بازدید 20332
عضو کمیسیون امنیت در گفت وگو با «تابناک»؛

حباب قیمت ها، حقیقت تلخی است که باید آن را پذیرفت /پیش درآمد جنگ اقتصادی جنگ روانی است/ دولتمردان حساب سپرده طلا را مطالعه کنند

آشفتگی در بازار به حال حالت بحران رسیده است؛ هرچند دولت توانسته تا حدودی نرخ ارز و طلا را نسبت به روزهای گذشته کاهش دهد، اوضاع اقتصادی کشور و نگرانی مردم از بابت از دست دادن سرمایه، باعث شده که هیچ یک از تدابیر اندیشیده شده به نتیجه نرسد.
کد خبر: ۸۱۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶ 25 June 2018

حباب قیمت ها، حقیقت تلخی است که باید آن را پذیرفت /پیش درآمد جنگ اقتصادی جنگ روانی است/ دولتمردان حساب سپرده طلا را مطالعه کنند. آشفتگی در بازار به بحران رسیده است؛ هرچند دولت توانسته تا حدودی نرخ ارز و طلا را نسبت به روزهای گذشته کاهش دهد، اوضاع اقتصادی کشور و نگرانی مردم از بابت از دست دادن سرمایه، باعث شده که هیچ یک از تدابیر اندیشیده شده به نتیجه نرسد.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از سیاسیون و اقتصاددان ها بر این باورند که تنها دلیل این اوضاع، وجود نقدینگی بسیاری است که در این سال ها در دست مردم انباشت شده است و به دلیل بی اعتمادی مردم به بانک ها از سرمایه گذاری در بانک خودداری می کنند و همین باعث سرگردانی سرمایه ها و آشفتگی اوضاع شده است.

محسن علوی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه در شرایطی که آمریکا صرفا از برجام خارج شده و هنوز تحریم های اقتصادی آمریکا رسما آغاز نشده است، شاهد شوک های شکننده در اقتصاد ایران هستیم.

این نماینده مجلس گفت: آنچه مسلم است، اینکه تحریم های آمریکا سبب فشارهای شدید اقتصادی بر ایران خواهد شد؛ اما باید توجه داشت و آگاه بود که آشفتگی این روزهای بازار سکه و ارز، نتیجه غیرمستقیم و روانی تحریم هاست، نه خود تحریم ها.

وی افزود: متأسفانه حجم بالای نقدینگی ناشی از انحلال مؤسسات مالی و اعتباری، شوک روانی تحریم های اقتصادی، تزریق نا امیدی در جامعه و تسویه حساب های جناحی و سیاسی رسانه ها، سبب خودخوری اقتصادی شده است. چنین فضایی سبب شده، مردم با بی اعتمادی نسبت به پول ملی، جهت حفظ ارزش وجوه نقد خود، اقدام به تبدیل پول ملی به اجناسی با قابلیت حفظ ارزش نمایند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: در چنین حالتی هجوم سرمایه ها، سبب افزایش تقاضا در کالاهای سرمایه ای همچون سکه، ارز، خودرو و.... شده که کمبود عرضه در برابر این حجم از تقاضا، باعث افزایش حبابی قیمت ها در کالاهای مرجع و در نهایت تورم شدید می شود.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه نقدینگی داخلی که می تواند صرف تولید ارزش افزوده و افزایش ارزش پول ملی شود، در نتیجه شوک روانی تحریم ها، همچون سیلی مخرب در جهت تنزل ارزش پول ملی قرار گرفته است. به عبارتی آنچه امروز شاهد آن هستیم، هرچند از نتایج خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم است، ارتباط مستقیمی به تحریم های آمریکا ندارد و اگر نتوانیم چنین فضایی را مدیریت نماییم، با آغاز تحریم ها و تأثیر مستقیم آن، شاهد شوک های به مراتب شکننده تری خواهیم بود.

وی افزود: به نظر می رسد دولت باید زمینه ای فراهم نماید تا مردم بتوانند ارزش دارایی و پول ملی خود را بدون دغدغه های ناشی از تحریم حفظ نمایند و از آسیب های جدی به ارزش پول ملی نیز جلوگیری شود. بی تردید دعوت از نخبگان اقتصادی در ستاد مشترک جنگ اقتصادی، آگاهی بخشی به مردم، جلب اعتماد مردم به نظام و مسئولین و پرهیز از تنش های رسانه ای امری ضروری است.
پیشنهاد من این است که بررسی های کارشناسی جهت افتتاح حساب های سپرده طلا و تضمین دولت به پرداخت قیمت روز بازار در دستور کار دولتمردان قرار گیرد. چنین اقدامی می تواند فرصت مناسبی جهت حفظ ارزش دارایی مردم فراهم کند و از فشار تقاضای کاذب به ارز و کالاهای سرمایه ای بکاهد و نقدینگی موجود در جامعه را جهت سوق دادن به سمت تولید و ارزش افزوده مدیریت کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که در زمان دولت 9 و 10 حساب ارزی و حساب طلا باز شد، ولی زمانی که مردم به سرمایه های خود نیاز داشتند، دولت بدعهدی کرد و به جای ارز یا طلا ریال با نرخ دولتی، پس داد، گفت: به هر حال باید اعتمادسازی کرد بیشترین ضربه همین سلب اعتماد مردم به نظام دولت و مسئولین است.

وی گفت: متأسفانه نکته دیگر آنکه در دعوای چپ و راست، جناح های سیاسی اینقدر به یکدیگر حمله کردند تا همدیگر را از چشم مردم بیندازند، ولی متوجه نشدند که با این کار هر دو در حال سقوط هستند. امروز مردم نه چپ را قبول دارند و نه راست را و متأسفانه اعتمادها در حال از بین رفتن است. باید سیاسیون به وحدت برسند و دست از اختلافات پوچ بردارند و پشت هم قرار بگیرند تا اعتماد مردم برگردد.

وی در پاسخ به این که فضای پلیسی خاصی بر بازار حاکم است و برخی، مقدار زیادی دلار در اختیار دارند اما دولت اعلام کرده است، داشتن ارز قاچاق و جرم محسوب می شود، در این شرایط کسی ارز خود را به بانک نخواهد داد نیز گفت: کسانی که ارز دارند از دست نمی دهند.

وی گفت: مشکل ۹۰ درصدی هستند که به دنبال ارز و طلا و سکه و... یا هر چیزی که ارزش پولشان را حفظ کنند، می روند. زمانی که این سیلاب نقدینگی به سمت هر کالایی برود، بازار آن قسمت را پودر و یا چنان ذوب می کند که چیزی از آن نمی ماند.

عضو کمیسیون امنیت گفت: باید جلوی این سیلاب گرفته شود، در غیر این صورت همه را غرق خواهد کرد. هم اکنون نزدیک دو تیلیریارد نقدینگی دست مردم است و در حال حاضر به این اندازه کالا ارز سکه خودرو نداریم که بتوانیم مردم را سیراب کنیم، در نتیجه تنها بانک ها هستند که می توانند سدی در برابر این سیلاب را باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۷
به چه حقی دولت دلار رو به یک عده میده 4200 تومن که بیان جنس وارد کنن و با قیمت دلار گرانتر بفروشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
چهارشنبه 6 تیر
روند سقوط بورس با بیش از 1000 واحد کاهش (تاساعت10صبح) همچنان ادامه دارد . همه فروشنده اند !
باید سریعا سود بانکی بین 60 تا 70 درصد تعین شود. تنها راه همینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
مهندس، وقتی تو عرض یک سال و 4 ماه، کل ریال برمی گرده، چه فایده ای جز نابودی اقتصاد داره!

یعنی اگر همه مردم سرمایه های خود را یک سال و 4 ماه در بانک بگذارند و کل پول + سود را دریافت کنند، چه فرقی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اگر می فهمیدی اقتصاد چیه، الان تو صف طلا فروشی بودی!
سیستم حاکم نه تنها توانایی حل مشکلات را ندارد بلکه خود آقایان مشغول سوء استفاده از شرایط فعلی را دارند. تصمیمهای گرفته شده اصلا کافی نیسنند
تفاوت کشور ما با اقتصادهای پیشرفته همین است که مردم نتیجه گرا هستند نه کیفیت محور.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
امکان دارد بفرمایید کدام نتیجه و کدام کیفیت ؟
چرا کسی از دولت سوال نمی کند که چرا سکه ی 3 میلیونی را 1200 هزار پیش فروش کرده؟ چرا پیگیری نمی کند که سود این سکه به حساب چه کسانی سرازیر شده؟ چرا کی از دولت نمی پرسد که چرا دلار 8 تومنی را 4 تومن می فروشد ؟ اگر به تولید کنتده داده اند پس این قیمتهای نجومی از کجا آمده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
زمانی که سکه 1300 پیشفروش شد قیمت سکه در بازار آزاد 1580 بود.
نمیشه قیمت الان را با قبل از عید مقایسه کرد
در سپرده طلا باید مردم اعتماد به دولت و بانک داشته باشند که متاسفانه مردم نگران مالیات دادن می شوند
تازه هنوز تحریم آمریکا آغاز نشده ما باختیم
اگر آغاز بشود چه خواهد شد؟!
احسنت
دولتمردان هیچ مطالعه ای را از قبل نداشته اند.
هنوز اسم تحریم آمده کشور قاراشمیش شده. تحریم بشود چه می شود.
همه جا را بستید بنام مبارزه با قاچاق .واجناس ارزان را کم کردید و هر روز نیز گرانتر می کنید تا به اصطلاح نقدینگی کم شود ولی با اینکار رگ های قشر متوسط و فقرا را تنگ تر و نابود کردید و از طرف دیگر رگ اقازاده ها گشادتر و ثروتشان زیاد تر شده چرا اجازه نمی دهید از مرز ها مردم خودشان وارد کنند
روحانی در حال حاضر دنبال گردش ورفتن به توچال است
به ترامپ می گویند بد عهد !
او به کشور دیگری غیر از کشور خودش بدعهدی می کند
اما شما به مردم خودتان ان هم در بانک بد عهدی کردید .
نامردی هم حدی دارد
دلار و طلا را بگیری و انوقت به هر نرخی که خودت دوست داری به مردم ریال بدهی !
دولت 9 و 10 کارش از امریکا زشت تر بود .
پاسخ ها
امير احرار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
احسنت
چرا به مردم اعلام نمی کنید این مقدار نقدینگی چطور به دست بعضی ها رسیده؟
چرا دست 80 درصد مردم پولی نیست؟
نقدینگی 650 تریلیون اخر دولت احمدی نژاد چطور بعد از 5 سال دولت روحانی رسیده به 1450 تریلیون تومان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
کاسب تحریم، دلوابس، خاموش باش!
امير احرار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
احسنت

ناراحتي مسئولين محترم از افزايش نقدينگي بخاطر اينه كه مردم همه تو خونه هاشون دستگاه چاپ اسكناس دارن و دولت رو كه اجازه چاپ اسكناس نداره به زحمت ميندازن
بهتره که در این شرایط گروههای رقیب سیاسی به خاطر مردم و ایران، دست از کارشکنی و دشمنیها بردارن و با هم متحد بشن، و دست مفسدان رو در هر پست و مقامی که هستن از اقتصاد ایران کوتاه کنند و در عرصه خارجی هم باید توجه داشته باشیم که هدف فرعی آمریکا از ضربه زدن به ایران اینه که به بزرگرترین شریک تجاری ایران یعنی چین هم ضربه بزنه و الان فرصت خوبی هست که روابطمون رو با چین مستحکم تر کنیم.
پاسخ ها
امير احرار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
كدوم رقيب برادر من


رقيب دولت وزراي ناكارآمدش هستن و السلام
برادر سود بانکی بالا خود معلول دست اندازی دولت برای هزینه های جاری و شرکت های ورشکسته و نا کارامد دولتی برای بقا به منابع بانک ها و گرفتن قرض ال پس نده است چون منابه ضایع شده باید سود را بالا ببرند تا منابع محدود موجود را جذب کنند ایا برنامه ای برای متوقف کردن افزایش بودجه جاری یعنی حقوق دستمزد ۳۰ میلیون نفره حذف یارانه ها و تعطیل کردن شرکت های نا کارامد دارید؟ قطعا نه چون شجاعت ان را ندارید و اصلا فرد یا ارگانی که چنین قدرتی داشته باشد در کشور وجود ندارد پس فقط شعار بی محتوی می دهید بدون جراحی بزرگ و اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی کشور حل مشگل محال است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
یارانه به همه مردم می رسد و مشکلی (تورم) هم ایجاد کند، به اندازه رشد پول هست و باز گردن همه مردم است

وقتی فاصله طبقاتی زیاد هست، یارانه، دوای درد هست
ناشناس
| Germany |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
کسایی که پولاشونو تبدیل به طلا و ارز کردن مخالف افزایش نرخ سود بانکی هستند امابا افزایش قیمت کالا و ارز در واقع ارزش نقدینگی کشور در سال گذشته نصف شده و می توان با افزایش سود بانکی کمی شرایط تورمی کنونی را کنترل کرد
اميراحرار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
اونچنان رونق اقتصادي ايجاد كنيم كه مردم اصلا نيازززززززززي به يارانه نداشته باشن
مردم درفقر مطلق هستنند ولی کاپیشن رییس گران قیمتاست برخلاف کاپیشن احمدی نژاد که مردمی وارزان بود و روحانی زیر چند رادیکال رفت ودر آوردنش کار سختیاست
سلام .
پول مردم را باید سوق داد به صنایع کوچک .
خیلی از صنایع کوچک ما دارای بازده بسیار بالایی هستند .
از انجایی که تولیدیهایی که تو کشور کم هستند خیلیهاشون به بازارهای نابی دسترسی دارند . مشکلی که دارند تشنه نقدینگی هستند .
از انجایی نمیتوند بخاطر مشکلات عدیده از بانکها وام بگیرند . و قولنین دست و پا گیر زیادی وجود داره که بتونند بروند تو بورس و فرابورس سرمایه تهیه کنند .دولت باید سامانه ای بگذاره و خودش ضامن اصل و سود پولهای پرداختی به صنایع کوچک بشه . و سرمایه های ریز و درشت را با صاحبان صنایع رو در رو کنه .
البته با این ساختاری که دولت داره تو ایران میدونم که این امر غیر ممکن .یه مثال کوچیک تو این ضمینه معاونت صنایع کوچک اصفهان الان سه ماه مسول نداره . شاید باورتون نشه و همه جای دنیای مثل یه جک باشه . تقریبا صنعتی ترین استان کشور اصفهان .
برو تو خیابون ببین چیپس پفک بستنی شیر مرغ گوشت نوشابه اب معدنی ماشین موتور خانه زمین ویلا اب برق گاز تلفن مالیات .........همه چی گرون شده تو از اقتصاد وجیب مردم خبر نداری تو توقع داری فقط درامد خودت زیاد باشه حالا تو فکر کن مردم نمیدونند و فقط دلار طلا گران شده اگر راست می گی یه طرح بده اب برق گاز تلفن مالیات بشه قیمت قبل از یارانه ها اگه این کار رو بکنید مردم هم دیگه دست از سدجو بودن ور میدارن هرکی به فکر خیشه
افزایش قیمتهاواقعی هستندنه حباب تازمانیکه کاهش مستمرارزش پول ملی ادامه داردشاهدافزایش قیمت هاخواهیم بود
تیلیریارد چیه!!؟ تیریلیارد تابناک جان
سپرده طلا هم باز کنند نتیجه اش ورشکستگی بانک است
چرا نیروهای امنیتی دلالان در کوچه بازار و دفاتر خصوصی را بازداشت نمیکنند؟

چرا نظارت بر کلای 4200 در انتهای خط به دست مردم میرسه نیست ؟ کدا
کی به شما گفته نقدینگی اگر توی بانک بره ارزش پیدا می‌کنه؟
آخر چه کسی گفته نقدینگی زیاد می‌تواند منجر به افزایش ارزش پول شود؟
چرا این اصل ابتدایی را متوجه نمی‌شوند؟
آقای روحانی مثل مرد باش و استعفا بده.
اگر پول بدون پشتوانه‌ چاپ نمی کردید الان هر چه سکه می خواستند داشتید
پاسخ ها
امير احرار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
بابا چرا قبول نميكنيد دولت بي تقصيره
باید قبل از رسیدن تحریم ها از طریق اروپا میانجیگری کرد
منظور زیبا کلام واضح هست
تاریخ ملاقات پوتین و ترامپ اعلام شد 
انتظار می رود روسای جمهور روسیه وآمریکا به زودی ملاقات کنند.
به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از روزنامه اتریشی Kronen Zeitung، انتظار می رود روسای جمهور روسیه و آمریکا، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، در روز 15 ژوئیه در وین ملاقات کنند.
این نشریه اتریشی نوشت که چند روز پیش، دیپلمات های روسیه و آمریکا به وین رسیدند تا جزئیات جلسه را روشن کنند. علاوه بر این، یک گروه از کارشناسان امنیتی نیز به پایتخت اتریش وارد می شوند.
یک روزنامه اتریشی با اشاره به اینکه محل ملاقات روسای جمهور روسیه و امریکا شهر وین میباشد، تاریخ ملاقات این دو رهبر را اعلام نموده است.
به گزارش اسپوتنیک، بزرگترین روزنامه اتریشی Kronen Zeitung نوشته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به تاریخ ۱۵ جولای در شهر وین باهم دیدار میکنند.
براساس اطلاعات این روزنامه، چند روز قبل دیپلوماتهای روسی و امریکایی جهت بحث روی جزئیات دیدار رهبران دو کشور به شهر وین آمدند.
علاوه بر این گروههای امنیتی ویژه نیز به پایتخت اتریش خواهند آمد.
روحانی به سوئیس و اتریش سفر می کند
رئیس جمهور کشورمان در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی، به دعوت رسمی روسای جمهوری سوئیس و اتریش به این دو کشور اروپایی سفر می کند.
به گزارش ایسنا، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور ضمن اعلام این خبر افزود: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نیمه اول تیرماه و به دعوت رئیس جمهور سوئیس برای سفری دو روزه به برن سفر می کند.
پرویز اسماعیلی گفت: دیدار و مذاکره با رئیس جمهور سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهمترین برنامه های دکتر روحانی در سفر به سوئیس است.
وی افزود: رئیس جمهوری سپس با دعوت رسمی رئیس جمهور اتریش، برن را به مقصد وین ترک خواهد کرد.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: دیدار با هموطنان مقیم اتریش، دیدار و مذاکره با رئیس جمهور و همچنین صدر اعظم اتریش و نیز امضای اسناد در عرصه های مختلف همکاری از مهمترین برنامه های پیش بینی شده دکتر روحانی در وین خواهد بود.
پرویز اسماعیلی خاطر نشان کرد که رئیس جمهور را در سفر به اروپا تعدادی از وزرا و مقامات سیاسی و اقتصادی همراهی می کنند و همچنین؛ گروهی از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی کشورمان با حضور در سوئیس و اتریش با طرفین تجاری خود مذاکره خواهند داشت.

شک درمانی در عرصه دیپلماسی
همانگونه که خروج آمریکا از برجام به مثابه یک شک برای جهان بود لذا برای کاهش پیامدهای این چالش و در صورت احتمال عبور از آن نیازمند یک محرک و شک به مراتب قوی هستیم.
این یک سناریو با کمترین پیامد و هزینه برای نظام است من نمی بایست این مطلب را می نوشتم چرا که اصولا به این شیوه ها چندان اعتقادی ندارم و معتقدم که کار بایستی اصولی و ریشه ای حل کرد اما بناچار با توجه به اینکه هر دو نظام ایران و امریکا بر روی مواضع خودشان در این شرایط تاکید دارند این سناریو را طرح می کنم.
با توجه به سفر ترامپ و روحانی به وین به گونه ای مقدمات دیدار دو رئیس جمهور فراهم شود. بایستی درخواست دیدار از سوی رئیس جمهور آمریکا باشد. در مرحله بعد که درخواست برای دیدار دریافت شد تاکید شود که منتظر اجازه این ملاقات از مرکز هستیم. نبایستی این پروسه طولانی شود. در این مرحله بر خلاف دستور از مرکز رئیس جمهور تصمیم به دیدار با ترامپ می گیرد. با توجه به هزینه های این دیدار اکنون زمان گرفتن یک امتیاز بسیار مهم از ترامپ است که نه تنها هزینه های نافرمانی از دستور مرکز را باطل کند بلکه پشتوانه ای برای آقای روحانی و شجاعت و ریسک پذیری او باشد.
این امتیاز و یا امتیازات بایستی بیش از ملاقات تضمین گردد.
این امتیاز بایستی پشتوانه امیدواری به گفتگوهای احتمالی بعدی باشد و دولت ترامپ با دادن این امتیاز در واقع گزینه گفتگو را بی دو کشور تقویت کرده است. در این حالت ترامپ می تواند امیدوار شود که به هر حال یک نفر در ایران برای گفتگو و ملاقات با او پیدا شد آنهم به رغم اینکه از مرکز دستور داده بودند که حق ملاقات ندارد و طبیعی است که این گفتگو شنود شود.
بعد از این ملاقات و شک جهانی ان نزاع ها بر سر این سناریو در ایران ادامه پیدا می کند که بایستی مدیریت شود و بر این موضوع تاکید گردد اگر چه که تصمیم خودسرانه بر خلاف قانون و دستور از مرکز بوده است اما نیت و هدف حل مشکل بوده است همچنین علت دستور عدم مذاکره از مرکز هم به این دلیل است که مذاکره فایده ندارد. اگر امتیاز این دیدار بازگشت ترامپ به برجام باشد و یا نادیده گرفتن و شل کردن تحریم ها می توان با سیاست شل کن و سفت کن این دوره را با کمترین هزینه پشت سر گذاشت.
حساب سپرده ارزی رو در زمان احمدی نژاد اجرا کردند و بانکها بعدا ردند زیرش.دیگهاعتمادی نمونده به کسی و جایی که مردم بخواهند اعتماد کنند.
هیچ احترامی برای صحبتهای نمایندگان مجلس قایل نیستم چون این جماعت کارنابلد خود یکی از دلایل مسایل فعلی جامعه و مملکت هستند.
روابط با دنیا اعتماد سازی با دنیا اینها کمک اقتصاد .قرنها گذشته و به همه اثبات شده
چرا تقصیر مردم و‌ منتقدان میندازید؟
خب هشدار دادند گوش نکردید
جا داره به تمام مسئولین از جمله انتخابی و انتصابی یک خسته نباشید جانانه بگیم.
خدا قوت برادر
نه بابا

حباب یا کمک گرفتی
بله مشکل رو موقتی حل کردی افرین
آره حساب طلا بانک صادرات که وقتی قیمت طلا بالا رفت همه را مجبور کرد فقط عین پولشان را بگیرند و ۵۰۰ هزار تومان هم ضرر برداشت
حباب است حباببببببب!
درد مردم را بفهمید
داریم میمیریم
اگرچه حمله نقدینگی به هر سمت نابود گر هست اما یادمان باشد انظباط مالی اصلی بود که دولتمردان ما در تمام این دوران ازش غافل بودند .تا انظباط مالی در کشور انجام نشود به هیچ نتیجه ای نمیرسیم و منتظر وضعیت بدتر از این باید بود .
در دولت قبل هم چینین وضعیتی پیش آمد که با جذب نقدینگی در بانکها مشکل حل شد.با سود ۱۰ و ۱۵ درصد بانکی سرمایه ها به سمت دلار و سکه خواهد رفت سود حداقل سود سپرده باید ۲۵ درصد باشد تا بتواند با دلار و سکه در درازمدت مقابله کند وگرنه این حجم نقدینگی همه اقتصاد را از بین خواهد برد و زخمهایی را که به هر بخش اقتصادی میزند غیر قابل جبران خواهد بود .
یکی به من بگه کار نماینده های مجلس چیه؟
تابناک جان وظیفه شما انعکاس خبرها واتفاقات روزمره است که کلا رفتی توی کما و سانسور اعتصابات و تظاهرات را پوشش بده
جنگ اقتصادی سردار اقتصادی میخاد .آدم ژیگول پیگول راس این برنامه نیستند.
راست توی چشم آدمها کذب میگویید
دولت توانسته نرخ ارز ودلار را تا حدودی کاهش دهد ؟!!!
دلار زمانی حل میشود که aftfهم حل شود ولا غیر . تنش با دیگر کشورها به کنار گذاشته شود دوم اینکه مردم و کسبه برای وضع موجود اعتراض میکنند گروهی دیگر با برنامه چند روز دیگر به خیابان میریزند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد یعنی گردش تظاهرات و سپس گروهی دیگر را دعوت میکنند که بیایید ما برای شما سخنرانی کنیم
بي اعتمادي مردم ب مسولين باعث شده مردم پول خود را به سكه و دلار تبديل كنند،جناح دلواپسان خود را صاحب اختيار مردم و مملكت ميدانند، صداوسيما هم همراهشان است، مديران ارشد اقتصادي اتوبوسي و ناكارامد هم صدمات زيادي ب اقتصادمان وارد كرده اند، همان طور ك مربي فوتبالي خوب مثل كيروش مي ياريم بايد مديراقتصادي عالي از خارج بياريم، چون مديران ما امتحان خود وا پس داده اند و نمره شان صفراست، بحران جدي است و سكه و أرز در صورت عدم كنترل بحران سير صعودي خواهند داشت، سود سپرده گذاري بايد بالاي ٢٥درصد شود تا مردم پولهاي خود را روانه بازار نمايند، پيش فروش سكه كارساز نيست، صدا وسيما هم بايد فراجناحي عمل كند و ازتخريب دولت و حمايت دلواپسان دست بردارد
چرا شلوغش ميكنيد
٢ بار مردم گول خوردند و سرمايه هايشان از دستشان رفت
اينبار تجربه كرده اند نميشود به گفته مقامات اطمينان كرد
وقتي ميگويند ارزان ميشود ، يعني مطمعناً گران خواهد شد
وقتي ميگويند نخريد، يعني ناياب خواهد شد
با دلار قاچاق و این داستان ها میخ را بد کوبیدید.
افزایش سود سپردها و سپرده طلا ، سپرده ارزی ، میتونه تا حدوی التهاب بازار رو بگیره ، ولی سد نقدینگی بد جوری ویرانگر شده ، و داره بد جوری ویرانی به بار میاره
بانام خدا
طرح خوبی است
آقا مشگل فراری دادن عقلا و در قدرت بودن ناکارامدهاست !! تنها تنها دلیل مشگلات همین هست!
مغز حباب گرفته
همه چیزو حباب میدونین
در پايين خبر سخنرانى ظريف در جمع اقتصادانان كه ديروز يا پريروز چاپ كردى كه هنوز هست، ١٥٣ نَفَر از خواندها نظر گذاشتن، چرا همه را پاك كردى؟ چرا سانسور ميكنى، مردم ميفهمن برات بده، با افكار مردم بازى نكن!
وقتی تورم 6060 درصد هست و گاهی در عرض 3 ماه قیمت یک کالای 4 هزار تومنی به 9 هزار تومن تبدیل میشه و بانک سود 15-12 درصد میخواد بده خوب معلومه
مشکل از اونجا شروع شد که بانک ها نرخ سود رو کاهش دادند
سود باید 20 به بالا باشد با این وضع اقتصاد تا مردم پولشون رو بزارند در بانک
با سود 15 درصد اگر شما 100 ملیون بزارید تو بانک و بعد 6-7 سال پولتون رو بردارید خود پول و سودش معادل 40 ملیون اون زمان ارزش خواهد داشت
ما مردم متحیر مانده ایم که این آقای مسئول از حجم بسیار عظیم نقدینگی در دست کدام مردم منظورش است؟ لابد منظور همان 4% هاست که به حساب مردم در مانده گذاشته شده.
درست است اما به نظرم ۹۰ درصد نیست و کمتر از پنج درصد است
دوم اینکه تنها راه کنترل نقدینگی و جهت دهی به آن مالیات است
مالیات بر ماشین دوم
مالیات بر مسکن دوم
برای دو سیخ کباب ارزش افزوده اخذ می‌شود اما برای سکه، نه!!!
وقتی عضو شورای امنیت ملی مجلس ، واقعیتها را نمیداند ،واز مردم میگوید جای تاسف دارد ، شاید منظور ایشان از مردم ،همین تعداد دو ،الا سه میلیون نفری باشد که حدود ۸۰٪ ثروت کشور را از طریق رانت ،و ,...،در اختیار دارند ؟ والا حدود هفتاد پنج الا هفتاد وهفت نفر حمعیت ایران ،همهٔ زندگی خودرا به حراج بگذارند ،صد میلیون نمیباشد ؟ همین افراد ،همهٔ داراییهای نقدینگی شان به هفتصد ،و پنجاه میلیارد هم نمیرسد ؟ ( بطور متوسط نفری ده میلیون ) که به اندازهٔ دارایی یکی از حضرات نمیباشد ،پس نباید از نام مردم استفاده کرد ؟ همین دو ، الا سه میلیون نفر هستند که دارایی آنها سیل مخرب شده است ،و همگی در داخل هستند ،ودر مصدر امورات کشور ایران مشغول میباشند ؟ در همین آشفته بازار ،حقوق من بازنشسته که در سال ۹۶ ماهانه ۱/۸ میلیون تومان بوده با دلار ۳۷۰۰ تومان حدود ۵۰۰ دلار میشده ،اما اکنون در سال ۹۷ حقوق مرا به ۲/۱ تومان شده با دلار ۱۰ هزار تومان ۲۱۰ حقوق دریافت میکنم ، یعنی حدود یک سوم سال گذشته ؟ اینگونه میشود که مردم ایران فقیر ، و فقیرتر میشوند ،و آنهایی که از شش ماه پیش دلار ،و سکه را خریداری کرده اند و یا دلار ،وسکه در اختیار آنان است ،دقیقا عسک این اتفاق برایشان رخ داده است ؟ یعنی دارایی آنها سه برابر شده است ،و جالب است که همگی آنان از رانت استفاده کرده اند ، بقول یکی از همین مسولین ،باید اعلام وضعیت بحرانی کنند ،و همه چیز را در کشور مانند اول انقلاب ملی اعلام کنند ،وفرزندان همهٔ مسولین را به داخل کشور برگردانند ،و سرمایه های همهٔ مردم را ملی اعلام کنند ،و مرزها را ببندند ،و برای خروج از کشور آنقدر عوارض اخذ کنند که هیچ کسی خارج نشود ،ثروتهای همین دو ،الا سه میلیون نفر را ملی اعلام کنند ،و وارد چرخهٔ تولید نمایند ،و برای خودروهای وارداتی که زیر پنج سال عمر دارد ،عوارض صددرصدی قیمت دلاری اخذ کنند ؟ سرمایهٔ همهٔ بنیادها را ملی اعلام کنند ،و در اختیار دولت قرار دهند ،و از ریس دستگاه اجرایی بخواهند وزرا ،ومعاونین ،ومدیران همسو با خودرا انتخاب کنند ،و بگذارند مردم آنها را کنترل کنند ؟ باید به گونه باشد که اکنون همهٔ مردم برای یک دورهٔ انتقالی ،وگذر از بحران ، مانند همدیگر زندگی کنند ؟ اگر هست برای همه باشد ،واگر نیست باز برای همه نباشد ؟،،
آخه یکی نیست بگه گرانی وتورم جون به لب مردم رسونده کسی هم پاسخگو نیست...خدا به داد اقشار کم درآمد و کارگر جامعه برسه که نون شب محتاجند..بالاتر ازسیاهی رنگی نیست...چقدر بدبختی٬چقدر گرانی٬چقدر شرمندگی پدر جلوی زن وبچه اش...
حقیقت تلخ برای عموم مردم . طبقه ای خاص به موقع پولاشون رو تبدیل کرده اند.
نقدینگی باید در بانکها جمع شود نه در دست دلالها
بهترین راهکار ، پیشنهاد آقای شریعتمداری است، باید با فرصت طلبان و دلالها شدیدا مقابله بشه. ولی به شرط اینکه استثنا قائل نشن و فقط به خرده پا ها بسنده نکنند. میشه از اون 148 میلیارد دلاری که آمریکا توقیف کرده و اون 5000 نفری که اونجا هستند شروع کرد .
کجای این داستان حباب هستش این خود واقعیته
حباب کدومه پول ارزش نداره
مردم تو هزینه روزمره موندند، کدوم نقدینگی؟!!!!!!!!!!!!!!!!
من نمی دونم چرا مسئولان کشور ما نمی خوان از خواب بیدار شوند بابا کشتی اقتصادی ما به گل نشسته ربطی به این دولت واون دولت ندارداز بین رفتن زیر ساختهای اقتصادی در زمینه صنعت وکشاورزی کار یک روز ودو روز نیست سالهاست صنایع کوچک وبزرگ با مشکلات فراوانی مواجه هستنددر کشاورزی و دامداری هم اوضاع بهتر از صنعت نیست.وبدتر از همه باز خورد این مشکلات در زمینه مسائل اجتماعی می باشد.امید وارم انانی که واقعا دلسوز کشور ومردم ما هستند بتوانند تصمیمات درستی برای نجات کشور بگیرند
حباب به وضعیتی گفته میشود که صرفاً روانی بوده و هر لحظه امکان فروکش و بازگشت به وضعیت پیش از آن وجود داشته باشد. وضعیت فعلی ناشی از فساد و خطاهای فاحش اقتصادی و سیاسی در طول زمانی دراز میباشد و به هیچ وجه حباب به حساب نمی آید.
تابحال حبابی درست کردید ما که کوچک بودیم پدر مادرما برایمان حباب درست می کردند (با کف صابون)وما از دیدنشان شگفت زده می شدیم ولی جسارت پیدا می کردیم وفقط با یک انگشت ان حباب بزرگ را می ترکاندیم چرا فکر می کنید این حبابها را نمی شود ازبین برد اره می شه فقط وفقط یک انگشت محکم ویک جسارت ونترسی می خواهد باورکنید همینطور است باید جسارت کرد جسارت کرد جسارت بعد می بینید تا مدتها دیگر نه کفی است نه حبابی وملت هم سر بهراه؟؟؟!!!!!
تمام این حرف ها وکارها بهیوده است وقتی به سقف یک ساختمون فشار بیش از حد وارد میشه کار اساسی این است فشار کم کنن چهار تا ستون بزنن فایده ای نداره اقتصاد بیمار رانت خوران واختلاس گران مملکت را نابود میکنن باید از متخصص و اهل فن استفاده شود متخصص با سواد خیلی بهتر از متدینی که رانندگی بلد نیست وماشین اقتصاد مملکت را دادیم دستش همه را میاندازه تو دره
حقیقت تلخ نا آگاهی شماست و داشتن نمایندگانی که حتی قادر به دیدن نیستند
حباب که پا نداره....
آفرین چقدر خوب حرف میزنی. مشکل اصلی اینه که فقط حرف میزنید
خدا به داد همه برسه
وضعیت خیلی وخیمه . الان ریال ایران و کل سرمایه و پس انداز چندین ساله مردم مفت هم نمیارزه!
مردم تجربه تحریم قبلی را دارند فقط امید به رفع تنشها می تواند این حبابها را بشکند درغیر اینصورت به هر خبر ی که می رسد قیمتها هم واکنش نشان می دهد ونمی شود پایانی برای این حبابها متصور شد .تسلیم شدن درمقابل گرانیها یعنی قید زندگی را هم زدن واین بدترین انتخاب مردم است
حباب چیه چرا به شعور توهین میکنید.واردات دست دولتیهاست و ارز هم دست مسولین هست برد بالا تا بتونند کسری و غیره رو برطرف کنند.
بورس کالا و بانک مرکزی متهم اصلی گرانی سکه و ارز


چندین صندوق سرمایه‌گذاری وابسته به برخی بانک‌های دولتی و با مجوز بانک مرکزی و برخی اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق تزریق نقدینگی به بازار ، سکه‌های طلا را با سررسیدهای سه‌ماهه، شش‌ماهه، ۹ماهه و ۱۲ماهه خریداری می‌کنند و با بازارگردانی و افزایش نرخ آن، قیمت بازار سکه و ارز را بالا می‌برند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مسئول درباره ادامه فعالیت این صندوق ها و شرکتهای تامین سرمایه هشدار داده بودند
کجای دنیا به این راحتی به تعدادی شرکت تامین سرمایه مجوز تشکیل صندوق های سرمایه گذاری طلا و ارز می دهند که ارزش پول ملی یک کشور را به نابودی بکشانند و با زندگی ۸۰‌ میلیون ایرانی بازی کنند؟
ادامه فعالیت شرکتهای تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری سکه و طلا در این وضعیت می‌تواند مردم را تشویق کند، سرمایه‌هایشان را از بانک‌ها خارج کرده و به بازار فیزیکی یا آتی سکه بیاورند که برای اقتصاد کشور خطرناکتر از هر تحریمی است.
ماشاا.. خوب تحلیل می کنند.
هبابی که هرگز نمی ترکد
حرکات آمریکا در شرایط اقتصادی بازار ایران بی تاثیر نیست اما دلیل وضعیت بد فعلی اقتصاد ایران ، عدم آمادگی ، عدم برنامه ریزی و عدم دوراندیشی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت و بیخیالی و اداره ی باری به هر جهت کشور توسط دولت تدبیر امید است که با طرز فکر خودش پدر اقتصاد ایران را در آورد و امید مردم را ناامید کرد .
پس این حباب کی میترکه؟....
حقیقت اینکه ما سیاست اقتصادی و مالی توانایی نداریم ...
حقیقت اینکه دست دولت همش تو جیب مردم هست...
حقیقت اینکه از خواب بیدار بشیم و باور کنیم که تحریم ها اثر بدی روی اقتصاد و اشتغال ما گذاشته و بدتر هم خواهد شد و مسئولان همش شعار میدن اقتصاد مقاومتی..
...
آقایان جباب بیش از حد دارد بزرگ میشود حواستان به حداکثر ظرفیت حباب باشد نکند یکدفعه بترکد که دیگه ابرو مان میرود چون معلوم نیست در حباب فقط هوا باشد
تنهاراه نجات افزایش سود سپرده های بانکی است.
پاسخ ها
رضا کردبچه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
افزایش سود باعث افزایش هر چه بیشتر نقدینگی ایجاد شده از قرض میشه
حباب مساوي با بي كفايتي دولتمردان
..به جای این حرف ها به مشکلات مردم گوش بدید و پاسخگو باشید...راحت میگن مشکلات اقتصادی نداریم و فقط جنگ روانی دشمن باعث این آشفته بازار هست...
'' سود بانکی به ۲۵ درصد برسد
حرفهای برخیها مثل حباب است و الودگی هوایی ایجاد میکند........
ترجمه ساده صحبت‌های بسیار صحیح این آقای نماینده:

۱-این اولین خیز دلار هست، بعد از تحریم‌ها هم نرخ دلار دوبرابر میشه! میرسه به ۲۰تومان!

۲- مردم به نظام بانکی‌ و مسولان هیچ اطمینانی ندارن،

۳- درگیری‌های جناحی چپ و راست ،یکی‌ از دلایل این آشفته گی بازار هست!

اما به نظر خودم:

اثر روانی نیست، مردم تجربه دارن ، افزایش سود بانکی‌ کمی به جذب نقدینگی کمک میکنه،اما شرکتا سود بده را از بازار بدر میکنه،

بانکا برای پرداخت سود سپرده سرمایه گزاریهایی میکنند با ریسک بالا ،که نتیجسه میشه همین موسسات مالی‌ که پول مردم بالا کشیدن!

و خیلی‌ چیزای دیگه...

مشکل اون پولی‌ بود که آقای احمدی نژاد وارد چرخه اقتصاد کرد به بهانه عدالت!

نقدینگی در کشوری که به بازار‌های جهانی‌ دسترسی آزادی نداره،بسیار خطرناکه و باعث بی‌ اعتباری پول وگرونی کالا میشه.
اقتصاد با بگیر و ببند درست نمیشه،نرخ دلار رو طرف میاد برای خودش تعین میکنه ،مرد حسابی اجازه دنیا اینجوری کشور رو می گردونن،اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا ،دلار عرضه نمیکنی خوب قیمت میده بالا ،دولت هم که از خداشه،اما نمی دونه که ار چیزی حدی داره .مردم اعتراض نکن اینها دلار رو تا بیست تومن هم میبرن
کار توهم شده سانسور کامنتهای درست!! تابناک نگو بگو تاریکناک!!
[این نماینده مجلس در پاسخ به این که در زمان دولت 9 و 10 حساب ارزی و حساب طلا باز شد، ولی زمانی که مردم به سرمایه های خود نیاز داشتند، دولت بدعهدی کرد و به جای ارز یا طلا ریال با نرخ دولتی، پس داد، گفت: به هر حال باید اعتمادسازی کرد بیشترین ضربه همین سلب اعتماد مردم به مسئولین است.]
یادمان نرفته که دکان زدند و پول مردم را گرفتند
- سود بانکی رو صفر اعلام کنید!
تنها راه افزایش نرخ سود بانکیه، هیچ راه دیگه ای نیست واسه جمع کردن نقدینگی
اگه حبابه . ديگه حقيقت تلخ بودنش چيه و اگه حقيقت تلخه . پس چرا واژه حباب بكار گرفته ميشه !!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل