بازدید 2575
اقتصاد در گذر زمان

از اقدامات جالب محمدعلی شاه تا تشکیل کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۱۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 29 June 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 تیر 1288، محمدعلی شاه در سلطنت ‌آباد به استحکام مواضع خود پرداخت و تعداد زیادی توپ و مهمات به آنجا ارسال کرد. وی همچنین جواهرات خود را در بانک استقراضی به گرو گذاشت و پنجاه هزار تومان وام گرفت تا با آن حقوق سربازان را بپردازد.

همچنین در این روز در بازار تهران بیانیه ‌ای به نام «کمیته فدائیان ستارخان تهران» انتشار یافت. در این بیانیه توصیه شده بود که مردم دکان ‌ها و بازار را برای یک هفته تعطیل کنند.

8 تیر 1308، قانون استخدام 12 نفر معلم از فرانسه برای دوره متوسطه تصویب شد.

8 تیر 1328، "ويليام دوگلاس" كانديداي رياست جمهوري آمريكا براي بررسي اوضاع اجتماعي و اقتصادي ايران وارد تهران شد.

8 تیر 1330، اوراق و اسنادي كه توسط «ريچارد سدان» نماينده شركت نفت انگليس و ايران به منزل وي منتقل شده بود توسط نيروي انتظامي كشف و مهر و موم شد.

8 تیر 1332، کارگران کوره ‌پزخانه به علت پایین بودن دستمزد اعتصاب کردند.

8 تیر 1333، لایحه پشتوانه اسکناس با قید دو فوریت تقدیم مجلس شد.

8 تیر 1336، آمریکا یک ناوچه 85 تنی به ایران اهدا کرد.

8 تیر 1337، قرارداد شركت ملي نفت و كمپاني كانادايي «سپفاير پتروليوم ليميتيد» به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد. به موجب اين قرارداد كمپاني مذكور حق بهره ‌برداري از نفت در دو منطقه خليج فارس در مساحت يك هزار كيلومتر مربع را به دست آورد.

8 تیر 1345، قرارداد دولتین ایران و شوروی در مورد ایجاد تاسیسات ذوب ‌آهن و تاسیسات لوله ‌کشی گاز در ایران در تهران امضا و مبادله شد. همچنین در این روز قانون تشکیل شورای داوری به تصویب نهایی رسید.

8 تیر 1349، ایران مقادیری وسایل کشاورزی از رومانی خرید.

8 تیر 1353، ایران بهای نفت را افزایش داد و اعلام شد که بهای نفت خام سبک ایران 7/10 سنت و نفت سنگین 5/10 سنت در هر بشکه افزایش یافت.

8 تیر 1354، دولت سهم خود را برای صندوق بازنشستگی دو برابر کرد.

8 تیر 1356، شرکت نفت اعلام کرد که تولید نفت خام ایران در سه ماه سال 1977 مجموعا به 5 میلیون و 741 هزار بشکه رسید.

8 تیر 1365، ترمينال بزرگ صادرات نفت جزيره لارك با عنوان ترمينال والفجر 2 در يك مراسم رسمي افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. از اين ترمينال چند نفتكش به طور همزمان مي توانند بارگيري كنند.

8 تیر 1370، براي اولين بار كميسيون مشترك اقتصادي ايران و آلمان تشكيل شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر