بازدید 2459
تالار شیشه‌ای حافظ؛

هفته کانال شکنی بورس با جهش 3.3 درصدی شاخص کل

بورس تهران در هفته گذشته شاهد جهش بی سابقه نماگر کل بود، به طوریکه شاخص کل با رشد تاریخی 2767 واحدی معادل 2.87 درصد در آخرین روز کاری هفته به رقم 99 هزار و 146 واحد رسید. بازار سهام در پنج روز کاری هفته، با افزایش 3148 واحد معادل 3.3 درصد نماگر کل همراه شد.
کد خبر: ۸۰۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴ 16 June 2018

بورس تهران در هفته گذشته شاهد جهش بی سابقه نماگر کل بود، به طوریکه شاخص کل با رشد تاریخی 2767 واحدی معادل 2.87 درصد در آخرین روز کاری هفته به رقم 99 هزار و 146 واحد رسید. بازار سهام در پنج روز کاری هفته، با افزایش 3148 واحد معادل 3.3 درصد نماگر کل همراه شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، تالار شیشه ای حافظ هفته گذشته پس از یک هفته نیمه تعطیل، توانست با ثبات نسبی در کانال 95 هزار واحد فعالیت داشته باشد و در نهایت در آخرین روز هفته، با ثبت سه کانال‌شکنی به سطح 99 هزار و 146 واحد برسد. 

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس تهران در اولین فعالیت پس از سه روز تعطیلی، توانست پس از گذشت 35 روز کاری وارد کانال 96 هزار واحد شود و با افزایش 78 واحدی معادل 0.08 درصد به رقم 96 هزار و 77 واحد در روز شنبه برسد. در این روز، معامله‌گران با توجه به افزایش قیمت جهانی فلزات و همچنین انتشار برخی خبرهای اولیه در مورد گروه پتروشیمی شاهد رشد سه نماد ملی مس، فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس بودند. از نکات مهم در اولین روز هفته برای بورس تهران این بود که، گروه پتروشیمی با دو شایعه عمده مواجه بود: در نخستین شایعه موضوع مصوبه دولت برای ادغام هلدینگ پتروشیمی نفت و گاز تامین در هلدینگ خلیج فارس بود که این مساله با انتقاداتی در مورد نحوه مدیریت وزارت نفت بر هلدینگ خلیج فارس و تبعات گسترش آن بر سهامداران و شرکت‌های تاپیکو همراه شد. در همین حال در دومین شایعه بازار با احتمال محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ دلار 3800 تومانی مواجه بود. براین اساس دولت به شرط فروش ارز 4200 تومانی از سوی شرکت‌های پتروشیمی ممکن است خوراک آنها را به نرخ 3800 تومان محاسبه کند.

پس از این رشد، روز یکشنبه، شاهد افت شاخص کل بورس بودیم. به طوریکه نماگر کل تحت تاثیر منفی نمادهای معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، شپنا (پالايش نفت اصفهان)، شتران (پالايش نفت تهران)، خودرو (ايران‌ خودرو )، فخوز (فولاد خوزستان) و شبریز (پالايش نفت تبريز) با کاهش 161 واحدی معادل 0.17 درصد به رقم 95 هزار و 915 واحد رسید.

سومین روز هفته نیز همانند روز یکشنبه، با روند نزولی شاخص همراه شد. به طوریکه نماگر کل با کاهش 69 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 95 هزار و 847 واحد رسید. در این روز پالایش نفت بندر عباس بیشترین نقش منفی را در روند نزولی شاخص کل داشت. هرچند در این روز، فروش سهام زیر‌مجموعه فرهنگیان در بازار جلب توجه می‌کرد. پس از عرضه‌های روز یکشنبه فرهنگیان در نماد ذوب‌آهن اصفهان، روز دوشنبه نیز این نماد معامله 280 میلیون سهم را شاهد بود. همچنین در سومین روز هفته، ماشین‌سازی اراک دیگر زیر مجموعه فرهنگیان نیز با معامله 257 میلیون سهم مواجه شد.

هفته کانال شکنی بورس با جهش 3.3 درصدی شاخص کل

چهارمین روز کاری بورس در هفته گذشته، بر خلاف روزهای قبل، با رشد 531 واحدی شاخص کل همراه شد و این نماگر تحت تاثیر مثبت نمادهای معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، فخوز (فولاد خوزستان)، کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)، وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌) و جم (پتروشيمي جم) با افزایش 0.55 درصد به رقم 96 هزار و 378 واحد رسید. در این روز، بیش از یک‌چهارم ارزش معاملات خرد بورس تهران در سهام گروه فلزات اساسی به گردش درآمد. همچنین نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با احتساب رشد قیمت روز سه شنبه، توانست عنوان بزرگترین شرکت بورس تهران را از نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) بگیرد و بیشترین ارزش بازار را در بازار سهام کشورمان به نام خود ثبت کند.  

و در نهایت آخرین کاری بورس در هفته گذشته، با جهش تاریخی 2767 واحدی معادل 2.87 درصد به رقم 99 هزار و 146 واحد برسد. افزایشی که بیشترین رشد شاخص از 20 بهمن 94 را نشان می دهد. در این روز نیز همانند روز قبل، شاهد اثرگذاری نماد فولاد بودیم. به طوریکه نماگر کل تحت تاثیر مثبت نمادهای معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، جم (پتروشيمي جم)، تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، فخوز (فولاد خوزستان) و شبندر (پالايش نفت بندرعباس) قرار گرفت و توانست سه کانال‌شکنی را در یک روز به ثبت رساند. همچنین در این روز، معامله‌گران بورس یک میلیارد و 660 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 121 هزار و 965 نوبت معامله و به ارزش 435 میلیارد و 522 میلیون تومان داد و ستد کردند. 

سیگنال بخشنامه ارزی به بورس

بر‌اساس اعلام رسمی وزارت صنعت و تجارت، کالاهای مشمول واریز ارز صادراتی به سامانه موسوم به نیما گروه‌هایی هستند که پایه شیمیایی و یا معدنی و فلزی دارند. به این ترتیب، طیف وسیعی از کالاها در صنایع مختلف عملا خواهند توانست تا با استفاده از مکانیزم واریزنامه، ارز صادراتی خود را به متقاضیان واردات که موفق به دریافت ارز به نرخ رسمی نشده‌اند به قیمت توافقی واگذار کنند. اجرای این سیاست را می‌توان نخستین گام در به رسمیت شناختن بازار دوم دلار با نرخی متفاوت از نرخ 4200 تومان دانست که بلافاصله در هفته گذشته مورد استقبال گسترده سرمایه‌گذاران در بورس تهران قرار گرفت. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، واقعیت این است که اجرای سیاست دلار تک‌نرخی 4200 تومانی از همان ابتدا نیز با چالش‌های نظری عمده‌ای مواجه بود که حال، با گذشت دو ماه، به دلیل هجوم برای ثبت سفارش با نرخ ارز دولتی و تشدید شکاف با ارز غیررسمی ناشی از کاهش انگیزه عرضه صادرکنندگان، به التهاب بیشتر بازار ارز منجر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار