بازدید 2227
اقتصاد در گذر زمان

از صدور حکم اخذ رشوه برای عبدالحسین تیمورتاش تا شوک انگلیسی به اقتصاد جهانی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۱۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 25 June 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

4 تیر 1312، عبدالحسین تیمورتاش (معززالملک) به جرم اخذ 9 هزار لیره و 200 هزار ریال رشوه، به ۵ سال زندان و بازگرداندن رشوه به خزانه دولتی محکوم شد.

4 تیر 1330، موريسون وزير امور خارجه انگلستان به دليل خلع يد از شركت نفت ايران و انگليس توسط مجلس شوراي ملي طي نطقي تهديدآميز گفت: براي حفظ جان اتباع انگليسي در ايران به رزمناو «موريتش‌» فرمان داده شده تا به آبهاي آبادان عزيمت كند.

4 تیر 1351، هنري كيسينجر وزير خارجه امريكا اعلام كرد ايران در صدر فهرست كشورهاي خريدار سلاحهاي امريكا قرار گرفته است.

4 تیر 1353، اعلام شد که یک منبع عظیم گاز در کنگان بوشهر کشف شده است.

4 تیر 1356، كميته روابط خارجي كنگره آمريكا امروز رسماً مخالفت خود را با فروش هواپيماهاي جاسوسي آواكس به ايران اعلام كرد.

4 تیر 1375، عليرغم پافشاري آمريكا براي تشديد تحريمهاي ايران، اتحاديه اروپا در نشست خود براي گسترش روابط و همكاريهاي دو جانبه با ايران به توافق رسيد.

4 تیر 1379، كارشناسان كشورهاي ايران، يونان و ارمنستان در نشست مشترك خود در ايروان مسائل مربوط به احداث خط لوله گاز ايران - ارمنستان و تأسيس يك بانك مشترك و چند مؤسسه مشترك را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

4 تیر 1381، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي لايحه تقسيم استان خراسان را تصويب كرد.

4 تیر 1392، دیوان محاسبات خبر داد که تخلف ارزی بیش از 9 میلیارد دلاری رخ داده است. دیوان محاسبات در این خبر آورد مبلغ ۲/۹ میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور معادل صد هزار و چهارده میلیارد ریال براساس مصوبات غیرقانونی هیات وزیران برخلاف احکام تعیین شده به مصرف رسیده است.

4 تیر 1394، در آخرین نشست شورای پول و اعتبار مسیر سیاست ‌های پولی و اعتباری در قالب بسته ‌ای هفت ماده ‌ای به تصویب رسید. براساس یکی از تصمیم ‌های مهم این بسته، نسبت سپرده ‌های قانونی برای بانک ‌های تجاری و موسسات اعتباری یکسان شد.

4 تیر 1395، شوک «بریگزیت» باعث سقوط ۱۱ درصدی پوند استرلینگ و سقوط ۸ درصدی بازارهای سهام اروپا شد، در مقابل طلا تا۱۳۶۰ دلار پرواز کرد. گفته می‌شود روند خروج از اتحادیه دست‌کم ۲ سال بازارها و شرکت‌ ها را با عدم قطعیت رو به ‌رو می ‌کند.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار