بازدید 4613

درخواست تحریم بانکداران اروپایی مرتبط با ایران

کد خبر: ۸۱۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۶ 22 June 2018

اندیشکده بانفوذ «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در توصیه به دولت آمریکا برای وادار کردن اروپایی‌ها به قطع دسترسی ایران به شبکه سوئیفت، خواستار تحریم مقامات و بانکداران اروپایی شد.

به گزارش مهر، «مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» مستقر در شهر واشنگتن دی. سی. در یادداشتی مشترک با «ریچارد گلدبرگ» از مقام‌های سابق خزانه‌داری آمریکا و مشاور امور تحریمی این بنیاد که در نشریه «وال استریت ژورنال» به چاپ رسید، به دولت آمریکا توصیه کرد که برای وادار ساختن اروپایی‌ها به قطع دسترسی ایران به سامانه جهانی پیام‌رسان بین بانکی (سوئیفت)، بانکداران، مقامات و حتی بانک‌های مرکزی اروپا را مورد تحریم قرار دهد.

آنان رمز موفقیت «راهبرد فشار حداکثری» علیه ایران را قطع دسترسی تهران به شبکه سوئیفت دانسته و ادعا کرده اند که «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در پشت صحنه می کوشد تا اقدامات واشنگتن برای اِعمال فشار بر ایران را تضعیف کند.

دوبوویتز و گلدبرگ در این یادداشت می نویسند: «طی دیدارهای انجام شده در واشنگتن، مقام‌های آلمانی هدفشان را که همان اطمینان یابی از دسترسی ایران به سامانه سوئیفت جهت تسهیل تراکنش‌های مالی جهانی بود، مطرح کردند. آلمان امیدوار است با حفظ دسترسی ایران به شبکه سوئیفت و با دور زدن تحریمهای آمریکا، توانایی اروپا برای پرداخت پول نفت به ایران و دریافت وجوه مربوط به صادرات اروپا را حفظ کند. آلمان‌ها می‌دانند که اگر ایران به سوئیفت متصل بماند، کارزار فشار حداکثری موفقیت آمیز نخواهد بود».

آنها ضمن اشاره به پیشنهاد کمیسیون اروپا برای بررسی انجام پرداخت مستقیم به بانک مرکزی ایران از طریق بانک‌های مرکزی اروپا نوشتند: «اگر چنین پرداختی صورت بگیرد، آمریکا می‌تواند بانک مرکزی آن کشور اروپایی را در فهرست ناقضان تحریم قرار داده، دسترسی آن را به دلار مسدود کرده و آن را در سامانه مالی بین‌المللی منزوی کند.»

این نوشته در ادامه می افزاید: «خزانه‌داری آمریکا می‌تواند مقام‌های آن بانک مرکزی را به عنوان ناقضان تحریم معرفی کرده، دارایی‌های او را در آمریکا بلوکه کرده و از ورود او به خاک آمریکا جلوگیری کند».

در این یادداشت بر این نکته تأکید شده است که چنانچه استفاده از بانک‌های مرکزی اروپا برای انتقال پول به ایران به رویه تبدیل شود، ممکن است روسیه، هند و چین هم رویکرد مشابهی در پیش گیرند، که در این صورت «استراتژی دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن رژیم ایران به تدریج بی اثر می شود».

دوبوویتز و گلدبرگ «قطع دسترسی ایران به سامانه سوئیفت» را راه حل این مسئله دانسته و نوشته‌اند که آمریکا تا روز چهارم نوامبر (۱۳ آبان) به سوئیفت فرصت داده تا دسترسی بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ایرانی مورد تحریم را به سوئیفت قطع کند.

در پایان این یادداشت آمده است: «شاید این گام‌ها به نظر ترسناک برسند اما راهبرد آقای ترامپ برای اِعمال فشار حداکثری به ایران، به اجرای سفت و سخت تحریم‌ها بستگی دارد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی