بازدید 19133
سهم ایران‌خودرو از آشفتگی بازار خودرو؛

پیش‌فروش‌های عجیبی که خودروسازان بزرگ دنیا حسرتش را می‌خورند!

اگر هم سودهای ناشی از پیش فروش عجیب محصولات ایران خودرو به همان سبک و سیاقی که ما فکر می کنیم حاصل شود، طبیعی است، در صورت عدم توسعه و پیشرفت این خودروسازی و رسیدن به شرایطی که آن را مجبور به اخذ وام 2 هزار میلیاردی از جیب بیت المال می کند، حتما نقصی در شیوه و ساز و کار هزینه کرد درآمدها وجود دارد که می توان آن را در پرداخت پاداش های آنچنانی مدیران و هزینه های پرت و اضافی جست و جو کرد.
کد خبر: ۸۱۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ 24 June 2018

به هم ریختگی وضعیت اقتصادی کشور، یکی از نمودها و جلوه های جدی خود را در بازار خودرو نشان داد؛ بازاری که تقریبا هیچ سر و صاحبی ندارد و هر کسی هر قیمتی که می خواهد، روی خودروی عرضه شده اش می گذارد. در این فضا، بیشترین جوسازی ها و پایین و بالا کردن قیمت ها توسط دلالان صورت می گیرد، اما متأسفانه در چند ماه اخیر دیدیم که واردکنندگان خودروهای خارجی در وهله اول و به تبعیت از آنها خودروسازان داخلی نیز به شکل گیری فضای دلالی در بازار خودرو دامن می زنند.

به گزارش «تابناک»؛ در کشور ما به واسطه تعیین تعرفه واردات برای خودروهای وارداتی و امتیازی که برای شرکت های ایران خودرو و سایپا و همچنین برخی شرکت هایی که نسبت به مونتاژ خودرو در کشور اقدام می کنند، تولید خودروهایی که با توان داخلی طراحی، تولید و حتی مونتاژ می شوند، در اولویت قرار گرفته که طی سال هایی که این انحصار برای توانمندسازی صنعت خودروسازی داخلی ایجاد شده، تقریبا هیچ پیشرفتی نشده است.

این انحصار که با مصوبه اخیر مبنی بر جلوگیری از واردات خودروهای خارجی بیشتر هم شده، باید نتیجه ای غیر از افزایش کیفیت و پیشرفت ایران خودرو و سایپا در زمینه تولید خودروهایی قابل رقابت با صنعت روز خودروسازی دنیا و همچنین شکوفایی وضعیت اقتصادی این دو خودروساز وطنی نداشته باشد؛ اما نکته تأسف بار ماجرا اینجاست که هر دوی آنها سال هاست که محصولات تکراری و قدیمی تولید کرده و نهایتا به تغییر چراغ و انداختن یک خط حاشیه روی قسمت هایی از خودرو بسنده می کنند.

علاوه بر این، ایران خودرو و سایپا طی سال های اخیر در رویکردی کاملا متفاوت و مغایر با آنچه به عنوان اهداف بلند مدت برای آنها در نظر گرفته شده که یکی از آنان باید تبدیل شدن به 2 قدرت خودروساز برتر منطقه باشد، است؛ این دو خودروساز برای جبران ضعف ناشی از تأمین خودروهایی با حداقل آپشن های روز، اقدام به وارد کردن و فروش خودروهای چینی کرده اند و به جای تلاش برای شکوفایی اقتصاد کشور به شکوفایی اقتصاد چین که شاید عمر خودروسازی های این کشور بعضا یک سوم عمر ایران خودرو و سایپا نباشد، اقدام کرده اند.

متأسفانه خودروسازان وطنی همپا با برخی افرادی که تلاش زیادی برای به هم ریختن وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی کرده اند، در ایجاد وضعیت آشفته این روزهای بازار خودرو سهیم شدند. آنها از سال گذشته تاکنون فروش و پیش فروش های محدودی را در دستور کار خود قرار دادند تا جایی که یکی از نمایندگان مجلس در گفت و گویی اعلام کرد، ایران خودرو و سایپا در چنین شرایطی، اقدام به «احتکار» 90 هزار خودرو کرده اند که سهم نارنجی پوشان جاده مخصوص 60 هزار خودرو و سهم آبی پوشان 30 هزار خودرو بوده است؛ اقدامی که هرچند هر دو خودروساز آن را رد کردند، بررسی وضعیت بازار و عرضه و تقاضا بیشتر درستی حرف نماینده مذکور را به اثبات می رساند تا خودروسازان.

همین رویه باعث شد که قیمت برخی خودروهای خودروسازان داخلی سر به فلک بکشد و اختلاف قیمت عجیبی بین خودروهای موجود در بازار با خودروهای کارخانه ایجاد شود. در این وانفسا نه تنها تلاشی برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها توسط خودروسازانی که هنوز امضای دریافت وام 2 هزار میلیاردی توسط آنها از بیت المال و جیب مردم خشک نشده است، صورت نگرفت، بلکه همین «ایران خودرو و سایپا» در چند نوبت بدون هرگونه اخذ مجوز قانونی، اقدام به افزایش قیمت خودروهایی که به بازار عرضه نمی کردند، نمودند.

این رویه در کنار سایر مشکلات اقتصادی که در بازارهای دیگر رخ داده، باعث شده که قدرت خرید مردم رفته رفته ضعیف و ضعیف تر شود؛ موضوعی که در نهایت باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی خواهد شد؛ کما اینکه تا کنون به میزان زیادی این مسأله شکل گرفته که نمونه آن را می توان در بحث های روزمره مردم ملاحظه کرد؛ البته راه اندازی دوباره کمپین «نخریدن دلار، طلا، مسکن و خودرو» هم از اثرات چنین وضعیتی است.

با راه افتادن «کمپین نخریدن خودرو» و انتقادهای دولتی و حکومتی نسبت به عملکرد ایران خودرو و سایپا در شرایط نابسامان وضعیت خودرو، این دو خودروساز وطنی تصمیم به فروش و پیش فروش محصولات خود کردند که در مورد برخی محصولات این پیش فروش و فروش بیشتر حالت صوری داشت تا اینکه بخواهد فروش واقعی صورت بگیرد. هرچند عملکرد سایپا در این حوزه به مراتب بهتر از ایران خودرو بود.

ایران خودرو در یک پیش فروش کم نظیر و عجیب که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا آرزوی آن را دارند و فکرش را هم نمی کنند، اقدام به پیش فروش غیر قطعی محصولات خود با فرجه زمانی یک سال و نیم آینده کرد؛ آن هم به صورتی که بر خلاف قانون حمایت از مصرف کنندگان بیش از 50 درصد مبلغ خودروهای پیش فروشی خود را از مشتری می گیرد و قرار است یک سال، تا یک سال و نیم دیگر خودرو را به دست مشتری برساند. خودرویی که قیمت آن هم مشخص نیست و در زمان تحویل قیمت مشخص می شود.

این نوع فروش ایران خودرو باعث بلند شدن صدای اعتراض مردمی شد و غیر از دلالان و نمایندگی های خود این خودروساز تقریبا کسی از آن استقبال نکرد. بر همین اساس طی روزهای اخیر آبی پوشان جاده مخصوص طرح های پیش فروش قطعی با تایم های زمانی کمتری را در نظر گرفتند، آن هم به صورتی که محصولات با ارزش این خودروسازی در این طرح هیچ جایی ندارد.

به نظر می رسد، دستگاه های رسیدگی کننده و نظارتی به بررسی سهم ایران خودرو در شکل گیری فضای ملتهب در بازار خودرو بپردازند و اگر قصوری از سوی این خودروسازی در جهت اخلال در بازار صورت گرفته است، حتما با عوامل و دست اندرکاران ایجاد چنین شرایطی برخورد جدی شود.

با این شرایطی که ایران خودرو برای فروش خودروهای تولیدی اش در نظر گرفته، اولا باید پاسخ بگوید که دقیقا چه میزان خودرو از انواع سوزوکی و محصولات باارزش و همچنین سایر محصولاتش تولید کرده و به کدام یک از مشتریانش آن را عرضه کرده و فروخته است؟ اگر استقبال اینچنینی از محصولات ایران خودرو وجود دارد که تا یک سال و نیم دیگر توان پیش فروش خودرو دارد، طبیعتا باید این شرکت را یکی از متمول ترین شرکت های اقتصادی کشور دانست که می تواند با سود سرشاری که از محل استقبال بی حد و حصر از محصولاتش کسب می کند، به توسعه و پیشرفت روزافزون و ارتقای توان فنی و افزایش کیفیت محصولاتش بپردازند که تاکنون کمترین بازخورد را از این ناحیه ملاحظه کرده ایم.

اگر هم سودهای ناشی از پیش فروش عجیب محصولات ایران خودرو به همان سبک و سیاقی که ما فکر می کنیم حاصل شود، طبیعی است، در صورت عدم توسعه و پیشرفت این خودروسازی و رسیدن به شرایطی که آن را مجبور به اخذ وام 2 هزار میلیاردی از جیب بیت المال می کند، حتما نقصی در شیوه و ساز و کار هزینه کرد درآمدها وجود دارد که می توان آن را در پرداخت پاداش های آنچنانی مدیران و هزینه های پرت و اضافی جست و جو کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۴۴
ای بابا دست از سرمون بردار تابناک جان !!دیگه کار از این حرفا گذشته. این گرگ سالهاست که با گله آشناست..
مردم ایران در حال حاضر برای مصرف نمی خرند. بلکه برای دلالی می خرند. از برکت حفظ ارزش پول ملی توسط بانک مرکزی!!!
دقیقا شبیه سیستمای کمونیستی شده صنعت فرغون سازیمون فقط تفاوت اینجاست اونا در جهت همسطح کردن تمام مردم اینجوری عمل میکردن اینجا در جهت هر چه بیشتر خالی کردن و چاپیدن ملت
دست مریزاد به همتون
یه بنده خدایی توی یه جلسه داشت از اینا حمایت می کرد
بهش گفتم توی کجای دنیا دیدی توی 2 دقیقه اون حجم از ماشین از طریق اینترنتی فروش بره؟
میگه کل کشور خریدار دارن
اخه ادم حساب هم بکنه مگه میشه توی 2 دقیقه اون همه فروش بره بعد طرف 700 تا ماشین خریده باشه توی 2 دقیقه؟
احساس بدبختی دارم با زندگی در ایران.
اون شرکتها به جا حرص خوردن بهتره ایرانی را ویزای دائمی بدن
من که نتونستم بخرم .....تحویل یک سال اینده ...!!!!!!!!
پاسخ ها
احسان
| Germany |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
این یعنی میخاستی و نتونستی؟!!!
از ماست که برماست.هرچی سرتون بیاد حقتونه
وقتی دست مردم را در انتخاب خودروی مورد علاقه بستید انتظار دارید کن فیکون کنند؟ آقای محترم همه درها را بستی بعد دست لنگ سازان را باز گذاشتی انتظار دارید مردم چیکار کنند؟؟!!!
عجب حرفی می زنید شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
ای رحمت بر پدرت
ای رحمت بر شیر مادرت
این تابناک هم فقط بلده دس بذاره رو حرفای تکراری...ما همه اینارو میدونیم خودرو سازی رو همه تجربه کردیم چه بلاییه
راه حل بده برادر تابناک..
مشکل اینجاست که به هر کسی یک خودرو که حداقل نیازش است را نمی دهید بلکه برای پر کردن جیب خودتان یکی 10000 دستگاه می خره برای خیلی ها هم اصلاً نمی رسه. آقاجان مشکل اول از خود شماست یعنی خودرو سازها (ببخشید لگن سازها).
تابناک بنظر شما اصلا هدف خودروسازی در ایران ایجاد رفاه و تولید محصول با کیفیت برای مردم است؟
دلخوش به وعده های موجل ایران خودرو و سایپا نباشید
من که کارام ردیف شده دارم میرم از این مملکت بریم در به در غربت شیم بلکه اوضاعمون قدری بهتر شه ،حقیقتا ینده حقیر به این نتیجه رسیدم که عمرا این مملکت درست شه چون مردم محاله عوض شن این دوتا کارخونه محصولاتشون گرون کردن ملت عوض این که نخرن حمله ور شدن همه تولیدات ساخت شده این دوتا لگن سازی رو ظرف چند دقیقه پیش خرید کردن جوری که رکورد زده شده حالا شما بگین با این جماعت ایا امیدی هست مملکت درست شه ،امیر کبیر میگه برای داشت یه مملکت حوب وپیشرفته نیاز به پادشاه ووزیر وکیل دانا نیست مردم دانا می خواد که اونم تو ایران نیست که نیست که اگه بود وضعمون الان این نبود درضمن دلار شد 9000 تومان
سلام
سالهای سال است که هر چند وقت یکبار این همه حرف تکراری درباره خودرو و خودروسار و ... زده میشود و آخرش هم هیچ که هیچ. آنها که بردند و خوردند، متمولتر شدند و هنوز هم دارند میخورند و میبرند و کسی هم جلودارشان نیست و به قول معروف ککشان هم نمی گزد و آنها که نداشتند و بدبخت بودند بیشتر هزینه کردند و بدبخت تر شدند. تا بوده همین بوده و تا ابد هم همین خواهد بود که فقرا فقیرتر شدند و ثروتمندان غنی تر. گه گاه شخصی آمد و کلی حرف زد که ال میکنم و بل میکنم و مردم هم گول خوردند و او بر موج سوار شد و به ساحل امن خود که رسید شد جزئی از همانها و تمام.
در دولت هم فرقی از این بابت وجود ندارد و تنها باید به تنهایی رهبر نگریست و باید دعا کرد که «اللهم عجل لولیک الفرج» تا هر چه زودتر خدا یاری کند اما صد افسوس که دعا هم دیگر فایده ندارد.
یک سوال
اساسا مالکان اصلی ایران خودرو و سایپا کین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
حزب کارگزاران
به این نکته توجه کردید که هر قیمتی دلالا میفروشن تو بازار خودروسازام دوماه بعد با جار و جنجال شورای رقابت و وادار میکنن که اون قیمتو اجازه فروش بدن!
دلالا به نظرتون کین آیا جارچیان خودروسازا ما نیستن؟
بدبختیم همین
پیش به سوی بمب اتم.
با بمب اتم اسراییل و آمریکا رو بزنید
اگه قراره ما رو از گشنگی بکشن یک کاری می کنیم که با اسراییلی ها و آمریکایی ها بریم اون دنیا.
شرکتهای بزرگ خودروسازی شده جای مونتاژ4چرخ های بی کیفیت به قیمت ماشین های کره ای. این شبه مسئولان هم هر چی فامیل و اشنا داشتند فرستادن اونجا با حقوق یالا.
ای پی چین که همیشه میای مزخرف میگی وحتی جرات نداری با اسم کامنت بذاری وضع مملکتو می بینی ....
خدایا در ایران بی پناه ترین مردم جهان را شاهدیم که بیشترین ضربه را از خودی ها میخورند ازجمله دونورچشمی صنعت داخلی ایران خودرو و سایپا . .کسی هم بدادشان نمیرسد که هیچ ، همه وکیل مدافع همین صنعت ظالم شده اند.
کاش میدانستید چه پولی خرج پروژه های چینی و کارگرهای علاف چینی و کره ای در پارس خودرو شده است و فقط برای واردات کار میکنند حتی برای داخلی سازی فقط ماشین و مواد اولیه را وارد میکنند !!!! خلاصه وحشتناک مشغول چداول هستند با این وام دوهزار میلیاردی که گرفتن!!!
وقتی اقتصاد در دست دولت باشد و به بهانه های مختلف مردم حق انتخاب نداشته باشند و دولت بجای مردم تصمیم بگیرد همین خواهد شد که البته تاریخ نشان داده این نوع دولتها دوام نخواهند داشت
بیخود خودمان را فریب ندهیم هرچیزی بیشتر گران می شود مردم بیشتر حرص خرید ان را دارند ؟الان دور دور ادم های تازه به دوران رسیده است بنده سال 1386 یک خودرو صفر خریدم وهنوز هم جایگزین نکرده ام ؟اما بعضی ااشنایان ما با ماشین من تابحال 5 بار خودرو را عوض کردهاند ؟این فرهنگ مصرف گرایی امریکایی در جامعه ما باید قربانی بگیرد ؟لیاقت ما همین وضع موجود است ؟
ترامپ و کاسبان تحریم وطنی در رقابتی تنگاتنگ در حال بریدن آخرین مجاری تنفسی مردم هستند. در مملکتی که نمی توان فهمید که چه کسی مانع رفع حصر، ورود بانوان به ورزشگاه ها و ....... می شود، انتظار شفافیت و رسیدگی و نظارت بر ایران خوردرو و سایپا بی مورد است.
پاسخ ها
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
الان که همه تو فکر نون شب و از گشنگی نمردن و از بی ابی نمردن هستن مشکل ما یعنی ورود بانوان به ورزشگاها هست اونم توی این خبر که هیچ ربطی به این موضوع نداشت؟؟؟ولمون کن بابا همین که از فردا همیندیگه رو نخوریم جای شکرش باقیه
کاش مردمم به جای اینکه کلشون یکسره تو اینستا باشه چهارتا تحلیل این جوری میخوندن و دولتم همکار این کار خودرو سازا نبود
مگر فقط تو این مملکت حق خودروسازان یا ایران خودرو اهمیت دارد و مردم صاحب حق نیستند! مگه ما تو این مملکت حق نداریم که این صنایع اینجور به سر ما ظلم و جنایت می کنند! به نظر می رسد ملت باید با این سازمان ها و کارخانه ها مقابله به مثل کند و ماشین خارجی بخرد تا این لگن ها رو دست این سودجویانی که فقط به دنبال مکیدن خون مردمند باد بکنه بگندد تا به کشورهای فقیر صادر کنند هر دستگاه سه میلیون شش میلیون و اونوقت بهشون نشون بدیم که حق مردم یعنی چی! گمرکات را میبندیم تا مردم زیر بار قیمت خودرو خفه بشوند و از همین لگن های داخلی با قیمت بالا بهره ببرند
آقای شریعتمداری بدترین عملکرد را در خصوص ثبت سفارش ها و صنعت خودور داشته و دارد و عامل این نابسامانی شخص وزیر است. بازار خودرو به تمام معنا بلاصاحب رها شده منتها در یک طرف از حمایت کامل برخوردار است و در طرف فروش و قیمت و بازار کاملا رها شده است. با این اوضاع به جای تنبیه کردن خودروسازان در به راه انداختن این جو آنها را جایزه می دهیم. مایه تاسف است اگر قرار بر پیشرفت کیفیت اینها بود که بعد از 50 سال باید قدری با کیفیت می شدند. تاوان اینها را ملت می پردازند. در کجای دنیا اختلاف بین قیمت حداقل و حداکثر یک مدل خودرو خود به اندازه قیمت همان خودروست. قیمت مزدا3 240 تا 320 میلیون تومان. ق5یمت 206 بین 46 تا 60 میلیون
طرح فروش قطعی گذاشتن برای مردم عادی سایت بستن بعد که نمایندگیها ظرفیت تکمیل کردن سایت باز کردن که این خبر در 2030 هم پخش شد. دو مرتبه آگهی دادن در تاریخ 2 تیر راس ساعت 11 فروش قطعی دارن. دو مرتبه تا ساعت 14 سایت برای مردم عادی مسدود بود بعد از گلچین کردن نمایندگیها و تکمیل ظرفیت تحویل کوتاه مدت سایت برای مردم عادی باز شد.
دیگه اینچیزا برا مردم عادی شده. کسی انتظار اصلاح و درست شدن نداره.
آقا ما غلط کردیم که ایرانی هستیم. دست از سر ما بردارید.
وقتی حمایت از کالای داخلی باشه نتیجه اش همین میشه، تا الان خودرو بوده با قوانین جدید بقیه اقلام نیز کوپنی و نوبتی می شود
تا عظیم خودرو هست چرا بده به تو!!!!!! می ده به اون اونم 40 بالا می ده به تو!!!!!
سالهای سال از حقوق ناچیز کارمندی پس انداز کردم تا بتوانم در این اوضاع بلبشو فکری برای بچه هایمان کنم ظرف چند ماه و حالا هم روز به روز با افزایش افسار گیسخته قیمتها بی ارزش و از کفمان رفت آیا کسی هست به داد این مردم بی پناه و فلک زده برسد هر روز تصمیمات این دولت وضعیت را بدتر و بدتر میکنه از اقتصاد چنین و چنان هم جز بدبختی و فلاکت مردم چیزی عاید نشده چون سیاستگذاران این حوزه افرادی بیسواد هستند کسانیکه نه بواسطه استعدادشان به این موقعیتها رسیده و تصمییم گیر اقتصاد کشور هستند بلکه بواسطه ظاهر سازی و... بر این مسندها تکیه زدند مردم جانشان به لبشان رسیده ناله مردم به آسمان رسیده نمیدانم از خدا چرا صدا نمیرسد دولت نظاره گر فلاکت روزافزون مردم است کاش ذره ای شهامت داشتی و استفا میدادی شاید مردی پیدا شود و کاری بکند خداوند انشااله
برای همین واردات نصفه نیمه خودرو راهم ممنوع کردند تا ایندو شرکت کلاهبردار بیشتر مردم رابدوشند.
وقتی بلانسبت مردمی که برای خرید هر چیزی صف میکشند حق ما بدتر از این وضعی که است هم میباشد. به قولی خلایق را هر چی لایق
وقتی ملت هجوم میبرن برا خرید این ها که معلوم نیست کِی و با چه قیمتی بهشون تحویل میدن، این ها هم سوار مردم هستن
تقصیر خود مردمه. برا چی هجوم میبرن برا خرید چیزی که معلوم نیست قیمتش چیه و کی تحویل میدن؟ وقتی با هر شرایطی خریدار هست اوضاع همینه
تا وقتی تعدادی افراد وابسته در راس شرکت های مادر و تابعه خودرو هستند ، دلیلی برای پاسحگویی و آینده نگری نیست . وضعیت تولید و فروش پیشکش ، در ایران خودرو همین مدیران ارشد به اصطلاح توانمند و دلسوز، طی 3 سال گذشته ، دهها شرکت زیر مجموعه و اموال تحت تصرف با ارزش را را با هدف واهی مدیریت بهینه اموال و منابع سازمانی و هدف واقعی سر پوش گذاشتن بر زیان های انبوه ناشی از سوء مدیریت شان ، به فروش رسانده اند . و روز به روز پیکر این مجموعه های صنعتی نحیف تر و بی رمق تر می شود .
انقدر میگید دلال . دلال خود نماینده گی ها هستند اگر دولت به فروش ها واردبشه وبخواد همه دلال ها را جمع میکنه اما موضوع اینجاست که خواست خود دولت اینه که به این صورت باشه.با جلوگیری از واردات فقط یک راه برای مردم گذاشته ان هم خرید محصولات داخلی با وضع موجود.
عزيزان دلم خوب نخرين بابا نخرين
بابا بی خیال بیاین بریم توچال
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل