زاینده رود و بقیه چیزا به حالت طبیعی بودن بدون کانال و تونل. ببینن چه کردن که همشون خشک شده و همون کارو نکنن. پدران ما هم با تونل آب جابجا میکردن و کشاورزی میکردن؟
باید دید پیمانکار اصلی کیه و کیا سود میبرند ایران و محیط زیست در مرحله بعدیه.
ظاهرا باید خود مردم به صحنه بیایند وجلو این شبیخون بایستند
آب دزدی حرام
مافیای آب
استاد گرامی تونل سوم کوهرنگ منبع تامین آبی است که جناب آقای خاتمی ریاست محترم جمهور اسبق به یزد ارسال فرمودند و باعث ایجاد این همه مشکل و تنش در اصفهان شد؛ میباشد.این تونل قرار بود منبع آب ارسالی به یزد باشد؛حال آنکه سالهاست از حق آبه اصفهانی های بیچاره دزدیده و به یزد ارسال میشود؛خاتمی و هم پالگیهایش باید پاسخگو باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
اون موقع که جناب خاتمی اینکار را کرد وضعیت اینجور نبود این دلیل نمیشود به قیمت نابودی یک منطقه منطقه دیگر آبادتر شود
با فرار مغزها و غیرخودی دانستن عمده مردم، اکثر مسئولان توانایی پایینی دارند برای ارائه راه حلهای مناسب.
چه دلیلی دارد تمام امکانات کشور صرف یک استان کویری و بدون آب مثل اصفهان شود ؟وجود کارخانه ذوب آهن اصفهان با مصرف آب بالا که باید در استانهای جنوبی تاسیس میشد در استان کویری اشتباه بزرگی بود که تاوان آن جبران نشدنی است. راستی برای من سوال است استخرهای تفریحی بزرگ و آکواریوم که چندی پیش در اصفهان افتتاح شد در راستای چه می باشد؟؟؟. مرگ استان خوزستان به بهای زنده نگهداشتن چه؟؟
قطعا باید اذعان کرد این همه بخاطر لابی بسیار قوی نمایندگان استان اصفهان هست که همیشه با فریاد مظلومیت نمایشی امتیازات زیادی را برای اصفهان گرفته اند.و چه بسا این با همراهی نمایندگان دوره های قبل استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری بوده و حالا متوجه شده اند چه کلاه گشادی سیاستمدارن اصفهان برای این استان ها دوخته اند.
ما در خوزستان آب نداریم به کوکانمان بدهیم آن وقت آقایان استفاده تفریحی و توریستی از آب میکنند!
تا بناک خودت میدانی که در شهرهای مثل مسجدسلیمان مردم آب را در مخازن با دمای 50 درجه مصرف میکنند و حالا که تابستان شد هفته یک بار برای چند ساعت آب وصل میشود و دوباره قطع میشود. اصلا چرا ما باید بدین شکل زندگی کنیم بقیه استانها آب تازه استفاده کنندو شما باید کاری کنید که جیره بندی برای همه استانها اجباری شود. چقدر ما خوزستانیها زجر بکشیم بذار بقیه هم ... .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
نزدیک به ۴۰ سال از که این صنایع ساخته شده است. شما اگه توانایی ساخت کارخانه داشتید تا حالا بجای غرغر کردن ساخته بودید.
بهتر است به خودتان بیایید. پیشرفت با تلاش و کوشش حاصل می شود نه با سر کوچه ایستادن و عینک ری بن زدن.
احمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
همین الان اصفهان عملا جیره بندی هست.اکثر مناطق 6 ساعت در روز آب داریم و مسئولان دائم میگویند آب امسال جیره بندی نیست!! دوست عزیز من، یه سر خواهشا بیا اصفهان، چه گناهی ما کردیم که باید آب چاه بخوریم و مبتلا به امراض کلیه؟ مگر اصفهان آب نداشت؟ الان به دلیل رها شدن زمین های کشاوری و خشکی تالاب گاوخونی که از تالاب هور العظیم بزرگتره، اصفهان خودش تولید کننده ریزگرد هست. چرا زوال اصفهان را بخواهیم؟
به نظر من مردم یزد و کرمان هم آدم هستند. باید مشکل اساسی حل شود. باید یه خط لوله از خلیج فارس و تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت حداقل 3 میلیارد متر مکعب در سال احداث بشه برای شهرهای سیستان، کرمان و یزد و آب زاینده رود اصفهان به خودش برگرده. الان امارات داره سالانه 11 میلیارد متر مکعب آب شیرین میکنه. چرا ما نتوانیم؟؟؟هیچ نیازی هم به انتقال اب از کارون نیست. خواهشا اهالی خوزستان هم حسادت و خود برتر بینی را کنار بگذارند..
رضایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
زمانی که خوزستان صنایع داشت فکر نکنم اصفهان آب لوله کشی هم بداشت جناب ناشناس که فکر کردی مهد صنعت هستی ی
معلوم است که چه سازی را با چه کوکی می‌زنید ؟ آب را تا وقتی به آبادان و خرمشهر انتقال نداده بودند هر روز از بی آبی این دو شهر قلمفرسایی می‌کردید و حال که به آنها آب رسید معلوم نیست برای چه منظوری جیغ بنفش میکشید که رود کارون جان رفتن به دریا ندارد. اگر طرح نوی دارید آن را بیان کنید . اگر دلسوز کشور و مردم هستید که هستید ! طرح عملیاتی مطرح کنید مشکل این کشور اینه که همه صاحب نظر هستند ولو غیر علمی و عملی ولی هیچ فرد عملگرا نیست . همه حرف میزنند و عمل را بر گردن دیگری می اندازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
مصرف بی حساب تا کی در دل کویر صنایع اب بر ایجاد کردن برای چه
همه چیز برای اصفهان و یزد است. توسعه اصفهان و یزد تا همین حد هم غیر منطقی بوده و با زور سیاسی انجام شده. این کارها باعث اختلاف قومی میشود مگر اصفهانی ها چه برتری به ابادانیها دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
شما بجای سر تنبلی اگه کار کرده بودید تا حالا آبادان آباد شده بود.
کاستی های خودتون را سر بقیه خالی نکنید.
رضایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
بزرگوار ناشناس شما ظاهرا اطلاعاتت خیلی پایینه. زمانی که آبادان صنعتی و آباد بود اصفهان چی داشت؟ جنگ و بعدش بی توجهی مسئولین این بلا رو سر آبادان آورد. فکر نکن خیلی همت کردی چهارتا کارخونه زدین به قیمت جون مردم خوزستان
از دست سو مدیریت و بی لیاقتی مسولین کشور چی بگم که قابل انتشار باشد و شما سانسورش نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
سو مدیریت نیست. عمدیه.
متاسفانه مشکلات داخلی آنقدر زیاد شده اند که توان اراده ای از سوی مسئولین برای حل دیده نمیشود استفاده مشکلات مانند یک غده چرکین است روزی اریک جاسربازمیکتد.مسئولین همه هم وغمشان سیاست خارجی وبرجام شده .وقتی نارضایتی بالا بگیرد چگونه در سیاست خارجی موفق می‌شوند خدابداند......
وقتی میگیم دشمن ما همینجاست، نظرات رو سانسور میکنید
اصل موضوع تامین آب مستضعفان نیست مهم پورسانتی است که از اجرای پروژه هابه جیب اقایان واریز میگردد حالا این طرح به درد می خورد یا نمی خورد اهمیتی نداردچون در دقیقه نود همه خودی هاوآقازاده ها به اروپا یا امریکا عازم و پناهنده خواهند شد
تابناک .
شماکه مشخصه از کجا ساپورت میشی
چرا وقتی آب زاینده رود را انتقال میدادن . تیتر نزدین
توی این دو روز دومین تیتره می‌زنین
فردا شنبه هم مجددا یک تیتر دیگه
نهایتا تا دوشنبه مردم را تحریک میکنین .که بریزم خیابون . ببین مسیری که میری یه مقدار از انتقاد جلوتر رفته .
اکثر مهاجرانی که شما میگی اومدن اصفهان از برادران خوزستانی هستند که در شهر های شاهین شهر . ویلاشهر . امیرآباد
مگه خدا کاری کنه وگرنه مسولین با لابی گری و قومی گری کمر به نابودی خوزستان بستن
تاسف و تاسف و بدبختی فقط همین می تونم بگم
از اصفهانیهای باوجدان و آگاه می خواهم در مقابل اقدامات یک سری افراد نادان رضایتمندانه سکوت نکنند چرا که تاوان ظلم به مردم خوزستان را همه کسانی که سکوت می کنند هم خواهند داد و طبق سنت قران بلا بر همه نازل می شود
متنی کاملا یک طرفه
کلا به بیراهه می رویم عمده آب در کشاورزی عقب مانده مصرف می شود بجای تونل زدن و لوله کشی و کانال سازی روی پروژههای پشرفته کشاورزی کارکنید بالاخره در نظر بگیرید که کشاورزان بسیاری در مناطق مرکزی نابود شدند انگار که ما در دوره قاجار زندگی می کنیم آیا اگر از مشاوره کشور های پیشرفته در مدیریت آب و کشاورزی استفاده کنیم دلیل بر وابستگی است حقیقت این است که توان علمی ما همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
این حرفها را همه میزنند گوش شنوایی نیست
برنامه ریزی درستی برای آب در کشور وجود ندارد
ازیک سو مشکلاتی که برشمردید در مورد کارون وجود دارد که منجر به افزایش ریزگردها و بی آبی شده است

ازسوی دیگر میلیاردها میلیارد آب شیرین کمیاب و در این شرایط خشکسالی به یک دریاچه آب شور یعنی دریاچه ارومیه سرازیر می شود حتی از دیگر استانها،

دریاچه ای که برخلاف تبلیغات بیشمار غیر واقعی ، هیچگونه خطر زیست محیطی از بستر خشک شده آن وجود ندارد چون بستر آن بسیار سخت است و هیچگونه ریزگردی از آن بلند نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
مواظب باش با این نظرات کارشناسیت ندزدنت
اخرین ضربه رو محکمتر بزن اخرین ضربه رو محکمتر بزن
اینقدر صنعت صنعت نکنید‌.کل آبی که در صنعت مصرف میشه حدود ۳ تا ۴ درصد از منابع آبیه و کل مصرف آب شرب هم همین حدود یعنی ۳تا ۴ درصد و ۹۲ درصد آب ها مصرف کشاورزی میشه.همین فولاد مبارکه کل مصرف آبش حدود۳۵میلیون مترمکعب درساله که البته درسالهای اخیر شروع به بازچرخانی آب کردند و جدیدا هم میخاند از پساب فاضلاب شهری بجای آب زاینده رود استفاده کنند که من اطلاع دقیق ندارم که در چه مرحله ای هست .لطفا اگر میخاید احساسات عمومی رو تحریک کنید از راههای دیگه استفاده کنید
اما من به عنوان یکی از اهالی اصفهان به سهم خودم اعلام میکنم که بنده راضی نیستم و هیچ نظر مثبتی ندارم که آبی از خوزستان به اصفهان و یا هرجای دیگه ای منتقل بشه و به مصرف صنعت و یا کشاورزی برسه و با این کار مردم خوزستان دچار مشکل آب شرب بشن و البته مطمئن هستم هموطنان خوزستانی هم اگر مطمئن باشن که آب انتقال داده شده به مصرف شرب میرسد قطعا مخالف نیستند ولی اگر این آب به مصرف غیر آشامیدن برسه راضی نیستند و حق هم دارند که راضی نباشند.
ضمنا صنایع مادری مثل فولاد مبارکه و بعضی صنایع بزرگ و مادر دیگه ظاهرا در ابتدا قرار بوده در سواحل خلیج فارس احداث شوند ولی با شروع جنگ و به دلایل امنیتی به نقاط مرکزی منتقل شدند که البته در اون موقع منطقی به نظر میرسیده ولی ساختن صنایع آب بری که کوچکتر هستند و به مانند فولاد مبارکه اهمیت استراتژیک ندارند در مرکز ایران و به دور از آب دریا منطقی به نظر نمیرسه
به نظر بنده راه حل مشکلات آبی در ایران فقط باید در مصرف آب کشاورزی جستجوکرد چنانچه طبق آمار رسمی اگر ۹۰درصد آب در کشاورزی مصرف بشه فقط با ۱۰ درصد کاهش مصرف آب در این بخش معادل کل مصرف آب شرب و صنعت صرفه جویی میشه به عبارت دیگه اگر ۱۰ درصد از مصرف آب کشاورزی کاسته بشود میتوان آب شرب ۸۰ میلیون انسان اضافه بر جمعیت ۸۰میلیونی فعلی و آب صنایع یک ایران دیگه رو تامین کرد.پس اگر وزارت نیرو بجای هزینه کردن پول در ساخت سدهای جدید و تاسیسات انتقال آب این پول رو در تاسیسات آبیاریهای نوین و حمایت از تغییر الگوی کشت هزینه کنه حل کردن مشکل کم آبی محتملتر به نظر میرسه
تابناک لطفا برای حل یک مشکل کاری نکن که مشکل بزرگتری ایجاد بشه. وگرنه نه تنها مشکل اول حل نمیشه که یک مشکل بزرگتر هم به مشکل اول اضافه میشه
به نظر بنده اگر مصرف آب کشاورزی در خوزستان و اصفهان که هردو از قطبهای کشاورزی هستند اصلاح بشه نه اصفهان نیاز به انتقال آب داره و نه خوزستان دچار مشکل آب میشه البته اگه یک دولت برای یک یزد دیگه آب نبره و یک دولت دیگه دستور کشت هلوی آبدار روی صخره های کوههارو نده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
خیلی ممنون دوست عزیر اطلاعات خوبی را دادی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
مسئولین اعلام کنند از آبهایی که تا حالا منتقل شده چند درصد صرف اب شرب ، صنعت و کشاورزی شده
علیرضا
| Canada |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
مسلما اصلاح الگوی کشت و افزایش راندمان ابیاری در کشاورزی٬ بخش بزرگی از کمبود آب رو حل می کنه. در جواب به نظرتون در مورد نیاز شرب استان های کویری٬ با فرض جمعیت ۱۰ میلیون برای استان اصفهان و یزد و سرانه مصرف ۲۵۰ لیتر در روز٬ نیاز شرب این استان ها ۹۱۲ میلیون متر مکعب هست. در حالیکه طبق امار٬ اورد سالانه تونل های کوهرنگ ۱ و ۲ حدود ۱۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال هست. این اورد جدا از اورد سالانه زاینده رود در بالادست سد زاینده رود هست. پس کمبودی برای نیاز شرب وجود نداره و کشاورزی در کویر و نیاز بالاتر از ۳۵ میلیونی که یرای مبارکه عنوان میکنید٬ می تونه دلایل کمبود اب در این استان ها باشه.
مسولان دارند کار امریکا وغرب را راحتر می کنند نابودی خوزستان بدست خودمون احتیاج به قشون کشی و هزینه ندارند ..اخه این تونل کشی را کدوم کشور انجام داه که ما کشور دومی باشیم گویی به یک راه حل بکر برای تامین اب
دست یافتهایم خدا لعنت کنه بانیان انتقال اب را داریم تند وتند تونل انتقال اب رابرخلاف مسیر طبیعت ایجاد می کنیم .انگلیس در قلب اروپا برای اب شرب از اب معدنیاستفاده می کنند وانوقت کشور ما دراین بی ابی باید راههای خطرناک وبرهم زننده محیط زیست را انتخاب می کند که هیچ کشوری ان را تایید نمی کند .چرا این کشور را با این ندانم کاریها نابود می کنید مردم قم اب شرب ندارند از اب معدنی استفاده کنن چرا با انتفال اب همه رودها را می خواهید بخشکانید .مردم خرمشهر شادگان وابادان از اب معدنی برای نوشیدن واز اب تصفیه شده برای سایر استفاده ها در نیویورک اب لوکشی برای. استفاده شرب نیست اب شرب باید جداگانه خرید ما با این وضعیت به سرعت باید تجدید نظر کنیم از تهران هم باید اینکار شروع شود تا در سایر شهرها الگو شود واعتراضی برای سایر شهر نباشد .دولت از ترس مردم و اعتراض انهاتند وتند داره خطاهای ااسترا تژیک وحشتناک محیط زیستی را مرتکب می شود .اگر این تونل کوهرنگ استفاده بشه مطمینا. کارون به زایند رود دوم تبدیل خواهد شد..این هنر نیست که به جای فکر اسایی ودرست اسانترین کار که انتقال اب است انجام دهیم.فردا که این رود هم خشک شد از کجا می خواهید اب بیارید.متاسفانه شرایط وفشارها ومسولان نادان دست بدست هم می دهند تا این اتفاقات بد تکرار شود
پاسخ ها
محمد
| Netherlands |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
آقای روحانی
این بود انتقال برای آب شرب . اینکه تونل است تریلی از درون آن عبور میکند . شما ایرانی نیستید . بخدا صدام بهتر از شما ها بود جنگی راه افتاد و تمام شدولی شما ها ریشه خوزستان را در اوردید
نظام استثماری صرفاً بین کشورها حاکم نیستند، بلکه در واحدهای قدرت منطقه ای و محلی نیز این اتفاقات می افتد. از آنجائیکه خوزستان در سطوح بالای وزارت نیرو کسی را نداشته همیشه مقاماتی از نواحی مرکزی از آن تا آخرین حد بهره کشی نموده اند تا آنکه امروز به چونین مظلومیتی افتاده است.
نترسید همه آبی که منتقل میشه رو چهارمحالیها در منطقه سامان با پمپاژ میفرستن برای باغهاشون.چیزیش به اصفهان نمیرسه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
من آخه چقدر بمیرم برا اصفهان
آخه تا کی ؟!
....خداااااااااا
مسعود کیمیایی بیا یه فیلم از این همه مظلومیت بساز تا برادرار امونو نکشتند؟
بهترین راهکار ان است که با دستگاههایی اب شور دریاههای اطراف را تبدیل به اب شیرین کند دوم انکه به کشورهایی مثل عراق (بصره) وکویت وسوریه توسط ایران اب صادر نشود
زین پس به جای واژه مهجورونامانوس کشور ایران بگوییم کشور متحدالمنافع کرمان یزد اصفهان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
کاش یکم فکر می کردید. اصفهان خودش آب دارد نیازی به آب دیگران نیست.
پس از ۴۰ سال سعی و خطا دیگر نمیتوان به این نوع کارها نیز همین اسم را گذاشت و قطعا اینکار ها خیانت علیه کشور و محیط زیست و حیات مردم نجیب و مظلوم ایران است....
به بهانه آب شرب در ابعاد بسیار بزرگ آب منتقل میکنند که مشخص است برای کشاورزی و صنعت است مگر چقدر به جمعیت این استانها اضافه شده ، آب شرب یک نفر در سال چقدر است چرا ارقام را اعلام نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
خوزستان توهم آب دارد. آب خوزستان برای چهار محال است.
بجای مصرف صحیح آب تو بخش کشاورزی و صنایع که کم هزینه تر از این کاراست چه کارها که نمیکنند . به راستی یکم آدم فکر کنه میفهمه این مافیای آب برای انتقال آب های سطحی چیزی عجیبی و دروغی نیست
وقتی کمبود آب است کشاورزی باید قطع شود و دولت به کشاورزان خسارت دهد دولتی که بایک طرح اشتباه دلار 4200 تومن دهها هزار میلیارد تومن به بیت المال خسارت زد حالا حاضر نیست مبلغ اندکی به کشاورزان بدهد تا اینهمه مشکل ایجاد نشود
حالت خوشه تابناک نباید یک قطره آب وارد دریا بشه. وقتی خودمان آب لازم داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
همین الان هم ابی وارد دریا نمیشه شور شدن آب ابادان و خرمشهر بدلیل پیشروی آب دریا بوده
بجای تمرکز روی طرحهای مربوط به تصفیه فاضلاب و صرفه جویی در مصرف آب فقط دنبال طرحهایی هستند که فکر نمیخواهد کی میخواهند به این درک برسند آبی برای انتقال وجود ندارد
نباید بگذاریم آب شیرین که این همه کمبود داریم بریزه به دریا و شور بشه؟ الان دیگه هیچ کشوری آبش رو رها نمیکنه. خود ترکیه با اون همه سرسبزی مدام داره سد میسازه. به خاطر قشنگی زاینده رود یا کارون که نباید این حجم اب رو دور ریخت. کشاورزان پایین دست هم باید یا برن بالا دست یا تغییر شغل بدن. جلوی پیشرپی آب دریا به داخل مسیر رود رو هم باید ببندن. راحت طلبی دیگه نداریم همه چیز باید حساب شده باشه. ضمنا همه سهم اروند که با ما نبوده عراق و ترکیه جلوی آبها رو گرفتن ولی مملکت ما میخواد مثل هزار سال پیش عمل کنه.
ای قاضی ای قاضی ای قاضی این استان مطلومه مظلومه مظلوم
اب کم دارید از زاینده رود ببرید..بدون تعارف بفرمایید.
متاسفانه آب و اقتصاد و نفت و تمام منابع کشور در خدمت اصفهان و یزد و شمال کرمان است
راه حل صرفه جویی است نه انتقال اب که باعث از بین رفتن منطقه دیگر شود وضعیت اب زمانی که این طرح شروع شد با وضعیت اب در امروز کاملا متفاوت بود چرا نمیخواهند این را بپذیرند
سخنی با خوزستانی ها.
در اینکه خوزستان منابع وسیع دارد هیچ شکلی نیست. البته منابع آبی این استان عمدتا از چهار محال تامین می شود.
تصور خوزستانی ها در این است که آب خوزستان را اصفهانی های به استان خود انتقال می دهند. هم وطن بخش کوچکی از مشکلات کارون مربوط به انتقال آب است. بخش بزرگ آن درون استانی است. کاشت بی رویه نی شکر و سد گتوند و خشکسالی های اخیر.
از طرفی آب انتقالی به نام اصفهان است اما به کام دیگر استانهاست. اصفهان خود قربانی انتقال آب است.
اصفهان خود رود چند هزار ساله دارد که به مدد برداشت های بی رویه در استان چهار محال چند سال است که خشک شده. تاکی می خواهید از اصفهان طلبکار باشید؟
صنایع اصفهان عمر بیش از ۳۰ سال دارند. که با فشار استان داری همکنون فاضلاب شهرهای مجاور را خریده اند و میزان مصرف آب را بسیار کاهش داده اند. اگر در این مدت همت کرده بودید چندین برابر این صنعت را در استان خود ساخته بودید آن هم با وجود آب دریا و مناطق آزاد و تعرفه کم تر برق. اشکال جای دیگریست هم وطن.
فولاد مبارکه اصفهان همکنون فاضلاب چند شهر را برای مصرف صنعتی خریده. مصرف آب شیرین را داره تقریبا به صفر می رسونه. منصف باشید.
الان تابناک برای ما شده کارشناس مسائل آب و هوا و نماینده محیط زیست
تمام کارشناسانی که این طرح را کارشناسی کردند بی سواد بودند؟
فقط منافع اصفهان را می بینند.
با این همه جوانان دانشگاهی و نخبه باید آب شیرین کن در سطح وسیع طراحی و ساخته شود.
خبر ونظر مرده کان لم یکن شمرده میشود .
ابتدای سال1398 و خیلی مناطق سیل جاری شده و اکثر سدها پر شده اند و با خودخواهی بعضی ها سد اصفهان هنوز جا برای ذخیره اب شیرین داره.ما همه ایرانی هستیم فرق نداره ابادانی یا اصفهانی.شرق یا غرب شمال یا جنوب همه باید کشور را اباد کنند..صحبت های دوستان مثل سالهای جاهلیت اعراب 1500سال پیشه
این مقاله و مقاله هایی از این دست کاملا احساسی و بدور از هر گونه اعداد و ارقام و تحلیل فنی درست نوشته شده، تونل سوم کوهرنگ اگر به بهره برداری برسد حداکثر ظرفیت 28 متر مکعب در ثانیه دارد در صورتی که خروجی کارون حداقل 1300 متر مکعب در ثانیه است!
قطر مفید تونل آن 4.5 متر است.
مقدار آبی که قرار است از تونل سوم کوهرنگ برداشت شود 2 درصد هم نمی شود!
بخشی از دعای دکتر شریعتی:

خدایا!
به علمای ما مسئولیت
و به عوام ما علم
و به مومنان ما روشنایی
و به روشنفکران ما ایمان
و به متعصبین ما فهم
و به فهمیدگان ما تعصب
و به نویسندگان ما تعهد
و به همه ملت ما همت، تصمیم و استعداد فداکاری
و شایستگی نجات و عزت
ببخش......

آمین یا رب آمین یا رب العالمین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل