بازدید 3845
۳

هفت خوان سنگین امتحانات دانشگاهی و جام جهانی فوتبال

باز هم با آغاز مسابقات جام جهانی داشجویان علاقه‌مند به بازی فوتبال استرسی دو برابر را تجربه میکنند و به نوعی سردرگم میمانند که برای نتایج امتحان و مطالعه دروس سخت و آسانشان مضطرب باشند و یا نتایج پرهیجان مسابقات فوتبال در تیم‌های مورد علاقشان. خصوصا تیم ملی فوتبال کشورمان که برای پنجمین بار است به جمع ۳۲ تیم شرکت کننده پیوسته است.
کد خبر: ۸۰۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 18 June 2018
هفت خوان سنگین امتحانات دانشگاهی و جام جهانی فوتبالباز هم با آغاز مسابقات جام جهانی داشجویان علاقه‌مند به بازی فوتبال استرسی دو برابر را تجربه میکنند و به نوعی سردرگم میمانند که برای نتایج امتحان و مطالعه دروس سخت و آسانشان مضطرب باشند و یا نتایج پرهیجان مسابقات فوتبال در تیم‌های مورد علاقشان. خصوصا تیم ملی فوتبال کشورمان که برای پنجمین بار است به جمع ۳۲ تیم شرکت کننده پیوسته است.
 
به گزارش «تابناک»، چند سالی است که ماه مبارک رمضان با امتحانات دانشگاه‌ها همزمان شده و دراین میان بسیاری از دانشجویان با روزه داری، ایام امتحان را سر کرده و به پایان میرسانند. اما اکنون که این ماه مبارک به اتمام رسیده، نوبت به برگزاری بازی‌های فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ در کشور روسیه رسیده است.
 
تقارن این روز‌های پر هیجان نیز جدا از جو پراسترسی که برای دیدن نتایج بازی‌های تیم ملی کشورمان دارد، مانند یک آهنربا عمل کرده و گویی با نیروی جاذبه‌ای که دارد دانشجویان درگیر در امتحانات را برای دیدن مسابقات ۹۰ دقیقه‌ای اش به پای تلویزیون میکشاند. در این میان جزوه و‌ها کتاب‌های پرحرف میمانند و نمره‌ی نه چندان جالب دانشجویی که جذب این آهنربای پرقدرت شده است.

گویا مسئولین دانشگاهی با آنکه اطلاع قبلی هم داشتند آب پاکی را روی دست دانشجویان ریخته و تصمیمی برای تغییر زمان برگزاری امتحانات به دلیل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال اتخاذ نکرده اند.

البته این روال در دوره‌های گذشته جام جهانی نیز به این شکل بوده است، چرا که خرداد ماه سال ۹۳ که همزمان با جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود، امسال امتحانات دانشجویاندر حال برگزاری در نیم سال دوم بود و در آن زمان برخی از دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند امتحانات پایان ترمشان را زودتر یا دیرتر از مسابقات جام جهانی برگزار کنند.
 
این درحالی است که دانشگاه آزادی‌ها گفته بودند: تمام واحد‌های دانشگاه آزاد از سیستم یکپارچه‌ای تبعیت می‌کنند و نباید زمان برگزاری امتحانات را تغییر دهند. ضمن اینکه قرار بود دانشگاه آزاد امتحانات را طبق برنامه آموزشی از پیش اعلام شده، برگزار کند.

علاوه بر آن عبدالرحیم نوه ابراهیم، مدیر کل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم نیز پیرامون عدم تغییر زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های کشور به علت برگزاری جام‌جهانی فوتبال اعلام کرده بود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد تغییر زمان امتحانات پایان ترم را ندارد، دانشگاه‌ها در این زمینه مختار هستند و اجازه تغییر در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم را دارند، هرچند بعید می‌دانم دانشگاهی چنین تصمیمی بگیرد.

با این حال گویا دانشجویان در این نیم سال تحصیلی برای گرفتن نمره قبولی باید هفت خوان رستم را طی کنند و با سختی‌های ماه رمضان و هیجان‌های بازی‌های جام جهانی فوتبال کنار بیایند! این روز‌ها خوابگاه‌های دانشجویی هرکدام به یک استادیوم تبدیل شده و دانشجویان، خصوصا دانشجویان پسر احتمالا با زمان بندی ساعت خواندن دروس امتحانی، زمانی را هم برای تماشای بازی‌های فوتبال در نظر گرفته اند.

نکته دیگر اینکه برخی اساتید دانشگاهی نیز بنا به دلایل مختلف و بعضا شخصی با مسابقات جام جهانی درگیر بوده و این به خودی خود باعث کاهش بازدهی عملکرد آن‌ها در برگزاری امتحانات و حتی نتایج آن خواهد شد.

اما با نگاهی به ساعات برگزاری مسابقات فوتیال که از شبکه‌های گوناگون نیز قابلیت پخش دارند مشکل دیگری رونمایی میکند. به عنوان مثال مسابقه فوتبال ایران و مراکش از گروه بی که روز عید سعید فطر برگزار شد، تا حدودی شرایط مناسبی داشت.
 
چراکه به لطف مسئولین چندسالی است که به تعطیلات عید سعید فطر یک روز اضافه شده و دانشجویان پس از اتمام این بازی و خوشحالی‌های پس از برد آن، یک روز دیگر برای مطالعه دروسشان فرصت داشتند. در حالی که دو بازی دیگر که حساسیت بالاتری دارند طی روز‌های چهارشنبه و دوشنبه در ساعات پایانی روز برگزار میشود که قطعا مشکل ساز خواهد بود. چرا که دانشجویان تا بامداد روز بعد مجبور به بیدار ماندن برا‌ی تماشای مسابقات فوتبال تیم ملی کشورمان بوده و صبح همان روز باید سر جلسه امتحانات خود حاضر شوند. ضمن اینکه در صورت تقارن زمانی امتحان برای دو درس متفاوت، درگیری دو برابری خواهند داشت.

اما طبق معمول مجبور به سازش هستند و باید امتحانات نیم سال دوم سال تحصیلیشان را که شاید آخرین ترم حضورشان در دانشگاه با واحد‌های سخت در حال گذر باشد را به پایان برسانند. از طرفی دیگر با پیش بینی زمان برگزاری جام جهانی بعدی در سال ۲۰۲۲ حواسشان را جمع کنند تا تاریخ برگزاری امتحاناتشان با بازی‌های مورد علاقه شان متقارن نشود!
 
به هرحال هرچه که باشد انتخاب آن رشته و واحد درسی دست خودشان بوده و حل مشکلات و معضلات مابقی داستان هم بهتر است به عهده خودشان باشد؟! زیرا با آنکه زمان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ نیز از قبل اعلام شده بود، اقدامی از سوی مسئولین دانشگاهی برای فراهم آوردن شرایط و جوی مناسب برای دانشجویان صورت نگرفت!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
من دانشجوی ترم آخر کارشناسی حسابداری هستم و دقیقا این امتحانها افتاده وسط بازیها ولی به خداوندی خدا حاضرم یک ترم اضافه تر درس بخونم ولی چهارسال منتظر جام جهانی نباشم .
بنظرم هرکی خودش درسخون باشه و از قبل مطالعه داشته باشه دیگر احتیاجی به دردسرهای شب امتحانی نداره و این رو باید دانشجو حواس جمع باشه چونکه از اول ترم تاریخ امتحانات هردرسی مشخصه.
کلا دانشگاهها با دانشجویان پدرکشتگی دارند گویا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار