بازدید 3322

افزایش قیمت نفت با کاهش شدید عرضه نفت لیبی

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه افزایش یافت و به ۶۵.۲۷ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به کاهش شدید عرضه ی نفت توسط لیبی و همینطور کاهش موجودی نفت خام آمریکا اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ 20 June 2018

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه افزایش یافت و به ۶۵.۲۷ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به کاهش شدید عرضه ی نفت توسط لیبی و همینطور کاهش موجودی نفت خام آمریکا اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۱۸ سنت (۰.۲ درصد) افزایش یافت و ۷۵.۲۶ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۲۰ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۶۵.۲۷ دلار صورت گرفت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، با حمله ای که هفته ی گذشته به دو بندر نفتی لیبی توسط گروه های مسلح انجام گرفت برخی از تانکرهای نفت در این دو بندر به شدت آسیب دید و باعث کاهش ظرفیت ذخیره ی این محصول و به تبع آن کاهش میزان عرضه ی نفت در بازار توسط لیبی شد. تخمین ها نشان می دهد که به علت اتفاق نامبرده میزان عرضه ی نفت در بازار توسط لیبی حدود ۴۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافته است.

همچنین، آمارهای غیررسمی موسسه نفت آمریکا نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۱۵ ژوئن موجودی نفت خام آمریکا با کاهش ۳ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۳۰.۶ میلیون بشکه رسیده است. کاهش عرضه ی نفت توسط لیبی و کاهش موجودی نفت خام آمریکا باعث شده که قیمت این محصول در روز جاری کاهش یابد.

افزون بر این، نهاد اوپک و همپیمانان غیرعضو که با هدف کاهش مازاد عرضه نفت در بازار و افزایش قیمت این محصول از سال ۲۰۱۷ اقدام به کاهش تولید نفت کرده بودند اکنون با رسیدن به هدف خود قصد دارند که در روز ۲۲ ژوئن در وین اتریش نشست داشته و در خصوص سیاست های آینده ی خود تصمیم گیری کنند. افزایش احتمالی تولید نفت اوپک یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته بوده است. لازم به ذکر است که پیش از این روسیه و عربستان به عنوان دو بازیگر کلیدی در اوپک اعلام کرده بودند که در خصوص افزایش عرضه ی نفت توسط این نهاد با توجه به دستیابی به اهداف پیشین و کاهش تولید نفت توسط ایران و ونزوئلا به تفاهم رسیده اند.

بانک ANZ در این رابطه اذعان کرده است بسیاری از اعضای اوپک از جمله ایران مخالف تصمیم اتخاذ شده توسط روسیه و عربستان هستند زیرا این کشورها معتقدند که ممکن است قیمت نفت در بازار با کاهشی شدید مواجه شود. ایران اعلام کرده است که حتی از افزایش بسیار کم میزان تولید نفت هم حمایت نخواهد کرد. این بانک در ادامه افزوده است که موضع ایران کشور عربستان را در وضعیت سختی قرار خواهد داد زیرا برای هرگونه تصمیم مشترک در اوپک نیاز به موافقت تمامی اعضا وجود دارد.

همچنین، به گفته ی برخی تحلیلگران اقتصادی، با توجه به عدم تفاهم در میان اعضای اوپک در رابطه افزایش تولید نفت برخی از این اعضا ممکن است با تصمیم خود ظرفیت تولید نفت توسط اوپک را تنها به میزان ۳۰۰،۰۰۰ تا ۶۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهند. این موجب خواهد شد که قیمت نفت برنت حدود ۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته و در نتیجه فاصله ی قیمتی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت بیش از پیش کاهش یابد.

در پایان باید خاطر نشان گردد که یکی از دلایلی که ممکن است در روزهای آینده از کاهش قیمت نفت جلوگیری کند یا حتی باعث افزایش قیمت این محصول شود وقوع یک جنگ تمام عیار تجاری بین آمریکا و چین است. با نهایی شدن تعرفه های دولت آمریکا علیه واردات کالا از چین این کشور تهدید کرده که دست به اقدامات مقابله جویانه خواهد زد. در این رابطه، در صورت اجرایی شدن تعرفه های آمریکا احتمال دارد چین که حدود ۲۰ درصد از نفت خام روزانه ی آمریکا را خریداری می کند اقدام به اعمال ۲۵ درصد تعرفه بر روی واردات نفت خام از این کشور کرده و عملا باعث شود که آمریکا این بازار بزرگ خود را از دست بدهد. ذکر این نکته لازم است که ارزش مجموع مبادلات نفتی آمریکا و چین حدود ۱ میلیارد دلار در ماه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار