بازدید 7353

۸۳ هزار دانشجو و دانش آموخته داوطلب کنکور تجربی!

کنکور ۹۷ با شرکت بیش از یک میلیون داوطلب از صبح امروز در ۳۷۵ شهرستان، ۴۷۹ حوزه امتحانی و ۲۲ کشور خارجی آغاز شد؛ آزمونی که صبح امروز میزبان داوطلبان گروه علوم ریاضی و علوم انسانی بود، بعد از ظهر از داوطلبان رشته‌های هنر میزبانی خواهد کرد و فردا نیز با شرکت داوطلبان گروه‌های تجربی و زبان به پایان خواهد رسید.
کد خبر: ۸۱۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 28 June 2018
۸۳ هزاردانشجو و دانش آموخته داوطلب کنکورتجربی!کنکور ۹۷ با شرکت بیش از یک میلیون داوطلب از صبح امروز در ۳۷۵ شهرستان، ۴۷۹ حوزه امتحانی و ۲۲ کشور خارجی آغاز شد؛ آزمونی که صبح امروز میزبان داوطلبان گروه علوم ریاضی و علوم انسانی بود، بعد از ظهر از داوطلبان رشته‌های هنر میزبانی خواهد کرد و فردا نیز با شرکت داوطلبان گروه‌های تجربی و زبان به پایان خواهد رسید.

به گزارش «تابناک»، از جمله حاشیه‌های قابل تأمل آزمون سراسری سال جاری که البته پیش‌تر نیز در بسیاری از رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت، می‌توان به افزایش تمایل و گرایش داوطلبان به رشته‌های علوم تجربی و مشخصاً رشته‌های پزشکی اشاره کرد؛ اتفاق قابل تأملی که در سال‌های اخیر اوج گرفته و نگرانی‌هایی را در مورد آینده وجود آورده است.

در آزمون سراسری سال ۹۷، یک میلیون و ۱۱ هزار داوطلب شرکت کرده اند که از این میان ۶۴۲ هزار نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی، ۲۰۵ هزار نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی، ۱۴۴ هزار نفر داوطلب گروه آزمایشی ریاضی، ۱۴۵ هزار نفر داوطلب گروه آزمایشی زبان و ۱۰۸ هزار نفر نیز داوطلب گروه آزمایشی هنر هستند.

از جمله تفاوت‌های آزمون سال جاری با سال‌های گذشته می‌توان به افزایش ظرفیت گروه آزمایشی علوم تجربی اشاره کرد که با توجه به افزایش ظرفیت داوطلبان مورد توجه نهاد‌های تصمیم‌گیر و سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت؛ اتفاقی که احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای نظام آموزش عالی کشور و توزیع توان و تخصص‌های مورد نیاز در رشته‌های مختلف به وجود آورد.

جدا از اینکه میزان داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی تقریباً سه برابر گروه آزمایشی علوم انسانی به عنوان دومین گروه مورد پسند داوطلبان و برابر با نیمی از کل داوطلبان ۵ گروه آزمایشی دیگر است، نکته قابل تأمل و جالب این آزمون این است که در آن چیزی حدود ۱۳ درصد از داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی یا دانشجویان رشته‌های دیگر هستند یا در یکی از رشته‌های سایر گروه‌های آزمایشی فارغ التحصیل شده اند.

در رابطه با این نکته دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به رسانه‌ها گفت: در سال جاری ۱۳ درصد داوطلبان علوم تجربی را دانشجویان یا فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها شکل می‌دهند که این موضوع می‌تواند به دلایلی نظیر اشتغال و همچنین تصمیماتی باشد که در حوزه کنکور سراسری اتخاذ شده است. زیرا در سال گذشته وزارت علوم و بهداشت مصوباتی داشتند که بر اساس آن تحصیل رایگان تنها در یک رشته مجاز می‌باشد که البته با رأی عمومی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری لغو شد. به همین دلیل امسال ما در گروه آزمایشی علوم تجربی با افزایش میزان تقاضا مواجه شده ایم.

رقمی که رئیس سازمان سنجش به عنوان داوطلبان مجدد آزمون گروه تجربی به آن اشاره می‌کند، کسانی را شامل می‌شود که یا در سایر گروه‌های آزمایشی دانشجو هستند و یا در این رشته‌های جز رشته‌های گروه علوم تجربی و پزشکی از دانشگاه‌های مختلف کشور فارغ التحصیل شده اند.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که جمعیت این افراد نزدیک به هشتاد و سه هزار نفر است. یعنی چیزی نزدیک به جمعیت متقاضیان گروه هنر و زبان در گروه علوم تجربی را کسانی تشکیل می‌دهند که در دوره‌های قبل یک بار از وضعیت تحصیل رایگان در رشته‌های دیگر کشور استفاده کرده اند.

این ۸۳ هزار نفر بنا به دلایلی مثل عدم یافتن شغل مناسب و یا پشیمانی از ورود به رشته‌های دیگر این بار تصمیم گرفتند که با امتحان کردن شانس خود در گروه علوم تجربی ورود یا عدم ورود خود را به رشته‌های پزشکی به آزمون بگذارند.

با توجه به فعل و انفعالات کشور و وضعیت بازار کار این ۸۳ هزار نفر به این نتیجه رسیده اند که نه تنها با ورود به رشته‌های پزشکی می‌توانند خیلی زود وارد بازار کار شوند و با درآمد‌های قابل توجهی رو به رو شوند، بلکه می‌توانند خسارت‌هایی که در سال‌های گذشته متحمل شده اند را جبران کنند.

این اتفاق به خودی خود نمی‌توان مورد نقد قرار داد، اما این مسئله نشان می‌دهد که در کشور ما ده‌ها و چه‌بسا صد‌ها هزار دانشجو و دانش آموخته وجود دارد که از رشته تحصیلی خود و یا مدرکی که دریافت کرده است رضایت کافی ندارند و اکنون علی رغم سال‌ها همت و تلاش و تحمل هزینه‌های فراوان در پی یافتن مسیر‌های جدیدی برای خوشبختی هستند.

سعادتی که اینبار بسیاری از جوانان و دانش آموختگان کشور آن را با شرکت در آزمون گروه تجربی و امتحان شانس خود برای قبولی در رشته‌های پزشکی جستجو می‌کنند.

با این روند باید منتظر بود و دید که در آینده چه اتفاقی برای نظام آموزش عالی کشور رخ خواهد داد. جامعه پزشکی کشور با انبوهی از پزشکان و داوطلبان با چه مشکلات ریز و درشتی روبرو خواهد شد و از سوی دیگر سایر رشته‌ها و گروه‌های علمی کشور که به احتمال زیاد از داشتن نخبگان بسیاری محروم خواهند شد چه مشکلاتی را در پیش روی خود خواهند دید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر