بازدید 19942

کشورهای آسیایی با به صفر رساندن صادرات نفت ایران همراهی نخواهند کرد؟/ مخالفت ضمنی عربستان با درخواست ترامپ برای جایگزین کردن نفت ایران در بازارهای جهانی

روز سه‌شنبه، یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، دولت این کشور به دنبال کاهش صادرات نفت ایران به صفر است و قصد ندارد برای هیچ‌ یک‌ از شرکت‌ها یا کشورهای خریدار نفت ایران، معافیت‌های تحریمی صادر کند. بلافاصله پس از این اظهارات، بهای نفت افزایش پیدا کرد و نگرانی های زیادی در میان متحدان آمریکایی خریدار نفت ایران ایجاد شد. حال این پرسش مطرح می شود: آیا متحدان یا شرکای آسیایی آمریکا با ایده به صفر رساندن صادرات نفت ایران همراه خواهند شد؟
کد خبر: ۸۱۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 01 July 2018

روز سه‌شنبه، یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، دولت این کشور به دنبال کاهش صادرات نفت ایران به صفر است و قصد ندارد برای هیچ‌ یک‌ از شرکت‌ها یا کشورهای خریدار نفت ایران، معافیت‌های تحریمی صادر کند. بلافاصله پس از این اظهارات، قیمت نفت افزایش پیدا کرد و نگرانی های زیادی در میان متحدان آمریکایی خریدار نفت ایران ایجاد شد.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس تحریم‌های آمریکا، شش ماه پس از خروج این کشور از برجام، یعنی در نوامبر سال 2018، وزارت دارایی آمریکا باید عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران را بررسی کند و در صورتی که به قانون تحریم عمل نکرده باشند، بانک‌هایی که برای خرید نفت به بانک مرکزی ایران پول پرداخته‌ باشند (مثلا بانک های چینی، کره‌ای یا هندی) مشمول تحریم می‌شوند.

دولت اوباما در دوران تحریم‌های قبلی از خریداران خواسته بود، واردات نفت ایران را هر ۱۸۰ روز به میزان ۲۰ درصد کاهش دهند، اما وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه تأیید کرد خریداران نفت ایران باید خریدشان را با هدف رساندن به صفر تا چهارم نوامبر کاهش دهند. دولت آمریکا انتظار ندارد به شرکت‌هایی که نفت ایران را خریداری یا در صنعت انرژی این کشور سرمایه‌ گذاری می‌کنند، هیچ‌گونه معافیتی اعطا کند.

هم اکنون ایران روزانه حدود 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند که تقریبا یک میلیون بشکه بیشتر از زمان تحریم پیش از اجرای برجام است.

در همین راستا، روز گذشته رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در توییتی مدعی شد که پادشاه عربستان سعودی با درخواست وی برای افزایش تولید نفت موافقت کرده است.

دونالد ترامپ روز شنبه نهم تیر پس از یک مکالمه تلفنی با ملک سلمان در صفحه توئیتر خود نوشت: «همین الان با ملک سلمان گفت وگو کردم و توضیح دادم، به دلیل وجود آشفتگی و اختلال در ایران و ونزوئلا از او می‌خواهم تا تولید نفت را احتمالا تا دو میلیون بشکه در روز بالا ببرد تا اختلاف عرضه و تقاضا برطرف شود، چون قیمت‌ها خیلی بالاست. او هم پذیرفت.»

کشورهای آسیایی با به صفر رساندن صادرات نفت ایران همراهی خواهند کرد؟/ مخالفت ضمنی عربستان با درخواست ترامپ برای جایگزین کردن نفت ایران در بازارهای جهانی

پس از این ادعای ترامپ، بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، از بعید بودن چنین تصمیمی از سوی ریاض سخن گفتند. به این جهت که عربستان در یک بازه زمانی کوتاه مدت نمی تواند این دو میلیون بشکه را تأمین کند و از سوی دیگر، چنین تصمیم یکجانبه ای از سوی ریاض در بازار نفت، می تواند منجر به فروپاشی سازمان نفتی اوپک شود.

با این حال، روز شنبه عربستان اعلام کرد که «ملک سلمان» پادشاه این کشور با ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلفنی صحبت کرده، اما در این گفت وگو اشاره ای به تولید اضافه دو میلیون بشکه نفت این کشور چنانچه ترامپ مدعی آن است، نشده است.

بیانیه ای که در خبرگزاری دولتی عربستان در این زمینه منتشر شده، حاکی است: در جریان این گفت و گوی تلفنی، دو طرف بر لزوم تلاش به منظور حفظ ثبات بازارهای نفت و رشد اقتصاد جهانی تاکید کردند.

این بیانیه می افزاید، تفاهمی در زمینه لزوم جبران کمبود بالقوه عرضه نفت از سوی کشورهای تولید کننده وجود دارد. این بیانیه به جزئیات بیشتری در مورد این خبر اشاره ای نکرده است.

اعضای سازمان کشورهای نفت، اوپک روز دوم تیر ماه تصمیم گرفتند تا میزان تولید خود را بالا ببرند. ایران و روسیه نیز از جمله کشورهایی بودند که با این تصمیم موافقت کردند. روسیه و عربستان سعودی می‌گویند این تصمیم به افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز خواهند انجامید که برای پاسخگویی به نیاز بازار جهانی کفایت می‌کند.

دونالد ترامپ تا پیش از برگزاری نشست آخر اوپک، بارها از این سازمان به دلیل «انفعال» انتقاد کرده بود. وی یک بار نیز در ماه آوریل گذشته اعضای اوپک را متهم کرده بود که قیمت نفت را «به شکل مصنوعی بالا نگه می‌دارند».

حال پرسش دیگری مطرح می شود؛ آیا متحدان و یا شرکای آسیایی آمریکا با ایده به صفر رساندن صادرات نفت ایران همراه خواهند شد؟

این پرسشی است که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به آن پاسخ داده است. در همین زمینه، یک کارشناس حوزه انرژی در گفت وگو با اسپوتنیک گفت: قطع فوری واردات نفت ایران از سوی کشورهایی چون چین و هند که پروژه های عمرانی زیادی را در حال اجرا دارند، می تواند این پروژه های را فقط بر روی کاغذ نگه دارد و منجر به توقف بسیاری از آن ها خواهد شد.

به احتمال زیاد، تحریم های آمریکا منجر به کاهش صادرات نفت ایران خواهد شد، اما به نظر می رسد ایده به صفر رساندن صادرات نفت از سوی ایران نمی تواند محقق شود.

واقعیت این است که یافتن جایگزینی برای نفت ایران از سوی خریداران آن در بازه زمانی 180 روز امکان پذیر نیست. نیکی هیلی هم در ملاقات خود با مودی به این موضوع اشاره کرد. شاید به همین دلیل بود که روز پنجشنبه یک مقام ارشد وزارت خارجه گفت واشنگتن با کشورهایی که میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش بدهند بر سر تحریم ها «به طور موردی» همکاری خواهد کرد.

کارشناسان بر این باورند که دولت آمریکا در زمان اوباما به سرعت توانست صادرات نفت ایران را کاهش دهد، زیرا تا حدود زیادی از حمایت متحدان اروپایی خود برخوردار بود. کشورهای اروپایی نیز تحریم‌های خود را علیه صادرات نفت ایران اعمال کرده بودند که خرید این قاره را در ظرف مدت شش ماه به صفر رسانده بود. اما این بار انگلیس، فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای به شدت مخالفت کرده و تدابیری را برای حمایت از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های ثانویه وضع کردند. این تحریم‌های ثانویه شرکت‌هایی را که با نهادهای ایرانی تحت تحریم همکاری می‌کنند مجازات کرده و مانع دسترسی آنها به بازار آمریکا و سیستم مالی بین‌المللی می‌شود.

از سوی دیگر، کشورهای آسیایی از جمله هند و چین هرچند با تردید، همچنان پای نفت ایران ایستاده‌اند. در این راستا یکی از مدیران ارشد شرکت ساینوپک چین اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا ضد ایران، تأثیری بر واردات نفت چین از ایران نخواهد داشت.

به گفته وی، پالایشگران چینی برای خرید نفت از ایران، از نفتکش‌هایی استفاده می‌کنند که تعاملی با آمریکا ندارند؛ بنابراین، با وجود تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها ضد ایران، واردات نفت چین از ایران آسیبی نخواهد دید.

این مدیر سینوپک همچنین اعلام کرد، در صورتی که دولت چین برای واردات نفت از آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی وضع کند، پالایشگران چینی خرید نفت از ایالات متحده را متوقف می‌کنند.

همچنین هند اعلام کرد تحریم‌های آمریکا را که تهدید کرده علیه کشورهایی که پس از چهارم نوامبر به خرید نفت ایران ادامه‌ می‌دهند، وضع خواهد کرد به رسمیت نمی‌شناسد. سونجای سوتهیر، یکی از مقامات وزارت نفت هند گفت‌: هند تحریم‌های یک جانبه را به رسمیت نمی شناسد و تنها تحریم‌هایی را رعایت می‌کند که از سوی سازمان ملل متحد تصویب شده‌اند.
ژاپن و کره جنوبی نیز برای پیشگیری از پیامدهای منفی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، با دولت ایالات متحده مذاکره می‌کنند.

یوشیهیده سوگا، دبیر هیأت دولت و سخنگوی دولت ژاپن، اعلام کرد، ژاپن و آمریکا اکنون در حال مذاکره درباره بازگشت تحریم‌های آمریکا ضد ایران هستند. ما پیامد اقدام آمریکا را با دقت زیر نظر داریم و تمایل داریم با کشورهای درگیر، از جمله آمریکا، مذاکره کنیم تا هیچ پیامد منفی برای شرکت‌های ژاپنی ایجاد نشود.

یکی از مسئولان وزارت انرژی کره جنوبی نیز اعلام کرد، دولت این کشور برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، به مذاکره با واشنگتن ادامه می‌دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۶۵
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ،،،، چهل سال است که ملت ایران معنی این جمله را درست نفهمیده اند . آمریکا با این همه سیاستمدار توانا با این همه اقتصاد دان نابغه با جذب این همه مغز و نخبه از سراسر دنیا ،، البته که با سیستمی اداره میشود که اجازه ارتکاب هیچ اشتباه و غلطی حتی به رییس جمهورش را هم نمیدهد .

ترامپ که به زعم همه دنیا دیوانه ترین رییس جمهور امریکا هست
ظرف دو سال بیکاری را به حداقل رساند ، صدها میلیارد از گاوهای شیرده منطقه دوشیده ، ورود کالای چینی را محدود کرده، اروپا را به کرنش بیشتر واداشته ، ایران را در حالت بلاتکلیفی اقتصادی که بارها و بارها و بدتر از تورم و رکود اقتصادی ست قرار داده و روح و روان مردم رو هدف قرار داده، و بدون هیچ جنگی دهها میلیارد دلار به ایران خسارت زده و صدها میلیارد به جیب غرب و امریکا واریز نموده. .
آمریکا چه غلطی میتونه بکنه؟
درحالی که با اشغال سفارتش در تهران بیست و پنج میلیارد دلار ایران را بلوکه کرد، صدام رو خام کرد که هشت سال با ما بجنگه، چهل ساله که همه جوری تحریم هستیم، چهل ساله که ارزش ریال در حال سقوطه، محکوم به خوردن میوه و گوشت و غلات و هر گونه غذای بی کیفیت همراه با مواد سمی و فراریخته و با قیمت بالا هستیم، مجبور به سوار شدن به پراید با قیمت تویوتا هستیم، داروی تقلبی را با دوبرابر قیمت داروی اصلی میخریم،
و دهها فروند از هواپیماهامون سقوط کردن، در تمام دنیا ی ذره اعتبار نداریم .

امریکا چه غلطی میتونه بکنه؟
هزاران مورد از اشتباه نداشتن و غلط نکردن آمریکا وجود داره، و این درحالی هست که چهل ساله که همه غلطها رو ما کرده ایم ، و میکنیم و به حول و قوه الهی خواهیم کرد ... چهل ساله که مسولین، جز فقر و رنج و درد و تورم و اختلاس و رانت و دزدی و شعار وخرافات چیز دیگه ای رو تحویل مردم نداده اند.
و اینها همه امکانپذیر نیست،
مگر اینکه آمریکا هیچ غلطی نکرده
و همه غلطها رو ما کردیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
درود به شرفت . جان برادر حرف دل ما رو زدی . فقط کنار هم گذاشتن کلمات رو بلد نیستیم .
ایران بازنده این جنگ اقتصادیه
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
در چه دوره ای در چه مقطعی وزیری بر مبارزه با فساد تاکید کرده، اینکه فساد در دولت وجود داره، لیست دریافت کنندگان ارز دولتی رو منتشر کرده همین طور پیش بره، قانون از کجا آورده ای اجرایی میشه، مسئولان میزان دارایی های خود را در سایت قرار می دهند و... همه اینا بخاطر فشار اقتصادیه، چند سفر مقامات دولتی بخاطر مهم نبودن لغو شده و ده ها تصمیم دیگر چرا چنین کارهایی در گذشته انجام نمی شده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
تا دقیقه 90 سرمون رو مثل کبک تو برف میکنیم تا از مشکل فرار کنیم، به لبه پرتگاه که رسیدیم میریم سر میز مذاکره و خودمون رو گول میزنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
ایران بازنده نیست بلکه دولت ایران بازنده است
ایران همیشه سربلند میماند و ما که اشتباه کردیم میرویم .
چرا بر عکس می گویید..
به این چیزا دل خوش نکنید تحریمها دیر یا زود اجرا خواهد شد قبل از جام زهر راه درستی پیش گیرید که بیش از این به مردم وکشور هزینه وارد نشود
نه اینکه عربستان و امارات یا کویت زیاد شرمندتون هستش و حمایت لازم را خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
از هم پاشیدگی ایران در مرحله اول به منطقه کشیده میشود و جای تامل برای کشورهای خلیج هم دیر از تصور نیست.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
دوست ۱۵.۲۷کویت بحرین قطر امارات باید به چه واحد کوچکتری از اینی که هست تجزیه شوند؟میماند عربستان که انهم فعلا بله قربان است ودلیلی برای تضعیفش نیست.در ضمن چرا انکسی که تیتر میزد ریاض را بزنید وهدف بعدی دبی و....را به علت اقدام علیه امنیت ملی به محاکمه نمیکشند؟مگر در قانون شهرام وبهرام داریم.؟
ترامپ اهل گفتگو نیست دستور می دهد دیگران باید اجرا کنند اول همه طرفها ناراحت می شوند اعتراض هم می کنند ولی نهایتا همراه می شوند چون مجبورن
داریم به جنگی بزرگ نزدیک میشیم.

با کنار کشیدن فریبکارانه روسیه از باتلاق سوریه و خاورمیانه عملا جهان شاهد جنگ جدیدی در خاورمیانه بین دو کشور بزرگ جهان اسلام خواهد بود.

تکرار جنگ ایران و عراق اینبار با عربستان سعودی.

مسئولان عربستان و ایران نباید ملتهای خودشان را فدای بازی های سیاسی کنند. دست از لجاجت و زیاده خواهی بردارید.

برنده این جنگ همچون گذشته شرکتهای مالی یهودیان و قربانی جنگ هر دو کشور ایران و عربستان هستند.
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
این خیال خام شما هیچ وقت تعبیر نمیشه
ایران اگر بنای جنگ داشت این همه تدارک مقابله و جلوگیری از جنگ نمیکرد
ما به جایی رسیده ایم که کسی توان حمله به ما را ندارد
هرچند بزدلان مردم رو می ترسونند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
قبل شما صدام که بزرگترین لشگر زرهی خاورمیانه و ناوگان هواپیمای جنگی را داشت همین حرفها را میزد راستی اون هم تا جنگ پیش رفت فهمید توان بازدارنگیش همش کشک بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
درمورد صدام ملعون هم همین تصور وجود داشت ولی با تهییج غرب عراق به ایران حمله کرد .

خیال خام نیست. واقعیتی تلخ است.
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
درجواب اقاي قاسمي
خيال خام اينه كه فكركني هيچكس نميتونه به ماحمله كنه وماخيلي قوي هستيم. اونااول باروشهاي خودشون توان اقتصادي ايران رو از بين ميبرن ، بعدش كارشونوانجام ميدن.واقع بين باشيم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
آقای محمد قاسمی معلومه بازوی کلفت اما عقل کوچکی داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
آقای قاسمی -ا -جنگ حالا با چهل سال قبل از نظر سلاح و تجهیزات فرق دارد -۲ آن زمان هنوز ژن های خوب و اختلاس گران تولید نشده بودند در نتیجه همه ملت با تمام وجود از جان و مال خود ایثار میکردند. فکر میکنید هنوز هم اینکار را میکنند؟
آمریکا به زور به کسی نمیگه حق نداری از ایران نفت بخری اون میگه اگه از ایران نفت بخرین ما به شما تسهیلات و خدمات نخواهیم داد و جریمه تون میکنیم حال بگین ببینیم هند یا امثالهم آمریکارو ول میکنن میان طرف ما مگه برای هند و امثالهم فرقی هم داره که نفت رو از ما بخرن یا از روسیه یا عربستان؟؟ مگه نفت ما طلا داره که اونا عاشق نفت ما باشن؟
دلمون رو به این خبر خوش نکنیم
بنظرم شرایط بد اقتصادی امروز مسئولان بلند پایه کشور را وادار به پاسخگویی نسبت به عملکردشان کرده؟ به همین خاطر مجبور می شوند کارشناسی شده تر تصمیم بگیرند. این پایه و ساختار پاسخگویی تثبت بشه 70درصد مشکل حل است.وگرنه ما کم منابع نداریم. حتی اگه نفت نباشه، کلی جاهایی دیدی داریم تاریخی ترویج صنعت گردشگری توریسم پزشکی داریم ترانزیت داریم، توجه به کشاورزی باغداری بیشتر میشه تمرکز بیشتری بر صنعت تحلیل رفته نساجی خواهیم داشت، ما در آن واحد چهار فصل را داریم فقط تدبیر و برنامه ریزی کم داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
چطوری ؟ تند روها اجازه میدهند تا تورریست بیاد برای گردش در ایران ؟
نمیشه ما هم مثل افغانستان خشخاش بکاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
ايول موافقم .هرروز هم نشه ايم و بيخيال همه چيز ميشم
شما ها که اهل کتاب و قرآن هستید قرآن می فرماید منازعه نکنید فشل و ناتوان می شوید مبارزه با آمریکا و عربستان و اسراییل پیشکش آب خوردن مردم را فراهم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
لطفا بيخود نفرماييد و آيات قران رو به رأي خود تفسير نكنيد .. ايه (ولا تنازعوا فتفشلوا) در مورد نزاع و فتنه يداخلي ميباشد و ربطي به مقاومت دشمن نداره و ... و
آمريکا اعلام کرده سيستم بانکي کشورهاي خريدار نفت ايران را از سيستم بانکي آمريکا قطع مي کنه . بعد شما يه خبر غير ممکن را تيتر مي زني و متاسفانه بعضي ها هم به واقعيت ها توجه نمي کنن ، مگه هند را نديدي در طول چند روز تصميمش را عوض کرد که امکان خريد نفت از ايران از نوامبر نيست .
رژیم صهونیستی ۲۵ سال اینده را نخواهد دید
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
رژیم اسراییل یک رژیم اشغالگره اما دلیل نداره ما هزینه زیادی برای مبارزه با این رژیم پرداخت کنیم.
ما هر چه می کشیم از خائنین به وطن می کشیم که ماشالله تعدادشون هم کم نیست اگر عرضه اداره کشور رو ندارین برید کنار ببینید چطوری بدون فروش حتی یک قطره نفت کشور رو می سازیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
چی زدی؟
تیک تاک تیک تاک تیک تاک...
انوقت چرا حاجی می فرستی عربستان تا پول دار تر بشن
هنوز تحریم شروع نشده این همه اتفاق افتاده مشخصه که می تونه فروش نفت ایران را بیاره پایین و نظام جمهوی اسلامی ایران بازنده این لج بازی خواهد بود و مردم هزینه این لج بازی را خواهند داد مسئولین که مشکل پیدا نمی کنن بچه هاشونم که اکثرا تو همین کشورای غربی که همیشه گفتن دشمن ما هستن دارن دلارای نفتی ما عامه مردم را خرج می کنند
امریکا هیچی نیست..ما خودمان در داخل مشکل داریم....این همه نعمت ولی ............
عربستان اگر لازم باشد حاضر خواهد شد روزانه ده میلیون بشکه از روس ها بخرد و روانه بازار کند که ترامپ ناراحت نشود .
البته روس ها هم خوشحال خواهند شد.
بهتر است به خودتان بیایید و چندتا بابک زنجانی پیدا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
عربستان هم اضافه نکند زنگنه افزایش می دهد
اگه ایران بتونه تا یک سال در برابر این شرایط مقاومت کنه و با اروپا بر سر برجام تفاهم کنه مطمئن باشید ایران برنده شده
ترامپد از اون دسته تندروهایی هست که خودمون هم تجربه 8 سالش رو دیدیم همونجور که سریع میرن بالا یه روزی کشور رو چنان دچار مشکلات کنن که اون سرش ناپیدا اون وقت دوباره عقل سلیم پیروز خواهد شد.
ا
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
دوست من با شما موافقم.اما متاسفانه کمی دیر شده.ایشان اولویتش شد ایران چرا که اون جا خالی کرد.فکر میکنم الان باید با ترامپ بازی کرد مثل کره شمالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
شما مثل اینکه نفست از جای گرم بلند میشه که میتونی یک سال این شرایط که صد در صد بدتر خواهد شد رو تحمل کنی! ! ما نمیتونیم نمیکشیم! باید این بازی سیاسی کثیف هرچی زودتر تموم شه تا مردم له نشدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
تجربه دلاوری های جنگ ۸ ساله را فراموش کن اخوی و ان جوونها دلاور بودند و الان جوونها اصلا دل خوشی از دولت ندارند و سیستم باور فکریشون هم کاملا متفاوته .
پس زیاد روی جنگیدن حساب نکنید .
جونمی جون جنگ!
تحلیل از روی ترس حل مسئله نیست. اصطلاح جام زهر هم همین طور. جام زهر یک بار بود و نباید مدل رفتار ما شود. نه عربستان به جنگ ایران می اید و نه دنیا ظرفیت جنگ بر سر ۷۰ درصد نفت دارد.
ایران باید خود را اماده قطع صادرات نفت کند. برای ما هم مدل اقتصاد تولیدی بهتر است. و البته نباید گذاشت امریکا مفت نفت اعراب را ببرد. یمن راه وارد اوزدن شوک نفتی به غرب است.
برنامه اتمی باید شروع شود و منطقه هم حفظ شود. سوریه باتلاق نیست. قلب خاورمیانه میان ۳ دریای مدیترانه و کاسپین و خلیج فارس است.نه روسیه سوریه را ترک میکند و نه توان ان را دارند که ایران را بیرون کنند. اگر هم ایران از سوریه بیرون رود قطعن افغانستان دیگری در طولانی مدت انجا شکل میگیرد که نه روس از پس ان بر می اید و نه غرب.
ایران در سوریه باید همه جا باشد و هیج جا نباشد.
مشکل اقتصاد هم راه حل دارد. راه حل اقتصاد تولیدی داخلی است. ایران بزرگ با ۱۵ همسایه و امتداد استراتژیک از چین تا مدیترانه تحریم شدنی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
داداش مثل اینکه داستان های تخیلی زیاد میخونی. وقتشه که بیایی به دنیای واقعی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
ناشناس جان بیا تو ایران زندگی کن بعد نسخه ببیچ
رفتی آلمان حال میکنی اونوقت داری اراجیف میبافی
صدای دهل شنیدن از دور خوش است
با لجبازی ما رو دوباره تو جنگ و بدبختی نندازین. به اندازه کافی تاوان هشت سال جنگ رو دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
وضع خودشون که با جنگ بهتر میشه منو شما باید تاوانش را بدیم
نویسنده محترم، کامنت های مردم رو بخون. مردم تحلیل بهتری نسبت به شما دارن
آمریکاییها میگن همیشه خودت را برای بدترین سناریو آماده کن تابناک همیشه به احتمالات خوشبین که در صد آن صفر است رضایت می ده .
این آشفتگی در منطقه نتیجه سیاست یهودی ها و مسیحی ها (غربی ها) علیه جهان اسلام است، منطقه رو دست غربی ها ندید افغانستان عراق سوریه یمن مصر لیبی ضعیف شدند حال نوبت ایرانه و فردا عربستان و بقیه. با کشورهای منطقه مشکلات خودتون رو حل کنید و منطقه متحد ایجاد کنید.
کشورهای اسلامی در مرحله ای دیگر از آزمایش الهی هستن مواظب باشن فریب خبیثانه امریکا و دیگر ناجوانمردان رو نخورن . همه کشورهای اسلامی باید مراودات تجاری واقتصادی خودشون رو حفظ کنن و توسعه بدن . کشورهای مستقل و آ زاده باید افتخار کنن روابط تجاری با ایران دارن . .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
فریب مسولین خودمون رو بخوریم شما راضی میشی؟
به نظرم دولت از همین فردا صادرات نفت رو کم یا قطع کنه . مارکت رو به هم بزنه اونوقت خودشون میان التماس میکنند. موضع انفعالی دردی رو دوا نمیکته
ترامپ یک بی شرف واقعی است
این ترامپ شخصیتی داره که باید به کاری که می خواد برسه ولی اگه نرسه از راحل دیگه استفاده می کنه. اگه از راه تحریم به نتیجه نرسه به ایران حمله می کنه ، پس بهتره نتیجه بگیره و یک عده کوتاه بیاند
دوستان قبول کنید ایران باخته . اما بازنده مردم ایران هستند نه آغایون و آغا زاده ها
همیشه همه چیز اونطوری نیست که ما فکر میکنیم..
در صورتی که صادرات نفت ایران به صفر برسونن ایران باید پالایشگاهای عربستان رو با یک عملیات مختل کنه یا اینکه از صادرات نفت توی تنگه هرمز جلوگیری کنه....چون بالاتر از سیاهی رنگی نیست وجواب های هویه
وقت اینه که این دندون لق وابستگی به نفت رو بکنیم. روی آی تی و گردشگری و بهینه سازی مصارف و کارآیی و کارآمدی (این دو کلمه با هم فرق دارند*) کار کنیم و شفافیت در رقابت و گفتگوی صادقانه و مذاکره و بستن راه های سوء استفاده سعودی ها رو پیش بگیریم. هشتاد میلیون نفر بجای رئیس جمهور نظر ندیم. دچار نزدیک بینی شدیم و آینده را پیش خور می کنیم- چنانکه پدران ما این کار را کردند . چاه های غیر مجاز یا مجاز های غلط و کوه خواری و ... و لخت کردن بیایان ها و جنگل ها برای پخت نان تنوری (خوش مزه) از دیرباز برای راضی کردن مردم بوده.... دیگران خوردند و .... ما هم بخوریم و .... مهندسا رو گذاشتیم جای سیاستمدارا... دکتر جراح رو برای مدیریت بیمارستان و وزارت خارجه... بچه درس خون ها رو برای ... تنبل ها رو برای کارهای بزرگ... بجای پیشگیری درمان در بحران و درآمد زایی در بحران و آب گل آلود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
اخوی درست میگی و درست ۴۰ ساله که همین شعار را دادیم و یک قدم به سمت ان نرفتیم و فقط شعار دادیم و حرف زدیم و دشمن دشمن کردیم .
کوبیدن سایر هموطنانی که عقیده مورد پسند ما را ندارند آنهم با کلمات توهین آمیز عین استبداد رای است که متاسفانه تعداد اندکی از هموطنان در این وادی قدم برمی دارند . اما بیاد داشته باشیم ایران در حوزه نفت امکانات بسیار قابل توجهی دارد . در زمینه اکتشاف ، استخراج ، تولید ، حمل ، و پخش نفت ، ایران دست بسته نیست و به سادگی قافیه را نمی بازد . آنچه ایران از آن رنج می برد بحث مدیریت علمی و فساد لجام گسیخته است که ما را بسیار آسیب پذیر کرده است . داشتن مردم در کنار نظام قدرتی بی بدیل بوجود خواهد آورد که ایران را در برابر هر تهدیدی بیمه خواهد کرد و این ممکن نیست جز برآوردن خواسته های بحق مردم .
راهکار دم دستی:
تصفیه کشور از مدیران نالایق.
راهی دیگر؟اگر آمریکارو هم دست این مدیرا بدیم در کمتر از یک هفته تبدیل به گینه خواهد شد!
چقدر امیدواریم؟من که امیدی ندارم.
چرا؟چون به نظر مسئولین خواب هستن و آگاهی لازم رو نسبت به شرایط ندارن.
چطور بیدارشون کنیم؟ما نمی تونیم کاری بکنیم،دقیقه ی نود خودشون بیدار میشن و یه گند دیگری خواهند زد.
با همین فرمون بریم حداکثر یه 2 الی 3 سال دیگه به هدفمون میرسیم. فقر مطلق.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار