بازدید 1979

آغاز خلاء قانون‌گذاری در عراق با پایان دوره فعالیت پارلمان

پارلمان عراق که قرار بود امروز برای تمدید دوره فعالیت خود تشکیل جلسه بدهد، موفق به کشاندن نمایندگان به صحن مجلس و رسیدن به حد نصاب لازم نشد و عملا از امروز عراق وارد خلأ قانونی نبود نهاد قانون گذاری شد.
کد خبر: ۸۱۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰ 30 June 2018

پارلمان عراق که قرار بود امروز برای تمدید دوره فعالیت خود تشکیل جلسه بدهد، موفق به کشاندن نمایندگان به صحن مجلس و رسیدن به حد نصاب لازم نشد و عملا از امروز عراق وارد خلأ قانونی نبود نهاد قانون گذاری شد.

به گزارش تابناک، به نقل از سومریه نیوز، نشست امروز پارلمان عراق به دلیل عدم حضور نمایندگان برخی جریانات سیاسی و به حد نصاب نرسیدن اعضا، عملا از مشروعیت افتاد و پارلمان عراق که دوره قانونی‌اش امروز "نهم تیرماه" به پایان می‌رسید، عملا منحل شد.

نشست فوق‌العاده‌ای که امروز قرار بود برگزار شود برای بررسی پیشنهاد برخی نمایندگان جهت تمدید دوره فعالیت پارلمان کنونی و نیز بحث بازشماری آرا انتخابات اخیر بود که با غیبت نمایندگان به حد نصاب نرسید.

حال با وجود پایان دوره قانونی پارلمان عراق، تا تشکیل پارلمان جدید این کشور با خلأ نهاد قانون گذاری مواجه خواهد بود و جریان‌های سیاسی این کشور باید تلاش کنند هرچه سریع‌تر موانع پیش‌روی تشکیل پارلمان جدید را بردارد.

نتایج انتخابات اخیر عراق که قرار است نمایندگان پارلمان جدید بر اساس آن معرفی شوند، هنوز توسط نهادهای مسئول تایید نشده و کمیته‌ای ویژه مسئول بررسی نتایج این انتخابات است.

پارلمان عراق گرچه وظایف خود در امور قانون‌گذاری را از امروز از دست داده است اما همچنان صلاحیت نظارت بر بازشماری آرا انتخابات پارلمانی اخیر را دارد.

پیشتر دادگاه عالی فدرال عراق با تمدید دوره فعالیت پارلمان مخالفت کرده بود و براساس قانون اساسی این کشور نیز تمدید این دوره چهار ساله غیرقانونی است اما برخی جریانات سیاسی عراق تلاش داشتند با توجه به شرایط موجود و به تعویق افتادن تایید نتایج انتخابات، دوره فعالیت پارلمان را دست‌کم برای چند ماه تمدید کنند.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق هم گفته‌است که برای تمدید یک ماهه دوره فعالیت پارلمان کنونی امضا جمع شده است اما مشخص نیست نهاد مسئول رسیدگی به این درخواست کدام است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی