بازدید 43506

شکل گیری محور روسی، سعودی علیه ایران؛ تهدید شاهزاده عربستانی، زنگنه را مجاب به مذاکره کرد

در حالی‌ که فشارها از سوی آمریکا بر کشورهای مختلف برای کاهش خرید نفت ایران افزایش می یابد و مقامات و دیپلمات‌های کابینه دونالد ترامپ در کشورهای مختلف، مشغول رایزنی برای این منظور هستند، شکل‌گیری محور روسی ـ سعودی در بازار نفت و در راستای پوشش کاستی نفت ایران در بازار، موضوعی جالب‌توجه است که اکنون تحلیلگران مختلف به آن پرداخته‌اند.
کد خبر: ۸۱۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 30 June 2018

در حالی‌ که فشارها از سوی آمریکا بر کشورهای مختلف برای کاهش خرید نفت ایران افزایش می یابد و مقامات و دیپلمات‌های کابینه دونالد ترامپ در کشورهای مختلف مشغول رایزنی برای این منظور هستند، شکل‌گیری محور روسی ـ سعودی در بازار نفت و در راستای پوشش کاستی نفت ایران در بازار، موضوعی جالب‌توجه است که اکنون تحلیلگران مختلف به آن پرداخته‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ به باور بسیاری، ایران مهم‌ترین متحد روسیه در خاورمیانه و به‌ویژه در سوریه است؛ اما زمانی که پای نفت در میان باشد، دشمن اصلی تهران در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی دست بالا را نسبت به ایران دارد؛ این موضوعی است که نشست هفته گذشته اوپک در وین ما را به آن رهنمون می‌کند.

ایران در آستانه فشارهای آمریکا و تحریم‌های نفتی این کشور، تلاش زیادی کرد تا تولیدکنندگان نفت را به ابقای سطح تولید فعلی در اوپک راضی کند که معنی آن این است که سهم ایران از افزایش تولید نفت اوپک ـ که قرار است سرکوب قیمت را به همراه داشته باشد ـ چیزی نخواهد بود؛ اما روسیه و عربستان سعودی ایده دیگری دارند.

حاکمیت محور روسی-سعودی بر بازار نفت

بنا به گفته سه مقام آگاه و نزدیک به روسیه و اوپک، این دو بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در دنیا، در ماه می توافق‌ها برای افزایش مهندسی‌شده تولید نفت در بازار را صورت داده‌اند که البته هر یک دلایل خاص خود را داشته‌اند.

مثال نشست این هفته اوپک به ‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه عربستان و روسیه قادر به کنار گذاشتن اوپک هستند و به‌ راحتی 1.5 میلیون بشکه نفت بیشتر را روانه بازار می کنند. سه منبع آگاه به رویترز در این ‌باره گفته‌اند، این تاکتیک از سوی عربستان سعودی و برای افزایش کمی بیشتر از یک میلیون بشکه طراحی‌شده بوده تا بتواند ایران را به قبول آن مجاب کند.

عربستان سعودی مشتاق به افزایش تولید در راستای درخواست آمریکا و کشورهای دیگر مانند هند و چین برای سرکوب افزایش قیمت نفت و جبران کاهش حجم نفت در بازار است؛ این موضوعی است که می‌توان بنا به گفته‌های وزیر انرژی عربستان به آن استناد کرد.

از سوی دیگر، روسیه از سوی شرکت‌های انرژی خود تحت‌فشار است تا با افزایش تولید نفت با روند رو به افزایش قیمت سوخت در داخل این کشور مبارزه شود. موضوعی که به ‌شدت برای ولادیمیر پوتین اهمیت دارد تا همچنان محبوبیت خود را در روسیه بالا نگاه دارد. این چیزی است که مقامات روسی به آن اشاره ‌کرده‌اند.

در نهایت عربستان سعودی در راستای توافقی که بیش از یک ماه قبل با روسیه کرده بود، موضوع افزایش یک میلیون بشکه تولید نفت را در وین مطرح کرد. در حالی‌ که انگیزه‌های روسیه داخلی بود، نتیجه کار برای دونالد ترامپ بسیار رضایت‌بخش می‌نمود.

در حال حاضر اوپک یک‌سوم تولید نفت جهانی را بر عهده دارد، در حالی ‌که عربستان به همراه دو تولیدکننده دیگر غیر اوپک یعنی آمریکا و روسیه بیش از این میزان نفت به بازار تزریق می‌کنند. از سوی دیگر، تسلط ژئوپلیتیک این سه کشور بر بازار نفت، سهم ایشان از بازار را بیش از گذشته افزایش می‌دهد.

یک روز قبل از نشست اوپک، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، با اشاره به این‌که هیچ توافقی در کار نخواهد بود، تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک را در شوک فرو برد. اما منابع اوپک بیان کرده‌اند که گفت وگوهای دقیقه آخری میان وزیر انرژی عربستان و شاهزاده عبدالعزیز با زنگنه به متقاعد شدن وی کمک کرده است. شاهزاده عبدالعزیز که مهم‌ترین مهره در موضوع امور داخلی انرژی عربستان است، فرزند ملک سلمان و از دیپلمات‌های کارکشته اوپک، نقش بسیار مهمی در توافق سال 2016 اوپک نیز داشته است.

یک منبع نزدیک به اوپک بیان کرده است، مقامات سعودی موضوع را خیلی ساده بیان کرده‌اند: اوپک باید برای افزایش بهای قیمت نفت که مصرف‌کنندگان را متأثر ساخته دست‌به‌کار شود و اگر زنگنه از امضای توافق سر باز زند، ایران در خطر انزوا از سوی سایر اعضای اوپک ـ که تحت هر شرایطی تولید را افزایش خواهند داد ـ قرار می‌گیرد.

حاکمیت محور روسی-سعودی بر بازار نفت

همچنین به زنگنه گفته ‌شده، اگر ایران جلوی توافق را بگیرد، این مسأله منجر به خروج روسیه از توافق شده که می‌تواند تبعات جدی در حوزه‌های دیگر برای ایران داشته باشد. یکی از منابع روسی گفته است، از آنجا یی ‌که ایران به روسیه برای کمک علیه تحریم‌های آمریکا نیازمند است، تلاش زیادی می‌کند که مسکو را در کنار خود نگاه دارد.
این منبع بیان کرده که نگاه‌ داشتن توافق سال 2016 که حجم تولید ایران را معادل روزانه 4 میلیون بشکه تعیین کرده، برای زنگنه اهمیت زیادی دارد. با این ‌حال، این منبع بیان کرده که 24 تولیدکننده اوپک می‌تواند به‌ راحتی به 23 تولیدکننده کاهش یابد. ضمن آنکه کویت، عمان و امارات نیز نقش بسیاری در متقاعد کردن ایران بازی کرده‌اند.

وقتی ترامپ تحریم‌های ایران را به‌ جای خود بازگرداند، در همان روز اعلام کرد که آماده جبران هرگونه کاهش تولید در بازار است. یک روز قبل مقامات آمریکا، عربستان را در مورد بازگشت تحریم‌ها به روی ایران آگاه و از ریاض برای اقدام درخواست کرده بودند.

در هفته گذشته که آمریکا از خریداران آسیایی درخواست رساندن خرید خود از ایران به صفر را کرده بود، عربستان از قبل آمادگی هرگونه افزایش تولید در بازار برای جبران کسری نفت ایران را داشته است؛ موضوعی که با اعلام آن، افزایش بهای نفت فروکش کرد.

یکی از منابع نزدیک به اوپک بیان کرده است، این میزان تولید نفت عربستان در ماه جولای به رکورد 11 میلیون بشکه در روز می‌رسد؛ یعنی یک‌میلیون بیشتر از ماه می. حتی قبل از نشست اوپک در هفته گذشته، منابع سعودی از افزایش تولید نفت عربستان به بیش از سهمیه تعیین‌شده خبر داده بودند. آن‌ هم در کنار تنها کشور دیگری که بیش از سهمیه خود در ماه می، تولید را افزایش داده است: یعنی روسیه.

به شکلی جالب‌توجه، اکنون شرایط در عربستان و روسیه به‌ گونه‌ای رقم خورده است که شاهد شکل‌گیری یک محور سعودی ـ روسی در بازار نفت و علیه ایران هستیم؛ محوری که تاکنون موفق شده است، سیاست‌ها و خواست‌های خود را بدون توجه به ساختارهای تعریف‌شده بر بازار نفت حاکم کند و این موضوع می‌تواند سرآغاز تحولاتی اساسی در آینده به ‌ویژه برای اوپک باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱۴۰
انتشار یافته: ۸۲
جناب تابناک سلام علیکم . جواب مشت ، مشت است . ایران باید اعلام کند اگر قرار باشد نفت ایران از تنگه هرمز نگذرد ، نفت هیچ کشوری نمی تواند بدون درد سر از این تنگه خارج شود . همین باعث بالا رفتن ریسک تحریم ایران و بالا تر رفتن قیمت نفت گردد . حتی خود مردم بندرعباس می توانند با قایق های ماهیگیری جلوی رفت و آمد کشتی های نفتی را بگیرند . جواب مشت ، مشت است . بقول معروف اگر قرار باشد دیگ خلیج فارس برای ما نجوشد ، سر سگ در آن بجوشد . خواهشمند است به مسوولان بگویید همیشه از ظرفیت مردم بومی برای فشار همراه دیپلماسی استفاده کنند .
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
برای مزاح و خنده خوب بود.
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
دوست عزیز طبق قوانین بین المللی ما حق بستن تنگه هرمز رو نداریم
علی رغم اینکه توافق روسیه و عربستان رو علیه ایران نمی دونم
روسیه مثل ایران تحریمه و برای تامین بودجه اش نیاز به فروش بیشتر نفت داره
با فاصله زیادی که دولت روحانی از چین و روسیه گرفته قطعا باید تبعات اون رو هم بپذیره
دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی ناکارامدترین دولت بعد از انقلاب بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
اقا کم فیلم اکشن ببین.خط لوله حبشان فجیره رو برا چی امارات برپا کرد؟برای دورزدن تنگه هرمز.یکم اطلاعات بگیری بدنیست ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
دوست عزیز ، یه سر سوزن فکر کن و تحقیق بعدا بیااین مطالب رو بنویس ... اینهایی که میگی شعاری بیش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
اگه این کار شدنی بود ، خود مسوولین اینکار رو میکردن .. تهدید تنگه ی هرمز یعنی اعلان جنگ به دنیا .. دقت کردی ؟ اعلان جنگ به دنیا نه فقط به آمریکا یا عربستان .. به دنیا ..
یعنی به سرعت ایران میره تحت فصل 7 منشور و یک ائتلاف جهانی علیه ایران شکل میگیره و اون بلایی رو سرمون میارن که سر عراق آوردن ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
عمو با چی میخوای تنگه رو ببندی!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
هدف از همه ی اینکار ها چیست؟
برنامه ی کوتاه مدت و میان مدت و درازمدت خود را باید مشخص کنید.
یادتان باشد موضوع اداره ی یک کشور وسیع و بزرگ و مهم است!!!!
شما حتی اجازه ندارید خانه تان را با این سبک اداره کنید.
آیا روشیه اگر با ما هست بجز این است که بخاطر منافع خودش است؟
آیا تصور میکنید تا کجا میشود با روسها منافع مشترک تعریف کرد؟
کمی بایست عاقل بود نمیتوانیم به همه چیز اتش بزنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
ایران دیگه کیه؟
هی ایران ایران میکنید
نفت ایران نفت ایران
بگویید منافع نظام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
خواب دیدی خیر باشه
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
اين چرت و پرتا چيه ميگي آقاي به قول خودت دردمند . مگه دعواي چاله ميدونيه كه مشت جواب مشته . آدم حسابي داره ميگه محور سعودي ، روسي بر عليه ايران داره شكل ميگيره اونوقت تو مي خواي با قايق جلوي نفت كشها رو بگيري .
.هربلایی سرملت ایران اومده از جانب روسیه بوده.
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
عزیزم
الان حدود سی ساله شوروی فروپاشی کرده
بجای اون کشوری ضعیف تر مانده به نام روسیه
طی این سی سال هیچ آسیب جدی از جانب روسیه به ایران وارد نشده
بهرحال ما در بعضی موارد رقیب روسیه تلقی میشیم و اگر ادعای استقلال داریم باید اینطور هزینه ها رو هم بپردازیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
از جانب بی فکری خودمون بوده .. ما ایرانی ها تا وقتی دیگران رو مسوول اشتباهات خودمون بدونیم اوضاعمون همینه .. چه در زندگی فردی چه در زندگی اجتماعی و چه در عرصه ی جهانی
منطق سیاست و اقتصاد همین رو حکم می کنه.
روسیه خیانت خود به ملت ایران را بارها نشان داده
پاسخ ها
فرزند ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
حتی طوطی هم اینقدر این رو تکرار نمیکنه
یه چیز جدید بگو لطفا
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
اینقدر اینو تکرار کردن حتی کسانی که هنوز نمیدونن شوروی دیگه وجود نداره هم تکرار میکنند
هم از بیرون هم ازدرون ملت را گذاشتن تحت فشار
پنجشنبه ۹تیر
یورو ۹۹۰۰
دلار ۸۶۰۰
پوند ۱۱۲۰۰
سکه ۳۰۰۰۰۰۰
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
اتفاقا دلار امروز به 8 تومن رسیده
اگه خریدی بفروش که بیچاره میشی
این هم از وفای کشور برادر روسیه. همه فکر منافع خودشونن. .
چیز عجیبی نبود کاملا طبیعیه غیر از این بود باید تعجب میکردیم عربستان که موضعش روشنه در قبال ایران روسیه هم که مشخصه
روسیه روسیه کردید ،بفرمایید
خطر روسیه و چین از خطر اسرائیل، آمریکا و انگلستان برای ما بیشتر است.
روسیه با تولید روزانه ۹ میلیون بشکه ،مگر دیوانه است که با افزایش تولید ، قیمت را کاهش دهد
تنها راه مذاکره است
تابناک توهم زدی...اینقدر استرس به مردم وارد نکن..همش شایعه هستش
این همه موشک .. چهار تاشو بدین ..... تا تمام خطوط لوله و چاه های نفت سعودی را نابود کنند آنوقت ببینم کی می خواهد جای نفت ایران را در بازار بگیرد.
روسیه تقاص این خیانت برعلیه ایران رو در سوریه خواهد دید
روسیه و روسیه و روسیه سه مشکل همیشگی ماست
جای جناب دکتر ولایتی خالیست
ایران باید از اوپک خارج بشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
آنها می خواهند ایران را منزوی کنند عجب راهکاری
ایران در وضعیتی نیست که برای دیگران شاخ و شانه بکشد.
.
آفرین تابناک .به نظر من بهتر است خطر اتکای بی از حد به روسیه گوشزد گردد .به نظر من بهترین سیاست سیاست نه غربی و نه شرقی است .ما باید مانند ترکیه هند و ... فقط به فکر منافع ملی (یعنی منافع ملت )خودمان باشیم .منظور من از ملی همان ملت است یعنی همه ملت نه تعریف دیگری
آفرین تابناک .به نظر من بهتر است خطر اتکای بی از حد به روسیه گوشزد گردد .به نظر من بهترین سیاست سیاست نه غربی و نه شرقی است .ما باید مانند ترکیه هند و ... فقط به فکر منافع ملی (یعنی منافع ملت )خودمان باشیم .منظور من از ملی همان ملت است یعنی همه ملت نه تعریف دیگری
با این تحلیلی که جنابعالی طرح کردین ، روسیه یا هر کشور دیگری هم که بود تلاش می کرد سهم ایران را تصاحب کنه . الآن شما می فرمایین روسیه به خاطر گل روی ایران خودش رو درگیر آمریکا و اوپک کنه که چطور بشه . منافع ملی اش بهتر تأمین میشه ؟ هر کی به فکر خویشه .
روسیه به خاطر کاهش نرخ سوخت خودش خواهان افزایش تولیدنفت هست که کاملا یک کساله داخلی خودش است. عربستان هم به خاطر دشمنی با ایران به فکر افزایش تولید نفت افتاده است. بنابراین خیلی راحت پروژه فشار نفتی ترامپ علیه ایران در حال عملیاتی شدن است بدون اینکه آب از آب تکون بخورد و قیمت نفت تغییری کند.
این طور که معلومه ایران چاره ای جز مذاکره با امریکا ندارد.
خدا کنه مسئولان ما دشمنی های ایدئولوژیک خودشون را با آمریکا و بقیه کشورها کنار بگذارند.
مانند سایر کشورها بر اساس منافع ملی با سایر کشورها وارد معاملات اقتصادی و سیاسی باشند.
دولت و سیاست خارجه اش ناکارامد باشه

اخرش میشه این
روسیه ، روسیه ، روسیه و .............................
آقا یکی نیست به این مسئولین بگه برن تو عراق افغانستان لبنان و ... جاهائی که تو نفوذ ایرانه بهشون بگن برا تقابل با کارشکنی های آمریکا سفارتشو تو کشورهای ذکر شده ببندن تا ترامپ هم دردش بگیره اینقد دور برنداره.همه جوره داره مارو تحت فشار میزاره
آقا یکی نیست به این مسئولین بگه برن تو عراق افغانستان لبنان و ... جاهائی که تو نفوذ ایرانه بهشون بگن برا تقابل با کارشکنی های آمریکا سفارتشو تو کشورهای ذکر شده ببندن تا ترامپ هم دردش بگیره اینقد دور برنداره.همه جوره داره مارو تحت فشار میزاره
یک پیشنهاد . درباره اش فکر کنید آقایان مسئول .
بهتره ایران به تمام کشورها اعلام کنه که قیمت نفت عربستان هر چقدر بود ، ایران 10 درصد ارزونتر می فروشه . حالا ببین ...
اگر تحریم ها چنان قوی بود که هیچ کس از ما نخرید که هیچ ، نه خانی اومده و نه خانی رفته .
اما اگر 10 درصد پایین تر کشورهای مختلف رو وسوسه کنه که به هر قیمتی شده از ایران خرید کنن ، انوقت هم یه ضربۀ اساسی به عربستان زدیم هم لااقل تا حدودی از تحریم ها جان سالم بدر بردیم .
فرض کنیم عده ای بگن نه . خب باید به اینا گفت اگر نفتمون رو نگذارند بفروشیم زیر زمین می مونه ، سفرۀ من و شما و صنعت و کشاورزی کوچکتر می شه و این رو هم باید بدونیم که کشورهای پیشرفته با سرعت تمام در حال جایگزین کردن سوخت ها پاک تر به جای نفت هستند .
شاید امروز نفروشیم و فردا هم به خاطر وجود سوخت ها بهتر اصلا از ما نخرند .
تنها چاره ی ایران در این وانفسا فروش نفت ارزانتر از عربستان است درآمدمون کمتر می شه اما صفر نمی شه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
شما احیانا از یاران احمدی نژاد نیستی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
اخوی وقتی ایران تحریم بشه دیگه مفت هم نفتش رو نمی خرن
ای خدا چقدر بدبختیم
از اول هم معلوم بود که به روس ها نمیشه دل بست.
یک عمره که اصلاح طلبان کم کاری های خودشان را گردن دیگران می اندازند، این بار هم بندازید گردن دیگران عجیب تر اینکه خیلی ها هم باور می کنند.
کرسنت هم تقصیر اتحاد جیبوتی-سومالی بوده.
ایران برگ برنده نداره
مردم سال هااست فریاد میزنند به روسیه خیانتکار نمیشود اعتماد کرد ،روسیه برای منافع خود در قربانی کردن ایران حتی یک لحظه درنگ نخواهد کرد،عربستان نیز دشمن اصلی ما است و ما باعزام ۸۵۰۰۰حاجی خودمان کمک موثری خواهیم داشت؟؟؟؟/!!!
در مورد روسیه حرفی نمانده که گفته نشده باشد اما بهتر نیست از خودمان بپرسیم چرا باید عربستان کاری کند که به نفع ما باشد
مبارک همه شیفتگان
دشمنان زیادی داریم.امریکاعربستان امارات اسراییل انها روسیه را تحت فشارمیگذارند.روسیه فقط پول...امارات دلار ایران را هدف قرار داده.قیمت دلار هر روز ساعت ۱۱صبح از دبی تعیین میشود.امارات به ایران حمله کصیفی کرده با پشتیبانی امریکا وعربستان.مارکت بد امارات را عربستان پوشش میدهدوروسیه را امتیاز میدهندتابه ایران پشت کندومجبورشودازسوریه خارج شود.به درون ماهم حمله کردند.بایداز یمن امارات گوشمالی شود.اگرسوریه رابگیرندهمینکاراتویمن میکنند.بفکرچاره باشیم.کسی که بماموشک نزده ولی بدتر از موشک بمازده.سرمایه ایرانیان را بغارت وتاراج برده.دراینکارشگردخاصی دارد.کشورهای عربی روبایدناامن کردتاازاین غلطهانکنند
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
مشكل اصلي ما از درون است نه ازبيرون با اين مديران ناكارآمدو رانت خوار
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
کشورهای اروپایی هم اضافه کن . چین هم از ما سو استفاده میکند ژاپن هم ما رو ول کرده هند بندر چابهار بش دادیم حالا از ما نفت نمیخره
انزوا کدام است؟ برنامه بر این است که فروش نفت ایران تا 180 روز آینده صفر شود و تمامی این کشور ها صادرات 2میلیون و شصت هزار بشکه ای ایران را جبران کنند. روسیه کشوری ضعیف است و در مقاطع مختلف چاره ای جز کرنش در مقابل غرب ندارد.
روسها در طول تاریخ همیشه به ایران تجاوز و خیانت کرده اند .
دکتر ولایتی کجاست، سلام برسونید
اعتمادبه روسیه هیچوقت منطقی و عقلانی نخواهدبود.درطول تاریخ همیشه روسیه ازپشت به ایران خنجرزده.کما اینکه در جلسات شورای امنیت هیچوقت تحریمهای ایران را وتو نکرد.اقتصادروسیه درجهان حرفی برای گفتن نداردتنها نقطه قوت روسیه قدرت نظامی آن است.بنظرمیرسه اینهمه امتیازی که به روسیه داده میشه اگه به چین یا آلمان داده بشه کارسازترخواهدبود و در بزنگاههای سیاسی و اقتصادی حمایت بیشتری میکنند درسته که آلمان حق وتو ندارد ولی مگه روسیه هیچوقت از حق وتو برای حمایت از ایران استفاده کرد؟؟؟بنظر میرسد بهتراست که سیاستدایران درقبال روسیه مثل خود روسیه باشد.
اگه ۲ تا از چاههای نفت عربستان رو بزنیم دیگه همه معادلات بهم مبریزه
عربستان در راستاي اهداف امريکا توليد نفت را افزايش مي دهد يعني چه؟!!!!!! عربستان مي بيند که با تحريم ايران هم قيمت نفت بالا مي رود و هم بهترين موقع است که با فروش بيشتر ارز افزونتري بدست آورد که در زمان ارزاني نفت بدردش بخورد همان کاري که با تحريم سري اول نفت توسط دولت اوباما عراق انجام داد و جاي خالي نفت ايران را پرکرد! عربستان همان عربستاني است که با خريد 100 ميليارد دولار شما گفتيد که توسط امريکا دوشيده شده است! يقين بدانيد با شروع تحريم ايران عربستان دوچندان هزينه کرد تسليحاتي خويش را از صادرات و گراني نفت بدست خواهد آورد
با اینکه در زمان حاضر هیچ کشوری نزذیکی منافع بیشتری با ایران باندازه روسیه ندارد و در جاهای مختلفی به شدت از ایران و مواضعش حمایت کرده است؛ اما باز هم تابناک حمایت ها را ندید گرفته و با پرتوقعی بسیار بیش از انذازه، علیه روسیه موضع می گیرد.
قابل توجه کسانی که روسیه را دوست واقعی ایران می دانستند روسیه باتلاقی است فریبنده که دوستان خود را بموقع می بلعد وبه هیچ دولتی هم رحم نکرده و نمی کند
بگین چرا ملت شعار میدادن مرگ بر روسیه
تا ما باشیم به روسها اعتماد نکنیم ولی افسوس کسی به فکرمان نیست
هی سنگ روسیه را به سینه بزنید
علی برکت الله
درود بر روسیه و مرگ بر آمریکا
روس گربه صفت
مرحوم هاشمي ميگفت ورود روسيه به سوريه به سود ما نيست، نبايد ب روسيه دل ببنديم و اورا متحد خود بدانيم، روسيه منافع خودرا ميخواهدعدم وايستگي ب شرق و غرب شعار ما و سياست كلان انقلاب بود. ميتوانيم اورا متفق خود بدانيم نه متحد. تنها كشوري كه در دنيا متحدي ندارد ايران است، غرب و شرق هميشه زير معاهده هاي خود با ايران زده اند، از خيانت ناپلئون به ايران كه نماينده اش تزار روس را بسان يك برادر در اغوش گرفت، از كارشكني انگليس در بازپس گيري قفقاز در جنگ با روس، از خنجر از پشت انگليس در جداشدن هرات از ايران، خيانت انگليس در نفت، جداسازي بلوچستان با نيرنگ انگليس، جداسازي بخشهاي زيادي از خاك وطن در شمال توسط روسيه تزاري با تحميل گلستان و تركمنچاي، جداسازي بغداد با جنگ افروزي عثماني، سرنگوني دولت محمد مصدق توسط انگليس و امريكا، تحريك صدام توسط امريكا و انگليس به حمله به ايران، سرنگوني هواپيماي مسافريري ايران توسط امريكا در خليج فارس، تحريم ها توسط امريكا انگليس و حمايت روسيه از تحريمها. روسيه و امريكا و انگليس دشمنان درجه يك ايران هستند، با اينها نميشود اتحاد كرد اما بايد امتياز گرفت بده بستون كرد ، دشمني با اينها هم برايمان دردسر دارد، حرفهاي تاريخي ده روز پيش ظريف در مورد ايران را جدي بگيريم. غرب و شرق هدفش نابودي ايران است همه از هر تفكر دو يك كشتي نشسته ايم
پاسخ ها
hhh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
یکی از بزرگترین مشکلات این مملکت و اسلام و مسلمین نظرات مرحوم هاشمی بود که هنوز داره ملت رو بیچاره میکنه
وقتی پوتین چهارسال میگه بیایید با روبل کار کنیم میگه بیایید با ریل شمال به جنوب وصل کنیم اقای اخوندی با اونا دعوا میکنه میشه این ...فکر کردید کشور های دیگم مردم هستن وعده بدید عمل نکنید
پاسخ ها
یک بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
پوتین هم یه سگیه مثل ترامپ شما فکر میکنید ازدست شیر فرار کنید وبه کفتار پناه ببرید جانتان در امان است
نصف این همه پولی که ایران تا حالا با عناوین مختلف به روسیه داده و این همه امتیازاتی که بهش داده رو به امریکا داده بودن الان دلار 800 تومن بود نه 8000 تومن
تحریم بودیم اوضاع بهتر بود . لااقل نفت رو مفت نمیفروختیم. نفت 200 دلاری رو داریم 70 دلار می فروشیم .
هر چند عقل سلیم حکم می کند که ایران باید تغییر سیاست خارجی و داخلی داده و به قوانین بین الملل و مدنیت اجتماعی تن در دهد اما قطعا این اتفاق نخواهد افتاد
قابل توجه نوکران روسیه در ایران
چرا باید با یک کشور کثیف قطع رابطه کنیم که بعد با یک کشور کثیف دیگه همکاری کنیم که تحریم رو دور بزنیم ؟ چرا سر یک میز نمیشینیم با آمریکا سنگامون رو وا بکنیم ؟ مگه روسیه در طول تاریخ کم به ما ضرر زد ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل