بازدید 58226
سایه سنگین سیاست عربستان بر سر فوتبال؛

راز خوشحالی سعودی ها از برد ایران در برابر مراکش و به وجد آمدن مراکشی از تحقیر عربستان در برابر روسیه!

پس از اینکه عربستان در بازی افتتاحیه جام جهانی 2018 در روسیه، با نتیجه 5 بر صفر مغلوب میزبان این بازی ها شد و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تحقیر تیم ملی عربستان را در کنار ولادیمیر پوتین دید، بسیاری از کاربران جهان عرب در فضای مجازی، واکنش جالبی به این باخت سنگین نشان دادند. حال این پرسش مطرح می شود که مسأله چیست؟ چرا مراکشی ها از باخت سعودی ها به وجد می آیند و در مقابل به شکل باورنکردنی کاربران سعودی از برد ایران در برابر مراکش خوشحال می شوند؟!
کد خبر: ۸۰۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 17 June 2018

پس از اینکه عربستان در بازی افتتاحیه جام جهانی 2018 در روسیه، با نتیجه 5 بر صفر مغلوب میزبان این بازی ها شد و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تحقیر تیم ملی عربستان را در کنار ولادیمیر پوتین دید، بسیاری از کاربران جهان عرب در فضای مجازی، واکنش جالبی به این باخت سنگین نشان دادند.

به گزارش «تابناک»؛ بیش از اینکه روس ها از این برد خوشحال بودند، مراکشی ها باخت عربستان در برابر روسیه را جشن گرفتند. در مقابل می بینیم پس از باخت مراکش در برابر ایران، بسیاری از کاربران سعودی نیز خوشحالی خود را بروز می دهند؟

حال این پرسش مطرح می شود که مسأله چیست؟ چرا مراکشی ها از باخت سعودی ها به وجد می آیند و در مقابل به شکل باورنکردنی کاربران سعودی از برد ایران در برابر مراکش خوشحال می شوند؟

این پرسشی است که بیش از هر چیز پاسخ آن را باید در وارد کردن تمایلات سیاسی عربستان به درون ورزش و به ویژه فوتبال جستجو کرد.

راز خوشحالی سعودی ها از برد ایران در برابر مراکش و به وجد آمدن مراکشی از تحقیر عربستان در برابر روسیه!

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی لوبلاگ، به پیشبرد جاه طلبی های سیاسی عربستان با استفاده از ورزش فوتبال پرداخته است. به طوری که در هفته گذشته، وقتی جدال بر سر میزبانی جام جهانی 2026 میان آمریکا و مراکش در جریان بود، سعودی ها و برخی دیگر از کشورهای عربی با پشت کردن به مراکش، به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک رأی دادند؛ مسأله ای که باعث خشم بسیاری در جهان عرب و به ویژه مراکشی ها شد.

در این رأی گیری که در مسکو پایتخت روسیه انجام شد، پیشنهاد آمریکای شمالی با ۱۳۴ رأی در مقابل ۶۵ رأی مراکش برای میزبانی جام جهانی به پیروزی رسید.

اما موضوع قابل توجه در این باره این است که کاندیداتوری مراکش برای میزبانی جام جهانی، همزمان با تهدیدهای دونالد ترامپ و موضع عربستان سعودی ـ که هنوز هم بحث ها درباره آن ادامه دارد ـ با جنجال بزرگی همراه شد، به گونه ای که ترامپ برخی کشورها را نسبت به عدم رأی دادن به ضرر سه کشور مذکور تهدید کرده بود.

همان طور که گفته شد، از دیگر موضوعات جنجال برانگیزی که با کاندیداتوری مراکش همراه شده بود، موضع عربستان است، چون «ترکی آل شیخ» مشاور دربار پادشاهی عربستان و وزیر ورزش این کشور ـ که سمت ریاست فدراسیون فوتبال کشورهای عربی را نیز برعهده دارد ـ بارها گفته بود، از سه کشور آمریکا، مکزیک و کاندا علیه مراکش حمایت خواهد کرد.

وی گفته بود، به رغم روابط نزدیک و مستحکم عربستان و مراکش، این کشور از کاندیداتوری سه کشور مذکور حمایت می کند؛ اظهاراتی که بسیاری آن را به مثابه خنجری از پشت به مراکش برمی شمارند.

موضوع جالبتر اینکه آل شیخ به عمد رسانه های آمریکا مثل سی ان ان و بلومبرگ را برای اعلام موضع غیرحامیانه خود از مراکش انتخاب کرد.

این در حالی است که آل شیخ، مارس گذشته در حساب توییتری خود نیز بخشی از این مصاحبه را منتشر کرد که در پاسخ به خبرنگار سی ان ان که از وی می پرسد: «شما در این اواخر اعلام کرده اید که هرگز به نفع مراکش رأی نخواهید داد، زیرا این کشور از عربستان و متحدانش در محاصره قطر حمایت نکرد؟» می گوید: منافع عربستان از هرچیزی بالاتر است. آمریکا یک کشور متحد است و از قویترین و بزرگترین متحدان ماست.

موضع عربستان در قبال کاندیداتوری مراکش برای جام جهانی، نه فقط در مراکش بلکه در کشورهای عربی نیز باعث خشم محافل مختلف شده است؛ به طوری که فعالان شبکه های مجازی در این کشورها، خشم خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده اند و اقدام عربستان را خنجری در پشت مراکش و کشورهای عربی محسوب کرده اند.

از سوی دیگر، شبکه خبری الجزیره گزارش داد: کارشناسان مراکشی در واکنش به ناکامی مراکش برای دستیابی به میزبانی جام جهانی عنوان کردند: حمایت عربستان از پرونده آمریکا برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ ضربه دردناکی برای رباط محسوب می شود که برای آن به هر دری می زد.

راز خوشحالی سعودی ها از برد ایران در برابر مراکش و به وجد آمدن مراکشی از تحقیر عربستان در برابر روسیه!

این کارشناسان به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفتند: موضع عربستان به اظهارات رئیس سازمان ورزش عربستان محدود نمی شود، بلکه موضوع به تنش خاموش میان رباط و ریاض برمی گردد که پرونده جام جهانی ۲۰۲۶ به سبب موضع مراکش نسبت به بحران اخیر خلیج فارس آن را علنی کرد.

این در حالی بود که مراکش حمایت کامل کشورهای عربی، اسلامی و آفریقایی را در این پرونده انتظار داشت.

در همین رابطه، روز جمعه وزارت فرهنگ و ارتباطات مراکش در واکنش به این اقدام عربستان اعلام کرد که محمد الاعرج، وزیر این کشور در نشست وزرای رسانه کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی ـ که قرار است در شهر جده در ۲۳ ژوئن برگزار شود ـ شرکت نخواهد کرد.

قرار است در نشست عربستان، نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی در کنار کویت، اردن، مصر و بحرین شرکت داشته باشند.

پیش از این و در جریان رأی منفی عربستان به میزبانی مراکش برای جام جهانی، رشید الطالبی العلمی، وزیر ورزش مراکش این اقدام عربستان را خیانت توصیف کرده بود.

این در حالی است که مغرب، یازدهم اردیبهشت با متهم کردن ایران به حمایت از «جبهه پولیسارو» در مناقشه صحرای غربی روابطش با ایران را قطع کرد که با توجه به تحولات اخیر، به نظر می رسد بی ارتباط به وعده های عربستان به این کشور برای حمایت از میزبانی آن از جام جهانی 2026 نبوده است؛ وعده هایی که گویا از سوی سعودی ها محقق نشد و به یک بازی دو سر باخت برای مراکش تبدیل شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۷
مرده شور این سیاست رو ببره که چیزی جز دروغ و دغل بازی نیست.
پاسخ ها
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
مرده شور فرهنگ پر از تزویر و ریای غرب رو ببره که به طور مداوم اعلام می کنه که از ورود سیاست به ورزش نگرانه اما این جور جاها صداش در نمیاد چون پول دهان کثیفشان را بسته شده است .
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
قربون دهنت فدوی جون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
آقای فدوی
فرهنگ مردم مشرق نکته مثبتتری داره که این برآشفته شدید
اگر تمدن بشری چیزی داره بیشتر منوط به غرب و شرق دوره
حالا ما امیدواریم مراکش پرتقال را بزند
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
خيلى خوب بازى كردند مراكشيها
تو رو خدا برای یه بار هم که شده بیاید خودمون رو با دست خودمون نابود نکنیم. همه ارزهای خارجی رو تحریم کنید. سکه، طلا، خودرو و هر کسی که داره گرون فروشی میکنه.
اگه دو ماه دلار و یورو نخرید شک نکنید ارزش دلار کمتر از سه هزار تومن میشه.
بیاید خودمون خودمون رو نجات بدیم. باور کنید هیچ کس به فکر شما مردم نیست.
تحریم دلار بالای سه هزار تومن.
تحریم دلار بالای سه هزار تومن.
تحریم دلار بالای سه هزار تومن.
تحریم دلار بالای سه هزار تومن.
تحریم دلار بالای سه هزار تومن.
تحریم دلار بالای سه هزار تومن.
یه بار بیاید خودمون با گرونی بجنگیم.
خاورمیانه جای عجیبیه . دشمن دشمن تو الزاما دوست تو نیست و دشمن امروز ممکنه دوست فردات باشه .
امیدواریم شکست احتمالی تیم ایران در جام جهانی باعث مشکلات بیشتر مردم نشود
یک عامل احتمالی دیگر خوشحالی سعودی ها از پیرزوی ایران مسئله یمن است . تهاجم گسترده ائتلاف سعودی برای تصرف بندر یمنی هادر مناسب ترین زمان یعنی شروع جام جهانی فوتبال بود کلیه افکار عموی جهان را مشغول کرده و پیروی ایران هم کلا ایرانی ها را که بزرگترین حامی یمنی ها هستند به خود مشغول کرده
دنیا شده دنیای پول و سازمان ملل و سازمان حقوق بشر عروسکی بیش نیستند امیدوارم اون روز خوب بیاد که همه در یه سطح باشن و هرکسی به لیاقتش برسه نه اینکه با زور و تهدید ملت های دیگه رو از سر راه برداشت
همه جای دنیا سیست واقتصاد به هم ربط دارن جز ایران که خلاف همن
مشکلشان مرا کشه ونه اینکه از ما حمایت بکنند اگر هر کشوری با مراکش بازی میکرد ازش حمایت میکردند
به گزارش تابناک مراکشی ها باخت عربستان را جشن گرفتند؟؟؟ عجب منبع مهم و قابل استنادی .... بعدشم 6 صفحه بر پایه این گزارش موثق تحلیل نوشتین؟
عربستان چون از خودش اختیاری ندارد بدبختر از همه اون کشور هایی هستند که نوکر عربستانی می کنند که خود نوکر آمریکا ست
عربستانیها هرسیاستی که پیش میگیرن اخرسر رفاه و اسایش رو برای مردم خود میارن این یعنی سیاست درست
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
اشتباه نکن برادر
حکومت عربستان هم ارزشی برای مردمش قایل نیست. اگر اصلاحاتی هم میکنه واسه استحکام حکومت بن سلمان هست
نفرمودید در این رای گیری ایران به کدام یطرف رای داده است؟ آمریکا و مراکش هر دو ایران را دشمن خود می دانند .
وضعیت مردم داغون مملکت داغون از چی حرف میزنین
تابناک بیکاری؟
خیلی مهمه عربستان چی فکر
راي ایران به میزبانی مراکش، علی رغم قلدربازی ترامپ جالب بود، ازدولت روحانی انتظارحمایت از دولت امریکاراداشتیماهاهاهاها
حالا چرا فدراسیون ما رای ممتنع داد؟! به مراکش رای میداد که کلی از مشکلات سیاسی مون با آنها آسانتر میشد.
داداش شما بودید آمریکا را ول میکردید میچسبیدید مراکش؟؟؟؟ البته بعضی ها میکنند این کار را
مراکش توان اقتصادی و مالی و سازمانی برای باری های جام جهانی را نداره که و بیخودی خودشو وسط معرکه انداخته. این کشور در ورزش هم جز کشورهای مدال بگیر نیست و در المپیک اخیر هم حتی عربها که سیصد میلیون نفر هستند و از جمله مراکشی ها حتی به یک مدال طلا هم دست پیدا نکردند. حالا این کشور با این وصف به چه مناسبت خودشو کاندید برگزاری جام جهانی کرد. آیا بهتر نبود پولش رو صرف بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه مردمش کنه؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
برگزاری جام جهانی درآمدزاست.. سنگ مفت گنجشک مفت. تلاششون رو کردن واسه رفاه مردمشون
شاید این دو تا کشور در ظاهر با هم بد باشن ولی هر دو تاشون سر و ته یک کرباسن
غربی ها مردم را با فوتبال مشغول کرده اند و در یمن و سوریه و فلسطین به جهانگشایی مشغولند
من دیگه خسته شدم میخوام بخوابم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی