بازدید 28117
آخرین تحولات خاورمیانه؛

جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران/تنش در روابط مراکش و عربستان/پیوستن دو جریان دیگر به ائتلاف «الفتح» عراق

رایزنی تلفنی پوتین و نتانیاهو درباره سوریه، پیوستن دو جریان دیگر به ائتلاف «الفتح» عراق، نگرانی عمیق شورای امنیت نسبت به اوضاع انسانی در الحدیده و تنش در روابط مراکش و عربستان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 16 June 2018

رایزنی تلفنی پوتین و نتانیاهو درباره سوریه، پیوستن دو جریان دیگر به ائتلاف «الفتح» عراق، نگرانی عمیق شورای امنیت نسبت به اوضاع انسانی در الحدیده و تنش در روابط مراکش و عربستان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «اندرو پیک»، مدیر میز ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا، به تازگی در اظهاراتی منتسب به او جزئیاتی از برنامه‌های دولت این کشور برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران مطرح کرده است.

«لاورنس نرمن»، خبرنگار ارشد روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر می‌گوید: «پیک» در اظهاراتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته گفته، کاهش خرید نفت از ایران از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه هشتم می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از جمله تحریم‌هایی که اجرای آن ۱۸۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، تحریم‌های ذیل بند ۱۲۴۵ (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا، ۲۰۱۲» هستند.

این تحریم که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های خارجی می‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر مؤسسات مالی تحریم‌شده ایران معامله انجام می‌دهند.

با وجود این، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده، در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در بازه ۱۸۰ روز قبل‌تر خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش داده باشند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنا می‌شوند.

آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد.

جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران/تنش در روابط مراکش و عربستان/پیوستن دو جریان دیگر به ائتلاف «الفتح» عراق

در قانون «اختیارات دفاع ملی» تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران «میزان قابل توجه» محسوب می‌شود، به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا باید با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش از اجرایی شدن «برجام» و رفع این تحریم‌ها، حدود ۲۰ درصد کاهش خریداری نفت را «میزان قابل توجه» تعیین کرده بود. دولت ترامپ، هنوز درباره این رقم تصمیم‌گیری نکرده، ولی «اندرو پیک» اخیراً اظهارات جدیدی در این مورد مطرح کرده است.

به نوشته خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال، او گفته، تعیین اینکه «میزان قابل توجه» چه رقمی خواهد بود این بار توسط واردکنندگان نفت ایران صورت خواهد گرفت. مقام آمریکایی توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

«پیک» همچنین گفته است: «کاهش خرید باید میزان قابل توجهی باشد، اما احتمالاً از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.»

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال اشاره‌ای به اینکه مقام آمریکایی این اظهارات را چه زمان و در مصاحبه با چه رسانه‌ای مطرح کرده، نکرده است.

رایزنی تلفنی پوتین و نتانیاهو درباره سوریه

رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در رایزنی تلفنی خود در خصوص سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مکالمات تلفنی امروز خود در خصوص تقویت هماهنگی های دو جانبه در زمینه اوضاع سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

آنها همچنین در خصوص تقویت امنیت در مرزهای مشترک سوریه و اراضی اشغالی رایزنی کردند.

جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران/تنش در روابط مراکش و عربستان/پیوستن دو جریان دیگر به ائتلاف «الفتح» عراق

بر اساس این گزارش دو طرف درباره اوضاع کنونی سوریه و تحقق امنیت در منطقه و تلاش برای مبارزه با تروریسم و ادامه یافتن ارتباطات میان آنها در زمینه های مختلف گفت وگو کردند.

پیوستن دو جریان دیگر به ائتلاف «الفتح» عراق

به گزارش العالم، ائتلاف فتح امروز (جمعه) اعلام کرد، ائتلاف «کفاءات للتغییر» (ائتلاف شایستگی‌ها برای تغییر) و «حرکة اراده» (جنبش اراده) به این ائتلاف پیوسته‌اند.

بر اساس گزارش شبکه «سومریه»، در بیانیه ائتلاف فتح آمده است: توافق‌هایی برای این موضوع قبل از انتخابات وجود داشت اما دلایل فنی مانع از آن شد، پس برای پیوستن جنبش و ائتلاف مذکور به ائتلاف الفتح پس از انتخابات توافق و حالا این امر عملی شده است.

پس از برگزاری انتخابات عراق در دوازدهم ماه می امسال، صحنه سیاسی این کشور، شاهد تحرکات گسترده برای تشکیل ائتلاف بزرگتر است.

در همین راستا، تلویزیون عراق شامگاه شنبه هفته جاری گزارش داد، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر و «هادی العامری» رهبر ائتلاف انتخاباتی الفتح در نشست خبری مشترک تأکید کردند، برای تشکیل «ائتلاف بزرگتر» در پارلمان عراق به توافق رسیده‌اند.

ائتلاف «سائرون» عراق به ریاست مقتدا صدر به همراه ائتلاف الفتح به ترتیب بیشترین کرسی‌های پارلمان عراق را در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور از آن خود کردند.

صدر در این نشست گفت که ائتلاف با فتح در فضای ملی عراق، حافظ ائتلاف سه گانه بین «سائرون، الحکمة و الوطنیه» است.

نگرانی عمیق شورای امنیت نسبت به اوضاع انسانی در الحدیده

به دنبال تشدید تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به استان الحدیده کشورهای عضو شورای امنیت در نشست پشت درهای بسته خود نگرانی عمیقشان را نسبت به اوضاع انسانی در این منطقه ابراز کردند.

به گزارش روسیا الیوم، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، تأکید کرد: پانزده کشور عضو شورای امنیت، نگرانی عمیق خود را نسبت به پیامدهای خطرناک اوضاع انسانی در الحدیده یمن ابراز کردند.

نشست شورای امنیت در خصوص تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به استان الحدیده و بندر استراتژیک آن، دو ساعت پشت درهای بسته برگزارشد.

جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران/تنش در روابط مراکش و عربستان/پیوستن دو جریان دیگر به ائتلاف «الفتح» عراق

نماینده روسیه عنوان داشت: کشورهای عضو در این نشست بر ضرورت باز ماندن دو بندر الحدیده و الصلیف تاکید کردند.

این دومین نشست شورای امنیت طی هفته گذشته در خصوص بحران یمن بوده است. بنادر الصلیف و الحدیده دو بندر اصلی برای دریافت کمک های بشر دوستانه به مردم یمن به شمار می رود و ائتلاف متجاوز سعودی قصد دارد با تخریب و تسلط بر این دو بندر مانع ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم یمن شود.

تنش در روابط مراکش و عربستان

مراکش ناگهان اعلام کرد، در نشست وزرای رسانه کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی در جده شرکت نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت فرهنگ و ارتباطات مراکش اعلام کرد که محمد الاعرج وزیر این کشور در نشست وزرای رسانه کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی که قرار است در شهر جده در ۲۳ ژوئن برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند این اقدام مراکش بعد از آن صورت گرفت که عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه نامزدی مراکش برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ و به نفع آمریکا رأی دادند.

قرار است، در نشست عربستان نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی در کنار کویت، اردن، مصر و بحرین شرکت داشته باشند. رشید الطالبی العلمی وزیر ورزش مراکش این اقدام عربستان را خیانت توصیف کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۴
نگران تحریم ها نباشید. اینا همش حبابه.
بعضی هاشونم روانیه.

هیچ مشکلی نداریم.
مسئولین به جای تکمیل پازل آمریکا و ترامپ باید به دنبال فکر و راه چاره باشند.
5سال به امید آمریکا متوقف و هدر داده شد، نباید این سه سال هم به یأس متوقف شود.
خیانت تو خون سعودیا است.
هنوز تحریمها عملی نشده قیمت ها سر به فلک گذاشته امروز به سایت فروش گوشی سر زدم قیمت گوشی که می خواستم از 4 شنبه تا امروز ا میلیون رفته روش گوشی دو میلیون سیصدی شده سه میلیون وسیصد خداوکیلی باور تون میشه تو سه روز یه میلیون افزایش قیمت
سعودی های دین فروش و همینطور دوستداران سعودیها
همیشه کسانی که اهل معامله گری هستند خیلی راحتتر به امتیاز دادن تن در میدهند. این ادم معامله گر هست و فقط یک ایدئولوژی بر تمام فکر و ذهن و روح و روانش حاکمه اونم ایدئولوژی بازار و کسب سود هست و حاضر است برای حضور در بازار ایران به هر شرطی که براش بذاریم تن در بده. من موندم چرا مسئولان ما نمیخوان این تهدید را به عنوان یک فرصت برای گرفتن تضمینهای امنیتی برای نظام و رشد و توسعه تکنولوژیهای مدرن برای اقتصاد مصادره به مطلوب کرده و از آن استفاده کنند!!! ایکاش ما هم لیست کاملی از خواسته ها و انتظاراتمون را به صورت شفاف تهیه میکردیم در بالاترین سطح به این آدم معامله گر وارد مذاکره مستقیم میشدیم. مثلا:
1) توقف کامل هرگونه تلاش و سیاست بازی برای تغییر نظام در ایران و حمایت آمریکا از نظام اسلامی ایران در همه مجامع بین المللی.
2) بازسازی کامل ناوگان نیروهای هوایی و دریایی و زمینی ارتش و سپاه ایران با تجهیزات پیشرفته و مدرن روز از جمله ناوشکنها و هواپیماها و موشکها و غیره.
3) انتقال خط تولید و دانش فنی تکنولوژیهای روز آمریکا به ایران در حوزه های خودروسازی، نفت، معدنکاری و ...
4) لغو تمام تحریمها و خودداری از تحریمهای جدید در هر زمینه ای
5) آزاد کردن تمام داراییهای بلوکه شده ایران با سود مربوطه
6) رونق دادن به بازار زعفران و پسته و فرش ایران در آمریکا
7) خرید نفت و پتروشیمی از ایران و احداث پالایشگاههای مدرن و انتقال تکنولوژیهای مدرن اکتشاف و حفاری به ایران
8) توقف فوری و خودداریآمریکا از استفاده مجدد از سیستم هارپ و سیستمهای مشابه برای به خشکسالی انداختن و جنگ آب و هوایی و ایجاد زلزله های فراوان در ایران
و غیره
و در عوض میپذیرفتیم که:
1) محدود سازی برد موشکها به 1500 کیلومتر به شرط فروش هواپیماهای جنگی و تسلیحات متعارف و هواپیماهای مسافربری به ایران
2) برچیدن کامل برنامه اتمی ایران به شرط انتقال کامل تکنولوژی و خط تولید تجهیزات برق خورشیدی و بادی و برق از انرژیهای تجدید پذیر و سیستمهای آب شیرین کن مدرن به ایران
3) و غیره

یادمان باشد این آدم بازاری و معامله گر است و توافق با ایران برای او بزرگترین تبلیغ و پلی برای پیروزی در انتخابات بعدی امریکا و احیانا جایزه صلح نوبل است و برای رسیدن به این دو نتیجه حاضر خواهد شد امتیازاتی به ما بدهد که چشم دنیا را خیره کند. ایکاش مسئولان معامله با این آدم بازاری را هرچه سریعتر شروع کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
"توقف فوری و خودداریآمریکا از استفاده مجدد از سیستم هارپ و سیستمهای مشابه"!!!
کاش قبل از اظهار نظر کمی فکر کنیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
عمق فکر کسانی که به روحانی رای دادند. واقعا تاسف برانگیز است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
شوخی می کنید؟ شما تصور می کنین سیاست خارجی آمریکا رو ريیس جمهور اون تعیین می کنه؟ این آقا در این مورد هیچ کاره هست. تنها کاری این آقا انجام میده همون کاری هست که اربابانش ازش خواستن. اگر کسه دیگه ای هم الان رییس جمهور بود خروجی کلی تغییری نمی کرد.

در مورد جاهای دیگه دنیا رو نمی دونم ولی قطعا آمریکا یک کشور دموکراتیک نیست و مردمش در مورد تصمیمات داخلی مهمی در مورد زندگی خودشون و روابطشون با دنیا هیچ کاره هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
شاید باورت نشه،اما در سیستم آمریکا رئیس جمهور حتی کمتر از 30 درصد قدرت رو در اختیار داره.
همه ی حرفات زیباست،اما لابیه اسرائیل و عربستان هرگز اجازه ی چنین کاری رو نخواهند داد.
احتمال موفقیت چنین طرحی در زمان اوباما بیشتر بود.
ترامپ عاشق کارخودش و مردم امریکاست و برای مردم امریکا هرکاری می کند؛
کاش تحصیل کرده های انگلیس، هم 2 واحد هم پیش ایشان درس می خوانند!!!
مراکش بعد از بازی عالی مقابل ایران و خوردن گل شانسی از ایران در این نشست شرکت نکرد
پاسخ ها
سینا
| Turkey |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
حرف نزن نمیگن لالی عزیزم
وقت آنست که ایران از این موقعیت پیش آمده استفاده کند و برای عادی سازی روابط با مراکش فعال شود. بهترین گزینه استفاده از قطر برای میانجی گری است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار