بازدید 10059
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش معاون وزیر صنعت به احتکار خودروسازان» تا «سقوط سهام آمازون پس از دستور دادگاه عالی آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای نفت یک روز پیش از نشست اوپک، آمریکایی‌ها خیلی زود به اشتباه‌های خود پی می‌برند، عامل اصلی بی ثباتی بازار نفت آمریکاست، سکه در پایان بهار به ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان نزدیک‌تر شد، کاهش بهای طلا با سیگنال رئیس بانک مرکزی آمریکا، صادرات غیرنفتی به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسید، چین از حفظ روابط عادی تجاری با ایران خبر داد، تولید اتوبوس در دو شرکت متوقف شد و واردات 12 میلیون دلار تیغ و خودتراش را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۰۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ 22 June 2018

از «واکنش معاون وزیر صنعت به احتکار خودروسازان» تا «سقوط سهام آمازون پس از دستور دادگاه عالی آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای نفت یک روز پیش از نشست اوپک، آمریکایی‌ها خیلی زود به اشتباه‌های خود پی می‌برند، عامل اصلی بی ثباتی بازار نفت آمریکاست، سکه در پایان بهار به ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان نزدیک‌تر شد، کاهش بهای طلا با سیگنال رئیس بانک مرکزی آمریکا، صادرات غیرنفتی به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسید، چین از حفظ روابط عادی تجاری با ایران خبر داد، تولید اتوبوس در دو شرکت متوقف شد و واردات 12 میلیون دلار تیغ و خودتراش را در بر دارد.

واکنش معاون وزیر صنعت به احتکار خودروسازان

معاون وزیر صنعت در حاشیه سفر به اردبیل در مورد صحبت برخی از نمایندگان در باب احتکار خودروسازان اظهار کرد: بنده نمی‌دانم این مسائل را چه کسی مطرح می‌کند اما بعید به نظر می‌رسد که احتکاری در تولید خودرو و یا عرضه آن شاهد باشیم.

محسن صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: خودروسازان ما به همان میزانی که تولید می‌کنند فروش نیز دارند و جایی برای نگهداری و یا احتکار انبوه خودرو در کارخانه‌ها وجود ندارد. صالحی‌نیا در مورد افزایش قیمت خودرو نیز گفت: خودرویی که قیمت آن ۴۵ میلیون تومان بوده در یک ماه اخیر ۹.۶ درصد افزایش قیمت داشته که یک امر طبیعی است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد واردات خودرو نیز بیان کرد: نمایندگی‌های رسمی براساس مجوزهایی که دارند می‌توانند واردات انجام دهند مشروط بر آنکه ارزشان تأمین شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه فروش خودرو هم از طرف ایران خودرو و هم سایپا متوقف نیست، تصریح کرد: هر دو شرکت خودروسازی کشورمان سایت‌های خود را باز کردند و خریداران می‌توانند نسبت به خریداری خودروهای پرفروش اقدام کنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه فروش خودرو هم از طرف ایران خودرو و هم سایپا متوقف نیست، تصریح کرد: هر دو شرکت خودروسازی کشورمان سایت‌های خود را باز کردند و خریداران می‌توانند نسبت به خریداری خودروهای پرفروش اقدام کنند.

کاهش بهای نفت یک روز پیش از نشست اوپک

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۵۰ سنت (۰.۷ درصد) کاهش یافت و ۷۴.۲۴ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۹ سنتی (۰.۴ درصد) بشکه ای ۶۵.۴۲ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در این روز، انتشار اخبار مربوط به افزایش احتمالی تولید نفت اوپک یک روز پیش از برگزاری نشست این نهاد در وین اتریش عنوان شده است.

زنگنه: آمریکایی‌ها خیلی زود به اشتباه‌های خود پی می‌برند

وزیر نفت گفت: تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر ایران، مهم‌ترین عامل رشد قیمت نفت در هفته‌های اخیر بوده است و آنها به زودی به ناکارآمدی روش‌های خود پی می‌برند. بیژن زنگنه در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌‌ان افزود: وضع اخیر در بازار و قیمت بالا، تنها به دلیل توازن میان عرضه و تقاضا نیست، بلکه نتیجه رفتارهای رئیس جمهور آمریکا و دولت آن کشور است. وی گفت: پس از سخنرانی ترامپ در هشتم ماه می سال 2018 و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، قیمت نفت در یک هفته 6 دلار جهش یافت؛ این به آن معناست که تنش سیاسی در منطقه و ابهام در بازار، نتیجه رفتارهای سیاسی از جانب آمریکاست. وزیر نفت همچنین این احتمال را تأیید کرد که توافق نهایی در روز جمعه (اول تیرماه) این خواهد بود که نیازی به توافق جدیدی نیست و باید پایبندی 100 درصدی به توافق جهانی کاهش تولید نفت حفظ شود. زنگنه همچنین در واکنش به برخی پیش‌بینی‌ها درباره افت شدید صادرات نفت ایران، گفت: تلاش می‌کنیم سطح صادرات خود را حفظ کنیم، اما درباره چگونگی آن نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم، زیرا دولت آمریکا به شریکان ما حمله خواهد کرد. /وزارت نفت

ونزوئلا: عامل اصلی بی ثباتی بازار نفت، آمریکاست

«مانوئل کِودو» وزیر نفت ونزوئلا که کشورش از سوی آمریکا زیر فشار تحریم های سنگین قرار دارد، عصر پنجشنبه در وین گفت: تحریم های واشنگتن عامل اصلی بی ثباتی بازار نفت است. کودو که در حاشیه هفتمین کنفرانس وزیران نفت عضو اوپک و مستقل سخن می گفت، اظهار داشت: تحریم ها حمله مستقیم به بازار نفت است، شما کشورهای عضو، شایسته است که شرایط ونزوئلا را نادیده نگیرید چرا که ما عضوی از اوپک هستیم. وزیر نفت ونزوئلا پیشتر اعلام کرده بود، کشورش روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت تولید می کند، اما براساس گزارش تامسون رویترز، کاراکاس در سال 2016 روزنامه حدود 2 میلیون و 370 هزار بشکه تولید نفت داشته است. کِودو 19 خرداد ماه گذشته در نامه‌ای به 13 کشور عضو اوپک، گفته بود: اوپک باید در نشست 22 ژوئن (یکم تیر) تحریم‌های آمریکا را بررسی کند.

سکه در پایان بهار به ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان نزدیک‌تر شد

در آخرین روز از فصل بهار، بازار آزاد سکه شاهد ادامه روند گرانی سکه بود. به طوریکه بر اساس این گزارش، نرخ نقدی سکه تمام طرح قدیم با افزایش ۵ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت فروش ۲,۴۱۵,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید، ۲,۵۸۳,۵۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان رشد داشت. این در حالی است که بهای این سکه در بازار آزاد تهران، در ساعاتی از روز، به سطح ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان هم رسید. هر نیم سکه بهار آزادی در معاملات امروز، با رشد ۱۳ هزار تومانی به رقم ۱,۲۴۸,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در آخرین روز هفته، بدون تغییر در جایگاه ۶۹۵ هزار تومانی قرار گرفت و هر سکه یک گرمی نیز، ۳۹۵ هزار تومان ارزشگذاری شد.

کاهش بهای طلا با سیگنال رئیس بانک مرکزی آمریکا

رویترز نوشت افزایش ارزش دلار به بیشترین میزان 11 ماه گذشته باعث شد قیمت فلز زرد روز گذشته روند کاهشی داشته باشد البته تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین مانع از افت بیشتر قیمت طلا شد. از سوی دیگر ارزش فلز پلاتینوم نیز که معمولاً بازار موازی با طلا دارد نیز دیروز تحت تأثیر تنش‌های تجاری آمریکا و چین به کمترین میزان 2.5 سال گذشته رسید. عامل دیگری که امروز در کاهش قیمت طلا نقش داشت اعلام جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر حفظ روند سرعت افزایش نرخ بهره در این کشور بود. افزایش نرخ بهره معمولاً به افزایش ارزش دلار و متعاقب آن کاهش قیمت طلا منجر می‌شود. در شرایط نرخ بهره بالا، معمولاً سرمایه‌گذاری روی طلا کمتر می‌شود. دیروز قیمت طلا در کمترین زمان 1260 دلار و 80 سنت و در بیشترین زمان 1267 دلار و 30 سنت معامله شد.

صادرات غیرنفتی به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسید

فرود عسکری تازه ترین آمار تجارت خارجی کشور را تشریح کرد و گفت: تا ۲۷ خرداد ماه سال جاری صادرات غیر نفتی کشور با افزایش قابل توجهی به ۱۱ میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار رسید. رئیس کل گمرک با بیان این مطلب افزود: ارزش صادرات غیر نفتی کشورمان تا مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است. عسکری در ادامه آخرین وضعیت واردات انواع کالا به کشور را تشریح کرد و بیان داشت: در همین مدت واردات تقریبا با رشد منفی ۵ درصد همراه شده و آمارهای گمرک نشان می دهد که در مجموع ارزش واردات کشورمان به ۹ میلیارد و ۹۸۴ میلیون دلار رسیده است. وی با اشاره به اینکه تراز تجاری کشورمان همچنان مثبت است، گفت: مازاد تراز تجاری کشور تا ۲۷ خردادماه سال جاری از مرز یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار فراتر رفت. وی در رابطه با اینکه با وجود نوسانات قیمت ارز، وضعیت صادرات و واردات چطور است، تأکید کرد: روند کار ترخیص و انجام تشریفات گمرکی در گمرکات حالت عادی دارد. همچنین تخصیص ارزی که توسط بانک مرکزی برای کالاهای اساسی انجام شده، تقریبا روند عادی خود را طی می کند.

واردات 12 میلیون دلار تیغ و خودتراش

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک هزار و ۱۱۹ تن تیغ سلمانی و خودتراش دولبه بدون دسته از ۱۴ کشور دنیا وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم تیغ سلمانی و خودتراش دولبه بدون دسته به ارزش ریالی ۴۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۸۱۳ تومان یا به ارزش ۱۲ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۸۸ دلار ارزش گذاری شده است. بر اساس گزارش میزان، گفتنی است، واردات تیغ سلمانی و خودتراش دولبه بدون دسته از ۱۴ کشور دنیا شامل بلژیک، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، جمهوری کره، چین، ژاپن، عراق، فرانسه، لهستان، مصر، هند، ویتنام و یونان است. فرانسه اولین صادرکننده تیغ سلمانی و خودتراش دولبه بدون دسته به ارزش دلاری سه میلیون و ۶۰۲ هزار و ۵۲۵ دلار به ثبت رسیده است.

تولید اتوبوس در ۲ شرکت متوقف شد

اردیبهشت ماه امسال تولید انواع اتوبوس در خودروسازان داخلی کاهش یافته و در دو شرکت نیز متوقف شد. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۰۷ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۸۶ دستگاه رسید. اردیبهشت ماه تولید این محصول در دو شرکت ایران خودرو دیزل و یاوران خودرو شرق متوقف شده و به ترتیب از ۱۶ و یک دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت. به نقل از ایسنا، تولید انواع اتوبوس در پیشرو دیزل‌ آسیا نیز نزولی بوده و از هفت دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به دو دستگاه رسید.

چین از حفظ روابط عادی تجاری با ایران خبر داد

«گائو فنگ» سخنگوی وزارت دارایی چین در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی درباره احتمال خروج شرکت‌های چینی از بازار ایران گفت که روابط عادی با ایران برقرار خواهد بود. بعد از آنکه ماه گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا آمریکا را از برجام خارج کرد، برخی شرکت‌های غربی نیز از ترس تحریم‌های آمریکا از بازار ایران خارج شدند. اخیرا در سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به چین، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین خواستار حفظ و ادامه برجام شد. همچنین بعد از اعلام ترامپ برای خروج از برجام، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در اولین سفر برجامی به کشورهای امضاکننده این توافق، به چین سفر کرده بود و درباره ادامه برجام گفت‌وگو کرد./فارس

سقوط سهام آمازون پس از دستور دادگاه عالی آمریکا

روز پنجشنبه، با افت مجدد سهام شرکت‌های صنعتی تحت تأثیر نگرانی از جنگ تجاری، شاخص داوجونز برای هشتمین جلسه متوالی افت کرد. از سوی دیگر، سهام آمازون و سایر خرده‌فروشان آنلاین، پس از این که دادگاه عالی آمریکا دستور به جمع‌آوری مالیات از فروش این شرکت‌ها در آمریکا را صادر کرد، با افت روبه رو شدند. پس از این‌که شرکت دایملر آلمان پیش‌بینی سود ۲۰۱۸ خود را کاهش داد و بی‌ام‌دابلیو اعلام کرد که به علت جنگ تجاری بین ایالات‌متحده و چین به گزینه‌های استراتژیک چشم دوخته است، سهام تولیدکنندگان بزرگ و خودروسازان آمریکا تحت فشار قرار گرفت. سقوط ۲.۵۲ درصدی کاترپیلار و ۱.۵ درصدی بوئینگ، شاخص صنعت اس‌اندپی را ۱.۱۹ درصد پایین کشید. این شاخص در هشت جلسه قبلی خود ۷ جلسه خود را با افت به پایان رسانده است. پس از این‌که رای دادگاه عالی آمریکا به ایالت‌ها اجازه داد تا از خرده‌فروشان آنلاین مالیات بر فروش دریافت کنند، سهام آمازون تا ۱.۹ درصد سقوط کرد اما در نهایت افت خود را تا ۱.۱ درصد کاهش داد. وای‌فیر ۱.۶ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. اوراِستاک‌دات‌کام با سقوط سنگین ۷.۲ درصدی روبرو شد، اتسی ۱.۴ درصدافت کرد و ارزش سهام ای‌بِی هم ۳.۲ درصد پایین آمد. همچنین پس از این‌که مدیرعامل اینتل، برایان کرزانیچ، به دنبال تحقیقات درباره روابط خلاف قانون او با یکی از کارکنان شرکت، استعفا داد، سهام اینتل ۲.۴ درصد سقوط کرد و فشار زیادی بر شاخص اس‌اندپی۵۰۰ وارد کرد. /مهر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸
سلام . معاون محترم وزیر صنعت احتمالا این چند ماه اول سال را اخبار رادیو و تلویزیون را ندیده اند و یا در ایران تعریف نداشتند .
آقای معاون وزیر صنایع واقعا اگر خبری نداری چه خبر است در حوزه خودت یک لحظه هم نبایست در این پست بمانی. با کتمان واقعیت، واقعیت از بین نمی رود
دیگر دست موج سواران تحریم اقتصادی برایمان رو شده است
آقای وزیر صنعت:! بعید به نظر می رسد احتکار در صنعت خودرو صورت گرفته باشد؟!! این جمله "بعید به نظر می رسد" شما یعنی اینکه یا اصلا بررسی انجام نداده اید یا جرات ورود نداشته
اینروزهاهمه بورسهای دنیادرحال سقوط هستندبورس ایران بی دلیل روزی چندهزارواحدبالامیره البته اونم ازشنبه سقوط میکنه
معاون وزير صنعت . لطفا شفاف سازي نماييد در خصوص ثبت ٦٠٠٠ خودرو غير قانوني . هكر دستگير شده يا از سمت چه کسی بوده است .. چه كساني با هكر ارتباط برقرار كرده اند . ثبت سفارش ٦ هزار خودرو به زماني حدود ١٠ روز نياز دارد . چگونه در سامانه متوجه نشديد .
"معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه فروش خودرو هم از طرف ایران خودرو و هم سایپا متوقف نیست، تصریح کرد: هر دو شرکت خودروسازی کشورمان سایت‌های خود را باز کردند و خریداران می‌توانند نسبت به خریداری خودروهای پرفروش اقدام کنند"!
نرم افزاری هست به نام گوگل ارت! تشریف ببرید پارکینگ های فرغون سازان تون رو ببینید که در طول زمان پر از ماشین احتکاری میشه! یا سایتشون ساعت 10 صبح باز میشه 10 و 5 دقیقه تکمیل ظرفیت میشه!
خودرو پر فروش؟! منظورتون این گلن های 30 سال قبل هست که به مدد بسته بودن همه راه های واردات منطقی اتوموبیل به روز و مدرن به ملت میندازید؟!

خوشحال میشیم جناب معاون بفرمایند خودشون چه ماشینی سوار میشن؟ البته اگر مثل بعضی ها نفرمائیند پراید پر فروش!!! در شان شون نیست!
اقای معاون از خواب خرگوشی بیدار شو.این همه 4چرخ دارید مونتاژ میکنید چی شده و چی میشه پس؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی