بازدید 2634

افزایش چشمگیر قیمت نفت در روز نشست اوپک

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه به طور چشمگیری افزایش یافت و به ۶۶.۲۶ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری وجود فضای عدم اطمینان و مشخص نبودن تصمیم اعضای اوپک و همپیمانان آن در خصوص سیاست نفتی این نهاد در نشست روز جاری وین اتریش عنوان شده است.
کد خبر: ۸۱۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ 22 June 2018

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه به طور چشمگیری افزایش یافت و به ۶۶.۲۶ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری وجود فضای عدم اطمینان و مشخص نبودن تصمیم اعضای اوپک و همپیمانان آن در خصوص سیاست نفتی این نهاد در نشست روز جاری وین اتریش عنوان شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۷۳ سنت (۱ درصد) افزایش یافت و ۷۳.۷۸ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۷۲ سنتی (۱.۱ درصد) بشکه ای ۶۶.۲۶ دلار صورت گرفت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، نهاد اوپک و همپیمانان غیرعضو که با هدف کاهش مازاد عرضه نفت در بازار و افزایش قیمت این محصول از سال ۲۰۱۷ اقدام به کاهش تولید نفت کرده بودند اکنون با رسیدن به هدف خود قصد دارند که در روز ۲۲ ژوئن (امروز) در وین اتریش نشست داشته و در خصوص سیاست های آینده ی خود در رابطه با میزان تولید نفت تصمیم گیری کنند. لازم به ذکر است که پیش از این روسیه و عربستان به عنوان دو بازیگر کلیدی در اوپک اعلام کرده بودند که در خصوص افزایش عرضه ی نفت توسط این نهاد با توجه به دستیابی به اهداف پیشین و کاهش تولید نفت توسط ایران و ونزوئلا به تفاهم رسیده اند.

از سویی دیگر، برخی دیگر از اعضای اوپک از جمله ایران نسبت به تصمیم نامبرده مخالفت خود را ابراز کرده اند و به همین دلیل است که سایه ای از تردید بر نتیجه ی نشست اوپک حاکم شده است. مشخص نبودن تصمیم اعضای اوپک و همپیمانان آن از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری عنوان شده است. این در حالی است که برخی نهاد های بازرگانی در دنیا احتمال داده اند که اوپک میزان تولید خود را بین ۳۰۰،۰۰۰ تا ۷۵۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهد.

همچنین، یکی از دلایلی که باعث افزایش قیمت نفت شده وقوع یک جنگ تمام عیار تجاری بین آمریکا و چین است. با نهایی شدن تعرفه های دولت آمریکا علیه واردات کالا از چین این کشور تهدید کرده که دست به اقدامات مقابله جویانه خواهد زد. در این رابطه، در صورت اجرایی شدن تعرفه های آمریکا احتمال دارد چین که حدود ۲۰ درصد از نفت خام روزانه ی آمریکا را خریداری می کند اقدام به اعمال ۲۵ درصد تعرفه بر روی واردات نفت خام از این کشور کرده و عملا باعث شود که آمریکا این بازار بزرگ خود را از دست بدهد.

تخمین ها نشان می دهد که با اجرایی شدن تصمیم دولت چین آمریکا باید برای ۳۰۰،۰۰۰ بشکه از نفت خام خود مشتری جدیدی را پیدا کند. ذکر این نکته لازم است که ارزش مجموع مبادلات نفتی آمریکا و چین حدود ۱ میلیارد دلار در ماه است. همچنین، باید خاطر نشان گردد که دولت هند اخیرا همانند چین و اروپا تعرفه های تجاری ای را علیه واردات کالاهای مختلف از آمریکا اعمال کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار