بازدید 6141
۹

عبور حجم نقدینگی از تولید ناخالص داخلی

کد خبر: ۸۰۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 20 June 2018

فارس نوشت: بررسی نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی به ماخذ بانک مرکزی گویای عبور حجم نقدینگی از تولید ناخالص داخلی است به طوری که این نسبت از 63.2 درصد در سال 91 با 40.1 درصد افزایش به 103.3 درصد رسیده و این اتفاق برای اولین بار در دهه‌های اخیر در اقتصاد ایران قابل مشاهده است.

در همایش پولی و ارزی، حجم نقدینگی آمار نقدینگی و پایه پولی در پایان سال 96 اعلام شد.

براساس اظهارات ولی الله سیف نقدینگی با 22.1 درصد رشد در سال 96 به رقم 1530 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین پایه پولی با رشد 19.1 درصدی در سال گذشته، 214 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

با توجه به اینکه نقدینگی اساسا یک متغیر اسمی است، برای بررسی دقیق‌تر آن باید نسبت این متغیر را با متغیرهای دیگری مانند تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری مقایسه کرد.

طبق گزارش بانک مرکزی، حجم تولید ناخالص داخلی در پایان سال 96 به 1480 هزار و 710 میلیارد تومان بالغ شده است. بنابراین با یک حساب ساده، می‌توان دریافت که نقدینگی در سال گذشته از میزان تولید ناخالص داخلی فراتر رفته و نسبت آن به 103.3 درصد رسیده است.

از مهمترین دلایل عبور نقدینگی از تولید ناخالص داخلی، تخلیه نشدن اثرات تورمی رشد نقدینگی در سال‌های اخیر است. با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی، بخش عمده نقدینگی به تقاضا تبدیل نشد و این پدیده باعث شد نقدینگی خلق شده منجر به تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و رشد اسمی تولید ناخالص داخلی نشود.

عبور حجم نقدینگی از تولید ناخالص داخلی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
این حجم رشدنقدینگی یعنی منتظرتورم وحشتناک باشید
حالا این خوبه یا بد ؟
نقدینگی در بانکها نیست دردلار و سکه و خودرو میچرخد.قبلا نقدینگی در بانکها بود و تورم نداشتیم در حال حاضر با توجه به کاهش سود بانکی از بانکها آزاد شده و افسار گسیخته شده
اینکه باعث نابودی کامل اقتصاد هر کشوری میشه.....
چهارشنبه 30 خرداد :
نمیدانم امروزچه اتفاقی افتاده قیمت ارزبصورت ساعتی در حال افزایش است :
یورو 8530
پوند 9700
دلار آمریکا7400 !!!
دلارکانادا 5540
سکه 2550000
نقدینگی که وارد چرخه تولید نشه فقط سبب وضع موجود میشه مثل افزایش قیمت دلار و سکه و اشفتگی بازار اما اگر این حجم نقدینگی چه در دست مردم و چه در دست یک سری افراد خاص بهوسمت تولید میرفت ما شاهد رشد اقتصاد بودم شاید یکی از دلایلی که این افراد اقدام به خرید دلار و سکه میکنن و نه سرمایه گذاری در بخش تولیدی و اقتصاد نا امنی فضای حاکم باشه چرا که ترس از بین رفتن یک شبه پول خودشون دارن و ترجیح میدن با خرید سکه و دلار مثلا اون پول رو به نوعی زیر بالشتشون نگه دارن
اینکه شما منتشر کردید گزارشی است صرف و راه حلی از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است. از سال 1391 هم که قابل لمس شدن بوده ولی کاری انجام نشده است. لطفاً توپ را به زمین دیگران پاس ندهید. برنامه عملی بانک مرکزی و آقای سیف جهت مقابله با عبور نقدینگی از تولید ناخالص داخلی که بواسطه بقول شما تخلیه نشدن اثرات تورمی رشد نقدینگی در سال‌های اخیر است چه می باشد؟ فقط لطفاً نگید حباب است و یا اثرات روانی. در خصوص بالا بودن نرخ سود بانکی، چه تصمیم عملی دارید؟ نه اینکه یک بانک 16% و دیگری 25% سود بدهد و فقط شما نظاره گر باشید.
کاغد چاپ می کنن میدن دست مردم بدون پشوانه و تولید همان مقدار کالا خدمات که کاغذ چاپ شده نتیجه اش تورم ۷۰درصد خواهد بود که شاهد هستیم
وقتی سکه میخرن چند برابر میفروشن یه عده سود کلان میکنن و یه عدم پولا رو از بانکا در میارن میدن دلالان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر