بازدید 5982

روند هزینه حمل و نقل یک خانوار شهری طی ده سال گذشته چگونه بوده است؟

در سال های اخیر رشد قیمت بنزین و متعاقب آن رشد هزینه های حمل و نقل همواره یکی از دغدغه های هزینه ای مهم خانوارها بوده است. در این مطلب سعی شده است تا به بررسی روند هزینه حمل و نقل یک خانوار شهری طی ده سال گذشته پرداخته شود و سهم و جایگاه این نوع هزینه ها در بین سایر هزینه های خانوارها مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۱۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 22 June 2018

روند هزینه حمل و نقل یک خانوار شهری طی ده سال گذشته چگونه بوده است؟در سال های اخیر رشد قیمت بنزین و متعاقب آن رشد هزینه های حمل و نقل همواره یکی از دغدغه های هزینه ای مهم خانوارها بوده است. در این مطلب سعی شده است تا به بررسی روند هزینه حمل و نقل یک خانوار شهری طی ده سال گذشته پرداخته شود و سهم و جایگاه این نوع هزینه ها در بین سایر هزینه های خانوارها مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، شاید شما هم از جمله افرادی باشید که هزینه های حمل و نقل و جابجایی همواره برایتان به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است. به خصوص که در چند سال اخیر و با افزایش قیمت بنزین این موضوع به دغدغه جدی تری نیز تبدیل شده است. در این گزارش به این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد که  طی دهه اخیر روند هزینه های حمل و نقل برای یک خانوار شهری در طی یک سال چگونه بوده است و همچنین سهم و جایگاه این نوع هزینه ها در بین سایر هزینه های خانوارها چقدر و کجاست؟

برای پاسخ به پرسش های فوق از گزارش های بودجه خانوار در مناطق شهری بانک مرکزی استفاده خواهد شد. آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه مربوط به سال 1395 می باشد.

نمودار زیر روند متوسط کل هزینه ناخالص سالانه و همچنین متوسط هزینه های حمل و نقل سالانه یک خانوار شهری را طی ده سال اخیر نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود روند هر دو هزینه صعودی بوده است. کل متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری در سال 1386 حدود 9.8 میلیون تومان بوده که از این میزان هزینه، حدود 1.2 میلیون تومان مربوط به هزینه های حمل و نقل بوده است. یعنی در سال 1386، حدود 12.3 درصد از هزینه های سالانه یک خانوار مربوط به بخش حمل و نقل بوده است. در سال 1395 کل متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 39.3 میلیون تومان اعلام شده که از این مقدار، حدود 4.1 میلیون تومان مربوط به هزینه های حمل و نقل بوده است. یعنی در سال 1395، حدود 10.6 درصد از هزینه های سالانه یک خانوار مربوط به بخش حمل و نقل بوده است. بنابراین در طی ده سال سهم هزینه های حمل و نقل از کل هزینه های سالانه خانوارها کاهش یافته است. از طرفی در حالی که طی ده سال رشد کل متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 301 درصد بوده، این رشد برای هزینه های حمل و نقل 241 درصد بوده است. یعنی هزینه های حمل و نقل به نسبت کل هزینه های ناخالص سالانه یک خانوار کمتر رشد کرده است.

روند هزینه حمل و نقل یک خانوار شهری طی ده سال گذشته چگونه بوده است؟

مطابق با نمودار زیر در سال 1395 هزینه ناخالص سالانه حمل و نقل یک خانوار شهری با میزان 4.1 میلیون تومان و سهم 10.4 درصدی از متوسط کل هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری، بعد از هزینه های مربوط به "مسکن" و "خوراکی ها و آشامیدنی ها" بیشترین سهم هزینه ای را به خود اختصاص داده است.

روند هزینه حمل و نقل یک خانوار شهری طی ده سال گذشته چگونه بوده است؟

شایان ذکر است که در سال 1395 از میزان 4.1 میلیون تومان متوسط هزینه سالانه حمل و نقل یک خانوار شهری، حدود 2 میلیون تومان مربوط به خرید وسایل شخصی و نقلیه، 1.3 میلیون تومان مربوط به تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی و 800 هزار تومان مربوط به هزینه های رفت و آمد بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل