بازدید 3828
امتیازگیری پتروشیمی ها از دولت

مقاومت پتروشیمی ها برای ورود به سامانه نیما جواب داد

تقریباً دو ماه پیش بود که دولت برای سامان دادن به بازار ارز، دلار را تک نرخی اعلام کرد و از سامانه ای به نام سامانه نیما رونمایی کرد. قرار بود درآمدهای ارزی به سامانه نیما ریخته شود و مصارف ارزی نیز از این سامانه برداشت شود. در این بین خبرها حکایت از آن داشت که پتروشیمی ها از واریز ارز خود به این سامانه خودداری می کنند. به تازگی دولت مجبور شد برای راضی کردن پتروشیمی ها به انجام این کار، به آن ها امتیاز بدهد.
کد خبر: ۸۱۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴ 23 June 2018

مقاومت پتروشیمی ها برای ورود به سامانه نیما جواب دادتقریباً دو ماه پیش بود که دولت برای سامان دادن به بازار ارز، دلار را تک نرخی اعلام کرد و از سامانه ای به نام سامانه نیما رونمایی کرد. قرار بود درآمدهای ارزی به سامانه نیما ریخته شود و مصارف ارزی نیز از این سامانه برداشت شود. در این بین خبرها حکایت از آن داشت که پتروشیمی ها از واریز ارز خود به این سامانه خودداری می کنند. به تازگی دولت مجبور شد برای راضی کردن پتروشیمی ها به انجام این کار، به آن ها امتیاز بدهد.

به گزارش تابناک اقتصادی، نابسامانی های بازار ارز دولت را مجبور کرد تا در فروردین ماه سال جاری دلار را تک نرخی اعلام کند و همچنین از سامانه ای به نام نیما رونمایی کند. قرار بر این بود که تمام درآمدهای ارزی به این سامانه واریز شود و برای نیازها و مصارف ارزی از این سامانه برداشت شود.

در این بین برخی صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها که به عنوان دومین منبع صادراتی بعد از نفت هستند، حاضر نشدند که ارز خود را به قیمت 4200 تومان به سامانه نیمای بانک مرکزی واریز کنند. البته این اولین باری نبود که پتروشیمی ها از عرضه ارز خود خودداری می کردند. در زمستان سال گذشته و در زمان اوج گیری نوسانات ارزی، دولت از  پتروشیمی ها خواست که برای سامان بخشیدن به اوضاع بازار ارز، ارز خود را به بازار عرضه کنند. پتروشیمی ها هم برای چند روزی این کار را انجام دادند و تا حدودی ثبات به بازار ارز بازگشت اما وسوسه فروش دلار به قیمت بالاتر باعث شد که از ادامه عرضه ارز خود به بازار خودداری کنند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در واکنش به عدم عرضه ارز توسط برخی صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها به سامانه نیما اعلام کرد که دولت نمی تواند به صادرکنندگانی که حاضر نیستند ارز خود را عرضه کنند، معافیت های مالیاتی و سایر مشوق ها از جمله جوایز صادراتی و نرخ های ترجیحی در نظام بانکی برای تسهیلات بانکی اعطا کند. البته این تهدیدات و محدودیت ها هم باعث نشد که پتروشیمی ها به سامانه نیما رو بیاورند. به همین منظور دولت مجبور شد در قبال واریز ارز پتروشیمی ها به سامانه نیما برای آن ها امتیازی را در نظر بگیرد. امتیازی که گویا در جلسه مورخه 8 خرداد 1397 بین انجمن کارفرمایان پتروشیمی و معاون اول رئیس جمهور، از سوی کارفرمایان پتروشیمی مطرح شد. کارفرمایان پتروشیمی اعلام کردند که در صورت گرفتن مزایایی چون نرخ خوراک با دلار 3800 تومان،  نرخ ارز خود را به قیمت 4200 تومان عرضه کنند.

بعد از این پیشنهاد، دولت نیز در جلسه مورخه 23 خرداد 1397 هیئت وزیران به وزارت نفت اجازه داد تا در سال جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی توسط شرکت های تابعه این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی را به ازای هر دلار، 3800 تومان منظور کند.

اینکه بلاخره پتروشیمی ها به واریز ارز خود به سامانه نیما تن دادند را به فال نیک می گیریم اما باید گفت که این امتیازدهی دولت به پتروشیمی ها باعث خواهد شد که در آینده و در بزنگاه هایی که دولت به یاری پتروشیمی ها نیازمند است، پتروشیمی ها دوباره درخواست امتیازاتی را داشته باشند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره نمود که یارانه ارزی در حالی به خوراک پتروشیمی ها تعلق می گیرد که به تازگی بانک مرکزی یارانه ارزی دارو را حذف نمود و قرار شد تا واردات دارو با دلار 4200 تومان انجام شود.   

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان