بازدید 8443
تأملی بر حال و روز وخیم اهالی آبادان و خرمشهر؛

وقتی دولت به قدر یک پیمانکار هم مسئولیت ندارد!

در نتیجه کم آبی و مشکلات بزرگی مانند قرار گرفتن سازند نمکی در مخزن بزرگترین سد کشور که روی رودخانه کارون احداث شده، آب این رود بزرگ به قدری شور شده که در پایین دست، عملا «آب‌نمک» به دست مردم می‌رسد؛ آبی که نه مایه حیات، که مقدمه عذاب است.
کد خبر: ۸۱۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 23 June 2018

اهالی خوزستان که سال هاست به جای هوا خاک در ریه فرو می‌برند و با سختی ها و مشکلات همراه با گرد و غبار دست به گریبانند، حالا به مشکلی دیگر مبتلا شده‌اند که اگر وعده‌ها درست از آب در بیایند، قرار است دو سه هفته دیگر رفع شود!

به گزارش «تابناک»؛ مدت‌های مدیدی است که کیفیت آب در خوزستان، به ویژه در مناطق جنوبی‌تر استان نامطلوب است، اما طی روز‌های اخیر این مشکل به حدی اوج گرفته که عملا چند شهرستان با بحرانی بی سابقه مواجه شده‌اند و ایستادن در صف تانکر‌های آب به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.

در نتیجه کم آبی و مشکلات بزرگی مانند قرار گرفتن سازند نمکی در مخزن بزرگترین سد کشور که روی رودخانه کارون احداث شده، آب این رود بزرگ به قدری شور شده که در پایین دست، عملا «آب‌نمک» به دست مردم می‌رسد؛ آبی که نه مایه حیات، که مقدمه عذاب است.

وضعیت در شهر‌هایی مانند خرمشهر و آبادان به قدری وخیم شده که از تجمع مردم معترض تا تعطیلی صنایع بزرگی مانند پتروشیمی ها، اخبار فراوان و مختلفی در این خصوص از این شهر‌ها مخابره می‌شود؛ اخباری که می‌شود رد و نشانش را به شکلی پررنگ در شبکه‌های اجتماعی نیز دید.

رنجی که شماری از هموطنانمان بدان مبتلا شده‌اند و مسئولان برای پایان دادن به آن، آن چنان که باید و شاید، اقدامی صورت نداده‌اند. شاید از این روی که می‌دانند هرچقدر در عمل به وظایفشان در این خصوص کوتاهی کنند هم، با مشکلی مواجه نخواهند شد و تنبیه و جریمه‌ای شاملشان نخواهد شد!

این را می‌شود از سخنان ولی الله حیاتی، فرماندار ویژه خرمشهر دریافت که می‌گوید: «مشکل شوری آب در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است و این مشکل تا اواسط تیرماه حل و رفع می‌شود» و در توضیح آن می‌افزاید: «احداث سد خاکی مارد، راه‌اندازی دستگاه آب شیرین‌کن و اجرای مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر، سه طرحی است که برای رفع مشکل شوری آب خرمشهر و آبادان در حال انجام است.»

طرح‌هایی که ظاهرا اجرا و اتمامشان در روز‌های اخیر و با دستور مسئولان سرعت گرفته تا این پرسش به وجود آید که آیا نمی‌شد، پیش از غیرقابل استفاده شدن آب در این شهرها، روند سرعت بخشیدن به این طرح‌ها طی شود؟ آیا قابل قبول است که بحران به اوج برسد و جمعیت بزرگی از مردم از پیر و جوان، خردسال و نوزاد، بیمار و ناتوان و... را آزار دهد و بعد به فکر چاره اش باشیم؟

این ابهامات زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از تصمیمی دیگر (علاوه بر سه طرح فوق که فرماندار خرمشهر از سرعت گرفتن در اجرایشان خبر داد) خبر می‌دهد که بر اساس گفته وی از 48 ساعت آینده آثارش دیده خواهد شد؛ تصمیمی از جنس افزایش رهاسازی آب‌های گرد آمده پشت سد گتوند.

او در این باره می‌گوید: «48 ساعت آینده آب رهاشده از سد گتوند در کارون به آبادان و خرمشهر می‌رسد و در طول مسیر هم میزان برداشت و مصرف آب کاملا تحت کنترل است. در روند احداث سد خاکی بر روی مارد هم تسریع به عمل آورده‌ایم و مقید هستیم طرح آب رسانی غدیر 2 را تا 15 تیرماه به پایان برسانیم.»

سلسله اقداماتی که معلوم نیست چرا مثلا یک هفته زودتر انجام نشدند؟ آیا به این دلیل که مسئولان از شوری آب و افزایش میزان شوری بی اطلاع بودند؟ اگر این گونه است، چرا متولیان تهیه و توزیع آب شرب با هیچ عقوبتی مواجه نشده و نمی‌شوند و اگر این گونه نیست، چرا زودتر برای رفع این مشکل تدبیری اندیشیده نشد؟

آیا پذیرفته است که دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های خدماتی هیچ تعهدی در خصوص خدماتی که موظف به ارائه آن‌ها هستند، نداشته باشند؟ مگر غیر از این است که در قرارداد‌هایی مانند پیمانکاری، بند‌هایی برای جریمه در صورت عدم انجام تعهد در نظر گرفته می‌شود؛ آیا قابل قبول است که دولت نتواند به تعهدات اولیه اش عمل کند و هیچ عقوبتی متوجهش نباشد؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۷
آیا قبول است که بانیان و باعثان ساخت این سد مصیبت بار و فاجعه زیست محیطی بعد از آن همینطوری واسه خودشون بگردند و شرکت پیمانکار!!!! هم واسه خودش آفتاب بگیره!؟؟؟
تابناک: ریشه رو ببین نه ظاهر رو! آره داداش! می دونم که نمی تونی در مورد اینهاای که گفتم بنویسی! پس بیخودی «ننه من غریبم» بازی در نیار!
ممملکت داره به فنا میره
تاسف اینجاست که همین شرایط ناهنجار برای نکاستن از درامد تولید برقابی شرکت اب و برق خوزستان و شرکت مادر تخصصی مربوطه ان حاضر به رهاسازی بیشتر اب برای بهبود کیفیت نیستند و کسی هم از مشاور سد گتوند و مجری مربوطه حاضر نیست قبول مسولیت کند و بگویید در سرایط خشکسالی چه بلایی سد گتوند بر سر کیفیت اب میاورد
نرخ تورم خرداد تقریبا 8و2دهم درصد اعلام شد! آقا شاید اون نرم افزارتوون ایراد پیدا کرده. شاید عدد بالاتر از 8 نداره. شاید گازوئیلش تموم شده. چه میدونم. یه نگا بهش بندازید دیگه
لطفا راجع به لوله انتقال آب در روستای منیخ بنویسید، خوزستان رو نابود کردید
اين دست گل دولت احمدي نژاد بود
نفرين ابدي بر كسي كه برجاي بزرگان نشست وهمه چيز را نابودكرد
بعد میگن خوزستان آب زیاد داره
در اصفهان دارن برنج میکارن در بیابان در خوزستان برنج کاران حق ندارن
در آبادان آب شرب ندارن در کویر اصفهان ذوب آهن دارن
واقعا این بلائی که مدیران و باند اصفهانی سر مملکت آورند هیچکس نمیتونه بیاره
اونی که اول باید جریمه شه شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس می باشد که طرح اولیه طرح را بدون کارشناسی و جا نمایی انجام داده می باشد ولی چون شرکت مهاب قدس شبه دولتی است طبیعتا نباید جواب پس دهد پس بالاجبار تمام تقصیرا گردن پیمانکار مفلوک میفته گرچند پیمانکار هم کم تقصیر نداره
من از دست دولت خیلی ناراحتم ولی بیشتر از دولت، از دست اون 23 میلیون و 600 هزار نفری ناراحتم که
به این دولت ناکارامد و اشرافی رای دادن. این حق آقای روحانی بود که کاندید بشه ولی مساله اینه که مردم
4 سال اول رو دیدند و این رای غلط رو دادند.
حالا که اب کم است و تعداد زیادی هم سد وجود دارد چه اصراری به ابگیری سد گتوند وجود دارد که فقط وظیفه حل کردن سنگ نمک در اب شیرین را بعهده دارد و باعث شوری اب و نابود کردن زمین های کشاورزی میشود
خرمشهر و آبادان آب داشتند ولی شور بود. اما ما در شهرستان ماهشهر همان آب شور هم نداشتیم. چند روز پایانی ماه رمضان آب در فاز 7 شهرستان ماهشهر به کل قطع بود و حتی برای رفع نیاز های اولیه ناچار به خرید آب بودیم چرا که تانکر های آب رسان به علت تقاضای زیاد امکان خدمت رسانی به همه شهر را نداشتند
دولت و وزرا مشکلات کشور را به حال خود رها کرده اند.
کم کم دارم به بی لیاقتی این دولت ایمان میارم.
اگر همین اتفاق در اروپا و عربستان و امریکا اتفاق افتاده بود الان صدا و سیمای مسولین کر و کچلمان کرده بود و گزارشگر می فرستاد تا از اعتراضات مردم گزارشات ثانیه به ثانیه ارسال کنند و الان ده بار مسولین اروپا و ترامپ و بن سلمان رو برکنار اعلام نموده بود و میگفت وضع مملکت وخیم شده مثلا در امریکا و کودتا علیه ترامپ شده و میلیونها نفر اومدن خیابونها و میگن شوری آب تا کی؟و میگن ترامپ برو به جهنم. و از این خزعبلات....
مطالعه و شروع سدگتوند در دولتهای هاشمی و خاتمی و اتمام در دولت احمدی نزاد حالا کدام مقصر اصلی است؟
سخنی با خوزستانی ها:
ما در اصفهان آب نداریم. رودخونه ما هم نزدیک به دوسال است که خشک شده رودخونه ای که قدمت هزاران ساله داشت.
آب را هم از حوزه زاینده رود منتقل کرده اند به یزد و قم و قرار بود جای آن از حوزه کارون به اصفهان انتقال دهند که عملا آب انتقالی به یزد و قم بسیار بیشتر از آب وارد شده به حوزه زاینده رود است. علاوه بر آن برداشت های بی رویه در بالا دست رود خانه نای نفس کشیدن برای این رود که همه چیز ماست نگذاشته.

لطفا کم آبی ها و شوری آب را به گردن مردم اصفهان نیاندازید مشکل شما از جای دیگر است. درواقع مشکل اصفهان و خوزستان هر دو نتیجه مدیریت غیر صحیح آب است. کاش مردم این دو استان برای حل مشکل هم دل می شدند.

به امید پرآبی زاینده رود و کارون
دولت و بقیه مسولان بیشتر نگران مردم عراق و سوریه و یمن و لنبان و فلسطین و ..هستند خوزستان مهم نیست یه جوری زنده میمونند
سازندگان اين سد چرا محاكمه نمي شوند؟
چرا قوه قضاييه و بازرسي كل كشور و مجلس ساكت هستند؟
چقدر در اين ماجرا دوستان شريك هستند؟
خدایا، بسه دیگه
خسته شدیم
حفظ سوریه از خوزستان واجب‌تر است
خدایا بعد از سالها جنگ این حق مردم خرمشهر و اباداننیست
ایا کسی در این کشور این را می فهمد؟؟؟؟
بنظر من مقصر مردم خوزستان هستند. چون هر بلایی هم سرشون بیاد صداشون در نمیاد
با سلام
در انتقال نظرات و اظهار نظر بايد جنبه هاي انصاف و كارشناسي را مد نظر قرار داد. آب شور خرمشهر و آبادان عمدتا مربوط به شوري كشت و صنعت هاي اطراف رود كارون بوده چرا كه آبي كه از سد كتوند در شرايط فعلي به پايين دست با كيفيت قبل احداث سد مي باشد. اين مورد اخير مستند است و به راحتي با سند رسمي مي شود ارائه داد. بنابرين سعي كنيم از جو سازيپرهيز كنيم.
ای بابا، خوزستان
ای بابا ، از چی بگیم
دیگه خسته شدیم ، بریدیم ...
سازند نمکی در مخزن سد گتوند قرار نداشت. در مطالعاتی که قبل از انقلاب توسط کفار انجام شده بود محل این سازندها تشخیص داده شده بود. ولی برادران سد ساز محور سد رو جابجا کردند و باعث این فاجعه شدند شما که از مجازات خاطیان صحبت می کنید این مورد رو هم اضافه بفرمایید.
با احداث سدهای متعدد بروی کارون و انتقال آب از سرشاخه های کارون به اصفهان و کرمان و یزد و ..... زیبا ترین شهر ساحلی جنوب ایران در حال نابودیست برای کاشت هندوانه در اصفهان دولت مصوبات محرمانه در خصوص انتقال آب صادر می نماید و نخلستان های جنوب کشور که بیش از 8000 نفر اشتغال زایی ایجاد نموده است و 170 نوع انواع محصولات دارد را دارند از بین می برند.

دولت دستور توقف طرح های انتقال آب را صادر نماید سد هایی مانند گتوند را از تخریب کند تا خوزستان را از بین نرود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی