بازدید 2543

تناسبی میان رشته‌های دانشگاهی و نیاز جامعه نیست

کد خبر: ۸۱۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 24 June 2018

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت علوم به عنوان متولی بخش آموزش‌ عالی باید میان رشته‌های دانشگاهی و نیاز جامعه تناسب ایجاد کند.

به گزارش خانه ملت، محمدجواد جمالی نوبندگانی درباره سوال خود از وزیر علوم که مقرر شده در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شود، گفت: این سوال از سه محور تشکیل می‌شود؛ محور اول در خصوص عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز جامعه و جذب بالای دانشجو در همین رشته‌ها است و هم چنین نوع رشته‌ها نیز تناسبی با نیاز جامعه ندارد؛ بطور مثال تعداد کسانی که در رشته مهندسی معماری فارغ‌التحصیل شده‌اند، از نیاز جامعه فراتر است، لذا برای شغل آنها باید چه اقدامی صورت بپذیرد؟

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت علوم به عنوان متولی بخش آموزش‌ عالی باید میان رشته‌های دانشگاهی و نیاز جامعه تناسب ایجاد کرده و ظرفیت‌ها را کاهش دهد. حتی ظرفیت‌هایی که در دانشگاه آزاد بدون هیچ مطالعه‌ای افزایش پیدا کرده، کاهش دهند تا دیگر شاهد کلاس 50 نفره در مقطع دکتری دانشگاه آزاد نباشیم.

وی ادامه داد: محور دوم سوال درباره ادغام دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با دانشگاه جامع علمی و کاربردی است که در دوره گذشته از وزیر علوم سابق نیز سوال شد، ولی متاسفانه اقدامی از جانب وزارت علوم در این خصوص دیده نمی‌شود و پاسخ روشنی برای آن ارائه داده نمی‌شود.

این نماینده مجلس در دوره دهم با تشریح محور سوم سوال خود از وزیر علوم گفت: آمار دقیقی در مورد تعداد مقالات علمی و دانشگاهی و ارتباط آنها با صنعت و کشاورزی وجود ندارد و با توجه به تحریم‌هایی که کشور با آن مواجه است و تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، متاسفانه ارتباط مناسبی میان مقالات علمی و صنعت برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و اقدامی از طرف وزیر در این خصوص مشاهده نمی‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به وعده‌هایی که وزیر علوم هنگام اخذ رای اعتماد به نمایندگان ملت داده بود، باید اقدامات مناسبی در خصوص سوالات ارائه شده، انجام می‌داد؛ لذا وزیر علوم باید پاسخگوی اقدامات خویش در این خصوص باشد و ادله‌ روشنی برای اقدامات خویش بیاورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل