بازدید 36538
روایتی دیگر از خنجر تاریخی روس‌ها بر پشت ایران؛

اتحاد پوتین با اردوغان برای بیرون راندن نیروهای وابسته به ایران از شمال سوریه

به نظر می رسد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عزم خود برای تضعیف نفوذ ایران در سوریه را جزم کرده است؛ در همین راستا، پس از توافقاتی که مسکو با تل آویو برای عقب راندن نیروهای محور مقاومت از جنوب و جنوب غرب سوریه داشته است، این بار تزارها با همسایه شمالی ایران یعنی ترکیه وارد مذاکره و توافق شده اند تا دست ایران را از شمال سوریه نیز کوتاه کنند!
کد خبر: ۸۱۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 23 June 2018

پس از آنکه روس ها با اسرائیل برای محدود کردن نفوذ ایران در جنوب غربی سوریه توافقاتی داشتند و بسیاری از مواضع نیروهای ایران و محور مقاومت متعاقب این توافق توسط تل آویو مورد حمله قرار گرفت، اکنون خبرها و گزارش ها حاکی از آن است که مسکو در راستای محدود کردن نفوذ ایران در شمال سوریه گام برمی دارد.

به گزارش «تابناک»؛ به نظر می رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عزم خود برای تضعیف نفوذ ایران در سوریه را جزم کرده است؛ در همین راستا، پس از توافقاتی که مسکو با تل آویو برای عقب راندن نیروهای محور مقاومت از جنوب و جنوب غرب سوریه داشته است، این بار تزارها با همسایه شمالی ایران یعنی ترکیه وارد مذاکره و توافق شده اند تا دست ایران را از شمال سوریه نیز کوتاه کنند!

این توافق جدید، به شهر تل رفعت در شمال استان حلب مربوط می شود؛ جایی که به گفته رسانه های سوری، روسیه و ترکیه توافق کرده اند که نیروهای کرد سوری، نیروهای ایرانی و ارتش سوریه از شهر تل رفعت در شمال استان حلب بیرون رانده و نیروی مشترکی از نظامیان روسیه و ترکیه تا برگزاری انتخابات محلی در تل رفعت مستقر شوند.

در نشستی که 23 خرداد بین مسئولان تل رفعت با نیروهای ترکیه در شهر اعزاز برگزار شد، دو طرف برای بازگشت آواره ها به این شهر توافق کردند.

در همین رابطه، پایگاه خبری «عنب بلدی» وابسته به مخالفان سوریه به نقل از یکی از مسئولان شرکت کننده در این نشست اعلام کرد: توافق تل رفعت با توافق منبج که هنوز جزئیات آن مشخص نشده، متفاوت است.

این پایگاه مخالفان سوری افزود: ترکیه به ما اطمینان داده که ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان از تل رفعت خارج می شوند و نیروهای ترکیه و روسیه جای آن ها را می گیرند.

اتحاد پوتین با اردوغان برای بیرون راندن نیروهای وابسته به ایران از شمال سوریه

توافق واگذاری شهر «تل رفعت» به ترکیه را باید توافقی بی‌سابقه در تاریخ هشت ساله بحران سوریه دانست که می‌تواند نقطه آغازین دوره جدیدی از همکاری روسیه و ترکیه در سوریه باشد.

در همین رابطه باید به نکات زیر اشاره کرد؛

  1. در حال حاضر نیروهای نظامی سوری نزدیک به جبهه مقاومت به ویژه یگان‌های نظامی محلی شهرهای شیعه‌نشین «نبل»، «الزهراء» و «السفیرة» و گروه‌هایی مانند «لواء الباقر» و «فوج النیرب» در کنار شبه نظامیان کُرد وابسته به ائتلاف سوریه دموکراتیک، اداره شهر تل رفعت و حومه آن را بر عهده دارند.
  2. بر پایه این توافق که هنوز جزئیات آن بیان نشده است، روسیه تعهد داده که نیروهای جبهه مقاومت، شبه نظامیان کُرد و نظامیان دفاع الوطنی وفادار به دمشق از تل رفعت خارج شده و در مقابل ترکیه نیز تعهد می‌دهد نظامیان ارتش آزاد وارد این شهر و مناطق اطراف نشوند.
  3. در مقابل، نیروهای نظامی ترکیه و روسیه مسئولیت دفاع از شهر و منطقه و برقراری موقت امنیت را بر عهده خواهند داشت. همزمان شهروندان محلی که طی سه سال اخیر توسط روسیه به عنوان بازوهای اجرایی امنیت شهری در تل رفعت را بر عهده داشتند، ساختار اولیه پلیس محلی تل رفعت را تشکیل داده و تشکیلات گسترده به نام «پلیس آزاد» که در واقع نیروی انتظامی سازماندهی شده توسط ترکیه در مناطق شمال استان حلب (دو منطقه درع الفرات و غضن الزیتون) با ورود به شهر، تل رفعت را از نظر اداری و انتظامی به قلمرو درع الفرات (سپر فرات) و غصن الزیتون (شاخه زیتون) ضمیمه می‌کنند.
  4. همچنین مقرر شده، مانند نظام اداری مستقر در مناطق تحت سیطره معارضین سوری، انتخابات شورای شهر و محله برگزار شده و هر شهر توسط شوراهای محلی آن به صورت خودگردان و زیر نظر دولت موقت معارضین (مستقر در ترکیه) اداره شود! ضمن این‌که ایستگاه‌های بازرسی و امنیتی ارتش‌های ترکیه و روسیه طی دو روز آینده در اطراف شهرها و روستاهای این منطقه فعال شود.
  5. بخش پایانی توافق مسکو و آنکارا بر سر تل رفعت به مسأله آوارگان این شهر برمی‌گردد. طبق توافق صورت گرفته، مقرر شد تا از هفته آینده آوارگان تل رفعت و مناطق همجوار تدریجی به شهر و خانه خود بازگردند. گزارش‌ها حاکی است که هم‌اکنون در شمال استان حلب به ویژه منطقه اعزاز و پایانه مرزی باب السلامه، نام‌نویسی از آوارگان تل رفعت برای بازگشت به شهر خود آغاز شده است.

شهر تل رفعت و مناطق اطراف آن مانند منغ، مرعناز، شیخ عیسی، عین دقنة و... تا سال 2015 تحت سیطره ارتش آزاد و معارضین سوری بود. تل رفعت به عنوان نزدیک‌ترین شهر بزرگ شمال حلب به مرکز استان، مقر مرکزی گروه تروریستی «جیش الثوار» وابسته به ارتش آزاد بود که در سال 2015 در یک چرخش آشکار، از ارتش آزاد جدا و به ائتلاف تازه تأسیس سوریه دموکراتیک به محوریت تجزیه‌طلبان کُرد ملحق شد.

ذکر این مهم لازم است، روس ها در چند روز گذشته نیز اتحادی را با عربستان برای مقابله با ایران در زمینه افزایش تولید نفت به وجود آورد. آنچه واضح است این که ضعف اصلی روسیه این است که تلاش می کند در آن واحد با همه دوست باشد؛ هرچند این شیوه تا کنون موفق بوده، بسیاری از رویه های آن اشتباه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۶۸
انتشار یافته: ۷۰
عالیه و به نفع مردم ایران. سوریه رو رها کنید! اگه میتونید جلوی گرانی رو بگیرید که داره اخرین نفسهای مردم رو میگیره.
تبریک به مردم ایران .

تسلیت به دوستان روسیه در داخل .

تسلیت مجدد به مسئولان با اینهمه درایت !!!!!!!!!!!!
دمشششش گرررم... مرده مرد.
ابنهمه خرج اونجا کردید قششششنگ جوابتونو گرفتید
حقمون هست ...
آرزوی ایران برای نابودی اسراییل تنها انگیزه ایران جهت حضور تو سوریه بود. این آرزو از نظر سایر کشورهای جهان نامشروع است. ولی ما با لجبازی و تقابل با سایر کشورها و صرف هزینه های بسیار در نهایت داریم بسمت نابودی کشور خودمان پیش میرویم.
بیش از 30 میلیارد دلار در سوریه هزینه کردیم که آخرش روسیه و ترکیه اینجوری رکب بزنند !!!

واقعا چرا باید به حرف برخی اشخاص نادان اینهمه در دیگر کشورها هزینه کنیم در حالیکه مردم خودمان در تنگناهای اقتصادی سردرگم هستند ؟؟
مسئولان ما حتی یک واحد درسی هم تاریخ نگذرانده اند وگرنه در دام روسها نمی افتادیم.

لطفا پاسخگو باشند همه کسانی که جان و مال ملت ایران را در دیگر کشورها و برای منافع دیگران هزینه میکنند .

من راضی نیستم از حق من یک ریال برای خارج از کشورم هزینه شود.
تا زمانی که ارمان‌گرایی و ایدئولوژی در سیاست خارجی باشه، از این دست وقایع زیاده!!!
بازم بگید حبابه !!

این هم از کشور برادر ، دوست ، همسایه ی خائن و بیرحم و نون به نرخ روز خور روسیه .
شاید روسیه دلش به حال مردم ایران بسوزه و از سوریه اخراجمون کنه تا این هزینه جنگ تموم بشه
دنیا دنیای پول و باج سبیل است .
وقتی پول نداری یعنی باج هم نداری که بدی .
ترکیه وضع مالیش از ما بهتره مثل عربستان و امارات .
روسیه هم دنبال پول و منافع اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک و ... است چیزهایی که ایران هیچکدام را ندارد .
نباید به روسیه خورده گرفته که اون هم مانند تمام گردن کلفت های دنیا فقط دنیال منافع خودشه . رفیق و رفیق بازی هم مال تو فیلم ها و قصه ها است .
اشکال از ماست که وارد هر بازی که شدیم ، درست خارج شدن ازش رو بلد نیستیم . و در ضمن مثل ما مثل آدمیه که ستون فقراتش از ده جا شکسته ، اونقت رفته پای کوه اورست و ادعای فتح اونو داره .
تو ادارۀ کشور ( در حد ساده ترین امور ) موندیم اونوقت ...
كار خوبي كردن روسيه يه ابرقدرت نظامي هست و تركيه ١٥ دهيم اقتصاد دنيا ، ايران چي ؟! تركيه در عرض ٣ سال بزرگترين فرودگاه دنيا رو ساخت و كلي طرحهاي بزرگ رو به بهره برداري رسوند، ايران هم فعلا تو خواب ٢٥٠٠ ثانيه خوابيده و هنوز داره راجب نژاد عاريايي حرف ميزنه و خودشو از همه بالاتر ميبينه .
از اول هم مشخص بود ,گربه در راه خدا موش نمی گیره ,همون موقع که پوتین اومد ایران واین جمله روگفت که روسیه هیچ وقت به دوستانش از پشت خنجر نمی زنه ,فهمیده بود ملت ما بهش اعتماد نداره .
یاد اون نماینده یا شخصیت ساده لوحی می افتم که از شدت ساده لوحی میگفت ، جمهوری اسلامی توانسته است ابر قدرت ها را به خدمت خود در آورد. اکنون معلوم میشود کی خادم بوده و کی مخدوم
تاريخ مشون داده كه چقدر روسها به ايران خنجر زدن.اين كه چيز تازه اي نيست.
فقط میتونم بگم خخخخخخخخخخخخخخخخخخ!!
از اول هم معلوم بود ایران پیاده نظام روسیه درکشور سوریه هستش فقط حیف این هم جوون حیف
خود کرده را تدبیر نیست. وقتی مسئولان نظام نه تاریخ را می خوانند و نه به آنان که تاریخ را خوانده اند گوش می دهند باید که این هزینه گرا را بپردازند.
داریم تاریخ قاجارها را تکرار میکنیم.
خب منافع روسها در ایران چیست، ان را محدود کنیم. مثلا کوچکف و نوادگان میرزاکوچک خان را از سیاست داخلی ایران بیرون کنیم، یا سلیمی نمین را که از اقوام پیشه وری است در سیاست راه ندهیم تا روسیه نتواند با تهدید جنگ داخلی ایران از ما امتیاز بگیرد
اصلاح طلبان که وابستگی شان به غرب در این سالها اثبات شده ، برای این که از شرم این وابستگی کم کنند ، و چهره ملی و ضد بیگانه از خود ترسیم کنند ، ژست ضد روسیه گرفتن و با همکاری شبکه های فارسی زبان انگلیسی همکار خود ، روسیه هراسی می کنند...اول می گفتن روسیه وارد سوریه نخواهد شد ، بعد گفتن از حق وتو استفاده نخواهد کرد ، بعد شایعه کردند که خواستار خروج ایران شده !!!
امام خمینی: غربگراها شوروی را مطرح می کنند تا امریکا را تطهیر کنند..
خیلی جالبه
ترکیه هواپیمای روسیه را زده و خلبانش را کشته ولی روسیه S-400 بهش داد و حالا داره با ترکیه تقسیم غنائم میکنه و برای ایران نقشه میکنه
از اون طرف ایران هر باجی که روسیه خواسته را داده ولی روسیه حتی حاضر نشده S-300 به ایران بده و تقریبا در همه موارد از پشت به ایران خنجر شده
موندم مسئولین ما در سیاست خارجی دارن چکار میکنند که از اینجا رانده و از آنجا مانده شده ایم
متاسفانه درسی در دوره دبیرستان در گذشته تدریس میشد بنام درس تاریخ وعجیب ان که از زمان حکومت تزار که مصادف با حکومت قاجاریه بود وبعد از آن انقلاب سوسیالیستی ودر ادامه آن هیچگاه ایران از معاهدات فیمابین خود وهمسایه شمالی انتفاعی نبرده متاسفانه اینکه زعمای کشور که یقینا" از دانش آموزان آن دوره ها بوده اند وبطور قطع این موضوعات را مرور نموده اند هرگز در سیاست کشور این نکات را آموزه ومحل عبرت از تاریخ قرار نداده اند اداره کشور تعمیر دوچرخه نیست که با آزمون وخطا تبحر لازم در آن پیدا شود مجموعه کشور با تصمیمی کن فیکون میشود و آسیب های بوجود آمده قابل جبران نیست
درود بر روسیه و پوتین
دوستي با كشور صنعتي و اقتصاد ١٥ جهان مانند تركيه ، براي روسيه خيلي پر سود تَر از دوستي با ايران ورشكسته و تحريم شده هست ، ايران بجز در نژاد پرستي در هيج زمينه ايي در دنيا مقام اول رو ندارد .
ترکیه مرز گسترده ای با سوریه دارد و الان هم حدود 3.5 میلیون سوریه به ترکیه پناه برده اند این شهر در مرز ترکیه است و می تواند بخشی از از مهاجران را در خودش جای بدهد
بنظر میاد نیروهای وفادار به اسد و مستشاران خارجی اش بجای جنگ در مناطق تحت سلطه داعش بیشتر سرگرم جنگ در مناطق تحت سلطه ارتش آزاد در نزدیکی مرزهای ترکیه بوده اند !
ابن همه گفتند به روسها نباید اطمینان کرد. اینهم حاصل کار.
آنهایی که سوریه را عمق استراتژیک ایران تعریف می کردند وارزش سوریه را بیش از خوزستان میدانستند وبا این رویکرد جان ومال مردم ایران در سوریه هزینه شد باید پاسخگو باشند
عجیب است که مردم کشور به بد عهدی و بی وفایی روس ها مطلع هستند ولی مثلا نخبگان کشور که مسئولیت کشور به عهد دارند متوجه نیستند و یا اینکه هستند ولی گماشته روس ها هستند ؟
کاش میشد همان برنوهای سابق دست گرفته و نسل این روس ها را کند
حتما الان يك عده تروريست كوهي ميان به اردوغان فحش ميدن ، فعلا كه قنديل رو هم تصاحب كرد و شما دوباره آواره كوه هاي ديگه ،
انگلیسی ها شرف دارن به روس های بی شرف
از فردا مرگ بر روسیه و مرگ بر ترکیه را هم به بقیه مرگ بر آمریکا و اسرائیل و اروپا اضافه کنیم . پیشنهاد میشه بگیم مرگ بر کره زمین .
وقتی در سیاست و دیانت!فقط مدعی بودند و دانش و عدل ندارند! توقع بیش از این نمیره. مردم عادی به عاقبت رفتار مسئولین واقفند.اما خودشون نه!!جالبه؟!!!
كوردها در ابتدا زير پرچم روسيه مخفي شده بودن ، ولي ديگه بجز اسرائيل حامي ديگه يي ندارن و يك مدت ديگه به حال خودشون رها خواهند شد و مثل گوشت قربوني از هر طرف محاصره ميشن ، و تقاص همكاري با داعش و شهيد كردن سربازهاي ايران در مرز و بمب گذاري هاي تركيه مظلوم نمايي در مقابل داعش رو پس خواهند داد
این همه هزینه
این همه نیروی انسانی که مجروح شدند و جان خود را از دست دادند
نتیجه؟؟؟؟؟
به نظر من و یک عقل سلیم میشه فهمید که خود وجود وجود و روح مبارک ائمه معصوم هم راضی به این همه هزینه نبود وقتی که در خانه میلیون ها نفر فقیر و انسان بی سرپناه وجود دارد. آدم هایی که دیگه در این دنیا هیچ امیدی ندارند.
چرا از تاریخ درس نمی گیرید؟

والله دشمنی آمریکا شرف داره به دوستی روسها!!!
بازم داره تحريم ها برميگرده و دوباره ايران دست به دامن تركيه خواهد شد، ولي نميدونم با چه رويي ؟!! يعني روزي نيست كه بر عليه اردوغان و توركها تو ايران نفرت پراكني نشه ،
جالبه،دست دوستی اردوغان را همه قبول میکنند حتی اگر در گذشته از او ضربه خورده باشند،پوتین بعداز اینکه جنگنده روسها توسط ترکیه سرنگون شد،اسرائیل بعد از اینکه بارها اردوغان از آنها انتقاد کرد،اسد بعد از اینکه ترکیه نقش موثری در ویرانی سوریه بر عهده داشت و...اما برای ایران جریان کاملا متفاوت هست،به هر که خوبی کردیم عاقبت خوشی نداشت!!!چرا؟!؟!؟!؟!شاید دیگر وقت آن رسیده برای یادگاری نوشتن دیوارهای دیگر انتخاب کنیم.
تکلیف میلیاردها پولی که ایران در سوریه هزینه کرده چی میشه؟ آیا وقت آن نرسیده که در سیاست هایمان بازنگری اساسی داشته باشیم؟
هم عوام و هم خواص ميگفتند كه روسيه بعد از براورده شدن خواسته هايش در سوريه با كارت ايران بازي خواهد كرد و بين ابرقدرت هايي مثل امريكا و روسيه كشور ايران تعيين كننده نيست. اما بعضي ها بينايي شون رو از دست داده بودند. الان پاسخگوي اون هزينه 35 ميليارد دلاري از جيب مردم ايران كيست؟
برگی دیگر از خیانت های کشور دوست و برادر !!! روسیه و جالب اینکه آقایان با وجود همه این خیانت ها باز هم نمیخواهند قبول کنند که به روسیه نمیتوان اعتماد کرد.ای کاش آقایان و حضرات به جای این همه بی اعتمادی نسبت به غرب خصوصا آمریکا کمی هم نسبت به روسیه خائن بی اعتماد بودند.
کی میخواهید به این برسید که نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؟
الان آقای ولایتی کجاست که میگه روسها متحد ما هستن و باید تا اونجا که میشه به روسیه نزدیک بشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بندازن بیرون این تروریست ها رو
"ضعف اصلی روسیه این است که تلاش می کند در آن واحد با همه دوست باشد."
ایران چی؟
نقطه قوتش اینه که تلاش میکنه با همه قدرتها دشمن باشه.
برادر اسد که فرمود ما زیر بار سیاستهای ضد ایران نمیرویم
خوب خدا رو شکر
کاش روسیه هرچه زودتر مارو از لبنان، یمن، فلسطین، عراق، مراکش، نیجریه و ونزوئلا بیرون کنه
چه بهتر تا شما باشید دوست و دشمن را تشخیص دهید
روسیه امریکا یا هر کشور دیگه منافع خودش در نظر میگیره .ما متاسفانه مجبوریم بخاطر مرگ بر این و اون گفتنامون به دیگران تکیه کنیم
هم شرقی هم غربی؛ جمهوری اسلامی
روسیه اشتباه نمیکند درجهت منافع ملی خود درزمان لازم تصمیم مناسب میگیرد وبه کسانی که تخم مرغ هایشان رادرسبد انها
گذاشته اند پوزخند میزند
دستش درد نکنه بابا پوتین
اگر این خبر درست باشد به نفع سوریه و منطقه خواهد بود.
و باز هم تاریخ تکرار شد
ایران باید این را بداند همه کشورها جز امریکا کشورهایی حقیر و کوچک هستند
تابناک جان مطلب جدید بگو، خیانت روس ها به ملت و دولت ایران که مطلب جدیدی نیست، خیانتی به وسعت چند قرن رو شاهد بوده و هستیم
الان شمال فردا هم جنوبش و بعد همه جاش احتیاج به امریکا و اسراییل ندارید خود دوستان همپیمانتان انجام وظیفه میکنند و از سوریه به بیرون راهنماییتان میکنند
اینو مردم همیشه میدونستند شماها نمیدونید
و باز هم خیانت روسها به ایران ولی کو گوش شنوا برای برخی مسئولین که روی دیوار تزارها دارند یادگاری می نویسند
پوتین هم یکی مثل ترامپ اما حیله گر تر! ترامپ حداقل رک و صادقانه حرف میزنه
پس پوتین هم مانند ترامپ قابل اطمینان نیست چون هر دو به فکر منافع ملی خودشان هستند نه منافع کشورهای دیگه ، ای کاش ما هم یاد بگیریم .
نامردی روس ها رو تقریبا همه مردم میدانستند و میدونند‌ اینا رو به حسین شریعتمداری و دار و دسته اش بگویید‌
هر کسی‌ به دنبال منافع کشور خود هست ، ما میبایستی از اول با ترک‌ها کنار میامدیم نه با روس ها، این حق ملت ما نیست که سیاستمدار‌های آنها نتواند آینده را ببینند
آیا باز هم در خواب خواهند بود مسئولان و مقامات.؟ البته کسی که خود را به خواب زده با این مسائل نمیشه بیدار کرد.
مگر قرار بود غير از اين باشه ، هميشه هزينه با مردم ايران و نتيجه براي کشورهاي ديگر که با سياست عمل مي کنند... غائله بوسني ...آذربايجان و در اينده هم قطر و فلطسين هم همين خواهد بود .....
غلط کردند. نیروی زمینی اونجا تصمیم میگیره که بره بیرون یا نه
کشور دوست و برادر روسیه!!! روسیه جان دوستانت تو ایران رو با این کار روسیه(روسیاه) کردی. ولی بدون که ملت ما هیچ وقت روسیاه نخواهد شد و تا تاریخ تاریخ هست ما هیچوقت ظلم تاریخی روسها به این ملت مظلوم رو هیچوقت فراموش نخواهیم کرد.بخداقسم ضربه ای که ما از روسها در تاریخ خوردیم یک هزارمش رو هم از امریکا نخوردیم. تفو به سیاست کثیف تفو
اینکه اظهر من شمس بود که اتفاق میافتاد. بهترین راه برقراری ارتباط با همه دنیا در جهت منافع ملی است. بحثهای ایدولوژیک رو جمع کنید و برید با همه دنیا صحبت کنید. حتی با شیطان بزرگ!! :))
آدم نباید تخم مرغهایشو در یک سبد بذاره!
بهتر

ما چکار داریم اونجا ها
دولتمردان کل دنیا فقط به فکر مردم و کشور خودشون هستن به هر قیمتی.ولی سیاسیون ما فقط به فکر مصلحت هستن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی