بازدید 10174

۲ هزار و ۷۰ روستای بی آب در استانی که روزی انبار غله ایران بود!

مدتی است که دیگر اکثریت مردم ایران وقوع بحران آب و خسارت‌های سنگین برآمده از آن را پذیرفته اند و دیگر کم‌تر کسی را می‌توان یافت که این بلای خانمان سوز را انکار کند؛ بلایی که اکثر مناطق جغرافیایی کشور را در برگرفته، اما در جنوب و جنوب شرق کشور شرایطش به مراتب اسفناک‌تر است. مثل استان سیستان و بلوچستان که آمار‌های نگران کننده‌ای از آنجا منتشر می‌شود.
کد خبر: ۸۱۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳ 24 June 2018
۲ هزار و ۷۰ روستای بی آب در استانی که روزی انبار غله ایران بود!مدتی است که دیگر اکثریت مردم ایران وقوع بحران آب و خسارت‌های سنگین برآمده از آن را پذیرفته اند و دیگر کم‌تر کسی را می‌توان یافت که این بلای خانمان سوز را انکار کند؛ بلایی که اکثر مناطق جغرافیایی کشور را در برگرفته، اما در جنوب و جنوب شرق کشور شرایطش به مراتب اسفناک‌تر است. مثل استان سیستان و بلوچستان که آمار‌های نگران کننده‌ای از آنجا منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک»، تمامی مساحت استان سیستان و بلوچستان و به ویژه مناطق شمالی آن که در روزگاری نچندان دور به انبار غله ایران معروف بود، مدتی است که در پی کاهش شدید بارندگی با مشکل کمبود آب رو به رو است و هزینه‌های بسیاری را از این مسیر متحمل شده است، هزینه‌هایی که دیگر از بخش کشاورزی و صنعت گذشته و اینک حیات میلیون‌ها شهروند را به مخاطره انداخته است.

استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به ۳ میلیون نفر جمعیت، دومین استان پهناور کشور است و ۱۹ شهرستان بزرگ و کوچک را در خود جای داده است؛ استانی که به دروازه شرقی ایران و دروازه آبی ایران به روی اقیانوس معروف است، اما با همه توانمندی‌های بالقوه در محرومیتی غم انگیز فرو رفته است.

جدا از مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی که در این استان وجود دارد و مجال ورود به همه آن‌ها نیست، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم این منطقه در شرایط کنونی بحران آب و پیامد‌های خانمان سوز برآمده از آن است؛ مصائب دردناکی که راه‌های سریع و آسانی برای خروج از آن‌ها وجود ندارد و راه‌های زمان بر نیز چندان مورد توجه مدیران سیاسی کشور قرار نگرفته است.

در رابطه با بحران آب این منطقه از کشور عبدالاحد ریگی_مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان به رسانه‌ها گفت: میزان بارندگی امسال استان نسبت به پارسال ۷۵ درصد کاهش داشته و این باعث کاهش سفره‌های آبی و سطح آبدهی چاه‌های منطقه شده است.

ریگی به اجرای مطالعه طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: درفاز اول طرح انتقال آب این دریا به داخل کشور، بالغ بر ۲۱۹ میلیون مترمکعب آب دریا به استان انتقال خواهد یافت.

وی افزود: برای مشکل کم آبی در شهرستان قصرقند هم عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی حمیری با ۲۳ روستا و مجتمع آبرسانی فضل الهی با ۵ روستا امسال آغاز خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان در ادامه گفت: در استان سیستان و بلوچستان در مجموع ۵ هزار و ۵۹۴ روستا داریم که ۴۸ درصد از این روستا‌ها دچار تنش آبی هستند از این رو از شهروندان در خواست می‌شود با صرفه جویی در مصرف بهینه آب کوشا باشند.

وی با اشاره به اینکه ۶۱۳ چاه در سیستان و بلوچستان با تنش آبی مواجه هستند، اظهار کرد: از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستای این استان ۲ هزار و ۵۷۰ روستا از شبکه آبرسانی برخوردارند.

ریگی خاطرنشان کرد: هزار و ۶۸۴ روستای سیستان و بلوچستان متقاضی آبرسانی سیار هستند که برای انجام این کار ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه سه هزار و ۲۴ روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند، گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستا‌ها بوسیله تانکر آبرسانی سیار تامین می‌شود.

بر اساس گفته‌های مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان پهناور سیستان و بلوچستان در شرایط کنونی و در ابتدای تابستان داغ سال جاری، صد‌ها هزار نفر از مردم روستایی این استان که در نزدیک به ۲ و ۷۰ روستا زندگی می‌کنند، با مشکل تأمین آب شرب رو به رو هستند و این مسئله نگران کننده زندگی را برای آن‌ها به شدت سخت خواهد کرد.

البته آمار روستا‌های فاقد شبکه آب رسانی بیشتر از این آمار است و نزدیک به ۳ هزار و ۲۴ روستا به دلیل نبود شبکه آب رسانی ایمن و استاندارد در تأمین آب شرب خود دچار مشکل شده اند.

با توجه به روند به افزایش دمای هوا و آغاز فصل تابستان به نظر می‌رسد شرایط برای این مردم سخت‌تر از آن چیزی که اکنون هست شود و در این بین عملا ًراهکار کوتاه مدتی نیز از سوی مسئولان برای عبور از بحران دیده نمی‌شود.

مسئولان تهران نشین بار‌ها از شروع تلاش‌ها برای انتقال آب از دریای عمان به مناطق خشک و تشنه این استان محروم سخن گفته اند، اما با توجه به نبود هیچ طرح عملیاتی مشخص و امیدوار کننده نباید حداقل در کوتاه مدت به اجرایی شدن چنین طرح‌هایی امیدوار بود.

این مسائل در کنار مشکلات دیگری مثل از بین رفتن منابع درآمدی، نابودی کشاورزی منطقه، افزایش مهاجرت از روستا‌های دچار مشکل و ... قطعاً در آینده تهدید‌های فراوانی را متوجه کشور و منطقه خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۰
تابی خوب حاشیه میری الان که توی تب و تاب افزایش قیمت دلار و یوروییم هیچ خبری نمیذاری
حجاب مهمه اب مشكلي نيست
پولهایی که باید هزینه این شهرها میشد توی سوریه و لبنان و ...هزینه شد
عوضش اب مي دهيم برادران مسلمان عراقي ان هم با چه لوله كشي عالي! دلار ٤٢٠٠ توماني هم با زائرين برايشان مي فرستيم، افطري برادران مظلوم فلسطین....! كودكان خياباني هم بروند انجا اوضاعشان بهتر خواهد بود.
علی برکت الله
این بلا در سیستان و بلوچستان به دلیل بی کفایتی سیاست خارجه هست بیشتر تا خشکسالی.
وقتی فکر و ذکر مسئولین هم شده مبارزه با استکبار جهانی (در حالیکه فرزندانشان در آمریکا هستند و یا در داخل کشور ثروتهای هزاران میلیاردی دارند)، آنوقت شما انتطار آبادی برای روستاهای ایران دارید؟؟؟؟؟؟
مردم سیستان خیلی مظلوم هستند.
شما مقایسه کنید زمانی که گرد و غبار می شود وضعیت سیستان چندین برابر بدتر است از خوزستان اما از سیستان ندایی بلند نمی شود. اما در مقابل برای خوزستان از یک طرف نماینده های آنها چنان معرکه ای در مجلس می گیرند( ماسک زدن و داد و بیداد کردن) و از طرف دیگر رسانه ها که معمولا به نوعی به خوزستان ربط دارند( به واسطه کارمندان یا صاحب رسانه) شروع به انتشار اخبار بعضا اغراق شده می کنند.
اول اینکه خدا رحم کند. دوم اینکه سیاست منابع آبی اصلاح شود و در نهایت اینکه مردم در صرفه جویی منابع آب کوشا باشند البته با در نظر گرفتن مسئولان و متولیان دلسوز
سر روحانی سلامت ......این روزها فارغ از همه چی ......توچال سواری می کنه !!!!!!!!!
تابناک تو رو خدا پیگیری کن یه خط لوله از سد گتوند کشیدن تا ابادان اما ابش به اهواز و ابادان نمیرسه ظاهرا شنیدم البته لوله از زیر دریا به یکی از کشور های عربی میره در واقع اب رو میفروشن به اونا. تو رو به روح شهدا پیگیری کنید ببینید ماجرا چیه؟؟ مردم از بی ابی و ظلم خسته شدن
قبلا خیلی چیزا داشتیم که الان نداریم
شعارهای انقلاب را فراموش نکردیم ...

خودکفایی ، دنیا و آخرت درست ، جلوگیری از گسترش فاصله طبقاتی ! ، کاخ نشینی ! کوخ نشینی ! جلوگیری از چپاول ثروت کشور توسط فامیل شاه ! و ....

به کجا رسیدیم با این شعارها ، خشکسالی ، گسل طبقاتی ، آقازاده ها ، ثروت نزدیک 150 میلیارد دلار آقازاده ها فقط در آمریکا ( شیطان بزرگ ) ، اختلاس های هزاران میلیاردی ، ارتشا ، فحشا و ...

والبته شعار مرگ بر آمریکا ، مرگ بر اسراییل و حمایت مسلمانان در سایر کشورها و ...
این یه گوشه از شایستگی ها اداره کشور است.
این مردم چقدر ناشکرند.
طرح ایرانرود ناجی ایران خواهد بود. آبگیری و احیای دوباره هامون و جازموریان بخشی از طرح ایرانرود است. اگر درد و رنج هم میهنان در سیستان و سراسر ایران برایتان مهم است به عنوان یک رسانه تلاش کنید تاثیرات و اهمیت طرح ایرانرود را برای همه تبیین کنید.
پس چه شد ان همه پول که از صندوق توسعه بابت تامین اب مطمن روستاها برداشت شد نگاه کنید به مصاحبه ها ان زمان که گفته بودند مشکل اب روستاها با یک ملیارد دلار برداشت شده کلا تا افق ۵۰ سال بعد حل میشود
استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور هستش نه دومین استان پهناور کشور.لطفا تصحیح کنید.
وقتی تخصص را کنار گذاشتند و گفتند فقط تعهد هم تعهد از بین رفت وهم تخصص وکشور به این روز در آمد
تمام مشکلات مملکت از بی تدبیری بعضی مسئولینمون هست .......وقتی به جای روی کار اوردن ادم متخصص اوضاع میشه این بلبشویی که هست
اشكالى ندارد. با سرعت هر چه تمام جمعيت را افزايش دهيد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار