بازدید 3668
اقتصاد در گذر زمان

از فوت حسن صباح رئیس فرقه اسماعیلیه تا پاسخ موشکی ایران به حمله تروریستی تهران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۰۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 19 June 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

29 خرداد 503، حسن صباح بنیانگذار دولت اسماعیلیه در ایران پس از یک دوره کوتاه بیماری در این روز چشم از جهان فروبست و در نزدیکی قلعه الموت به خاک سپرده شد. طبق وصیت او کیابزرگ امید از سران اسماعیلیه در ایران جانشین او شد.

29 خرداد 1299، دولت شوروی رسما اعلام کرد که تمام نیروهای نظامی روسیه از قلمرو خاکی و آبی ایران خارج شده‌ اند و نیروهای باقیمانده در ایران متعلق به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان است که دولت شوروی کنترلی بر آنها ندارد، ولی حاضر است در این کار مداخله کرده و موجبات خروج آنها را فراهم کند؛ مشروط بر اینکه نیروهای انگلیسی ایران را تخلیه کنند.

29 خرداد 1303، دولت وقت ایران، با هدف دفاع از آسمان وطن در این روز ده افسرجوان (وابسته به نیروی زمینی) را برای فراگرفتن فنون خلبانی در آموزشگاه ‌های شوروی روانه مسکو کرد.

29 خرداد 1330،  دولت دكتر محمد مصدق از شركت نفت ايران و انگليس خلع يد كرد.

29 خرداد 1332، به مناسبت سالروز خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس، فراکسیون نهضت ملی از مردم تهران دعوت کرد تا در میدان بهارستان حضور یابند، در این گردهمایی دکتر شایگان، دکتر سنجابی و مهندس رضوی درباره اهمیت، موضع و حساسیت مبارزه ملت ایران سخنرانی کردند.

29 خرداد 1337، قرارداد رفع اختلافات مرزی بین دولت ‌های ایران و شوروی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

 29 خرداد 1344، دولت لیبی اداره نفت کشورش را به ایران سپرد و یک هیات شش ‌نفره از ایران عازم لیبی شدند.

29 خرداد 1354، سناتور ادوارد كندي‌، طي نطقي در مجلس سناي اين كشور از سياست امريكا در فروش اسلحه به ايران و ديگر كشورهاي منطقه و جذب قسمتي از درآمد نفت درمقابل ارسال اسلحه و تقويت هرچه بيشتر موقعيت نظامي كشورهاي مذكور انتقاد كرد.

29 خرداد 1356، دکتر علی شریعتی به طرز مشکوکی در لندن درگذشت.

29 خرداد 1379، مؤسسه نيويورك تايمز متن كتاب «كودتاي سيا در ايران» را كه به كودتاي 28 مرداد آمريكا و انگليس عليه دولت مصدق اختصاص دارد به روي شبكه اينترنت قرار داد.

29 خرداد 1396، جمهوری اسلامی ایران اولین حمله موشکی ‌‌اش را به اهدافی خارج از مرزهای کشور انجام داد؛ حمله ‌ای در پاسخ به عملیات تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی و همچنین حرم مطهر امام(ره). در این عملیات که «لیلة‌القدر» نام داشت، سپاه پاسداران ۶ فروند موشک بالستیک میان ‌برد را به اهداف مختلفی در بُردهای ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر شلیک کرد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی