بازدید 18939
نتایج انتخابات ترکیه؛

اردوغان بار دیگر رئیس جمهور ترکیه شد/ شادمانی هواداران اردوغان در خیابان‌های ترکیه

اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تصویب قانون اساسی جدید و 27 مین انتخابات پارلمانی این کشور، رأس ساعت 8 صبح به وقت محلی آنکارا، رسما آغاز شده بود که بر اساس نتایج غیر رسمی، رجب طیب اردوغان بار دیگر رئیس جمهور ترکیه شد.
کد خبر: ۸۱۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰ 25 June 2018

اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تصویب قانون اساسی جدید و 27 مین انتخابات پارلمانی این کشور، رأس ساعت 8 صبح به وقت محلی آنکارا، رسما آغاز شده بود که بر اساس نتایج غیر رسمی، رجب طیب اردوغان بار دیگر رئیس جمهور ترکیه شد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آخرین آمارهای منتشره، رجب طيب اردوغان با شمارش ٩٥ درصد صندوق هاي رأي ٥٢/٧درصد آرا را در انتخابات رياست جمهودي كسب نمود و توانست برای یک دوره پنج ساله به ریاست جمهوری ترکیه برسد.

«محرم اینجه» از حزب مخالف جمهوریخواه خلق، نامزد رقیب اصلی او نیز با کسب حدود 31درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت و صلاح الدین دمیرتاش، رهبر زندانی حزب کردی «دموکراتیک خلق ها» و «مارال آکشنر» رهبر حزب تازه تأسیس «خوب» نیز به ترتیب با کسب آرایی نزدیک به 8 درصد از مجموع آرای اخذ شده در مقام های سوم و چهارم قرار گرفتند.

اردوغان در ساعت های پایانی یکشنبه در یک نطق زنده تلویزیونی با اشاره به نتایج اولیه و تقریبا قطعی انتخابات ضمن تأیید تلویحی پیروزی خود در انتخابات از هواداران خود بابت اعتماد مجدد به او و حزب حاکم ترکیه قدردانی کرد و حضور 90 درصدی واجدان شرایط رأی در پای صندوق های رأی را درس بزرگ دموکراسی مردم ترکیه به جهان توصیف کرد.

در انتخابات مجلس نیز حزب حاکم عدالت و توسعه با حدود 43 درصد آرا، بیشترین میزان آرا را به دست آورد و با وجودی که اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را ندارد، در ائتلاف با حزب ملی گرای «حرکت ملی» که بیش از 11 درصد از کرسی ها را در اختیار گرفته می تواند با اکثریت حدود 54 درصدی مجلس ترکیه را نیز در اختیار بگیرد.

اردوغان با کسب این پیروزی اولین دوره ریاست خود بر نظام دلخواه و مطلوبش که نظام جدید ریاستی است، آغاز خواهد کرد. او می تواند یک دوره 5 ساله دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده و به مقام ریاست جمهوری برسد.

وی که برای پیروزی در انتخابات با حزب ملی خلق ائتلاف کرده بود در نتیجه این ائتلاف به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

همچنین حزب دموکراتیک خلق که متعلق به کردهای ترکیه است موفق شد نزدیک به ۱۱ درصد کرسی های مجلس را کسب کند. این اتفاق به سورپرایز بزرگ کردهای ترکیه تعبیر شده است.

00:25 : نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه با شمارش 95 درصد از صندوق‌ها؛

حزب عدالت و توسعه: 42.95 درصد با 293 نماینده

حزب حرکت ملی‌گرا: 11.23 درصد با 49 نماینده

مجموع آرای ائتلاف جمهور: 53.81 درصد با 342 نماینده مجلس

حزب جمهوریت خلق: 22.65 درصد با 146 نماینده

حزب خوب: 10.06 درصد با 46 نماینده

حزب سعادت: 1.38 درصد با صفر نماینده

مجموع آرای ائتلاف ملت: 34.08 درصد با 192 نماینده مجلس

حزب دموکراتیک خلق‌ها: 11.08 درصد با 66 نماینده

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام پیروزی نهایی خود، گفت: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهوری و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

بر اساس اطلاعات به دست آمده، در این دوره از انتخابات 56 میلیون و 342 هزار و 263 تن از شهروندان ترکیه واجد شرایط رأی دادن هستند که رأی خود را به 180 هزار و 56 صندوق رأیی که در سراسر این کشور در نظر گرفته شده بود انداختند.

برای انتخابات پارلمانی، کشور ترکیه به 87 حوزۀ انتخابیه تقسیم شده است که نامزدهای این حوزه‌های برای تصاحب 600 کرسی پارلمان رقابت کردند.

همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شش نامزد به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری کنونی این کشور و نامزد مشترک ائتلاف «جمهور» متشکل از احزاب اسلامگرای عدالت و توسعه (AKP) و راست گرای افراطی حرکت ملی (MHP)، «محرم اینجه»، نامزد حزب چپ گرای جمهوری خواه خلق (CHP)، «صلاح الدین دمیرتاش»، نامزد دربند حزب حامی کردهای دمکراتیک خلق ها (HDP)، «مرال آکشنر»، نامزد حزب تازه تأسیس خوب (IP)، «تمل کرم الله اوغلو»، نامزد حزب اسلام گرای سعادت (SP) و «دوغو پرینجک»، نامزد حزب چپ گرای وطن (VP) هستند.

هواداران اردوغان پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خیابان های ترکیه به شادمانی پرداختند.

با توجه به این که اردوغان پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را مدیون ائتلاف با ملی‌گرایان است و حزبش در قالب ائتلاف با آن‌ها توانسته است، اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورد، حزب عدالت و توسعه در دوره پنج ساله آینده برای پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های خود نیازمند همکاری تنگاتنگ حرکت ملی است. از این روی، اگر اردوغان بخواهد روند صلح با کُردها را احیا کند، نمی‌تواند ملاحظات و شروط این حزب را نادیده بگیرد.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

رؤسای کشورهای آذربایجان، قطر، مجارستان،آلبانی،بوسنی و فلسطین در تماس های جداگانه با اردوغان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به او و ملت ترکیه تبرک گفتند.

محمود عباس رئیس دولت فلسطین طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را به وی تبریک گفت.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را به وی تبریک گفت.

باقر عزت بگوویچ، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت.

نیکوس کوجی یاس، وزیر امورخارجه یونان طی تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه پیروزی حزب عدالت و توسعه در بیست و هفتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه را به وی تبریک گفت.

حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ در ترکیه در قدرت است و از آن زمان تاکنون اقتصاد این کشور، چهره متفاوتی به خود گرفته است. این کشور از آن زمان، سالانه به صورت متوسط ۶ درصد رشد اقتصادی داشته است.

اردوغان پارسال اصلاحات قانون اساسی را به رأی عمومی گذاشت و مردم ترکیه به این اصلاحات رأی مثبت دادند. بر اساس نسخه اصلاح‌شده قانون اساسی، در دولت جدید دفتر نخست‌وزیری حذف شده و اختیارات اجرایی در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و او می‌تواند اعضای کابینه را از افرادی که نماینده پارلمان نیستند انتخاب کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴۵
رای مردم باعث انتخاب اردوغان شد از فردا لقب سلطان به اردوغان ندید
وجدانا اگه مردم ترکیه الگوی بسیار خوبی برای مردم ایران در انتخاب سیاستمدارانشان هستند ، اردوغان کشور فلک زده و ورشکسته ترکیه را در عرض ۱۰ سال به کشوری قدرتمند و آباد تبدیل کرد ، مردم هم همواره حامی و پشتیبان اردوغان هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
ترکیه هر تفکری ازادی تشکیل حزب داره شما اول ببین فرقمون چیه بعد مقایسه کن
مردی با قدرت و وطن پرست که به آبادانی ترکیه و رفاه ملتش فکر می کند .
زنده باد اردوغان ......تبریک به مردم ترکیه....
اردوغان آتاتورک نوین ترکیه هست. اردوغان ترکیه رو از یک کشور ضعیف که همیشه درگیر کودتای نظامیان بود و ارزش پولی ملی آن به شدت کاهش داشت تبدیل به یکی از 20 قدرت اقتصادی جهان کرد. شت.
مهم از نظر اونها افزایش قدرت اقتصادی، تبدیل شدن به کشور پیشرفته و قدرتمند، و الگو برای سایر مسلمین هست.که اردوغان همه اینها رو بهشون داده. مطمئن باشی اردوغان قهرمان ملی ترکها خواهد بود. حالا بعد از این ببینید وضعیت و اقتدار ترکیه رو. .
تابناک تسلیت . غم آخرت باشه
عجیبه که مردم با دست خودشون پایه های یک حکومت آتورترین رو محکم کردن تو ترکیه ، ظاهرا بهبود اوضاع اقتصادی ترکیه تحت حکومت اردوغان مردم رو نسبت به وضعیت دموکراسی تو کشورشون بی تفاوت کرده
اردوغان با آن همه خدمت به زور 50درصد رو می آره. روسای جمهور ایران هیچ کاری نمی کنند و باز مردم رای می دهند.
یاشاسین اردوغان
از اینکه فرد لایقیه جای بحث نیست تبریک میگم
کسی مخالف شادی مردم ترکیه نیست، چیزی که مارادرباره ی مردم خوب ترکیه نگران میکندبلندپروازیهای اردوغان ودرنتیجه بهدررفتن خون جوانان ترکیه است.
امروز براي هزارمين بار دو نفر از جوانهاي كشور عزيزمون در مرز كوردستان در بايكوت خبري شهيد شدن ، اميدوارم اردوغان تقاص خون شهيدان ما رو هم از تروريستهاي كوهي بگيره .
دوستان منتظر تحليل هاي آبكي تابناك در مورد انتخابات تركيه باشين ،
امروز باز مردم تركيه به تروريست هاي كوه نشين يك نه بزرگ گفتن ،
تركيه يك كشور ورشكسته بود ، ولي الان ١٦ دهمين قدرت اقتصادي جهان هست ، تنها مخالفان اردوغان تروريست هاي كوه نشين هستن
جا داره قدرت و عملكرد اردوغان و ارتش تركيه رو در مبارزه با تروريست ها كه بز دلانه از كركوك و عفرين فرار كردن و صدها سرباز بيگناه رو به شهادت رسوندن تبريك گفت
درود بر اردوغان كابوس تروريست ها
تروريستها !!! آب رو بايد ريخت اونجا كه داره ميسوزه .
فقط مردي مثل اردوغان ميتونست كه هواپيماي روسيه رو ساقط كنه بعد از پوتين اس ٤٠٠ خريداري كنه ، البته اردوغان و ارتشش وارد عفرين شدن شهر رو خالي از تروريستها ديدن
دیکتاتوری های انتخاباتی
گفتم که اردوغان مگه میشه قدرت رو از دست بده...
خدائی برای رفاه مردم خوب کار کرده و خوبه هنوز 52 درصد آدم باعقل داره>>
با اینکه در زندان هستند ولی صلاحیت شرکت در انتخابات را دادند و مردم خودشان انتخاب می کنند
معلومه این جنایتکار که باید به دادگاه لاهه معرفی شود با تقلب دوباره رییس جمهور شده است به امید سقوط هرچه زودتر حزبش
ملت ترکیه باردیگر به حامی داعش که دستش به خون هزاران بی گناه مظلوم سوریه وعراق اغشته است رای دادند
یک مهندسی جالب انتخابات .در انتخابات ریاست جمهوری آرا نامزدهای حزب خوب و حزب دمکراتیک خلقها را دزدیدند و در انتخابات پارلمانی هم آرا حزب جمهوری خواه خلق را .با این مهندسی بعد از انتخابات درگیری داخلی احزاب مخالف علیه روسای آنان شروع خواهد شد
تیتر شما "اردوغان بار دیگر رئیس جمهور ترکیه شد"
سوال : مگر تا حالا ترکیه رئیس جمهور داشته که بار دیگر اردوغان .... ؟
حزب عدالت آقای اردوغان کشورترکیه رابسرعت درسطح کشورهای بسیار پیشرفته دنیا رسانده وازهمه جالبترآنستکه اکثر اهالی ترکیه برای تفنّن نیامدند اینبار شخص دیگری راآزماش کنندیعنی آگاهانه به کسی رای دادند که میشناختند این چیزی است که اکثرا" درکشورهائی بافرهنگ ودرایت بالااتفاق میافتد نه روی لج ولجبازی رای دادندونه براساس اینکه ببینیم حالا اون یکی چه میکند، براساس نیازموده راآزمودن خطاست وقدرشناسی وشکرنعمتی که درزمان مدیریت این حزب بدست آوردندرای دادند بنظر کاردرستی کردندآرزوی توفیق برای تمام کشورهای دنیا بخصوص همسایگان خوبمان داریم.
قبلا با خیل عظیم دستگیری مخالفانش
پیروزیش را تضمین کرده بود
مشارکت بیش از نود درصد بوده مردم ترکیه بهترین گرینه را انتخاب کردند اتفاق اردوغان و باغچالی باعث میشود تروریست ها ریشه کن شوند برای ایران هم بهترین گزینه اردوغان بود
با پیروزی اردوغان ، ایران ناچار است زنده شدن امپراطوری عثمانی را بپذیرد.
چنان بلایی به سرشون بیاره که آرزو کنند کاش آتاتورک برگشته بود....
تبریک به مردم فهیم ترکیه
جمهوری خوبی داشتند ولی مثل اینکه لیاقتشون همون دیکتاتوریه
مبارکش نباشه انشاللە
خوشا بحال ترکیه که چون اردوغان دارد
حماقت در انتخاب دوباره دیکتاتور
نخست وزیر ترکیه باعملکرد کارآمد وباکفایت مضحر الگو.ی مسلمانان واقعی جهان گردیده
تابی جون با تیتر پایینی همخوانی ندارد:
احتمال سقوط اردوغان در غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین انتخابات ترکیه!!!!
برای ترکیه بد شد ، با توجه به سیاست های غلط اردوغان اقتصادشون ضعیف و ارزش پولشون بازم افت خواهد کرد
خوب شد. پیروزی وی به بهبود وضعیت اقتصادی ایران هم کمک خواهد کرد.
زنده باد ترکیه .زنده باد اردوغان
تابی جونم تسلیت عرض میکنم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار