بازدید 10472

آزادراهی برای پولدارها!

افزایش عوارض در آزادراه ۱۷ کیلومتری تهران-پردیس سبب شده تا رانندگان استفاده از محور قدیمی و کم‌عرض جاجرود را به تردد در آزادراه ترجیح دهند.
کد خبر: ۸۱۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 04 July 2018

آزادراه ۱۷ کیلومتری تهران- پردیس به عنوان یکی از گران ترین عوارضی های آزادراه کشور را به خود اختصاص داده است، اما در سال جاری نرخ عوارض این آزادراه از ۳۵۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته تا رشد ۲۸ درصدی را تجربه کند.

به گزارش مهر، افزایش هزار تومانی نرخ عوارض این آزادراه سبب شده تا به گفته شاهدان عینی تنها نیمی از خودروهای عبوری، این آزادراه را به عنوان مسیر تردد خود انتخاب کنند و مسیرهای جایگزین را برای عبور خود به پرداخت ۴۵۰۰ تومان برای ۱۷ کیلومتر از مسیر ترجیح دهند.

گلایه های مردمی به خصوص گلایه شهروندان پردیس، که مجبورند برای تردد به تهران هر روز این عوارض «سرسام آور» را پرداخت کنند، باعث شده تا بسیاری از مسئولان محلی، استانی و کشوری پیگیر تعدیل افزایش نرخ عوارضی آزادراه باشند و یکی از موضوعات مطرح شده در شورای اداری شهرستان پردیس همین افزایش نرخ عوارضی آزادراه باشد.

این امر در حالی است، که به گفته مدیرعامل آزادراه تهران- پردیس این افزایش قیمت را به دلیل عدم افزایش نرخ عوارض در یک سال و نیم گذشته می داند و می گوید: ادامه این آزادراه تا بعد از شهر آبعلی به طول ۱۲ کیلومتر، ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بخش خصوصی تنها در صورت کسب منافع در این زمینه اقدام می کند.

تردد در آزادراه خطر تصادف را کاهش می دهد

بسیاری از خودروها ترجیح می دهند، مسیر خود را به سوی جاده قدیم جاجرود منحرف کرده و از مسیر پر پیچ و خم خطرناک آن جاده عبور کنند، تا این که مجبور به پرداخت ۴۵۰۰ تومان عوارض آزادراه نباشند.

رییس پلیس راه شرق استان تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تردد از جاده قدیم جاجرود به عنوان مسیر جایگزین آزادراه تهران- پردیس بسیار خطرناک تر است و درصد تصادفات در این مسیر بیش از آزادراه برآورد می شود.

سرهنگ سیاوش محبی ضمن ادامه داد: عرض جاده قدیم جاجرود به مراتب کم تر از آزادراه است و به هیچ وجه تردد از این مسیر را توصیه نمی کنیم.

وی در پاسخ به سوال که آیا پلیس توصیه ای در خصوص تعدیل نرخ عوارض آزادراه تهران- پردیس به مسئولین آزادراه داشته است، یا خیر، گفت: ما همواره نرخ تصادفات را اعلام می کنیم، ولی مسئولین آزادراه اعلام می کنند، که تعیین نرخ بر عهده آن ها نیست و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص تصمیم می گیرد.

آزادراه فقط برای پول دارهای تهرانی کاربرد دارد

یکی از شهروندان پردیس که برای حضور در محل کار خود باید روزی ۲ بار از این مسیر عبور کند، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چشم انتظاری های زیادی برای احداث این آزادراه کشیدیم و بسیاری از مسئولان آمدند و رفتند، تا این آزادراه احداث شد، اما عملا کاربردی برای ما ندارد و تنها پولدارهای تهرانی برای مسافرت به شمال و تفرجگاه ها از این آزادراه استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: عبور از مسیرهای جایگزین آزادراه هم زمان رسیدن به محل کارمان را افزایش می دهد و هم خطر تصادف دارد، بارها از مسئولین برای این موضوع راه چاره خواستیم، اما اقدامی ندیدیم.

عضو شورای عالی استان ها، که یکی از منتقدان جدی افزایش نرخ عوارض آزادراه ها است، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که در خصوص کاهش قیمت عوارضی آزادراه تهران- پردیس چه اقدامی انجام داده اید، گفت: چندی پیش در شورای اداری شهرستان پردیس بحث کاهش عوارض آزاد راه را به عنوان نماینده مردم و بر حسب وظیفه مطرح کردم، که در پی آن یک فرجه یک هفته ای به مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- پردیس جهت کاهش قیمت و رفع مشکل داده شد.

دولت برای حل مشکل عوارض آزادراه یارانه به بخش خصوصی بدهد

محمد قانبیلی ادامه داد: اما در این بازه زمانی عملا اقدامی از طرف شرکت آزادراه تهران- پردیس صورت نگرفته است، بنابراین برای توقف نامه وزارت راه مبنی بر افزایش قیمت عوارضی آزادراه شکوائیه ای تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارجاع دادم، که متعاقبا نتیجه را اعلام خواهم کرد.

وی در پاسخ به این که چرا برای شهروندان شهرستان پردیس تمهیداتی جهت استفاده رایگان و ارزان قیمت از آزادراه در نظر گرفته نمی شود، افزود: باید در این خصوص رایزنی صورت بگیرد و این امر به نوعی که مردم ضرر نکنند، محقق شود.

وی اظهار داشت : چندین با با وزارت راه در این خصوص رایزنی داشته ام ولی متاسفانه تفکرات مسئولان وزارت راه در خصوص کاهش عوارضی آزاد را ه تهران- پردیس، تفکر خوبی نیست و بارها گفته ام اگر قیمت ها را کاهش دهید میزان تردد از آزادراه افزایش می یابد، بنابراین باعث در آمدزایی بیشتر این محور جهت تامین هزینه‌های نگهداری، بازسازی و غیره برای آزاد راه خواهد بود، که مسئولان ذی ربط باز هم بهانه افزایش استهلاک آزاد راه را برای عدم توجه به معضلات جاری پیش می کشند.

قانبیلی با ابراز تاسف از ذهنیت مسئولان مربوطه اذعان داشت: متاسفانه آزاد راه تهران- پردیس جزو گران ترین آزاد راه های کشور با توجه به مسافت ۱۷ کیلومتری است، که مسئولان وزارت راه در این خصوص از حربه ای به نام بخش خصوصی برای افزایش قیمت‌ها استفاده می کنند.

عضو شورای عالی استان ها گفت: در واقع تنها بخش کوچکی از پروسه ساخت آزاد راه مربوط به بخش خصوصی است و بخش بیشتری از این آزاد راه را یکی از بانک های دولتی، شرکت عمران، وزارت راه و در صدی هم شهرداری پردیس سهامدار است.

وی خاطر نشان کرد: اگر سرمایه گذار آزاد راه شخصی است، دولت برای حل مشکل مردم می تواند یارانه به بخش خصوصی بدهد.

پیگیری های ۳ ساله پاسخی نداشته است

فرماندار پردیس نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ما ۳ سال است، که به این نرخ ها اعتراض داریم، از طریق نماینده های مجلس شورای اسلامی، استانداری تهران و روش های مختلف استفاده کردیم، اما جواب نگرفتیم، مسئولین آزادراه معتقدند که آزادراه متعلق به بخش خصوصی است و چاره ای جز تامین منفعت این بخش وجود ندارد.

مرتضی حیدری که ۲۶ اردیبهشت ۹۷ برای تعیین تکلیف و تعدیل نرخ آزادراه تهران- پردیس مهلت یک ماهه تعیین کرده بود، ادامه داد: مسئولین آزادراه توجیه می کنند، که سال ۹۶ نرخ عوارض را اضافه نکردیم و سال ۹۷ همان ۱۰ الی ۱۲ سال افزایش نرخ داشتیم، چرا که این افزایش نرخ متعلق به ۲ سال است و ما برخلاف گفته های وزیر راه نیز عمل نکردیم.

وی با بیان این که مردم از این وضعیت نارضایتی دارند، گفت: ما هر کاری در توانمان بود، انجام دادیم، نمایندگان مجلس نیز هر کاری توانستند، کردند، اما به نتیجه نرسیدیم.

افزایش نرخ آزادراه تهران- پردیس سبب شده که رانندگان تمایل چندانی برای تردد در این محور نداشته باشند و این اتفاق سبب کاهش کارآیی آزادراه و دور شدن از اصل هدف احداث آن می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
آزادراهی برای پولدارها!
سلام من نفهمیدم پول داری خوب است یا بد .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تواین مملکت همه چیزبرای پولدارهاست اینجابهشت پولدارهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
اتفاقا اینجا جهنم پولدارهاست... برا 4500 تومن کسی پولدار و فقیر نمی شود.... کاش همه آزادراه ها پولی بشه تا از این حجم تردد ها کاسته بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
کلا دنیا مال پولدارهاست حتی آن دنیا هم فکر کنم مال آنهاست!!!! خخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
اتفاقا درسته برا پولدارهاست. گشنگی نکشیدی که بفهمی هزار تومن حتی زندگیتون تغییر می ده چون می تونی باهاش یه نون و یه آب معدنی کوچک بخری و یک روز گرسنه و تشنه نباشی
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
اتقاقا درست میگه. بزرگراه پولدارهاست. هر چند برا اونا که نه ۴۵۰۰ تومان باید ۴۵۰۰۰ تومان بذارن. دوست عزیز برای کسی که فقیره ۴۵۰۰ تومان خرج یه روز خانواده است. شما دوست عزیز گشنگی و تشنگی نکشیدی که بدونی با ۱۰۰۰ تومن میشه یه نون خرید و یه آب معدنی کوچیک و یه روز بیشتر زنده موند.
باز بگید گرونی ها کار دشمنه!!!
ارزانتر باشد تردد بیشتر میشود و منافع پیمانکار هم بیشتر میشود. اصول اقتصاد تو این مملکت کلا هیچه
تو هركشوري اول آسايش و رضايت مردم و بعد تو تيراژ بالا يا تردد بالا سود ميكنند اما تو ايران عكسه اول تو هركاري به نارضايتي مردم توجه و بعد سود بيشتر
ببخشید گویا فراموش کرده اید که آزادراهی که حرم تا حرم نام داره و فقط 150 کیلومتر هم نیست و از قم هم شروع میشه 7000تومن عوارض میگیره تازه هیچ گونه امکانات رفاهی هم نداره
عجب توقعی برای 17 کیلومتر 45000 ریال خوب نیست پس ما چی بگیم که برای عبور از روی پل دریاچه ارومیه که نهایتا 2 کیلومتر هم نمی شه باید 55000 ریال بدیم نه آزاد راهی نه بزرگ راهی نه جاده صافی نه...........
حالا خوبه اگر رد بشی و پول بگیرن من که هفته پیش ساعت 3 عصر تو سعادت آباد بودم و همون لحظه پیامک اومد که از اتوبان پردیس بدون پرداخت عوارض رد شدم و جالب اینه که عکس ماشینم رو هم انداختن فکر کنم تمام عکسهای یکسال گذشته رو میخوان عوارض مجدد بگیرن بالاخره کاسبی با افت مواجهه شده
خدایی زندگی توو ایران خیلی سخته
سودکمتر؛فروش بیشتر
اينجا مملككته پولدار ها است سربازي نميرن عملا بعد از چند وقت ميخرن اسمشو گذاشتن جريمه،‌ گريه داره واقعا. تازه از اون خنده دار تر اينه كه با وثيقه 20 ميليوني ميتون پسرها برن خارج تحصيل كنن يعني با 20 ميليون سربازي رو ميخرن و ميرن ديگه هم نمياين ايران. همه جيو با پول ميشه خريد اينجا. همش تبعيض يكي به داد اين ملت بيچاره برسه مردم عادي مگه حق زندگي ندارن.
به نظر این بنده قطعه بزرگراه مرزن آباد -چالوس جزء گرانترین آزادراه کشور می باشد چراکه برای حدود 20 کیلومتر مبلغ 6 هزار تومان از هر سواری اخذ می شود.
پول ارزش نیست نقمت است.
قالیباف بیچاره این همه کار کرد حالا بکشید مردم نمک نشناس
کاری نداره با توجه به مدل ماشین عوارض بگیرن. هر چه ماشین جدیدتر و مدل بالاتر و گران تر عوارض بیشتر مسلما کسی که لامبورگینی و بنز و ب او و و بقیه رو که من بلد نیستم سوار میشه ۵۰ هزار تومن برا او مثل یه ۵۰۰ تومنی برا ماست
چرا بدون تحقیق حرف میزنید . پیمانکار بخش خصوصی آمده و به قیمت سال 1388 ، 140 میلیارد تومان هزینه کرده ، نباید سود کند ؟ نباید پول و سرمایه اش برگردد ؟
این چرندیات پوپولیستی را رها کنید ....اون سرمایه گذار اگر پولش را در بانک گذاشته بود و یا مثل بعضی ها در سکه و دلار و سایر بازارها مثل احتکار ملک و غیره بود خوب بود ؟!!! بد کرده در عمران و آبادانی سهیم بوده ؟!!!
نکنید همین چند نفر انگشت شمار هم سرمایه گذاری نمی کنند . دولت هم که هیچی !!!
یه مساله توی کاسبی عرفه: سود کمتر=فروش بیشتر و فروش بیشتر=سود بیشتر در نتیجه: سود کمتر = سود بیشتر. فکر کنم فهم این مساله خیلی سخت نیست!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر