بازدید 15879

اتحاد روسیه و عربستان علیه ایران؛ زنگنه: نباید تولید نفت را افزایش دهیم/ روسیه: تولید نفت باید افزایش پیدا کند!

روسیه خواهان آن است که تولید اوپک و غیراوپک به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و به توافق کاهش تولید که مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه است پایان دهد. اجرای این توافق در هجده ماه گذشته کمک کرده بازار متعادل شود و قیمت‌ها از ۲۷ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ به ۷۵ دلار درهر بشکه برسد.
کد خبر: ۸۰۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ 20 June 2018

زنگنه وزیر نفت در بدو ورود به وین برای حضور در نشست اوپک، به خبرنگاران گفت: بعید است اوپک در نشست هفته جاری به توافقی در خصوص تولید نفت دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، وزیران نفت اوپک در بحبوحه فشار چین و آمریکا برای کنترل رشد قیمت‌ها و حمایت از رشد اقتصاد جهانی با تولید بیشتر نفت، روز جمعه برای بازنگری در سیاست تولید در وین دیدار می‌کنند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است به همراه روسیه که بزرگترین تولیدکننده خارج از این گروه است، خواهان خروج تدریجی از توافق کاهش تولید هستند که از ابتدای سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده اما ایران، عراق، ونزوئلا و الجزایر با بالا بردن سطح تولید مخالف هستند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از رسیدن به وین که مقر اوپک در آن واقع شده است، به خبرنگاران گفت: باور ندارم که در این نشست بتوانیم به توافق برسیم. اوپک سازمانی نیست که از رئیس جمهور آمریکا دستور بگیرد. اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست.

وی وین را روز جمعه پیش از برگزاری نشست اوپک با تولیدکنندگان غیراوپک در روز بعد، ترک خواهد کرد و خاطرنشان کرد: عامل افزایش اخیر قیمت نفت، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بوده است.

دونالد ترامپ از اوپک خواسته است تولیدش را افزایش دهد و عربستان سعودی و روسیه در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که دنیا به نفت بیشتری نیاز دارد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: تقاضا برای نفت معمولا با روند پرشتابی در سه ماهه سوم رشد می‌کند و در صورتی که تدابیر لازم اندیشیده نشود، ممکن است با کمبود عرضه مواجه شویم. از نظر ما این امر ممکن است به داغی بیش از حد بازار منجر شود.

نواک اظهار کرد: روسیه خواهان آن است که تولید اوپک و غیراوپک به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و به توافق کاهش تولید که مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه است پایان دهد. اجرای این توافق در ۱۸ ماه گذشته کمک کرده است، بازار متعادل شود و قیمت‌ها از ۲۷ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ به ۷۵ دلار درهر بشکه صعود کند. علاوه بر ایران، سه کشور عراق، ونزوئلا و الجزایر که از دیگر اعضای اوپک هستند اعلام کردند با وجود اختلالات عرضه در کشورهایی مانند ونزوئلا و لیبی، با افزایش تولید مخالف هستند.

رشد تقاضا در دو سال گذشته که از نرخ سالانه ۱.۵ درصد فراتر رفته، ناظران بازار را غافلگیر کرده است. انتظار می‌رود مصرف نفت جهانی امسال به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد. نواک گفت: اگر هفته جاری برای افزایش تولید تصمیمی گرفته شود اوپک و متحدانش می‌توانند دوباره در سپتامبر برای بازبینی تاثیر و تنظیم سیاست تولید دیدار کند.

چانه‌زنی بزرگ

عراق و ایران اعلام کرده اند؛ بنابراین، چنین اقدامی نقض توافق‌های قبلی برای حفظ کاهش تولید تا پایان امسال خواهد بود، با افزایش تولید مخالفت خواهند کرد. هر دو کشور در مواجهه با تحریم‌های آمریکا که صنعت نفت ایران را متأثر خواهد کرد و همچنین محدودیت‌های تولید در عراق، برای بالا بردن سطح تولیدشان مشکل خواهند داشت.

دو منبع مهم به رویترز گفتند: حتی کویت و عمان که از متحدان عربستان سعودی در خلیج فارس به شمار می‌روند، مخالف افزایش فوری و قابل توجه تولید هستند.
یک منبع اوپک نیز گفت: پیشنهاد عربستان سعودی و روسیه برای افزایش تولید به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز تنها تاکتیکی برای متقاعد کردن سایر اعضا برای موافقت با افزایش تولید به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز است.

عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس از ظرفیت لازم برای افزایش تولید برخوردار هستند. روسیه نیز اعلام کرده که محدود کردن عرضه به مدت طولانی رشد تولید از سوی آمریکا را که در توافق کاهش تولید مشارکت ندارد، تشویق می‌کند.

روز سه‌شنبه واگیت آلکپروف مدیر لوک اویل، دومین شرکت نفتی بزرگ روسیه، گفت: توافق کاهش تولید جهانی باید نصف شود و لوک‌ اویل می‌تواند سطح تولید خود را ظرف دو تا سه ماه بالا ببرد.

کارستن فریچ، تحلیلگر کالای کومرس بانک در این زمینه اظهار کرد: با توجه به اختلاف بزرگی که در مواضع اعضای اوپک وجود دارد نشست روز جمعه احتمالا دیدار دشواری خواهد بود. برای هرگونه تصمیم اوپک همبستگی ضروری است.

وضعیت فعلی یادآور نشست ژوئن ۲۰۱۱ است که اوپک نتوانست برای افزایش تولید به منظور جبران توقف عرضه لیبی به توافق برسد. این دیدار بدون هیچ اعلامیه مشترکی به پایان رسید. علی النعیمی، وزیر نفت وقت عربستان سعودی این دیدار را بدترین دیدار تاریخ اوپک توصیف کرد.

آنچه به تنش‌ها می‌افزاید، ادامه اصرار ایران و ونزوئلا بر این است که اوپک در دیدار روز جمعه خود درباره تحریم‌های آمریکا علیه این دو کشور بحث کند، اما براساس نامه‌هایی که از سوی رویترز مشاهده شده، دبیرخانه اوپک این درخواست را رد کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۵۱
از کوزه برون تراود هرجه در اوست. بی خودی که اسمش روسیه نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
هر کشوری منافع خود را دنبال می کند هر وقت این را فهمیدیم دیگر ذهن خود را درگیر جبهه بندی های تخیلی در سطح جهانی نخواهند کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
در دنیای واقعی ملتها و دولتها به دنبال منافع کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت خود هستند در دنیای سیاست و اقتصاد سیاسی موارد عاطفی محلی از اعراب ندارند و اینکه ما انتظار داشته باشیم روسیه و عربستان از این فرصتهای طلایی که ایران در دوران جنگ بعد جنگ تحریم های دوران احمدی نژاد و تحریمهایی که بزودی ایران با آنها دست و پنجه نرم
انتظاری عبث و بیهوده است سیاست خارجی ما سیاست داخلی ما سیاست ما پیچ و مهره هاش درست کار نمی کند لنگ می زند و این لنگ زدنها مربوط به همه ی جناحهاست نه یک جناح بخصوص هنوز جناحهی سیاسی ما خود را با جهان واقعی کنونی وفق نداده اند و این وفق نداندها باعث ایجاد هزینه های کوچک و بزرگ از عقب افتادگی سیستماتیک فناوری تا اقتصاد و و ... شده است استفاده نکنند می کند
پوتین فقط به فکر کشورش هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
!پس مث ما خوبه که فقط بفکر غیر خودمان باشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
آفرین به خودش و خوش به حال مردمش
از عربستان بيشتر از اين انتظارى نيست ولى رفتار روسيه مايه تاسف و حيرت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
بطور کلی حیرت نفرمائید. تابوده وهست رفتار روسها بر همین منوال بوده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
!اتفاقا بر عکس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
یادتان رفته در لشکرکشی روس ها به ایران مردم یا کشته شدند یا از قحطی مردند.
خیانت روس ها به این سرزمین سابقه تاریخی دارد . روس ها قابل اعتماد نیستند . آن چه قابل اعتماد است فقط تکیه بر مردم ایران است .
بازی سیاست قطعا فوت وفن های بیشتر ی دارد که مسولان خیلی ساده ومبتدی با آن برخوردکردند ....اوضاع اقتصادبد در داخل واجماع جهانی علیه ایران در خارج نشانه های غیر قابل انکارمیباشند.خدایابه داد مردم ایران برس
چرا روسیه باید در مورد افزایش نفتمون نظر بده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
!برای اینکه شریک استراتژیک ایرانه
تا یک دهه قبل نفت ابزار بزرگ قدرت ایران بود که در تحکیم امنیت به عنوان برگ برنده از آن استفاده می کرد.
الان با رویکرد جهانی به انرژی های پاک و از سوی دیگر روی کار آمدن نفت شل ، تو بازی های منطقه ای و جهانی دست ما کوتاه شده.
کاش مدیریت کشور دست نخبگان بود ما باید سریع به سمت انرژی های پاک حرکت کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
توهم زدی. همون ۱۰ سال پیش هم نفت هیچ ابزار قدرتی دستما نبود. ما ۲ میلیون بشکه در روز صادر میکردیم در مقابل ۸۰ میلیون تولید جهانی. بعنی حدود ۲.۵ درصد سهم بازار. که عددی نیست.
همه دنیا علیه ایران
روسیه، هند، ترکیه و چین نفت و گاز رایگان و زیر قیمت بازار از ایران دریافت میکنند و در ازای پول آن کالا های آشغال خود را به ایران میدن و بعد از پشت به کشورمان خنجر میزنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
!اونا فقط بفکر خودشونن
انها مستقل هستند ،وبا سازی که ما کوک میکنیم نباید برقصند .
تحويل بگيرید
اینم دستمزداین همه طرفداری کردن از روسیه این روسیه هم که قابل اعتمادنیست از پشت خنجرمیزنه
هیچ وقت به روسیه نباید اعتماد کرد باید بر اساس اصول دیپلماسی در سیاست خارجی حرکت کرد تا منافع ملی کشورمان حفظ شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
حیف که دیر فهمیدین! و هنوزم خیلی ها نفهمیدن
تکیه بر روسیه مانند تکیه بر باد هست!بجای تکیه بر روسیه و چین به ملت تکیه کنید!
روسیه و عربستان و کاسبان دندون تیز کردن برای برگشتن تحریما!
عراق که بخش عمدهٔ تولید آنرا شرکتهای امریکایی ،وغربی انجام میدهند ،مشکل صادرات ندارند ؟ تنها دو کشور ایران ،و، وینوزیلا هستند که تحریم میباشند ،و توان صادراتی ندارند ،و قیمت پایین نفت هم میتواند ،حکومتهای آنها را متلاشی کند ؟ در ایران بیش ۸۰٪ مردم اعلام کرده اند که به روسیه اعتماد ندارند ؟ دشمنی امریکا ،واسراییل ،حتی زیانش از دوستی با روسیه کمتر است ؟ حال جای سوال است که چرا ایران دشمن امریکا ،واسراییل است در حالی که هیچکدام ،حتی یک وجب از خاک ایران را غصب نکرده اند ،واز ایران جدا ننموده اند ،اما روسیه در طول تاریخ هزار سالهٔ‌ تشکیل کشوری بنام روسیه ،همیشه ،چشم طمع به خاک ایران داشته ،وچندین استان ایران را ار خاک ایران جدا نموده ،واکنون هم سهم دریای خزر را از ایران گرفته ،وکمترین ،بخش دریای خزر سهم ایران است ؟ آیا حکومت روسها بطور سنتی که بخش شمالی ایران را در سهم خود تعریف کرده بودند ،اینک هم همان سیاست را دنبال میکند؟
سیاست روسیه در جهت حمایت از ترامپ است قیمت بالای نفت برای رای دهندگان آمریکا اثر منفی دارد.
بهتره ایران از اوپک خارج بشه دیگه سازمان های بین المللی اعتبار چندانی ندارند فقط برای فشار به اعضای ضعیف تر هستند
هر چه این نفت قیمتش پایین باشه در بلند مدت به نفعمون هستش قیمت عادلانه نفت باید 50 دلار باشه نه بیشتر نه کمتر .
برای اولین بار یک حرف منطقی من از این وزیر دیدم!
روسیه دشمن همه دوست هیچکس
قیمت بالا وعرضه کم شرکتهای امریکایی را به حدی قوی خواهد کرد که دامنه ریسک انها را تا بشکه ای
چهل دلار بالا ببرد واینجوری رقیب اوپک می شوند
«اوپک سازمانی نیست که از رئیس جمهور آمریکا دستور بگیرد. اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست.»

اگر وزارت انرژی آمریکا و شرکتهای چند ملیتی نفتی آمریکایی و شرکتهای آمریکایی نباشند شما ها نفت رو به کره ماه صادر میکنید!؟؟؟ اونوقت با چه قیمتی!؟ هر بشکه ۱۰ سنت!؟
خدایا از دست روسیه تا کی باید بکشیم هیچ زمان نشده روسیه پشت ایران را خالی نکند این هم برای چندمین بار
اینم از دستمزدی که روسیه بهمون داد.
روس جان دس نگه دار، تازه بعضی از دوستان میخوان زبان دوم مارو روسی کنن!!! کجا با این عجله؟؟؟ تشریف داشتین، چایی بعدی!!!
این همون فامیلتونه ک!!!!!!!
این خبر رو بذارید کنار خبر فارس نیوز که گفته تمایل روس‌ها برای سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در صنعت نفت ایران/ حضور در 12 تفاهم نامه از ۱۹ تفاهمنامه که نشان میده روسها به دنبال استعمار و غارت منابع ایران هستند.
تورو خدا برای یکبار هم که شده به فکر مردم کشورمون باشید بسه اینقدر ضربه خوردن از روسیه. بخدا اگه این همه اعتمادی که به روسیه کردیم رو خرج آمریکا می کردیم الان ابر قدرت منطقه و جهان شده بودیم در تمام بخش های اقتصادی,سیاسی و...
و باز هم روسها و باز هم سیاست قدیمی روسی
اینم از روسیه مسئولین محترم
واقعا که رو سیه ( رو سیاه ) برازنده رفیق پوتین است
همه تدارکات برای تابستان داغ امسال داره اماده میشه چه تابستانی شود تابستان امسال
ظاهرا فقط روسیه و عربستان دنبال افزایش تولیدند بهترین کار ایران اینه که کشورهای تولید کنند دیگه رو با اونها سرشاخ کنه و از آب گل آلود ماهی بگیره چون در هر صورت روسیه و عربستان کار خودشون رو میکنند و برای ایران تره هم خرد تمیکنند .
روسیه همیشه خیانت کار بوده نسبت به ملت ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
ما هم خیلی ساده لوح و هالو بودیم البته!!
سیاست خارجی همه کشورهای جهان بر اساس منافع آن کشور تعیین میشه ولی متاسفانه چیزی که در ایران دیده نمی شه منافع ملته - روسیه در این مورد هم خیلی منطقی مانند همیشه منافع خودش را در نظر گرفته . شما توقع دارید منافع خودش را فدای منافع ایران بکنه ؟
روسیه براحتی ایران را خواهد فروخت ،هرگز قابل اعتماد نیست،با اعزام حجاج خودمان بخشی از هزینه دشمنی عربستان را داریم تامین میکنیم
خدا ما رو از دست این مسئولان نجات بده
خیانت روس ها درحق این آب و خاک ثابت شده است ولی چه شده روسیه دشمن نیست ولی امریکا دشمن ماست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان