بازدید 3538

انبوه دانشگاه ها هیچ گرهی از اقتصاد باز نکرده!

سال ۱۳۹۷ بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تحت عنوان "سال حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شد. طبق فرمایشات ایشان: اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت.
کد خبر: ۸۱۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 23 June 2018
ارتباط صنعت با دانشگاه، حلقه مفقوده اقتصادسال ۱۳۹۷ بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تحت عنوان "سال حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شد. طبق فرمایشات ایشان: اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت.

به گزارش «تابناک»، در این میان جدا از دانشگاهیان و کارآفرینان کشور، بهارستانی‌ها هم در این موضوع اتفاق نظر داشته اند، زیرا اعلام کرده بودند دانشگا‌ها نه تنها در بحث آموزش بلکه در پژوهش نیز دچار رکود شده و بودجه‌هایی که برای پژوهش اختصاص داده می‌شود لابه‌لای هزینه‌های جاری فراموش و حذف می‌شوند.

سیدهادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از نبود ارتباط علمی دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی و نقش کمرنگ دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور گفته بود: استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در حل مشکلات دولت بسیار مثمرثمر خواهد بود.

این درحالی است که با وجود تاسیس دانشگاه‌ها در کشور که بیش از ۷۰ سال نیز از عمر آن می‌گذرد، هنوز آنطور که باید شاهد تاثیر بسزای آن در اقتصاد کشور نبوده ایم. هرچند که مردم و مسئولان در این موضوع اتفاق نظر داشته و در راستای نیل به این هدف برنامه‌هایی را مدنظر داشته اند.

شایان ذکر است که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ضمن توسعه دانش‌بنیان ایران، رعایت مشخصاتی، چون استفاده بهینه از علم، فناوری و نوآوری و نیز تعامل سازنده بین تمام نهاد‌های موجود در حوزه‌های علوم پایه، علوم کاربردی و فناوری و ... تاکید شده است.

دانشگاه و صنعت نظام کارامد ندارند
 
شاید بتوان ضعف ارتباطی بین دانشگاه‌ها و صنعت را ناشی از از سیاست‌گذاری‌های اشتباهی دانست که در حوزه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سال‌های گذشته صورت گرفته است. علاوه بر آن عدم وضوح سیاست‌های توسعه اقتصادی، عدم وجود نظامی کارامد برای ایجاد ارتباطی موثر بین دانشگاه و صنعت و نهایتا فقدان هماهنگی‌های لازم بین وزارتخانه‌های صنعتی و آموزش عالی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و توسعه صنعتی از جمله عواملی باشند که بستر ایجاد ارتباط موثر و نتیجه بخش بین صنعت و دانشگاه را ایجاد نکرده اند.

اما چند روز پیش بود که یکی از خبرگزاری‌های داخلی از قول مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نوشت: بحث حمایت از کالای ایرانی گرچه سال‌های گذشته هم مدنظر مقام معظم رهبری بود، ولی امسال به طور ویژه در همه بخش‌های اجرایی از جمله وزارت علوم و دانشگاه‌ها اعمال می‌شود.

به گفته صدیقی: خریدن کالای ایرانی کار بسیار ساده‌ای است و نکته مهم استقبال نکردن از کالای خارجی است؛ حمایت از تولیدات داخلی زمانی محقق خواهد شد که کالای با کیفیت را در بازار عرضه کنیم. در این صورت جامعه به سمت خرید کالای داخلی سوق پیدا می‌کند. دانشگاه‌ها باید نگاه وسواسی به ارتقای کیفیت کالای داخلی داشته باشند.

همچنین از آنجایی که فقدان ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه به نوعی منجر به ایجاد مشکلات در حوزه پژوهشی نیز میشود باید به این نکته اهتمام ورزید که اکثریت قریب به اتفاق طرح‌های پژوهشی و صنعتی ارائه شده در دانشگاه‌ها بیشتر حول محور شناخت، اعتماد و ارتباطات شخصی و نزدیک میگردد.

هرچند تولید علم معمولاً در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی انجام میشود، اما لازم است تا برای ماندگاری با صنعت و جامعه تعامل و ارتباط داشته باشد.

اهتمام جدی برای ارتباط صنعت و دانشگاه

فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تازگی اعلام کرده است: موضوع کارورزی و ارتباط با صنعت از دوره دانشجویی باید جدی گرفته شود.

ضمن اینکه نحوه تبدیل علم به ثروت و ارزش افزوده هنوز به صورت شایسته مورد توجه قرار نگرفته و قطع ارتباط دانشگاه و صنعت ضرر‌های بسیاری به کشور وارد کرده است. به همین دلیل ضرورت دارد تا متون آموزشی هم در این مسیر اصلاح شده و راه حل مسائل جامعه در دانشگاه‌ها مد نظر قرار گیرد.

بنابر سخنان دکتر محمد سعید سیف، رئیس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت یک زنجیره‌ای چندمولفه‌ای است و باید همه قسمت‌های این زنجیره بهم پیوسته به درستی کار کارکند تا نتیجه بخش باشد.

از نظر وی: تمرکز دانشگاه‌ها بر آموزش، ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه‌ها با مقتضیات صنعت و بازار کار، زمان بر بودن تحقیقات دانشگاهی و نبود مهارت از جمله مشکلات این زمینه است و بهبود ساختار پژوهشی، افزایش توان علمی و رویکرد به فناوری‌های نو از جمله راهکار‌ها برای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل